Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Status
Not open for further replies.
Jeg hadde neppe blitt milionær om jeg hadde fulgt odsene dine for dette selskapet gjennom tiden vi har fulgt selskapet på forumet Tommy.;)

Suksessen til DY har vært at man har en tannløs konkurrent som er kjent for streik, forsinkelser og andre uhyggelige ting. Dette er en helt annen liga

Er det slik at skeptikerne til Norwegian ikke ønsker at dem skal starte IC? Hvis så, er det fordi 1)man er redd for at det skal gå i dass og Norwegian gå på en skikkelig smell ELLER 2) man er bitre for at SAS ikke starter opp IC og derav ikke heier på "motstanderlaget". MartinL: Jeg beundrer din optimisme for Norwegian :)

Er det slik at skeptikerne til Norwegian ikke ønsker at dem skal starte IC? Hvis så, er det fordi 1)man er redd for at det skal gå i dass og Norwegian gå på en skikkelig smell ELLER 2) man er bitre for at SAS ikke starter opp IC og derav ikke heier på "motstanderlaget". MartinL: Jeg beundrer din optimisme for Norwegian :)

Satser på julekort fra Kjos i år ja:p

Optimismen for Norwegian er godt begrunnet. Flere bomber sprekker om ikke lenge......

Har ikke noe med det å gjøre. Som sagt, Bangkok er jeg meget positiv til, men ikke til NYC.

Men selv den ligaen sliter med kronasjene om dagen.

Joda, men selv i all elendigheten er det positive ting fra de som kan bransjen: Lufthansa leverte ikke ett overskudd for årets 9 første måneder på 8 millarder kroner som de gjorde i fjor, men overskudd langt over milliarden ble det ihvertfall. Og etter at krisen er over, er the usual suspects tilbake..

http://investor-relations.lufthansa...nn-in-den-ersten-neun-monaten-des-jahres.html

Lufthansa Group posts operating profit of 226 million euros for the first nine months of the year

Vel, så spørs det hvor mye billigere DY virkelig kan bli. Med en t/r pris på 2900 kroner er det ikke akkurat balubatjohoo igjen etter at alle skatter og avgifter er betalt. Og ikke glem at DY har en destinasjon, mens KLM og alle andre har hundrevis av destinasjoner som ofte kun koster noen få hundrelapper ekstra å komme seg til mens dersom man velger DY må man betale en ny billett og det blir garantert over en tusenlapp t/r for å komme seg videre

Jeg stusser også litt på valget av New York, for konkurransen dit er jo mildest talt formidabel. Riktignok har Norwegian noen fordeler, som direkterute, kjent merkenavn i Norge og vil antagelig time avgangstidene for å være perfekte for reiser fra Norge (det var vel et forslag til rutetider som svirret rundt i Feel-tråden som virket fornuftige på et lignende ruteopplegg).

Skal dette lykkes kan de ikke konkurrere kun på pris. Hva med å satse sterkt på en variant av Economy Extra, priset et par tusenlapper over økonomiklasse? Jeg mistenker at det er et marked i Norge som er villig til å betale for litt bedre komfort, men som helst vil slippe å se en pris som kan rundes av til 10.000,-.

De er også avhengige av å øke markedet en del, noe Norwegian har vist at de kan få til. Hvordan de skal få nordmenn til å vurdere langweekend til New York er jeg usikker på.

Hvis vi sammenligner tallene til de forskjellige selskapene i USA med det DY presterte i Q3 2009 har DY ikke noe å skamme seg over.

Men helt klart ser jeg det som vanskelig for DY å slå igjennom overfor de mest patriotiske potensielle passasjerer i verden - de amerikanske. DY kan ikke bare overleve på skandinaver alene på ruten til JFK, og det var også derfor jeg spurte tidligere i denne tråden om hvilke av lavprisselskapene på JFK de skulle code-share med. Dette var ikke bare for å føde inn i det amerikanske systemet, men også å få litt markedsføringshjelp tilbake som resulterte i amerikanske passasjerer også. Dette ble totalt avfeid av de ny-amerikanske, men de er visst blitt mer patriotiske enn amerikanerne selv? :colgate:

...her borte er vi i hvertfall ikke mere patriotiske enn den gjennomsnittlige nordmannen....til Europa velges LH, AF, BA i stor stil av mine naboer...Fordelskort og bonus ordninger styrer langt langt mere enn flagget paa halen....

