Norwegian - (Nye) IC ruter

Tja... Vet ikke jeg ... Klarer man å oppnå en snittpris på 2500 pr pax på 150 pax i snitt for én daglig t/r transatlantisk for 30 flyindivid, så utgjør ett års produksjon på 345 dager = 7,7 mrd omsetning. Jeg har ikke regnet noe videre på hva kostnaden for disse drøyt 20.000 årlige flightene vil koste, men snakker vi om 30 flyindivider så kan vi plutselig snakke om en liten subfleet med både premium seter og redusert antall hoder ombord for å oppnå rekkevidde og å øke gjennomsnittsprisen pr billett... Legger man i tillegg på wifi og putter litt mer polstring i setene, så kan jo dette være en interessant case for å etablere seg i nye og mindre non-stop markeder. Øker behovet kan man alltids skalere produksjonen over på 787 eller flere 737 flighter når behovet melder seg

Jeg vet ikke rekkevidden på alle flytyper. Men siden dette flyet har en time lenger rekkevidde enn 737-800 og maks 200 seter. Så er det utvilsomt et marked for mange ruter med omtrent 7 timers flytid som blir akkurat litt for lange for 737-800 og som ikke har passasjer grunnlag for å f.eks fylle en Dreamliner eller andre typer langdistanse fly.

Typiske ruter vil jo f.eks være Stavanger - New York eller fra Stockholm til Pakistan/India.

Så vil jo rekkevidde og andre faktorer etterhvert vise hvor stor denne "nisjen" er:-)

Last edited:
Kjos hadde foredrag i Tromsø denne uken, og i kjent stil så kom han da med "jeg vil tro vi kommer til å se flygninger mellom USA og Tromsø, sier Kjos." (kilde).

Nå tror jeg ikke dette kommer i år i alle fall, men Dreamlineren kan i alle fall fly både TOS-EWR og TOS-LAX all den tid det er kortere fra TOS enn fra OSL.

Kjos hadde foredrag i Tromsø denne uken, og i kjent stil så kom han da med "jeg vil tro vi kommer til å se flygninger mellom USA og Tromsø, sier Kjos." (kilde).

Nå tror jeg ikke dette kommer i år i alle fall, men Dreamlineren kan i alle fall fly både TOS-EWR og TOS-LAX all den tid det er kortere fra TOS enn fra OSL.

Nå dukker det jo opp store fugler på TOS med jevne mellomrom (f.eks.), men er det ikke problematisk om E-klassefly kommer på jevnlig basis, selv med terminalutvidelse?

Jeg synes det virker som Tromsø har det største, uutviklede turistpotensialet i Norge, men det virker som flyplassen trenger store investeringer for å realisere dette...

Det er under 6000 km mellom Tromsø og New York. Og på ruten mellom Bergen og New York er det flere amerikanere enn nordmenn. At noen tusen av de 10-15 millioner New Yorkere vil dra til Tromsø i året er jo helt naturlig. Midtnattsol, snødekte fjell om sommeren osv er vel sannsynligvis mer spennende for en amerikaner enn Oslo.

Dette har vi diskutert. Man må ta hensyn til vindstrømner og routing. På TOS må man regne med vektbegrensninger også. 6700 er markedsavdelingens våte drøm .....

Tromsø boomer jo av turister. Var senest innom denne uken å det slo meg hvor mange turister det var. I fölge lokale kontakter, enda mer om vinteren i en eksplosiv ökning fra tidligere år.

Litt usikker på om USA trafikk er det som skal til. Mitt inntrykk er at Tromsö gjör det godt fra Europa og Asia. Spesielt sistnevnte må sies å ha det störste potensialet med nordlys turisme.

Cockpitview said:
Litt usikker på om USA trafikk er det som skal til. Mitt inntrykk er at Tromsö gjör det godt fra Europa og Asia. Spesielt sistnevnte må sies å ha det störste potensialet med nordlys turisme.

Ja, men da hjelper det ikke med 737MAX, med mindre man skal satse på det uforløste markedet fra det vestlige Sibir ;)

Så da må man via et eller annet, og inntil videre er jo Norwegian heller puslete fra Asia.

Ja, men da hjelper det ikke med 737MAX, med mindre man skal satse på det uforløste markedet fra det vestlige Sibir ;)

Så da må man via et eller annet, og inntil videre er jo Norwegian heller puslete fra Asia.

Var nok mer ment som en kommentar til potensialet for turisme til Tromsø fremfor hvilken flytype som passer😃

Tror selv LH Charter er fremtiden her.

B738 har maxrange 5760km og OSL-DXB er 5150KM. (Og den slet de med)..

Så spørs om det blir IC med MAX8..

Det vil si at maks rekkevidde i realiteten er 5000 km med 737-800. Altså må man trekke fra ca 15%. Max har 6700 km. Minus 15% blir da omtrent 5700. Tromsø-New York er ca 5900 km så kan bli tøft.

Men der er vel ikke utenkelig at Boeing bygger en versjon etterhvert med litt større drivstoff kapasitet.

Men ruter som Stavanger-New York og Bergen-New York er noe kortere så de bør kunne gå:-)

Det vil si at maks rekkevidde i realiteten er 5000 km med 737-800. Altså må man trekke fra ca 15%. Max har 6700 km. Minus 15% blir da omtrent 5700. Tromsø-New York er ca 5900 km så kan bli tøft.

Men der er vel ikke utenkelig at Boeing bygger en versjon etterhvert med litt større drivstoff kapasitet.

Men ruter som Stavanger-New York og Bergen-New York er noe kortere så de bør kunne gå:-)

Det kan vel også tenkes at fasiten er litt mer komplisert enn "å trekke fra 15%"?

Back