Norwegian - (Nye) IC ruter

Det er jo ikke så vanskelig å trekke streker på kartet, samt å se på erfaringer høstet fra 60 år med atlanterhavsflyginger, for å se at det potensielt kan bli ganske tvilsomt å fly MAX over atlanteren, og da spesielt vestover. Det er jo ikke alltid man kan følge direkte storsirkelkurs fra A til B heller, og man må ta med muligheten for holding ved ankomst osv. Tipper Keflavik vil bli brukt hyppig som fuel stop hvis disse rutene blir virkelighet. Bare se på hvor forholdsvis ofte DY må ha fuel stop på ARN på vei hjem fra Dubai.
 
Så enkelt er det ikke helt. Dels så er der kraftige vinde (især om vinteren) over atlanten, som gør et stort indhug i rækkevidden på en vestgående rute. De problemer findes ikke på nord-syd ruter som Norge-kanariske øer og Oslo-Dubai. Sidstnævnte har vist også tit en mellemlanding i Stockholm.

Det finnes sterke jetstrømmer til tider på Norge-Kanarieøyene jo. Blir uansett spennende å se hvordan DY skal bruke disse MAX-ene.
 
Det er jo ikke så vanskelig å trekke streker på kartet, samt å se på erfaringer høstet fra 60 år med atlanterhavsflyginger, for å se at det potensielt kan bli ganske tvilsomt å fly MAX over atlanteren, og da spesielt vestover. Det er jo ikke alltid man kan følge direkte storsirkelkurs fra A til B heller, og man må ta med muligheten for holding ved ankomst osv. Tipper Keflavik vil bli brukt hyppig som fuel stop hvis disse rutene blir virkelighet. Bare se på hvor forholdsvis ofte DY må ha fuel stop på ARN på vei hjem fra Dubai.


Hvor ofte er det Oslo-Dubai ruten må ha fuel-stop da?

Nå er der ikke mer enn ca 330 km forskjell i Distanse fra Dubai til Stockholm enn Dubai til Oslo. 4780 km er distansen. Maxen flyr ca 1 time lenger i ca 900 km/t og da vil den klare 5680 km og da har vi distansen Bergen-New York.

Antar at det ikke er noen umiddelbar fare for å falle i havet. Men problemet er vel at de når et minimumsnivå i fuel som er lov å fly med. Noen som vet hva denne grensen er?
 
DY har etter det jeg har forstått, flere ganger solgt langt over de 150 pax som er satt som "begrensning". Da med kalkulert risiko om at de potensielt må fylle på veien.

Av prisene å dømme, kan ei belegget ha vært noe dårlig nå ut april.
Sitter selv nå å skriver i DXB, og DY var ikke i nærheten av å være et pris alternativ for en rundtur, tillegg ekskludert.
Ga ca 3.900kr med EK.
Forøvrig stinn EK773 maskin på samme dag som DY sin avgang, kun 7 ledige seter i ECO......
 
Last edited:
Hvor ofte er det Oslo-Dubai ruten må ha fuel-stop da?

Nå er der ikke mer enn ca 330 km forskjell i Distanse fra Dubai til Stockholm enn Dubai til Oslo. 4780 km er distansen. Maxen flyr ca 1 time lenger i ca 900 km/t og da vil den klare 5680 km og da har vi distansen Bergen-New York.

Antar at det ikke er noen umiddelbar fare for å falle i havet. Men problemet er vel at de når et minimumsnivå i fuel som er lov å fly med. Noen som vet hva denne grensen er?

Ser du "antar" mye her, men du vet altså ikke noe om minimum fuel før du slenger ut antagelser? Generelt sier reglene at man skal ha nok fuel til destinasjon, missed approach, alternate og en halvtime holding i 1500 fot i standardatmosfæriske forhold..
 
Last edited:
Ser du "antar" mye her, men du vet altså ikke noe om minimum fuel før du slenger ut antagelser? Generelt sier reglene at man skal ha nok fuel til destinasjon, missed approach, alternate og en halvtime holding i 1500 fot i standardatmosfæriske forhold..