Code Share er et tvedegget sverd som fort koster langt langt mere enn det er verdt....jeg har sett avregninger av Code Share OSL-EWR-SAN-EWR-OSL hvor SAS satt igjen med NOK 18.50 OSL-EWR-OSL....Det er billigere og sikkert mere enn nok for Norwegian aa bruke det derre Internettet, faa lagt prisene inn hos Expedia, ITA Sofware - samt noe annonser...dette virket utmerket for Icelandair her i Seattle som har 0-null ansatte her (Stasjonsmesteren kommer flaksende inn fra MSP - dessverre ansatte de ikke Sigurdsson fra FBU:(:angry: ) - Det samme gjelder for V-Australia - som kanskje ligger naermest DY i konsept....de har ikke engang code share med Virgin America ennaa....

Nu er der en del forskel på at lave IC trafik og shorthaul trafik.
Selv med 2 A330 kan de få store problemer, hvis bare den ene
ryger ud med en fejl...
ER det en stor fejl, som ikke bare lige går at rette, kan de let ryge ind i en gang crew rest, og at sende 350 pax på hotel, eller hvad de nu finder på, er altså ikke billigt. Og man sætter ikke "bare"
en eller to B737 ind som substitut. I den anden står der jo et antal tilsvarende pax som gerne vil hjem. Har de bare 1 eller 2 til at starte med, og de har startet op med 2 destinationer i hver sin ende af verden, NYC og BKK, så vil forsinkelser hobe sig op i en sådan grad, at selskabet kan blive nødt til at indhyre et andet selskab for at få rettet op ....Og det er altså ikke billigt.
Ej heller er det billigt at operere IC trafik....Overflyvnings rettigheder koster, så udgifter til ATC løber meget meget hurtigt op.
Siger ikke at DY kan risikere livet på sådan en trafik, men muligheden for at tabe penge, mange penge, er bestemt til stede, og det tror helt sikkert de er klar over, så det er en stor satsning fra deres side.
Hilsen
Ole

Men Ole, er det ikke beundringsverdig at det er noen som følger ordene:
Den som intet våger, intet vinner!

Den andre store i Skandinavia slanker seg til kjernen, og da er det ikke håp for at en tenker nytt.

Nu er der en del forskel på at lave IC trafik og shorthaul trafik.
Selv med 2 A330 kan de få store problemer, hvis bare den ene
ryger ud med en fejl...
ER det en stor fejl, som ikke bare lige går at rette, kan de let ryge ind i en gang crew rest, og at sende 350 pax på hotel, eller hvad de nu finder på, er altså ikke billigt. Og man sætter ikke "bare"
en eller to B737 ind som substitut. I den anden står der jo et antal tilsvarende pax som gerne vil hjem. Har de bare 1 eller 2 til at starte med, og de har startet op med 2 destinationer i hver sin ende af verden, NYC og BKK, så vil forsinkelser hobe sig op i en sådan grad, at selskabet kan blive nødt til at indhyre et andet selskab for at få rettet op ....Og det er altså ikke billigt.
Ej heller er det billigt at operere IC trafik....Overflyvnings rettigheder koster, så udgifter til ATC løber meget meget hurtigt op.
Siger ikke at DY kan risikere livet på sådan en trafik, men muligheden for at tabe penge, mange penge, er bestemt til stede, og det tror helt sikkert de er klar over, så det er en stor satsning fra deres side.
Hilsen
Ole

Dette er jeg HELT overbevist om at de har fallback-planer på og med i tankene! De har jo truffet rimelig godt til nå i rutevalgene sine.

Tommy777: Hva skal til for at du feks skulle funnet på å ta Norwegian over dammen?
Eller dere andre som flyr regelmessig over. LN-MOW.

Men Ole, er det ikke beundringsverdig at det er noen som følger ordene:
Den som intet våger, intet vinner!

Den andre store i Skandinavia slanker seg til kjernen, og da er det ikke håp for at en tenker nytt.
Jo jeg er ikke helt uenig...det ER en frisk satsning, men beskostelig
Hilsen
ole

Er det noen som har en link til prosuksjonslisten for 330-200 det neste halvåret?

Flere selskaper skal jo også kvitte seg med friske og fine 332 modeller på vårparten.

Den reelle Produksjonslisten er nok til Airbus internbruk Martin. Den er ikke tilgjengelig hos hverken Airbus eller Boeing.

Det er nok ikke så stor tilgjengelighet på friske og fine 332 maskiner som det skulle tyde på da mange allerede har inngått nye leveransekontrakter for sommersesongen i markedet allerede. Det er kortids- og mellomlange leasing kontrakter som er attraktivt i øyeblikket. Mest fordi lessors ikke vil binde seg til lange dryleaser med lave leierater og tilhørende maintenance acruals.
Noen få maskiner er i øyeblikket tilgjengelige.

