Norwegian - (Nye) IC ruter

Nei, man kan selvfølgelig ikke jevnt trekke fra 10, 15 eller 20%.

En annen viktig faktor er følgende:

Oslo-Dubai ruten var en stor suksess før Emirates kom. Men da måtte de gå langt ned i pris også var det nok mange som valgte Emirates fordi NAS innimellom måtte stoppe for fuel.

Så en rute som er på grensen og som de kanskje må stoppe for fuel på 10% av avgangene vil sannsynligvis funke veldig bra så lenge de er alene om den. Men får de inn en tøff konkurrent er det verre. Derfor kan det hende at NAS om 5 år flyr fra New York til kanskje 20 mindre europeiske byer. Og så lenge de ikke har noen konkurrenter så vil nok NAS fylle flyene. De fleste vil jo fly direkte fra byer som Tromsø, Trondheim, Stavanger, Alborg, Aberdeen osv enn å bruke minst 2-3 timer ekstra på å mellomlande og heller ta en kalkulert risiko med fuel stopp. De fleste vil jo uansett ikke tenke så veldig mye over dette.
 
Ser man hva Boeing skriver om sin MAX 8 så sier de at den kan fly mellom New York og Oslo med maksimalt 162 passasjerer/seter i 85% annual winds. Med andre ord 15% av flightene vestover må gjennomføre en splash & dash på Gander eller Goose Bay. United har brent seg på dette det siste året, og dette er vel en av årsakene til at de ikke flyr sine 752er kommende W15/16.
 
Ser man hva Boeing skriver om sin MAX 8 så sier de at den kan fly mellom New York og Oslo med maksimalt 162 passasjerer/seter i 85% annual winds. Med andre ord 15% av flightene vestover må gjennomføre en splash & dash på Gander eller Goose Bay. United har brent seg på dette det siste året, og dette er vel en av årsakene til at de ikke flyr sine 752er kommende W15/16.

Sant nok. Men nå er det en del kortere fra spesielt Stavanger og Bergen. MAX vil nok uansett ikke være så aktuell fra Oslo for der flyr de allerede 4 ukentlige avganger med Dreamliner.

De flyr også fortsatt Tromsø-Gran Canaria om vinteren. Noe de har gjort i flere år. Det er like langt som Oslo-Dubai. Denne ruten er de alene på så det er derfor ingen krise om de må fuel stoppe på 10% av avgangene. Det var det heller ikke på Oslo-Dubai ruten, men når Emirates kom ble det for tøft.
 
Om noen vil se opptak fra frokostmøtet med Bjørn Kjos i Tromsø finner dere videoen på Vimeo.

Kommentarene om direkterute mellom Tromsø og NYC var svar på spørsmål fra salen. Han fikk også spm om direkteruter fra Asia og Midtøsten. Så spol til slutten.

https://vimeo.com/130306007



Kjos hadde foredrag i Tromsø denne uken, og i kjent stil så kom han da med "jeg vil tro vi kommer til å se flygninger mellom USA og Tromsø, sier Kjos." (kilde).

Nå tror jeg ikke dette kommer i år i alle fall, men Dreamlineren kan i alle fall fly både TOS-EWR og TOS-LAX all den tid det er kortere fra TOS enn fra OSL.
 
De flyr også fortsatt Tromsø-Gran Canaria om vinteren. Noe de har gjort i flere år. Det er like langt som Oslo-Dubai. Denne ruten er de alene på så det er derfor ingen krise om de må fuel stoppe på 10% av avgangene. Det var det heller ikke på Oslo-Dubai ruten, men når Emirates kom ble det for tøft.

Det er en vesentlig forskjell mellom OSL-DXB og TOS-LPA; førstnevnte går over 44 lengdegrader mens sistnevnte bare over 34 lengdegrader. At også sistnevnte starter lenger nord gjør flyruten blir enda mer nord-sør. Med andre ord er TOS-LPA mye mindre påvirket av med- og motvind fra jetstreamen enn OSL-DXB.
 
Hvordan er KEF å kunne bli brukt til refuling? Dyrt drivstoff? For lang omvei?
Ligger jo sånn midt på veien, og da trenger man ikke å ta med fulle tanker.
 
Problemet med fuelstop er at det er en ikke ubetydelig kostnad med dette. Og med såpass lave marginer bransjen har så kan det noen ganger være det som tar ruten fra pluss til minus
 
Det tar selvfølgelig både lenger tid og øker kostnadene. Men spørsmålet her er hvor ofte dette intreffer om det er 20-30% av flyturen eller om det er 2-5%.

