Norwegian - (Nye) IC ruter

Såfremt de ikke flytter en 788, det er vel ikke utenkelig at de kun bruker 789 fra LGW på sikt?

I dagens artikkel i Aftenposten kan man lese dette:
- Asia blir satt på vent pga mangel på fly, vestover er det som prioriteres.
- Gatwick prioriteres, men for å blidgjøre Aftepostens reporter sier Kjos at han ser for seg at en rute med 4 ukentlige fra LGW til feks CPT, kan få en ukentlig fra CPT til OSL.
- To nye fly betyr utviding av rutenettet til USA, Buenos Aires og Rio nevnes som destinasjoner på sikt. Det gjør også Hawaii og nevnte Cape Town.
- Ny IC base i Paris fra neste år.
- IC ruter fra BCN og MAD til Sør Amerika på sikt
- IC base i Roma på sikt, med fokus på USA
- All denne nye USA trafikken vil kreve flere USA baser, LA og Oakland nevnes som nye.

Så får tiden vise hvor mye av dette som materialiserer seg.

Norwegian skal satse mer på sesongruter til Karibien. Franske Martinique ser ut til å være i støtet her, da fra fransktalende Canada. Det blir vel en rute fra Montreal i så fall, kanskje også Quebec. Canada er et helt nytt marked for Norwegian. Flyprisene der er ofte høye, så det kan være penger å hente.

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv...n-kjos-kommer-til--bli-heftigere-og-heftigere

Meget lurt å tilpasse operasjonene etter sesongvariasjoner på denne måten. Amerikanske selskaper gjør vel en del av det samme med sesongruter til Europa med 757 på sommeren som benytter på Karibien på vinteren.

Det er mye byttelåning av fly mellom canadiske og europeiske charteroperatører. Det gir bedre flåteutnyttelse og gevinst for begge parter da behovet er så forskjellig.

Hvis dette blir vellykket, vil vi nok se flere rødnesede 737'er over huset mitt neste vinter ...

Litt tall og statistikk på DY sine IC-ruter fra LGW fra Anna.Aero:

Overall, across the first year we estimate that the Fort Lauderdale route had a load factor of 93.2%, just beating New York JFK (93.1%) and Los Angeles (92.4%).

Based on interpretation of a graph in the airline’s presentation, anna.aero estimates that the average revenue per passenger across all of the airline’s long-haul routes is around 3,200 Norwegian Krona (NOK) which at current exchange rates is equivalent to around 390 US Dollars, 360 Euros or £250.

http://www.anna.aero/2015/07/22/norwegians-first-year-uk-us-services-analysed-200000-passengers-carried-average-load-factors-around-93/

Aner noen hvordan de har kommet frem til gjennomsnittlig billettpris?

Var mer enn hva jeg hadde tippet og er jo ganske OK. Antar den kanskje er enda høyere fra Norge

Mener å huske at noen antydet at OSL også ville få Las Vegas på rutekartet, blant annet ble det vist til hull i de foreløpige flyplanene for flyene som kunne åpne for dette. Noen som vet om dette blir noe av? OSL er vel den eneste "basen" uten Vegas.

Jeg ved, at Kjos har lovet samtlige større europæiske byer i Vesteuropa nye langruter den seneste tid, men jeg vælger alligevel at nævne denne nyhed, da de skriver, at han har konkrete samtaler med de involverede lande. Nye ruter fra London og København til 7 destinationer: São Paulo, Rio de Janairo, Buenos Aires, Delhi, Mumbai, Cape Town og Durban.

»Udgangspunktet er at forbinde byerne til London, men vi kan ikke flyve alle ugens dage dertil. Der vil ikke nok passagerer til at flyve hver eneste dag. Så man kan forestille sig, at det bliver fire dage til London og tre dage til København.«

http://www.business.dk/transport/norwegian-planlaegger-syv-nye-langdistanceruter-fra-koebenhavn

Jeg ved, at Kjos har lovet samtlige større europæiske byer i Vesteuropa nye langruter den seneste tid, men jeg vælger alligevel at nævne denne nyhed, da de skriver, at han har konkrete samtaler med de involverede lande. Nye ruter fra London og København til 7 destinationer: São Paulo, Rio de Janairo, Buenos Aires, Delhi, Mumbai, Cape Town og Durban.

