Norwegian: Vil lansere inntil 20 langdistanseruter ila 4-5 år

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Norwegian: Vil lansere inntil 20 langdistanseruter ila 4-5 år

Tue Dec 08 08:06:19 CET 2009
Oslo (TDN Finans): Norwegian vil i løpet av de neste fire til fem årene
lansere inntil 20 nye ruter fra de skandinaviske hovedstedene til Asia og
USA.

Det sa konsernsjef Bjørn Kjos til Berlingske Business mandag.

-Det vil blant annet være naturlige destinasjoner i Kina, hvor spesielt
Beijing er interessant. Men en by som Shanghai kan også være interessant,
på samme måte som New Dehli i India er en av byene vi ser på. Utover det
vil det være naturlig å se på blant annet Miami og den amerikanske
vestkysten, sa Kjos.
http://www.dn.no/finans/portal/news....news.tdn.ALL_NEWS&newt__newsId=0000-fs047tr0
 
Re: NAS:VIL LANSERE INNTIL 20 LANGSDISTANSERUTER ILA 4-5 ÅR

Artig å lese hvordan danskene mener de første rutene til NY og BKK skal gå fra CPH..:p
 
Re: NAS:VIL LANSERE INNTIL 20 LANGSDISTANSERUTER ILA 4-5 ÅR

Dette blir spennende. Setter vel også glidlås på snakketøyet til de som allerede har døds dømt IC satsningen med kun 2 fly.......
 
Re: NAS:VIL LANSERE INNTIL 20 LANGSDISTANSERUTER ILA 4-5 ÅR

Denne var fin;)

SAS tror Norwegian vil få høyere kostnader enn SAS når de går inn i IC trafikk.

Kommunikasjonsdirektør Claus Sonberg i SAS sier selskapet ikke utelukkende
bekymret for konkurranseutviklingen.
-Det er hard konkurranse fra før, og hvis Norwegian iverksetter planene gir
det et blandet bilde for oss. Det er svært komplekst å fly
interkontinentalt, og hvis Norwegian beveger seg inn i det markedet, får vi
en konkurrent i Norden med høyere kostnader, sier han.
 
Re: NAS:VIL LANSERE INNTIL 20 LANGSDISTANSERUTER ILA 4-5 ÅR

Dette blir spennende. Setter vel også glidlås på snakketøyet til de som allerede har døds dømt IC satsningen med kun 2 fly.......

Jeg skulle og mene det ja.......
 
Last edited:
Re: NAS:VIL LANSERE INNTIL 20 LANGSDISTANSERUTER ILA 4-5 ÅR

Her snakker vi litt mer planer enn det som har kommet frem tidligere. Veldig spent på å se dette i aksjon, men jeg lurer samtidig på hva konkurrenten har tenkt å foreta seg nå - legge ned IC fullstendig?
Uansett, tommelen opp for DY, det skal virkelig sies at her har de baller!
 
Re: NAS:VIL LANSERE INNTIL 20 LANGSDISTANSERUTER ILA 4-5 ÅR

Hva med å få inn en større investor og medeier?
 
Re: NAS:VIL LANSERE INNTIL 20 LANGSDISTANSERUTER ILA 4-5 ÅR

Så langt er det kun kjeften ... La oss vente og se til vi ser konkret handling .. Et marked som f.eks. Kina er per i dag heller ikke tilgjengelig for DY, og vil trolig heller ikke bli det så lenge både SAS og Air China opererer. Ikke mye Open Skies i Asia, selv om det begynner å liberaliseres i enkelte markeder.
 
Re: Norwegian: Vil lansere inntil 20 langdistanseruter ila 4-5 år

-Det vil blant annet være naturlige destinasjoner i Kina, hvor spesielt
Beijing er interessant. Men en by som Shanghai kan også være interessant,
på samme måte som New Dehli i India er en av byene vi ser på. Utover det
vil det være naturlig å se på blant annet Miami og den amerikanske
vestkysten, sa Kjos.

