Norwegian - (Nye) IC ruter

Hvordan kan det være god butikk å skulle fly direkte fra såpass mange små steder med et relativt lite fly som 737 og samtidig ha en HUB-strategi som man feeder inn til fra de samme små stedene...?

Planen er vel at gevinsten ved økt betalingsvillighet for non-stopruter og økt trafikk nye ruter genererer skal oppveie Hub-fordelene?
Det kan vel i noen tilfeller la seg kombinere, spesielt når man går inn på ruter uten direkte (non-stop) konkurranse?

Det bør ikke være noe problem med rekkevidden. Dagens 737 maskiner flyr Oslo-Dubai som er 5100 km. 737-max klarer en time lenger I luften. Med en marsjfart 900 km/t blir det 6000 km. Fra Stavanger og Trondheim er det ca 5700 km.

Lønnsomheten bør heller ikke være noe problem. I dag flyr de Kanariøyene på litt under 6 timer til 699 kroner. Altså drøyt 100 kroner timen. Drøyt 7 timer til New York. Bør ikke være noe problem å tilby dette fra 1000 kroner en vei.

Det bør ikke være noe problem med rekkevidden. Dagens 737 maskiner flyr Oslo-Dubai som er 5100 km. 737-max klarer en time lenger I luften. Med en marsjfart 900 km/t blir det 6000 km. Fra Stavanger og Trondheim er det ca 5700 km.

Lønnsomheten bør heller ikke være noe problem. I dag flyr de Kanariøyene på litt under 6 timer til 699 kroner. Altså drøyt 100 kroner timen. Drøyt 7 timer til New York. Bør ikke være noe problem å tilby dette fra 1000 kroner en vei.
Skeptisk.
757-200 som UA bruker har flere ganger iløpet av året trøbbel med å fly OSL-EWR, og må derfor lande for fuel.

737 MAX kommer så vidt jeg vet ikke til å matche 757 i rekkevidde,

Så vidt jeg vet har ofte dagens 737 trøbbel med OSL-DBX, og må ha redusert payload og må noen ganger også stoppe for fuel.

Skeptisk.
757-200 som UA bruker har flere ganger iløpet av året trøbbel med å fly OSL-EWR, og må derfor lande for fuel.

737 MAX kommer så vidt jeg vet ikke til å matche 757 i rekkevidde,

Så vidt jeg vet har ofte dagens 737 trøbbel med OSL-DBX, og må ha redusert payload og må noen ganger også stoppe for fuel.

Stemmer det, de skal visstnok ha kun 150 seter på hjemturen resten blokkeres ifølge en kollega som har reist med de til DXB.

Så enkelt er det ikke helt. Dels så er der kraftige vinde (især om vinteren) over atlanten, som gør et stort indhug i rækkevidden på en vestgående rute. De problemer findes ikke på nord-syd ruter som Norge-kanariske øer og Oslo-Dubai. Sidstnævnte har vist også tit en mellemlanding i Stockholm.
Derudover er opgivet rækkevidde altid best-case scenarie fra flyproducenterne, som ikke altid er realistisk, plus at du næppe får direkte flight-tracks i et så trafikeret område som Europa-USA.

Alt det lagt sammen plus at den nye Leap-1B motor eftersigende ikke helt holder det lovede, gør at jeg tvivler kraftigt på nogle 737 turer fra BLL, SVG eller GOT til USA.

Alt det lagt sammen plus at den nye Leap-1B motor eftersigende ikke helt holder det lovede, gør at jeg tvivler kraftigt på nogle 737 turer fra BLL, SVG eller GOT til USA.

DY har drevet flyselskap en stund nå og tror rekkevidde på aktuelle maskiner vs distanse mellom planlagte destinasjoner står relativt høyt oppe på sjekklista deres før går videre i planleggingen.

DY har drevet flyselskap en stund nå og tror rekkevidde på aktuelle maskiner vs distanse mellom planlagte destinasjoner står relativt høyt oppe på sjekklista deres før går videre i planleggingen.

Det er jeg enig i, men lurer fremdeles på hva slags begrensninger en 737-8MAX vil ha på transatlantisk (Skandinavia-New York), for den vil neppe kunne gå full, på samme måte som heller ikke DXB-OSL kan det i dag.

