Norwegian skal satse mer på sesongruter til Karibien. Franske Martinique ser ut til å være i støtet her, da fra fransktalende Canada. Det blir vel en rute fra Montreal i så fall, kanskje også Quebec. Canada er et helt nytt marked for Norwegian. Flyprisene der er ofte høye, så det kan være penger å hente.
http://www.dn.no/nyheter/naringsliv...n-kjos-kommer-til--bli-heftigere-og-heftigere
Overall, across the first year we estimate that the Fort Lauderdale route had a load factor of 93.2%, just beating New York JFK (93.1%) and Los Angeles (92.4%).
Based on interpretation of a graph in the airline’s presentation, anna.aero estimates that the average revenue per passenger across all of the airline’s long-haul routes is around 3,200 Norwegian Krona (NOK) which at current exchange rates is equivalent to around 390 US Dollars, 360 Euros or £250.
Jeg ved, at Kjos har lovet samtlige større europæiske byer i Vesteuropa nye langruter den seneste tid, men jeg vælger alligevel at nævne denne nyhed, da de skriver, at han har konkrete samtaler med de involverede lande. Nye ruter fra London og København til 7 destinationer: São Paulo, Rio de Janairo, Buenos Aires, Delhi, Mumbai, Cape Town og Durban.
»Udgangspunktet er at forbinde byerne til London, men vi kan ikke flyve alle ugens dage dertil. Der vil ikke nok passagerer til at flyve hver eneste dag. Så man kan forestille sig, at det bliver fire dage til London og tre dage til København.«
http://www.business.dk/transport/norwegian-planlaegger-syv-nye-langdistanceruter-fra-koebenhavn
Kjos bekrefter nå at han planlegger å bytte alle 40 Boeing 737-800- bestillingene med 737 Max8. Flyene har en rekkevidde til å nå New York fra samtlige avreisepunkt vest i Europa, ifølge toppsjefen.
- Disse kan gå transatlantisk, det er en svært interessant gevinst, sier Kjos.
Skaper eget marked
Samtidig vil det mulig å tilby priser på helt andre nivåer enn tidligere sett på transatlantiske flygninger, gjennom å velge sekundærflyplasser, som White Planes utenfor New York.
Det vil gi Norwegian et helt eget marked, mener Kjos.
- Vil man heller fly fra Edinburgh til Heathrow for å fly til JFK (New York, red.anm), eller direkte fra Edinburgh til eksempelvis White Plains 40 minutter utenfor Manhattan, sier Norwegian-sjefen retorisk.
Kjos bekrefter nå at han planlegger å bytte alle 40 Boeing 737-800- bestillingene med 737 Max8.
Ved å ha baser der trafikken er størst og lange ruter, som å kombinere Bangkok og Los Angeles, klarer Norwegian å holde flyene i luften mellom 17-18 timer i døgnet, sammenlignet med 13-14 timer for de tradisjonelle flyselskapene som Norwegian konkurrerer mot, påpeker Kjos.
Norwegians langdistansefly er derfor ikke mer enn 90 minutter på bakken i snitt, ifølge ham
Hvorfor er turnaroundtiden så vanskelig på WB-flyene egentlig? Ja, jeg vet flyene ser ut som en jævla svinesti etter flyvning.
Hvis alt går efter topchef Bjørn Kjos' plan, kan København inden for en overskuelig fremtid få direkte forbindelse til São Paulo, Rio de Janairo, Buenos Aires, Delhi, Mumbai, Cape Town og Durban. Det fortæller Norwegian-direktøren i et interview med Business.dk.
Udgangspunktet er at forbinde byerne til London, men vi kan ikke flyve alle ugens dage dertil. Der vil ikke nok passagerer til at flyve hver eneste dag. Så man kan forestille sig, at det bliver fire dage til London og tre dage til København.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.