Det er normalt i alle selskaper at man vurderer og regner på ulike ruter, noe som skjer stort sett konstant. Men forskjellen på DY og andre selskaper, er at DY er i vinden og utnytter denne muligheten til å fortelle om sine drømmer for å skape blest om seg selv. At det lykkes ser man vel tydelig her på forumet :) 4-5 år i luftfarten er imidlertid lang tid, så det gjenstår å se hva fasiten til slutt blir. Hadde slike luftige planer kommet fra et visst annet selskap, så hadde det blitt dømt nord og ned, men når det kommer fra Kjos så kan det virke som det blir brukt på lik linje med pornografi ;)

Men for all del, det hadde vært morsomt å se DY fly langruter og ikke minst om de fikk det til å bli en suksess!
 
Re: NAS:VIL LANSERE INNTIL 20 LANGSDISTANSERUTER ILA 4-5 ÅR

Så langt er det kun kjeften ... La oss vente og se til vi ser konkret handling .. Et marked som f.eks. Kina er per i dag heller ikke tilgjengelig for DY, og vil trolig heller ikke bli det så lenge både SAS og Air China opererer. Ikke mye Open Skies i Asia, selv om det begynner å liberaliseres i enkelte markeder.

Hvordan er den bilaterale avtalen med Kina? Kan Norge oppnevne Norwegian som dedicated carrier, selv om Sverige og Danmark holder på SAS?
 
Re: Norwegian: Vil lansere inntil 20 langdistanseruter ila 4-5 år

Det sitter jo rundt 20 personer i Shanghai for Innovasjon Norge, og jobber konstant for å "selge Norge" til Kinesere. Her bør jo Norwegian få til et samarbeid for å få Kinesiske turister til Norge. Ellers bra at Norwegian tenker på Shanghai, som er Verdens nye " New York".
Kom i gang Norwegian, HVA VENTER DERE PÅ !!!!
 
Last edited:
Re: Norwegian: Vil lansere inntil 20 langdistanseruter ila 4-5 år

Aftenposten har snappet opp saken: http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3412270.ece

"Finansiseringen av den oversjøiske satsingen skal dessuten holdes separat fra den øvrige driften."


Kostnaden for merkevaren til Norwgian hvis denne satsingen slår feil, blir plaget med mye instillinger etc, kan jo bli stor selvom den ikke går direkta av "lommeboka".

Håprt for all del man lykkes med dette, hvor mange destinasjoner kan man forvente totalt med 20 ruter fordelt på OSL, ARN og CPH?

Totalt mellom 7-10 destinasjoner?
 
Re: Norwegian: Vil lansere inntil 20 langdistanseruter ila 4-5 år

Ja der har ikke jeg mye peiling, men det kan da ikke være så ille at et selskap som SAS har monopol mellom to land ?.
Ellers flyr jo verken Air China eller SAS til Norge, så da bør vel døra stå åpen for Norwegian.
 
Re: Norwegian: Vil lansere inntil 20 langdistanseruter ila 4-5 år

Air China og SAS deler markedet mellom seg. Ettersom NO/SW/DK regnes som ett forhandlingsområde, vil et tredje selskap ikke få rettigheter.

Liberaliseringen har begynt å komme til Asia også, men Kina er regnet som vanskelige å ha med å gjøre, og vil neppe være noe forgangsland på området.
 
Re: Norwegian: Vil lansere inntil 20 langdistanseruter ila 4-5 år

Kjedelig at et selskap som SAS sitter med trafikkrettigheter til Kina.
 
Re: Norwegian: Vil lansere inntil 20 langdistanseruter ila 4-5 år

Vist du ser på andre land som Tyskland osv. Så fly jo flere en to selskaper mellom Kina som, Lufthansa, Air Berlin, Air China, osv. så det bør jo ligge muligheter for flere selskaper.
Men dette er sikkert den såkalte bilaterale avtalen som det prates om, og da er jo skrekken at SAS som et statlig selskap kommer foran Norwegian, siden det er statsansatte som spikrer disse avtalene , men dette høres jo også ut som et internt problemstilling, evt. avtale mellom NO/SW/DK.

Ellers er det jo også overflyvningsavtaler med Russland som må på plass.
 
Back
Top