Men det var heller ikke Rudisha sitt Wikipedia/"Boeings salgs brosjyrer" svar jeg var på jakt etter da det tydeligvis var verdiløst, men heller noen som forstår payload/range forholdene bedre enn meg

Kan jo være gimmick på linje med MOLs stadige utspill om langdistanseflygninger.
Dersom de ikke gjennomfører det kan de jo bare skylde på Boeing og si at flyene ikke hadde så lang rekkevidde som lovet.

Kan jo være gimmick på linje med MOLs stadige utspill om langdistanseflygninger.
Dersom de ikke gjennomfører det kan de jo bare skylde på Boeing og si at flyene ikke hadde så lang rekkevidde som lovet.

Hva er det du egentlig mener? At DY stadig kommer med tilsvarende gimmicker? DY er relativt klar i sin uttalelse forutsatt at Tic.travel har gjengitt utspillet korrekt, noe jeg tror de har. Jeg tror det vil være meget begrenset PR messig effekt, om ikke motsatt effekt derrsom DY eller andre for den sagt skyld konstruerer så kontrete utspill om kommende ruter for så å ikke levere.

Å sammenligne PR arbeidet til MoL med DY, eller plassere de i samme kategori er helt feil.

Så du mener DU bevisst setter Boeing i forlegenhet for å fremme seg selv?

Det er ingen tvil om at inntektene på en (sammenlignbar) MAX-rute vil bli lavere enn for en 757. 757 har, med tilsvarende load, bedre rekkevidde enn enn MAX vil få, og i tillegg har UA low density seating, noe som gir dem ytterligere rekkevidde, sammenlignet med en high density MAX. 757 har imidlertid mulighet til å ta med en viss mengde frakt. MAX har mindre lasterom og vil ikke klare annet enn noen småpakkker. Likevel ser vi at periodevis 757'en sliter i vinterhalvåret, spesielt når det kreves holdingfuel pga værforholdene i NYC. Her vil MAX virkelig slite, og dette vil føre til mange fuelstops og dramatisk høyere driftskostnader over tid, samt dårlig omdømme. Avisene vil også fort henge seg opp idette.

Så derfor har jeg liten tro på at dette vil bli realitet, selv om CFM får skikk på motorene.

Hva er det du egentlig mener? At DY stadig kommer med tilsvarende gimmicker? DY er relativt klar i sin uttalelse forutsatt at Tic.travel har gjengitt utspillet korrekt, noe jeg tror de har. Jeg tror det vil være meget begrenset PR messig effekt, om ikke motsatt effekt derrsom DY eller andre for den sagt skyld konstruerer så kontrete utspill om kommende ruter for så å ikke levere.

Å sammenligne PR arbeidet til MoL med DY, eller plassere de i samme kategori er helt feil.

De har jo vist tidligere at de er i stand til å lempe all skyld på Boeing.

De har jo vist tidligere at de er i stand til å lempe all skyld på Boeing.

At forsinkelsene DY hadde på IC i 2014 helt eller delvis var relatert til maskinene de fikk levert fra Boeing er det vel neppe noen som er uenig i og Boeing tok også selvkritikk på kvaliteten. Det finnes knapt noen flyselskap som er interessert i å ta over tidlig produserte 787'ere, noe som sier sitt. Men nå har Boeing og DY fått orden på dette, operasjonene fungerer som de skal og ingen løfter er brutt.

Men det du mener nå er at DY lover nye ruter med maskiner som "alle" vet ikke er i stand til å levere ref spesifikasjonene men det bryr ikke DY seg om fordi de får overskrifter for så å bare skylde på Boeing? Tror du alvorlig talt at det er det de planlegger? Og du mener dette er det samme PR stuntet som de gjorde med 787'ene?

Tror ærlig talt at de ikke har sett så veldig grundig på dette ennå. Inntil man får bedre grunnlag å regne performance på, tror jeg bare dette er 'drodling' fra Kjos & Co.

Ser at Boeing 757 har rekkevidde på 7222 km. Altså 555 km lenger enn Max flyet. Det blir uansett spennende å se hva slags nye ruter de annonserer når MAX flyene. Tipper de bytter ut flyene på de rutene som er på grensen i dag som f.eks. Oslo-Dubai.

Hvor mange kilometer tror dere 737-max vil klare hvis man skal våre 99% sikker på at flyet kommer frem fullastet?

Performance-data er ikke tilgjengelige ennå, men han detter vel i havet i mellom Gander og Boston en plass ....

Ja det er jo nærliggende å tro at at et luftfarts forum har større kunskaper om en maskin sin potensielle performance, enn selskaper som selv har bestilt de:rolleyes:

Back