Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Status
Not open for further replies.
---
Setekonfig. 3-3-3 er IKKE å presse inn seter i en A330. Dette er widebody, og en ganske alminnelig konfig. i mange selskaper. 3-4-3 er vel heller ikke uvanlig.

En operatør som har varslet at de skal være prisledende, må nok tenke mindre på komfort enn hva mange her håper på.

Tally-Ho

2-4-2 er vel standard på eco på A330/340. Det benytter SK og de fleste andre, så vidt jeg ved? 3-3-3 er standard på 777, men visse selskaber presser et ekstra sæde ind til 3-4-3.

He, he Tommy, er enig her, men det er ikke 250 seter om dagen, men en "chartervariant" av A332 tar 360 e.l. herav rundt 21 foran med en form for C-klasse ( OK seter, though ) og da har vi noe som 330+ seter som skal selges til andre... Hver dag....

Selv jeg, jada, Reidar, vil ikke vurdere dette.:drunk::drunk: Med en utnyttelsesgrad som Air Asia X vil det ofte skjære seg . Og da er det mange i BKK og NYC som må vente, leeenge... Veldig leeeenge...

Hadde selv en tråd tidligere hvor jeg tror jeg nevnte at turnaround på 75 min ( hvis jeg husker rett ) var vanlig hos Air Asia X i en "FR-flyplass" utenfor Brisbane..

Re: 737 og IC-ops

Jeg tror uansett at det må være noen "ugler i mosen" med dette opplegg med Bangkok med A330,
De skal starte på våren eller sommeren, med andre ord lavsesongen, selv Thai har brukt betydelige millionbeløp på å markedsføre Norge i Thailand, TV annonser osv, og belegget på sommeren er opp til 90% med Thailandske turister, hvor skal Norwegian hente disse ?
De dra heller ikke til Dubai på sommeren.

Jeg tror Norwegian kan lykkes, men de må gjøre det "the Norwegian way" begynne i det små, med gradvis opptrapping.

---
Setekonfig. 3-3-3 er IKKE å presse inn seter i en A330. Dette er widebody, og en ganske alminnelig konfig. i mange selskaper. 3-4-3 er vel heller ikke uvanlig.

Tally-Ho

Det vanlige er 2-4-2 for 330 og 340. Derimot så er det endel charter og low-cost som har 3-3-3, men ingen har 3-4-3. Det er det ikke plass til. Og selv med 2-4-2 som de fleste selskaper har så er ikke plassen akurat overdådig

Men så er jo Emirates ett konsept (nesten) uten like (QR).
Emirates har jo veldig mange connections på en helt annen måte enn det NAX noen gang vil få til. Og det er måten de får det til på, pluss at terminalen de oppererer på er jo 100% deres.

Nå sammenlignet jeg ikke Emirates sin hub i Dubai med Norwegian sin rute dit, men konseptet med å bruke mellomlandinger som en inntektskilde. Emirates lander f. eks i Singapore på noen av sine ruter til Australia, og har videreforbindelser til New Zealand fra Australia for å tjene ekstra penger på passasjerer som plukkes opp på disse rutene. Dette er et forretningskonsept som Norwegian burde vurdere når de skal fly interkontinentalt. Noen charterselskaper mellomlander allerede i UAE, så dette er ikke et ukjent konsept for norske LCC passasjerer.

Last edited:
Re: 737 og IC-ops

Husk at Norwegian er den eneste som flyr lavpris til Dubai, ikke Ryanair, ikke Easyjet, så hvorfor ikke bli Pioner til USA.

Det er nok en grunn til at Ryanair og Easyjet ikke har gjort dette allerede. ;)

Det er ikke lenger å fly til USA en til Dubai, og skulle de ha behov for mellomlanding, kan de lande på Island. Dubai ruten må vist også mellomlande i motvind.

Det er lenger med tanke på hvilke destinasjoner som er attraktive.
Dessuten har de allerede en konkurrent til New York fra Oslo.
Iceland Express har lansert ny rute mellom Oslo og New York, med en mellomlanding på Island.

Last edited:
Mellomlanding på vei til Bangkok er vel ikke akkurat drømmen.
Og heller ikke aktuelt dersom DY har tenkt å bruke A330-200.
DY er vel interessert i forretningskunder, da kan de iallefall ikke ta sikte på mellomlandinger.

Det gjenstår også se hvor avhengig DY vil være av at oljepris holder seg på dagens nivå. De lange kontraktene viser oljepris på over 100 dollar fatet (riktig nok langt frem i tid), og flere mener prisene i løpet av 1-2 år raskt vil klatre til gamle topper.

Jeg har hørt et tall på konfigurasjon, men får det ikke helt til å stemme med flytypen. Lar det derfor ligge til det kommer noe mer håndfast.

Norwegian sier at de ikke har bestemt seg, men det tror jeg ikke en dritt på.
Selve grunnlaget for økonomien i dette prosjektet blir antall seter. Jeg er derfor 100% overbevist om de allerede har en formening om dette.

