Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Status
Not open for further replies.
Hva er nyheten..dette har de sagt for 2-3 mnd sia...ingen vits å få kølle av dette..starter døm så er det bra, super billig..det har aldri Norwegian vært..og dere business nisser...gløm det...eneste dere skryter over er hvor mange turer dere har i joar klasse, hadde det itte vært for reidar, hadde dere hatt rå tell å dra...
Det er vel motsatt, hadde det ikke vaert for business nissene som er villige til aa betale langt mere enn oss Reidarer - ville vi i Reidar klasse ofte maatte glemme aa reise.....basert paa LH's kostnader FRA-SEA-FRA USD 100.000 tur retur....saa hjelper det meg at 45 er villige til aa betale USD 5000.00 eller mere (USD 225.000) da kan LH tilby lanbt lavere priser bak hos oss gutta i Reidar klasse....men jeg er ikke økkonom jeg....

Det er vel motsatt, hadde det ikke vaert for business nissene som er villige til aa betale langt mere enn oss Reidarer - ville vi i Reidar klasse ofte maatte glemme aa reise.....basert paa LH's kostnader FRA-SEA-FRA USD 100.000 tur retur....saa hjelper det meg at 45 er villige til aa betale USD 5000.00 eller mere (USD 225.000) da kan LH tilby lanbt lavere priser bak hos oss gutta i Reidar klasse....men jeg er ikke økkonom jeg....

Jeg er økonom, og jeg skjønner dette godt.....:)

Synes det er stilig at de satser, jeg.

Tror ikke man skal se seg blind på lave lønnskostnader hos f.eks. Thai. Hvor effektiv er de på andre nivåer i selskapet, det er det som er spørsmålet. Har sett anslag på at de har 26000 ansatte, det er jo litt med en flåte på ca. 90 fly…

Lønnsnivået er en ting, men det vanlige for å måle kostnadene i en organisasjon er å også ta inn effektiviteten (i luftfart vil det være f.eks. block hours for fly & crew - som vel delvis også er knyttet til snutid). Om det utelukkende er lønnsnivået som spiller en rolle for kostnadsnivå (og dermed konkurransekraft) så ville lite produksjon foregå i den vestlige verden, men vi vet som kjent at det fortsatt produsereres konkurranseutsatte produkter/tjenester i vår del av verden.

Nå kjenner jeg ikke til hvor flinke TG er i så måte, men det er vel en kjennsgjerning at TG har lave utgifter iallefall til crew. Det vanlige kostnadsmålet er CASK (kostnad per ASK) som regnes vel normalt sett basert på totale operating costs delt på ASK tilbudt. Dette er en gjennomsnittkostnad. Dvs. at en stor overhead i form av faste kostnader vil bidra nokså mye til å trekke opp CASK'en. Lave overhead/faste kostnader trekker CASK'en ned.

Med fare for å regne litt for kjapt på dette på en lørdag (før et bedre måltid skal inntas sammen med familien på en av byens bedre restauranter...:)) så kan man se på et lite eksempel:
Anta at variable kostnader (bl.a. drivstoff & crew) er 50 millioner for både selskap A og B.
Anta at faste kostnader er 50 millioner for selskap A, men bare 20 for selskap B.
Anta at både selskap A og B produserer samme antall ASK = 200 millioner

CASK for selskap A = (50+50)/200 = 0.5
CASK for selskap B = (50+20/200 = 0.35

Dvs. en nokså signifikant forskjell i kostnad per tilgjengelige setekilometer.

takk for den lille leksen. jeg studerer økonomi så jeg vet iogforseg en del om økonomi og drift av organisasjoner.

jeg mener at det er ikke bare bare å sette en A 330 over dammen eller til Asia sånn helt uten videre. Piloter kan ikke være utsjekket på 738 og A33X samtidig, tech må på plass.... drivstoff til en mellomstor bamse koster..... og jeg mener DY følger samme lønnsstigningsskala som BU, og det vil jo si at jo eldre organisasjonen blir, jo dyrer blir det.

jeg er jo ansatt i SAS så helt objektiv vil vel aldri en slik vurdering bli, og jeg ønsker for all del alle livets rett, men jeg har noen problemer med å forstå at folk skal kjøpe et LCC-produkt til lange destinasjoner når nettverksselskapene stort sett tilbyr gode priser som inkluderer det meste av service på bakken og ombord.

men det skal blir spennende å se, DY har for jo flaks med det meste de gjør og har venner hos de fleste mediehusene i Norge.

All oppmerksomheten som Norwegian får i alle aviser, samt engasjement på forum osv, viser jo nå et det nærmest er et folkekrav at Norwegian flyr langt fra Norge.
Når SAS Norge ikke har baller til å fly fra Norge, er det ihvertfall bra at noen har.
Jeg tror forsåvidt at Norwegian kan vokse inn i himmelen, alt kan forsåvidt skje.

jeg mener at det er ikke bare bare å sette en A 330 over dammen eller til Asia sånn helt uten videre..