Det er vel derfor man "antar". Vær nå litt hyggelig med folk som er interessert i ditt fag og som åpenbart bare er nysgjerrig, ivrig og ønsker å lære.
 
Er det ikke rom for å anta på dette forumet kommer vi ikke langt. Håpløst semmern.
 
Noe fasitsvar har vi neppe før MAX er i drift. Men Kjos har flere ganger uttalt at han skal fly fra blant annet Trondheim og Stavanger til New York. Selv om det ikke er ideelt så er det kanskje ikke noen krise om det må stoppe noen ganger på f.eks Reykjavik for fuel. Med en times mellomlanding vil ikke turen fra f.eks Stavanger til New York ta mer enn 9 timer og den ene veien vil jo på grunn av jetstrømmene være mye enklere å fly over.
 
Re: Kjos ønsker å fly fra Aalborg til New York

Han har sagt dette til omtrent hver eneste lokalpolitiker han har truffet de siste årene ... og de begynner å sikle alle som en. Vi får se hva som faktisk skjer .. når det skjer.
 
Re: Kjos ønsker å fly fra Aalborg til New York

Helt sikkert mulig å operere 1x ukentlig som man gjør ifra BGO om sommeren.
 
Det er nok mulig med 2 ganger ukentlig også for da blir det mer aktuelt for folk å dra på weekendtur.

Bergen-New York blir nok en helårsdestinssjon når 737-max kommer.
 
Det er nok mulig med 2 ganger ukentlig også for da blir det mer aktuelt for folk å dra på weekendtur.

Bergen-New York blir nok en helårsdestinssjon når 737-max kommer.
Mulig jeg har misforstått noe, men med alle de rutene de åpne med Max, så må det da være 1000 stykker de bestilt, ikke 100. Og alle må komme samtidig!
 
Mulig jeg har misforstått noe, men med alle de rutene de åpne med Max, så må det da være 1000 stykker de bestilt, ikke 100. Og alle må komme samtidig!

1000? De har snakket om store muligheter for å fly fra noen sekundære byer i Skandinavia som BLL, AAL, BGO, SVG, TRD, GOT til JFK og BOS samt at de har nevnt en håndfull destinasjoner i Asia til ARN i tillegg noen Sør Amerikaruter fra MAD/BCN uten å nevne frekvens så klarer ikke helt å se at de trenger 1000 fly for å klare det. De har vel heller ikke sagt at overnevnte ruter kommer fra 2017 men at det blir muliggjort da de mottar Max-maskinene som er i 2017. Synes det er voldsomt tidlig å konkludere allerede nå med at de har alt for få maskiner i bestilling.
 
1000? De har snakket om store muligheter for å fly fra noen sekundære byer i Skandinavia som BLL, AAL, BGO, SVG, TRD, GOT til JFK og BOS samt at de har nevnt en håndfull destinasjoner i Asia til ARN i tillegg noen Sør Amerikaruter fra MAD/BCN uten å nevne frekvens så klarer ikke helt å se at de trenger 1000 fly for å klare det. De har vel heller ikke sagt at overnevnte ruter kommer fra 2017 men at det blir muliggjort da de mottar Max-maskinene som er i 2017. Synes det er voldsomt tidlig å konkludere allerede nå med at de har alt for få maskiner i bestilling.

Dette var strengt tatt ment til et svar til Rudisha, som i omtrent hvert eneste innlegg forteller at det nok blir oppstart her så snart de får Max. Noen ruter blir sikkert åpnet, ja, men alt blir ikke daglig og helårlig. I hvert fall ikke fra dag en. :)
 
Fullt mulig, men som diskutert tidligere, får den kortere rekkevidde enn 757. Reduksjon av payload (som DY gjør på Dubai) kan kjelpe, men det vil øke setekostnaden.

At kostnaden per sete stiger når flyene blir mindre burde skremme folk som Kjos og O'Leary som baserer seg på lave priser ogt høyt volum, men de ser ut til å være lystne til å prøve seg ...
 
På en annen side så vil det jo gi en døgn utnyttelse for en 737 som ikke ligner grisen. Vi snakker vel opp mot 17-20 timer pr døgn.
 
Back
Top