Rudisha, har du noen gang lurt på hvorfor den har fått navnet MAX?
Navnet har virkelig ingenting med rekkevidde å gjøre.
"MAX efficiency, MAX reliability, MAX passenger appeal."
Rudisha, har du noen gang lurt på hvorfor den har fått navnet MAX?
Navnet har virkelig ingenting med rekkevidde å gjøre.
"MAX efficiency, MAX reliability, MAX passenger appeal."
Det kan vel også tenkes at fasiten er litt mer komplisert enn "å trekke fra 15%"?
Ser man hva Boeing skriver om sin MAX 8 så sier de at den kan fly mellom New York og Oslo med maksimalt 162 passasjerer/seter i 85% annual winds. Med andre ord 15% av flightene vestover må gjennomføre en splash & dash på Gander eller Goose Bay. United har brent seg på dette det siste året, og dette er vel en av årsakene til at de ikke flyr sine 752er kommende W15/16.
Kjos hadde foredrag i Tromsø denne uken, og i kjent stil så kom han da med "jeg vil tro vi kommer til å se flygninger mellom USA og Tromsø, sier Kjos." (kilde).
Nå tror jeg ikke dette kommer i år i alle fall, men Dreamlineren kan i alle fall fly både TOS-EWR og TOS-LAX all den tid det er kortere fra TOS enn fra OSL.
De flyr også fortsatt Tromsø-Gran Canaria om vinteren. Noe de har gjort i flere år. Det er like langt som Oslo-Dubai. Denne ruten er de alene på så det er derfor ingen krise om de må fuel stoppe på 10% av avgangene. Det var det heller ikke på Oslo-Dubai ruten, men når Emirates kom ble det for tøft.
Problemet med fuelstop er at det er en ikke ubetydelig kostnad med dette. Og med såpass lave marginer bransjen har så kan det noen ganger være det som tar ruten fra pluss til minus
I tillegg ødelegger du 'nonstop-effekten', som ikke er ubetydelig.
Nå spørs det jo om det er nonstop effekten som gjør at Norwegian får nye kunder, spørs jo om ikke billettprisen er avgjørende for de som velger slike ruter. Man ser jo gang på gang søkemotorer med lange transittider, og ser ikke ut til å skremme alle, så lenge det er billig nok. Men jeg kan selvfølgelig ta helt feil også[emoji15]
Der de er alene om å fly direkte. F.eks Florida. I lavsesong er de like billig og ofte billigere enn konkurrentene for da må flyene fylles opp. Men i høysesong kan de ta en høy pris for mange er villig til å betale mange tusen ekstra for å fly direkte og på de mest populære avgangene kan de ta kanskje 5000 kroner en vei for flyet blir fullt uansett.
Varierer jo selvfølgelig veldig fra rute til rute. Men ikke uvanlig at en nonstop flight koster 2000 mer. Så hvis en fra Tromsø har valget mellom Tromsø til New York på 7,5 timer direkte eller mellomlanding i Oslo som fort tar 12-15 timer så er nok betalingsvilligheten for mange stor for å ta direkte ruten.
Norwegian får knapt nok ei sesongrute fra Tromsø til London til å fungere (om ruten i det hele tatt er lønnsom er vel heller tvilsomt). Da fremstår Tromsø - New York som rimelig utopisk. På tide med litt bakkekontakt?
Nå er nok ruten mellom Tromsø og New York faktisk påtenkt mer for Amerikanske turister en norske turister som vil til NYC...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.