Norwegian: Vil lansere inntil 20 langdistanseruter ila 4-5 år

Re: Norwegian: Vil lansere inntil 20 langdistanseruter ila 4-5 år

DY er jo ikke bare interessert i å fly fra Norge, så de er neppe spesielt interessert i en løsning kun for Norge uansett. En mulighet vil være om et annet kinesisk selskap var interessert i å befly Skandinavia. Da ville trolig DY fått 'kompensasjonsrettigheter'. Men fire selskaper på Skandinavia-Kina høres unektlig litt voldsomt ut ...

Kineserne gir uansett ingenting fra seg uten å få noe igjen.

Det kan jo også tenkes at Norge som nasjon trekker seg ut av det skandinaviske samarbeidet mellom Skandinavia og Kina siden Norge ikke nyter godt av avtalen i dag. Dermed kan det bli snakk om en bilateral avtale med Kina og med Norwegian X som den norske avtaleselskapet.

I motsetting til en del andre land i Europa utfyller jo Norge å Kina hverandre perfekt, da Norge er en råvarenasjon, og Kina en produktprodusent, så Norge og Kina burde jo kunne få til en slags utfyllende avtale. Problemet til Norge er sikkert at Norge er en del av 3 andre land for Kina. Der har sikkert Finnene det lettere. Men stemmer nok at det mykner opp etterhvert, og da for vi håpe på Norwegian.

Air China og SAS deler markedet mellom seg. Ettersom NO/SW/DK regnes som ett forhandlingsområde, vil et tredje selskap ikke få rettigheter.

Med unntak av Hong Kong, som har egen bilateral avtale med Norge. Den gir Norge rett til å ha flere "utpekte luftfartsselskap".

Ellers er det jo også overflyvningsavtaler med Russland som må på plass.

DY flyr jo til LED og har overflyvningsavtaler på turen til DXB, så dette er vel en smal sak.....?

Det kan jo også tenkes at Norge som nasjon trekker seg ut av det skandinaviske samarbeidet mellom Skandinavia og Kina siden Norge ikke nyter godt av avtalen i dag. Dermed kan det bli snakk om en bilateral avtale med Kina og med Norwegian X som den norske avtaleselskapet.

Tvivlar på att fungerar på viset... Luftfartspolitiska avtalet som är slutet mellan de skandinaviska länderna säger att SAS ska ha förtur på dom linjer som är reglerade av bilaterala avtal. Enkelt uttryckt kan inte Norge på egen hand förhandla med Kina utan att man bryter mot hela avtalet. Avtalet förfaller förövrigt 2020. Däremot framgår det i avtalet att andra flygbolag bör få tillstånd att flyga till ett visst land om inte SAS väljer att göra det. Vet inte om det kan öppna upp för Norwegian att trafikera t.ex. Kina?

Hvis SAS dropper PEK vil nok muligheten være tilstede. Men det er vel foreløpig ikke aktuelt ..

Tvivlar på att fungerar på viset... Luftfartspolitiska avtalet som är slutet mellan de skandinaviska länderna säger att SAS ska ha förtur på dom linjer som är reglerade av bilaterala avtal. Enkelt uttryckt kan inte Norge på egen hand förhandla med Kina utan att man bryter mot hela avtalet. Avtalet förfaller förövrigt 2020. Däremot framgår det i avtalet att andra flygbolag bör få tillstånd att flyga till ett visst land om inte SAS väljer att göra det. Vet inte om det kan öppna upp för Norwegian att trafikera t.ex. Kina?

SAS fikk ikke fly OSL-LED selv om de ville, så jeg er litt usikker på hvordan denne avtalen egentlig tolkes. Jeg kan også tenke meg at EU etterhvert vil ha noe å si på slike monopoler.

Den bilaterale avtalen mellom Kina og NO/SE/DK går nok i hovedtrekk ut på at Kina skal ha like mange flyvninger til oss, som vi har til dem. Men om dette er SAS eller et annet selskap spiller da ikke noe stor rolle. Jeg mener at vist dette kun er SAS så strider det mot sunne konkurranseregler, og bør derfor taes opp i EU eller andre organer.
Det at Kjos og Norwegian drømmer om å fly til Kina, er jo et tegn på at dette faktisk kan endres, ellers hadde de aldri pratet om dette åpent i media.

Jeg mener at vist dette kun er SAS så strider det mot sunne konkurranseregler, og bør derfor taes opp i EU eller andre organer.

På en reglerad marknad finns det ingen fri konkurens. Fallet med SAS skiljer sig inte historiskt från hur andra europeiska länder har särbehandlat sina flaggbärande flygbolag.

Blir spennende dette. Regner med at Norwegian tar bilaterale avtaler med i beregningene her. Det er ikke slik at SAS sine rettigheter gjennom disse avtalene nødvendig vis fremmer vekst, handel og nærings virksomhet for Sverige og Norge.

Jeg tipper Norwegian vil vite å spille på disse argumentene om de vi reforhandle disse avtalene eller forhandle seg frem til nye.

Hvilken del av SAS sitter egentlig på rettighetene for rutene? Er ikke disse rettighetene gamle og fordelt til enten Norge, Sverige eller Danmark? Mulig jeg er på viddene her, men mener å ha hørt en gang og at SAS gjennom et skandinavisk samarbeid står fritt til å operere rutene fra det skandinaviske landet de ønske, så lenge ett av landene har rettighetene?

Jeg soekte paa noe helt annet og fant denne traaden - morsom aa lese naa, ter og et halvt aar senere.. ;)

Ja, begrepet ; Sky is the limit får stadig ny mening.

Back