Tommy777: Hva skal til for at du feks skulle funnet på å ta Norwegian over dammen?

Jeg er vel den av utvandrene som har mest tro paa Norwegian IC, og vel den som har floeyet mest transatlantisk av oss....selv om det ikke er saa mye naa..

For min egen del er nysjerrighet - lyst til aa forsoeke noe nytt - og jeg mangler ennaa Norwegian i min loggbok (de 3 gangene jeg har forsoekt har DY vaert betydelig DYrere enn alternativene) Pris vil ogsaa ha en betydning siden de ikke legger opp til ruter fra mine naerflyplasser....saa det blir en tungvin reiserute SEA-JFK (JetBlue) OSL (Norwegian) ...

Hva som vil skremme meg vekk....store Kjosyrer....liker ikke gebyrer...liker aa betale min billett og slippe ekstra styr naar jeg ankommer flyplassen...liker ikke aa dra med meg kjeokkenbenken med mere ombord...saa jeg liker aa sende bagasje uten straffe runder og nye Kjosyrer....

I min enkelhet synes jeg det er greit aa bli servert et OK maaltid med drikke uten aa maatte krype opp i en hattehylle aa hente frem lomme bok med mere....liker ikke BOB....

men selv med BOB og Bonus Kjosyser saa maa jeg nok proeve dem en gang....

Hehe ... reiser for det meste på ID for tiden, så jeg teller vel egentlig ikke. Men jeg har også hatt jobber hvor jeg har vært storbruker av flytjenester, og begge de firmaene hadde reisekontor som var ganske stålharde på å velge pris. Imidlertid ville det ene aldri sendt noen med et selskap hvor du måtte kjøpe mat på en IC-flight. Det andre er jeg ikke sikker på .. :p
Imidlertid fikk jeg som regel det jeg ville ha hvis prisen var lik, eller nesten lik, og jeg reiste Skyteam der jeg kunne og var Gold Medallion i flere år. Så svaret på ditt spørsmål er vel at kortet styrer mitt reisevalg der jeg har muligheten til å påviske det.

........ og det var også derfor jeg spurte tidligere i denne tråden om hvilke av lavprisselskapene på JFK de skulle code-share med.

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror DY bruker samme versjonen av Open Skies som jetBlue nå kvitter seg med til fordel for Sabre. Og hvorfor gjør de dette? Programvaren kan ikke håndtere codeshare .... :9:

Dette er en stor greie for jetBlue, ettersom David Neeleman var en av stifterne av Open Skies da han i sin tid sluttet i Southwest.

I Danmark tror alle DY skal starte langruter fra CPH.
I Sverige tror alle DY skal starte langruter fra ARN.
I Norge tror alle DY skal starte langruter fra OSL.

Så gjenstår det å se hvem Slue-Kjos har lurt i første omgang :) Kan ikke være enkelt for Kjos å gjøre alle glade når han nå ikke lenger bare skal redde Norge fra verdens undergang, men hele Skandinavia. Det blir sikkert en utfordring siden DY må prioritere, selv om planen sikkert er å starte fra alle hovedstedene etterhvert.

Selv tror jeg DY vil satse på CPH og ARN i første omgang for å gå i strupen på SAS, i håp om at SAS forsvinner helt. DY har nå blitt så store at de kan krige for å få konkurrenter til å forsvinne.

Var man än läser som t.ex. boarding.no o takeoff.dk så är det CPH och OSL som nämns . Har inte sett ARN mer än allmänt, men vi får väl se. Dom har kanske sökt slott på ARN också.

Har pendlet en god del ned til København ++ og valgte ca. 50/50 SAS og NAS. Hjem vil jeg være sikker på hjemkomst i forhold til familien og da ble valget SAS. Morgenavgangen til NAS regnet jeg med gikk på tid etter en overnatting. Det betyr utrolig mye å vite at regulariteten er høy. I tilegg er plassen hakke vasser i SAS for en på 1,9 m og crewet overall mer proft. Etter 2 år med dette var min konklusjon SAS.
Over dammen og til Asia ville jeg ikke booka NAS før de hadde kommet godt i gang og kunne vise til regularitet og komfort. De gangene jeg er på lengre jobbreiser har jeg fått valgt den avgangen og selskap jeg ønsket basert på kriteriene over (men ikke alltid fått klassen).

Status
Not open for further replies.
Back