Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner

Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Jeg går ut i fra at du som jeg jobber som kontraktsansatt ?

Den må du utdype. Det er vel få som har "lyst" til å jobbe på kontrakt, men er man først tvunget til
det er det vel bedre å ha OK vilkår?
På land finnes det en hel konsulentbransje som jobber på kortere eller lengere kontrakter.
Annleggsbransjen, oljebransjen, skipsindustrien etc etc jobber alle på prosjekter som før eller siden tar slutt
og betyr at man risikerer å stå uten jobb når de er ferdige hvis man ikke får nye oppdrag.

For mit eget vedkommende er min løn under halvdelen af hvad den var for 10 år siden, og mine vilkår er barberet ind til benet

...pluss inflasjon, så tjente du for 10 år siden altså rundt 3 ganger det du gjør idag!!?? Det sier vel mye mer om hvor
vanvittig godt dere hadde det den gangen enn hvor "dårlig" dere har det idag? Piloter er fortsatt Norges best betalte
yrkesgruppe. At noen tjener ekstremt bra andre "dårlig" kan dere takke deres fagforeninger for som har sørget for
at de eldste har beholdt sine rettigheter under nedskjæringer til fordel for de yngre. Det dukumenteres nedenfor.

Da får man ett enormt klasseskille blandt piloter og ett unaturlig høyt tilsig av ny-utdannede som ser hva den eldre generasjon
piloter tjener (men oppdager for sent at det er uoppnåelig).

Vi kan jo se litt på dansk statistikk også hvis du mener det er ulikt der;
http://www.lonstatistik.dk/lonninger.asp?job=Pilot-4295
Snittlønn på DKK 53.000,- etter 9 års erfaring

Samme i Sverige
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Pilot-1153

Som vi ser er det enorme forskjeller og det har fagforeningene ene og alene skylden for og ledere har måttet godta
dette for å unngå streik og få gjennomført nødvendige nedskjæringer.
Så jeg mener det er på tide at neste generasjon piloter begynner å spørre seg selv om fagforeningene slik de fremstår idag
egentlig gagner deres framtid.

I kan sidde på jeres lille pind, med jeres alt for høje løn, skatteyderbetalte uddannelse

Siden du nevner skattekroner så har saktens Scandinaviske skattebetalere (vi andre) subsidiert SAS lønninger med mange milliarder
de siste årene, så den debatten tror jeg du bør la ligge ;)

W

@NSMS:
Hvis det er slik at man må ha personlig erfaring med det å jobbe som pilot for å diskutere dette så tror jeg debatten stilner nokså kjapt. Det finnes andre fora som er bedre egnet om det er utgangspunktet (og da primært lukkede, bransjeorienterte fora). Dette er et forum for luftfartsinteresserte, og dersom man ikke tåler dette så bør man vel finne seg et annet sted. Dersom vi sofapiloter, siviløkonomer og gartnere osv. kommer med feilaktige påstander og baserer oss på gale forutsetninger så får man heller gjøre oss utenforstående oppmerksomme på dette, som en del andre piloter her gjør. Å komme trekkende med misunnelsesargumentet er bare så til de grader irrelevant i denne diskusjonen.

En annen ting er at når noen av oss skriver at denne utviklingen er en naturlig konsekvens av globaliseringen, så er ikke det ensbetydende med at dette er noe vi ønsker. At noe er en konsekvens av noe annet betyr ikke at det er en ønsket utvikling. Det som kanskje kan være en noe mer fruktbar vinkling enn innlegget ditt er å vise hvordan et selskap som opererer i et hardt konkurransemarked skal kunne opprettholde sin konkurranseevne uten å gjøre disse kuttene/omorganiseringene. Et aldri så lite poeng er at dersom man ikke klarer å være konkurransedyktige så går man konkurs. Går man konkurs så sitter man uten jobb, og de som konkurrerer en ut tilbyr sannsynligvis ikke nevneverdig bedre vilkår for sine ansatte enn selskapet som går konkurs.

Last edited:

Det er utroligt så emsige alle jer Microsoft sofapiloter,civiløkonomer, gartnere og andet godtfolk er med piloters arbejdsforhold. Jeg har hørt det samme omkvæd i 25 år nu.
Hvis I er så misundelige på os, så kunne I for pokker selv have taget uddannelsen, og kæmpet jer gennem på lige fod med os andre. If you cant run with the dogs, then stay on the porch. I kan sidde på jeres lille pind, med jeres alt for høje løn, skatteyderbetalte uddannelse og med alle de gode vilkår, som I mener skal tages fra os andre i globaliseringens hellige navn, så I kan flyve på jeres arbejdsgiverfinancierede ferie for 200 kroner retur, som os piloter skal financiere !!!
For mit eget vedkommende er min løn under halvdelen af hvad den var for 10 år siden, og mine vilkår er barberet ind til benet, men ved I hvad? ... Jeg flyver stadig. Jeg elsker mit job. Men som andre almindelige mennesker, ville jeg gerne tilbringe min sparsomme fritid med min familie i mit hjemland, med de samme basale vilkår som I andre tager for givet i JERES dagligdag og job!

