Kjos hadde foredrag i Tromsø denne uken, og i kjent stil så kom han da med "jeg vil tro vi kommer til å se flygninger mellom USA og Tromsø, sier Kjos." (kilde).
Nå tror jeg ikke dette kommer i år i alle fall, men Dreamlineren kan i alle fall fly både TOS-EWR og TOS-LAX all den tid det er kortere fra TOS enn fra OSL.
Kjos hadde foredrag i Tromsø denne uken, og i kjent stil så kom han da med "jeg vil tro vi kommer til å se flygninger mellom USA og Tromsø, sier Kjos." (kilde).
Nå tror jeg ikke dette kommer i år i alle fall, men Dreamlineren kan i alle fall fly både TOS-EWR og TOS-LAX all den tid det er kortere fra TOS enn fra OSL.
Midtnattsol, snødekte fjell om sommeren osv er vel sannsynligvis mer spennende for en amerikaner enn Oslo.
TOS-JFK blir selfølgelig med 8MAX
MAX8 får en maxdistance på ca 6700km..
Cockpitview said:Litt usikker på om USA trafikk er det som skal til. Mitt inntrykk er at Tromsö gjör det godt fra Europa og Asia. Spesielt sistnevnte må sies å ha det störste potensialet med nordlys turisme.
Ja, men da hjelper det ikke med 737MAX, med mindre man skal satse på det uforløste markedet fra det vestlige Sibir
Så da må man via et eller annet, og inntil videre er jo Norwegian heller puslete fra Asia.
B738 har maxrange 5760km og OSL-DXB er 5150KM. (Og den slet de med)..
Så spørs om det blir IC med MAX8..
Det vil si at maks rekkevidde i realiteten er 5000 km med 737-800. Altså må man trekke fra ca 15%. Max har 6700 km. Minus 15% blir da omtrent 5700. Tromsø-New York er ca 5900 km så kan bli tøft.
Men der er vel ikke utenkelig at Boeing bygger en versjon etterhvert med litt større drivstoff kapasitet.
Men ruter som Stavanger-New York og Bergen-New York er noe kortere så de bør kunne gå![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.