Nei - det fører med seg en del utfordringer. Man får en ny type inn i flåten, crew og teknikere skal skoleres .. man må også ETOPS-sertifiseres. og selv om 332 trolig er ETOPS-180 'out of the box' er Norwegian det ikke, og det er en relativ dyr og omstendelig prosess. Man behøver vel muligens teknisk sett ikke gjøre dette, men man vil da bli veldig låst til spesielle tracks og bli sårbare hvis været på Island er grumsete. Men er flyeieren ivrig nok etter å bli kvitt kjerra, dekker nok de kanskje en del av disse utgiftene ...
På security-siden er det også en del som skal på plass hvis man skal fly til USA, men mye av dette er mer plunder og pusleri, men det må gjøres og øker kostnadene.

Jeg tror at Feel Air vil gjøre lurt i å starte med andre destinasjoner enn Bangkok og New York, dersom Norwegians planer om ruter til disse destinasjonene blir en realitet. Dersom de klarer å skaffe seg et godt passasjergrunnlag til f. eks Beijing eller Singapore, vil det gi Feel Air et lite pusterom i begynnelsen. Jeg tror ikke at Feel Air vil kunne overleve kampen mot Norwegian på Bangkok og NY-rutene i startfasen.

Hva er forresten sjansen for at Norwegian flyr til Bangkok via Dubai? Da vil de kunne bruke sine "fifth freedom rights" på ruter mellom de Forente Arabiske Emirater og Bangkok, samtidig som de kan skape høy frekvens på Dubai-ruten også.

Null. De får ikke trafikkrettigheter BKK-DXB. De vil dessuten undergrave sitt produkt med en mellomlanding. 'Nonstop-effekten' er mektig.

Dersom det eksisterer en avtale om "fifth freedom rights" mellom Norge og UAE, noe jeg tror det gjør, har Norwegian trafikkrettigheter mellom Dubai og Bangkok.

"Non-stop" ble ikke nevnt i artikkelen i Aftenposten. En "direkterute" er ikke nødvendigvis det samme som en non-stop rute. Jeg tror ikke at en mellomlanding i Dubai på vei til Bangkok nødvendigvis vil være så negativt for Norwegian. Emirates (uten sammenligning forøvrig) er jo et eksempel på et selskap som klarer å gjøre business av å mellomlande på langruter.

Emirates (uten sammenligning forøvrig) er jo et eksempel på et selskap som klarer å gjøre business av å mellomlande på langruter.

Men så er jo Emirates ett konsept (nesten) uten like (QR).
Emirates har jo veldig mange connections på en helt annen måte enn det NAX noen gang vil få til. Og det er måten de får det til på, pluss at terminalen de oppererer på er jo 100% deres.

SAS får snart ta seg i sammen og begynne IC ifra OSL til Singapore, masse BIZ pax å hente, Bejjing har de vel også retigheter til, så det er bare å satse. Men de mangler vel baller.
Bangkok og New York begynner vel å bli full ja, så østover må de nok satse alternativt ifra OSL, Boston muligens. På tide at de begynner å skjerpe seg, ellers er nok SAS historie innen 1-2år, og DY har monopol i Norge.

Feel får begynne til Phuket, om de skal ha kjangs desverre. USA blir nok ikke lett nå, evt Miami;)

Det enda positiva jag ser är att detta kanske får till följd att SAS och Finnair måste gå ihop och motverka, genom att själva dumpa priser på OSL-CPH-BKK och OSL-HEL-BKK.
Om detta ger en sådan effekt, kanske vi ser ett SAS-Finnair Group AB inom två till tre måndader.

Det hadde vel ikke vært så dumt, men Finnair er vel i OneWorld og i tillegg så eier de vel 5% av DY om jeg ikke husker feil, så da trør de vel i salaten til hverandre, men en skal vel aldri si aldri i denne verden:)

At Norwegian har planer har man jo skjønt en stund, de sa vel også i media at noe kom til å skje / bli presentert helt tilbake til rett over nyttår 2009 eller når det var...

En annen ting er at jeg tror Aftenposten i sin artikkel her kunne berører en del av hva som faktisk er DY's tanker og strategi rundt dette, både med destinasjoner, hvor de skal fly og ikke minst med hva de skal fly. Ja, de leter etter A330-200 ute i markedet, men igjen - jeg tror det kan skje mye mere her fremover enn hva vi vet sålangt.....

Men cred skal de ha for å våge satse, ha visjoner og drømmer. Jeg håper de får det til og at det kommer noe skikkelig bra ut av det...Det er jo når tidene er som de er at man bør satse, eller iallefall ha alle planer klare for ny satsning når det begynner gå oppover igjen. En tankegang våre venner iSK aldri helt har skjønt.....

Helt enig ENGM RAMP! Jeg er helt overbevist om at denne nyheten fra DY kun er en del av enda større planer.

Skal det satses må det skje nå.

Status
Not open for further replies.
Back