Du glemte å ta med kollegaer:old Hilsen en bakkeansatt som og "LIDER" under diss fryktelige forholdene.
Slutt å klag

Ingen av delene, er arbeidsgiver..
(og hvis du tror det er 9-17 og en dans på roser tar du grundig feil..)

Nei jeg tror ikke det er noen dans på roser - men du ser kontraktsarbeidet fra din vinkel med de fordelene du har som arbeidsgiver - og ser kanskje ikke ulempene ved f.eks. boliglån som mange av oss ikke kan få nettopp pga. kontraktsansettelse

Nei jeg tror ikke det er noen dans på roser - men du ser kontraktsarbeidet fra din vinkel med de fordelene du har som arbeidsgiver - og ser kanskje ikke ulempene ved f.eks. boliglån som mange av oss ikke kan få nettopp pga. kontraktsansettelse

Mitt forslag ville jo løse det problemet da man vil være fast ansatt i ett AS.

Man får vel ikke boliglån som arbeidsledig heller som vel er alternativet på sikt
hvis DY tvinges til å flagge ut for å få gjennomført planene sine....

W

Mitt forslag ville jo løse det problemet da man vil være fast ansatt i ett AS.

Man får vel ikke boliglån som arbeidsledig heller som vel er alternativet på sikt
hvis DY tvinges til å flagge ut for å få gjennomført planene sine....

W

I et Norsk AS ? Med Norske lønninger ?

Det var nå en noe nedlatende holding til de som har kommentert, da. Her er mange velresonnerte innlegg som absolutt stiller gode og betimelige spørsmål. Siden flygerne i Skandinavia nå plutselig blir innhentet av virkeligheten, skrikes det om empati og forståelse for hvor grusomt det er å være flyger. Det er da ingen som ble tvunget til å betale NOK 500 000 til NOK 1mill for en flygerutdannelse hverken nå eller før i tiden. Om en liker det eller ikke er der evolusjon og en kan ikke basere forhold i dag på hvordan det var for 25 år siden.

Som nevnt over her, hvor var de samme flygerne når bakkemannskap ble kontraktsutsatt til billigste yter, eller når kabinbesetningen tilbys midlertigige kontrakter? Kanskje det kom et "stakkars dem" mens hatten (hvis de har en) ble satt på plass og sølv/gull/platinum (eller annet edelt metall som måtte passe) stripene poleret mens de låste seg inn på flight deck. Når det nå plutselig angår dem selv forventes det at alle skal synes synd på dem...

Jeg har absolutt forståelse for saken som angår fremtidige annsettelsesfohold i Norwegian, og det er ingen tvil om at fast ansettelse, ihvertfall på papiret, er bedre enn midlertidig kontrakt. Men det er noe med hvordan det fremstilles og av og til er ikke følelser og/eller side opp og side ned i diverse aviser det beste middelet.

Jeg er til dels enig med Wahoo om at foreningene ikke akkurat appellerer til den oppvoksende garde da de virker mer interessert i å sikre "de gamle" da det nettopp er disse som oftest sitter på toppen og trekker i trådene der i gården. Det kan ihvertfall sies om de flygerforeningene jeg har vært borti.

Men, nå virker det jo som det kan bli en dialog på mandag så da er det jo kun å krysse fingrene for at de involverte klarer å besinne seg og kanskje gjøre noe konstruktivt...

Flyvningene til Norwegian er da vel ikke prosjektbaserte for de som trekker paralleller mot skipbransjen etc.. DYs ledelse har jo signalisert ALDRI mer fast... Om Helsinki basen så består 1000 år til skal de ikke ansette fast... Det er her problemet ligger! DY lager nå en Malaga base, men har dere fått med dere at de nå har innredet den ene hangaren på Torp så piloter kan overnatte der? Planen deres er faktisk å fly piloter passivt opp fra malaga for så å tjenestegjøre innenlands fra Torp, så tilbake til Malaga... I et normalt selskap ville Malaga basen i realiteten vært en Torp base... LUKTER SVIDD AV NORWEGIAN LANG VEI... Men dere som elsker det har full rett til det! Det jeg ikke tolererer er å kalle DYs piloter, som nå står på kravet om å få beholde sin faste jobb og at fremtidige piloter skal få fast ansettelse, for noen grådige drittsekker som ødelegger Norwegian. Den som ødelegger Norwegian "et norks eventyr" er faktisk Kjos som har tatt fullomvending i sin kurs av hvor DY skal. Pilotene har gjort det de gjorde for 10 år siden og til i dag. Stått på noe jævlig og støttet sitt selskap i tykt og tynt. Den som dolker de ansatte i ryggen er Kjos!! Få opp øya!