Dette er det ingen som har noe nøyaktig fasitsvar på nå.
 
Problemet med fuelstop er at det er en ikke ubetydelig kostnad med dette. Og med såpass lave marginer bransjen har så kan det noen ganger være det som tar ruten fra pluss til minus

Det var det jeg "fryktet", men hvordan er drivstoff prisen på Island? Regner med alt må fraktes med båt til Sagaland

I tillegg ødelegger du 'nonstop-effekten', som ikke er ubetydelig.


Nå spørs det jo om det er nonstop effekten som gjør at Norwegian får nye kunder, spørs jo om ikke billettprisen er avgjørende for de som velger slike ruter. Man ser jo gang på gang søkemotorer med lange transittider, og ser ikke ut til å skremme alle, så lenge det er billig nok. Men jeg kan selvfølgelig ta helt feil også[emoji15]
 
Nå spørs det jo om det er nonstop effekten som gjør at Norwegian får nye kunder, spørs jo om ikke billettprisen er avgjørende for de som velger slike ruter. Man ser jo gang på gang søkemotorer med lange transittider, og ser ikke ut til å skremme alle, så lenge det er billig nok. Men jeg kan selvfølgelig ta helt feil også[emoji15]

Men det gjør jo at man ofte kan ta høyere betalt for nonstop ruter, og det er ganske viktig for lønnsomheten. Ikke at man kan fylle flyet bare det er billig nok
 
Varierer jo selvfølgelig veldig fra rute til rute. Men ikke uvanlig at en nonstop flight koster 2000 mer. Så hvis en fra Tromsø har valget mellom Tromsø til New York på 7,5 timer direkte eller mellomlanding i Oslo som fort tar 12-15 timer så er nok betalingsvilligheten for mange stor for å ta direkte ruten. Norwegian vil jo ikke akkurat reklamere for at det er en 10% sjanse for fuel-stop på veien og folk flest vil ikke tenke på det.

Men man ser jo det på andre Norwegian ruter. Der de er alene om å fly direkte. F.eks Florida. I lavsesong er de like billig og ofte billigere enn konkurrentene for da må flyene fylles opp. Men i høysesong kan de ta en høy pris for mange er villig til å betale mange tusen ekstra for å fly direkte og på de mest populære avgangene kan de ta kanskje 5000 kroner en vei for flyet blir fullt uansett.
 
Last edited:
Der de er alene om å fly direkte. F.eks Florida. I lavsesong er de like billig og ofte billigere enn konkurrentene for da må flyene fylles opp. Men i høysesong kan de ta en høy pris for mange er villig til å betale mange tusen ekstra for å fly direkte og på de mest populære avgangene kan de ta kanskje 5000 kroner en vei for flyet blir fullt uansett.

Næh! What?
Høyere pris på de mest populære avgangene! Har ikke hørt på maken...
 
Varierer jo selvfølgelig veldig fra rute til rute. Men ikke uvanlig at en nonstop flight koster 2000 mer. Så hvis en fra Tromsø har valget mellom Tromsø til New York på 7,5 timer direkte eller mellomlanding i Oslo som fort tar 12-15 timer så er nok betalingsvilligheten for mange stor for å ta direkte ruten.

Norwegian får knapt nok ei sesongrute fra Tromsø til London til å fungere (om ruten i det hele tatt er lønnsom er vel heller tvilsomt). Da fremstår Tromsø - New York som rimelig utopisk. På tide med litt bakkekontakt?
 
Norwegian får knapt nok ei sesongrute fra Tromsø til London til å fungere (om ruten i det hele tatt er lønnsom er vel heller tvilsomt). Da fremstår Tromsø - New York som rimelig utopisk. På tide med litt bakkekontakt?

Nå er nok ruten mellom Tromsø og New York faktisk påtenkt mer for Amerikanske turister en norske turister som vil til NYC...
 
Nå er nok ruten mellom Tromsø og New York faktisk påtenkt mer for Amerikanske turister en norske turister som vil til NYC...

Hva så? Det bor da også en del mennesker rundt London, for ikke å snakke om Storbritannia. Uten at TOS-LGW akkurat har vært noen braksuksess av den grunn. Og det er vel også en rute som burde ha bedre forutsetning for å lykkes.
 
I følge et intervju med Kjos i Aftenposten er 2 av de 4 787-9 Norwegian får levert i 2016 tenkt og baseres på LGW. 4 ukentlig med BOS er alt annonsert så da er det 9-10 ukentlige igjen og annonsere fra LGW
 
Back
Top