Spørsmålet som jeg mener vi burde inn på, er hvilke maskiner som kan være aktuelle her. Finnes det brukte -200 å oppdrive? Har de fått billige slots fra selskap som ikke ønsker disse levert fra airbus?

Med tanke på det nettet at kompentanse her inne, burde det raskt komme til overflaten dersom Norwegian har sirklet inn noen konkrete individer.

Ja det finnes minst 4 "hvite tails" som passer utmerket for Norwegians planer...Air Comet kan ikke/vil ikke ta i mot disse....konfigurasjons messig ligger nok disse naer Norwegians tanker...

Ja det finnes minst 4 "hvite tails" som passer utmerket for Norwegians planer...Air Comet kan ikke/vil ikke ta i mot disse....konfigurasjons messig ligger nok disse naer Norwegians tanker...

Ja de har vel 2 som er levert i 08 med PW4000 og 4 i bestilling. De to som er levert 08 er jo ledig for kort til mellom lang leasing. Og med plass til 283pax i config C24 i 2-2-2 og Y259 i 2-4-2 så da må det være plass til litt cargo til BKK også. Dessuten ser det ut til at det er AVOD i de allerede leverte A332 til AirComet i alle klasser.

Jeg deler skepsisen og diskusjonene rundt utfordringene til denne typen trafikk.
Moro å høre hvor mye kunnskap og lærdom det ligger bak mye av argumentasjonene her.

Derimot synes jeg Norwegian fører en strategi som til nå ha vært en vinner oppskrift.

Der SAS fokuserer på det som ikke er mulig, fokuserer Norwegian på det som er mulig!

At dette kan kopieres til IC, er jeg personlig overbevist om at er mulig. Dette har de kalkulert på i lang tid. Norwegian har god kontroll på sine operasjoner og kostnader.
De vil aldri sette igang dette hvis bretet de starter med, har BINGO skrevet på toppen!

Jeg i min enkelhet og kanskje hoey grad av innebygget optimisme (jobber jo ogsaa til daglig med det svaert svaert mange mener ikke er mulig) har faktisk stor tro paa dette fra Kjos og co.....jeg har en mistanke om at det kan vaere Feel som blir innlemmet i "The Norwegian Group"... det kan ogsaa vaere grunnen til at det er snakk om A332 og ikke et Boeing Produkt...uansett tror jeg Kjos & Co baade har hatt planer om dette i lang tid og at det er vel forberedt...noe som underbygges i de konkrete ryktene at Boeing forsoekte aa faa DY til aa kjoepe 2 x 777 som de tilboed svaert gunstig....i min enkelhet tror jeg at valget av A332 er langt bedre...og synes at destinasjonene er ideele.....Med 2 maskiner kan ikke DY innarbeide nye markeder som f.eks Kina etc. de maa gaa etter sikker trafikk....og jeg tror at DY kan greit klare seg uten daglige avganger....og dermed er kanskje ARN og CPH aktuelle ogsaa (paa samme maate som Dubai....) DY har en stor nok kunde gruppe som er har som grunnlag at Norwegian er billigst saa skal vi til New York reiser vi naar DY flyr.....jeg har selv slektninger i denne kategorien.....og selv naar en viser frem billigere alternativer moetes det med stor skepsis....

Jeg tror ogsaa at DY kan gaa etter en del av Thomas Cook - Charter markedene...tror at jo flere "langtidskontrakter" med tur operatoerer de kan sikre seg....jo stoerre er suksessen.....

Basert paa Lufthansas kostnader FRA-SEA-FRA USD 100.000 vil jeg gjette paa at det vil koste DY et sted mellom 55.000 og 65.000 aa operere en OSL-JFK-OSL noe mere OSL-BKK-OSL....noe som i god KGL stil gir rundt regnet USD 240.00 tur /retur i snitt med 280 passasjerer.....saa en kan altsaa selge 10% for USD 199.00 tur /retur.....noe som plasserer dem i godt lys....de neste 40% for USD 299.00....saa 40% til USD 499 og en "Business Nisse Klasse" til USD 1199.00 noe som gir en total rett under USD 120.000 - forutsatt full belegg...saa la oss trekke fra 20% og i all enkelhet (svaert forenklet) gi et belegg paa 80% og en sitter ennaa igjen med rundt USD95.000 noe som boer vaere butikk om en for skrevet gode betingelser med Airbus (Mener at LH Tallene er rene opersjons kostnader og mener at den inkluderer kapitalkostnader ogsaa...)

Behovet for hub'er mellom Asia og Europa er veldig lite nå i forhold til bare for noen få år siden. Dette grunnet flyenes range selvsagt. Sentral Asia og spesielt Tashkent i Uzbekistan hadde jo mye transittstopp. Også SAS brukte TAS.

Og naa har jo Air Asia X startet ruten sin mellom Abu Dhabi og Kuala Lumpur, og de kommer til aa etablere hub i Abu Dhabi og bassere 12 fly her innen 2012, for aa fungere som hub mellom Asia og Europa og Afrika.