»Udgangspunktet er at forbinde byerne til London, men vi kan ikke flyve alle ugens dage dertil. Der vil ikke nok passagerer til at flyve hver eneste dag. Så man kan forestille sig, at det bliver fire dage til London og tre dage til København.«

http://www.business.dk/transport/norwegian-planlaegger-syv-nye-langdistanceruter-fra-koebenhavn

Jeg er overbevist om at vi vil se de fleste av disse byene etterhvert, dog avhengig av trafikkrettigheter og andre ting som ligger utenfor Norwegian sin kontroll. Dog både her, og i den nyilige tråden om mulige 737-ruter det amerikanske "småsteder", så blir det litt vel mye namedropping for og tilfredstillige det lokale media når temaet kommer på banen

Kjos bekrefter nå at han planlegger å bytte alle 40 Boeing 737-800- bestillingene med 737 Max8. Flyene har en rekkevidde til å nå New York fra samtlige avreisepunkt vest i Europa, ifølge toppsjefen.

- Disse kan gå transatlantisk, det er en svært interessant gevinst, sier Kjos.

Skaper eget marked

Samtidig vil det mulig å tilby priser på helt andre nivåer enn tidligere sett på transatlantiske flygninger, gjennom å velge sekundærflyplasser, som White Planes utenfor New York.

Det vil gi Norwegian et helt eget marked, mener Kjos.

- Vil man heller fly fra Edinburgh til Heathrow for å fly til JFK (New York, red.anm), eller direkte fra Edinburgh til eksempelvis White Plains 40 minutter utenfor Manhattan, sier Norwegian-sjefen retorisk.

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/10/08/1529/Luftfart/-vi-kunne-lett-flydd-4050-dreamlinere

Ved å ha baser der trafikken er størst og lange ruter, som å kombinere Bangkok og Los Angeles, klarer Norwegian å holde flyene i luften mellom 17-18 timer i døgnet, sammenlignet med 13-14 timer for de tradisjonelle flyselskapene som Norwegian konkurrerer mot, påpeker Kjos.

Norwegians langdistansefly er derfor ikke mer enn 90 minutter på bakken i snitt, ifølge ham

Mulig de har endret på dette siden før sommeren til et mer tettpakket program, men det var i hvertfall ikke sånn at flyene var i luften i 17-18 timer om dagen og at bakkestoppene bare var på 90 minutter (i de fleste tilfeller) tidligere.

Har de endret på dette nå i sommerprogrammet eller er dette et forsøk på å etablere det som en sannhet av en eller annen grunn?

Hvorfor er turnaroundtiden så vanskelig på WB-flyene egentlig? Ja, jeg vet flyene ser ut som en jævla svinesti etter flyvning.

Hvorfor er turnaroundtiden så vanskelig på WB-flyene egentlig? Ja, jeg vet flyene ser ut som en jævla svinesti etter flyvning.

Mye som skal skje. Skal fylla drivstoff, losse/laste gjerne 20tonn inn og 20 tonn ut. Skal ha catering, cleaning og gjerne noe teknisk. Også skjer det veldig mye bak kullissene som man ikke ser som passasjer.

Kjos er ute og lover flere langdistanseruter fra København. Har hørt at Rio og São Paulo har blitt nevnt tidligere, men var overraskende at Durban i Sør Afrika blir nevnt.

Hvis alt går efter topchef Bjørn Kjos' plan, kan København inden for en overskuelig fremtid få direkte forbindelse til São Paulo, Rio de Janairo, Buenos Aires, Delhi, Mumbai, Cape Town og Durban. Det fortæller Norwegian-direktøren i et interview med Business.dk.

Det viktigste avsnittet er det siste:
Udgangspunktet er at forbinde byerne til London, men vi kan ikke flyve alle ugens dage dertil. Der vil ikke nok passagerer til at flyve hver eneste dag. Så man kan forestille sig, at det bliver fire dage til London og tre dage til København.

Jeg tenker Boston igjen

Spørsmål ang Max, flyplasser og rekkevidde: Dersom DY forsøker seg på transatlantisk mellom mindre byer enn tadisjonelle ruter, vil ikke det dessuten ha en ekstra bonus i form av bedre inn- og utflygingsvilkår enn rundt de tungt traffikerte hubbene? Spørsmål 2: Er mindre flyplasser på andre sida av "dammen" nødvendigvis utstyrt til å ta imot interkontinentale flygninger? Jeg tenker på grensekontroll, toll osv.

Back