Planen deres er faktisk å fly piloter passivt opp fra malaga for så å tjenestegjøre innenlands fra Torp, så tilbake til Malaga... I et normalt selskap ville Malaga basen i realiteten vært en Torp base... LUKTER SVIDD AV NORWEGIAN LANG VEI...

Er dette noe du vet, eller noe du tror, eller basert på spekulasjoner?

Det er to forhold man diskuterer i denne saken. Det ene er lønn og det andre er ordnede lønnsforhold. Personlig tror jeg DY har mye å tjene på å ha ordnede forhold, og at mannskapet i flyene er ansatt direkte i DY. Men det er jo lønn som er den vanskelige saken, for hva er riktig lønn til en pilot. Jeg mener at DY fint kan ha ansatte på baser på OSL, HEL og AGP som har forskjellig lønn og tildels vilkår. Jeg er ikke så begeistret for hvordan de har løst det i HEL. Men hvis de holder lønn på samme eller til og med litt høyere enn det lokale nivået. Så ser jeg ingen problemer med å ha forskjellig lønn. Kostandene osv er jo forskjellige fra land til land. Og det er ingen meneskerett å være Norsk jobbe i DY og få Norsk lønn uansett hvor man er i verden. Er arbeidsstedet AGP så bør man få spansk flygerlønn.

Siden du nevner skattekroner så har saktens Scandinaviske skattebetalere (vi andre) subsidiert SAS lønninger med mange milliarder
de siste årene, så den debatten tror jeg du bør la ligge ;)

W

Så de siste 10 årene har SAS måttet få tilskudd... Hva med alle de årene SAS har gått bra? Har de ikke tilført noe som helst til samfunnet i den tiden? Staten som deleier skyter inn penger for å redde SAS på lik linje som Kjos og co som spyttet inn penger i DY for å redde sjappa etter 2008. Jeg ser faktisk ingen forskjell her. Begge er eiere av en bedrift, og interessen er at den bedriften består så man kan tjene penger. Det er en investering. Staten på sin side vurderer nok også konsekvensene av at disse ansatte i SAS måtte gå på NAV en periode mot å redde selskapet.

Er dette noe du vet, eller noe du tror, eller basert på spekulasjoner?

Info fra DY ansatte... Men jeg har ikke vært å inspisert hangaren hvis det er det du lurer på.. Overrasker det deg at de gjør dette egentlig?

Nå sier vel pilotene at det primære ikke er lønnsnivået, men ansettelsesformen

Slik jeg oppfatter mine venner i DY er dette kun en konflikt om ansettelses formen. De er fornøyde med sin lønn..

Staten på sin side vurderer nok også konsekvensene av at disse ansatte i SAS måtte gå på NAV en periode mot å redde selskapet.

Akkurat dette er jeg ganske trygg på at de ikke vurdrer. Slik fungerer de ikke :-) Dessuten er det vanskelig å sansynliggjøre at det vil komme så mange på NAV. I Norge så har vi lav arbeidsledighet og SAS har ansatte som lett vil kunne finne seg nye jobber.

Det er to forhold man diskuterer i denne saken. Det ene er lønn og det andre er ordnede lønnsforhold. Personlig tror jeg DY har mye å tjene på å ha ordnede forhold, og at mannskapet i flyene er ansatt direkte i DY. Men det er jo lønn som er den vanskelige saken, for hva er riktig lønn til en pilot. Jeg mener at DY fint kan ha ansatte på baser på OSL, HEL og AGP som har forskjellig lønn og tildels vilkår. Jeg er ikke så begeistret for hvordan de har løst det i HEL. Men hvis de holder lønn på samme eller til og med litt høyere enn det lokale nivået. Så ser jeg ingen problemer med å ha forskjellig lønn. Kostandene osv er jo forskjellige fra land til land. Og det er ingen meneskerett å være Norsk jobbe i DY og få Norsk lønn uansett hvor man er i verden. Er arbeidsstedet AGP så bør man få spansk flygerlønn.

Det er også det pilotene i DY mener. Lønn etter geografisk arbeidssted, men med ansettelse i Norwegian.

Akkurat dette er jeg ganske trygg på at de ikke vurdrer. Slik fungerer de ikke :-) Dessuten er det vanskelig å sansynliggjøre at det vil komme så mange på NAV. I Norge så har vi lav arbeidsledighet og SAS har ansatte som lett vil kunne finne seg nye jobber.

Det blir jo synsing, men jeg tror staten tenkte litt på konsekvensene for de flere tusen som ville blitt arbeidsledige.

Det er også det pilotene i DY mener. Lønn etter geografisk arbeidssted, men med ansettelse i Norwegian.

Bra, da er vi enige. Men det er desverre ikke helt sånn jeg leser diskusjonene. Opplever at folk forventer Norsk lønn selv på utebasene.

Back