Jeg i min enkelhet og kanskje hoey grad av innebygget optimisme (jobber jo ogsaa til daglig med det svaert svaert mange mener ikke er mulig) har faktisk stor tro paa dette fra Kjos og co.....jeg har en mistanke om at det kan vaere Feel som blir innlemmet i "The Norwegian Group"... det kan ogsaa vaere grunnen til at det er snakk om A332 og ikke et Boeing Produkt...uansett tror jeg Kjos & Co baade har hatt planer om dette i lang tid og at det er vel forberedt...noe som underbygges i de konkrete ryktene at Boeing forsoekte aa faa DY til aa kjoepe 2 x 777 som de tilboed svaert gunstig....i min enkelhet tror jeg at valget av A332 er langt bedre...og synes at destinasjonene er ideele.....Med 2 maskiner kan ikke DY innarbeide nye markeder som f.eks Kina etc. de maa gaa etter sikker trafikk....og jeg tror at DY kan greit klare seg uten daglige avganger....og dermed er kanskje ARN og CPH aktuelle ogsaa (paa samme maate som Dubai....) DY har en stor nok kunde gruppe som er har som grunnlag at Norwegian er billigst saa skal vi til New York reiser vi naar DY flyr.....jeg har selv slektninger i denne kategorien.....og selv naar en viser frem billigere alternativer moetes det med stor skepsis....

Jeg tror ogsaa at DY kan gaa etter en del av Thomas Cook - Charter markedene...tror at jo flere "langtidskontrakter" med tur operatoerer de kan sikre seg....jo stoerre er suksessen.....

Basert paa Lufthansas kostnader FRA-SEA-FRA USD 100.000 vil jeg gjette paa at det vil koste DY et sted mellom 55.000 og 65.000 aa operere en OSL-JFK-OSL noe mere OSL-BKK-OSL....noe som i god KGL stil gir rundt regnet USD 240.00 tur /retur i snitt med 280 passasjerer.....saa en kan altsaa selge 10% for USD 199.00 tur /retur.....noe som plasserer dem i godt lys....de neste 40% for USD 299.00....saa 40% til USD 499 og en "Business Nisse Klasse" til USD 1199.00 noe som gir en total rett under USD 120.000 - forutsatt full belegg...saa la oss trekke fra 20% og i all enkelhet (svaert forenklet) gi et belegg paa 80% og en sitter ennaa igjen med rundt USD95.000 noe som boer vaere butikk om en for skrevet gode betingelser med Airbus (Mener at LH Tallene er rene opersjons kostnader og mener at den inkluderer kapitalkostnader ogsaa...)

Ja Norwegian om noen, vet om det er butikk i prosjektet;)

Og da er ånden som ble etterlyst på tråden, men jeg lar Orakelet fra Bainbridge ta seg av $ene. Jeg får vel holde meg til konfigurasjonen til flyene. I artikkelen nevnes tallet 300 for antall passasjerer, og med det har enkelte auterte slengt fram tallet ni (3+3+3) for antall seter i bredden. Av de som opererer A332 i dag er det bare to som har ni i bredden (i følge SeatGuru da), og det er Air Transat og Monarch Airlines. De første tar seg av å frakte portugisere mellom Canada og Lisboa med denne maskinen (hvis de ikke tar en detour til Azorene da). Monarch benytter sine til britiske charterturister på sommeren og utleie til haji på vinterstid, og disse er det mange av og de stiller ikke så store krav til komfort. Disse har plass til henholdsvis 343 og 374 passasjerer (Monarch mest). Hvis en tar en tur videre gjennom SeatGuru så er det et selskap som har en interessant setefordeling, og det er Qantas' JetStar Airways. Den har totalt 303 seter - 38 seter i Star-klassen med 7 seter i bredden (2+3+2) og 38" mellom seteneradene, og de resterende radene er besatt med 265 Economy-seter som er 8 i bredden. Det skulle vel være midt i blinken for Norwegian. Dette er da bare 16 seter mer enn det dere finner i det selskapet nordmenn elsker å reise langt med - KLM - så så dårlig må vel det ikke være.

Så skulle det ikke forundre meg at det står et nytt selskap på trappene med Norwegian-navnet, og da snakker vi om norwegian.cargo. A330ene vil helt klart ha plass til ekstra frakt og det er jo også en god ekstrainntekt til en IC-operasjon. Nå har DY et rimelig godt nettverk som dekker kysten fra Stavanger i sør til Tromsø i nord og hele veien er det oppdrett av laks med lakseslakterier - og utnyttelsen av området under passasjerkabinen er vel ikke 100%. Uten lang trailerfrakt langs fjorder og over fjell blir vel også laksen rundt et døgn ferskere på markedet?

Last edited:
...Air Transat og Monarch Airlines. De første tar seg av å frakte portugisere mellom Canada og Lisboa med denne maskinen (hvis de ikke tar en detour til Azorene da).

Kurt da .... trafikken går nok mest motsatt vei ...

The largest charter aircraft fleet in Canada. Committed to your comfort and safety

Our fleet consists of 18 aircraft, including the following models: Airbus A310 and Airbus A330. Our highly qualified technical personnel inspect and maintain each of our aircraft under optimal conditions.

Status
Not open for further replies.
Back