Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres
Den må du utdype. Det er vel få som har "lyst" til å jobbe på kontrakt, men er man først tvunget til
det er det vel bedre å ha OK vilkår?
På land finnes det en hel konsulentbransje som jobber på kortere eller lengere kontrakter.
Annleggsbransjen, oljebransjen, skipsindustrien etc etc jobber alle på prosjekter som før eller siden tar slutt
og betyr at man risikerer å stå uten jobb når de er ferdige hvis man ikke får nye oppdrag.
...pluss inflasjon, så tjente du for 10 år siden altså rundt 3 ganger det du gjør idag!!?? Det sier vel mye mer om hvor
vanvittig godt dere hadde det den gangen enn hvor "dårlig" dere har det idag? Piloter er fortsatt Norges best betalte
yrkesgruppe. At noen tjener ekstremt bra andre "dårlig" kan dere takke deres fagforeninger for som har sørget for
at de eldste har beholdt sine rettigheter under nedskjæringer til fordel for de yngre. Det dukumenteres nedenfor.
Da får man ett enormt klasseskille blandt piloter og ett unaturlig høyt tilsig av ny-utdannede som ser hva den eldre generasjon
piloter tjener (men oppdager for sent at det er uoppnåelig).
Vi kan jo se litt på dansk statistikk også hvis du mener det er ulikt der;
http://www.lonstatistik.dk/lonninger.asp?job=Pilot-4295
Snittlønn på DKK 53.000,- etter 9 års erfaring
Samme i Sverige
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Pilot-1153
Som vi ser er det enorme forskjeller og det har fagforeningene ene og alene skylden for og ledere har måttet godta
dette for å unngå streik og få gjennomført nødvendige nedskjæringer.
Så jeg mener det er på tide at neste generasjon piloter begynner å spørre seg selv om fagforeningene slik de fremstår idag
egentlig gagner deres framtid.
Siden du nevner skattekroner så har saktens Scandinaviske skattebetalere (vi andre) subsidiert SAS lønninger med mange milliarder
de siste årene, så den debatten tror jeg du bør la ligge
W
Jeg går ut i fra at du som jeg jobber som kontraktsansatt ?
Den må du utdype. Det er vel få som har "lyst" til å jobbe på kontrakt, men er man først tvunget til
det er det vel bedre å ha OK vilkår?
På land finnes det en hel konsulentbransje som jobber på kortere eller lengere kontrakter.
Annleggsbransjen, oljebransjen, skipsindustrien etc etc jobber alle på prosjekter som før eller siden tar slutt
og betyr at man risikerer å stå uten jobb når de er ferdige hvis man ikke får nye oppdrag.
For mit eget vedkommende er min løn under halvdelen af hvad den var for 10 år siden, og mine vilkår er barberet ind til benet
...pluss inflasjon, så tjente du for 10 år siden altså rundt 3 ganger det du gjør idag!!?? Det sier vel mye mer om hvor
vanvittig godt dere hadde det den gangen enn hvor "dårlig" dere har det idag? Piloter er fortsatt Norges best betalte
yrkesgruppe. At noen tjener ekstremt bra andre "dårlig" kan dere takke deres fagforeninger for som har sørget for
at de eldste har beholdt sine rettigheter under nedskjæringer til fordel for de yngre. Det dukumenteres nedenfor.
Da får man ett enormt klasseskille blandt piloter og ett unaturlig høyt tilsig av ny-utdannede som ser hva den eldre generasjon
piloter tjener (men oppdager for sent at det er uoppnåelig).
Vi kan jo se litt på dansk statistikk også hvis du mener det er ulikt der;
http://www.lonstatistik.dk/lonninger.asp?job=Pilot-4295
Snittlønn på DKK 53.000,- etter 9 års erfaring
Samme i Sverige
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Pilot-1153
Som vi ser er det enorme forskjeller og det har fagforeningene ene og alene skylden for og ledere har måttet godta
dette for å unngå streik og få gjennomført nødvendige nedskjæringer.
Så jeg mener det er på tide at neste generasjon piloter begynner å spørre seg selv om fagforeningene slik de fremstår idag
egentlig gagner deres framtid.
I kan sidde på jeres lille pind, med jeres alt for høje løn, skatteyderbetalte uddannelse
Siden du nevner skattekroner så har saktens Scandinaviske skattebetalere (vi andre) subsidiert SAS lønninger med mange milliarder
de siste årene, så den debatten tror jeg du bør la ligge

W