Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner

Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Bra, da er vi enige. Men det er desverre ikke helt sånn jeg leser diskusjonene. Opplever at folk forventer Norsk lønn selv på utebasene.

Skjønner.. Nå kjenner ikke jeg samtlige piloter i DY, men ingen av de jeg kjenner har sagt at de forventer det... Det handler mest om sikkerheten av fast jobb og de sosiale godene som kommer med det. Lønn etter lokalt nivå.

Info fra DY ansatte... Men jeg har ikke vært å inspisert hangaren hvis det er det du lurer på.. Overrasker det deg at de gjør dette egentlig?

Jeg er klar over at man laget et opplegg for overnatting, men jeg har ikke hørt at dette er fordi de skal fly opp piloter passivt fra Spania for å betjene innenlandsruter. Det vil overraske meg om DY gjør dette som en standard løsning, men at det kan skje fra tid til annen ville vel ikke vært uventet.

Jeg er klar over at man laget et opplegg for overnatting, men jeg har ikke hørt at dette er fordi de skal fly opp piloter passivt fra Spania for å betjene innenlandsruter. Det vil overraske meg om DY gjør dette som en standard løsning, men at det kan skje fra tid til annen ville vel ikke vært uventet.

De kjørte jo fridagskjøp og underbemanning som en permanent løsning... Ingenting overrasker meg lenger i den butikken desverre..

De kjørte jo fridagskjøp og underbemanning som en permanent løsning... Ingenting overrasker meg lenger i den butikken desverre..

Det er vel mange andre selskaper som er avhengige av fridagskjøp, så det blir litt for billig å ta den varianten (vi har hørt om pilotmangel i kortere og lengre perioder også i andre selskaper)...

Mitt poeng var om man visste positivt at planen var å fly piloter opp passivt for å bruke disse på innenlandsflygninger, men jeg forstår ut fra det som skrives at dette nok er mer spekulasjoner enn noe annet.

DY lager nå en Malaga base, men har dere fått med dere at de nå har innredet den ene hangaren på Torp så piloter kan overnatte der? Planen deres er faktisk å fly piloter passivt opp fra malaga for så å tjenestegjøre innenlands fra Torp, så tilbake til Malaga... I et normalt selskap ville Malaga basen i realiteten vært en Torp base...

Med to-tre flighter i uka mellom Torp og Malaga faller en slik påstand på sin egen urimelighet ...

Med to-tre flighter i uka mellom Torp og Malaga faller en slik påstand på sin egen urimelighet ...

DY kunne like greit hatt en torp base. Akkurat som de kunne hatt 787 på OSL base..
Hvis ikke jeg husker feil leste jeg fra en DY pilot enten her eller på PPRUNE at de kan fly Malaga-Torp, så en innenlandsrute med overnatting og tilbake. Det at de flyr piloter passivt opp fra AGP har jeg hørt fra DY piloter.. Sannheten i det får vi jo bare vente å se..

Flyvningene til Norwegian er da vel ikke prosjektbaserte for de som trekker paralleller mot skipbransjen etc.. DYs ledelse har jo signalisert ALDRI mer fast... Om Helsinki basen så består 1000 år til skal de ikke ansette fast... Det er her problemet ligger! DY lager nå en Malaga base, men har dere fått med dere at de nå har innredet den ene hangaren på Torp så piloter kan overnatte der? Planen deres er faktisk å fly piloter passivt opp fra malaga for så å tjenestegjøre innenlands fra Torp, så tilbake til Malaga... I et normalt selskap ville Malaga basen i realiteten vært en Torp base... LUKTER SVIDD AV NORWEGIAN LANG VEI... Men dere som elsker det har full rett til det! Det jeg ikke tolererer er å kalle DYs piloter, som nå står på kravet om å få beholde sin faste jobb og at fremtidige piloter skal få fast ansettelse, for noen grådige drittsekker som ødelegger Norwegian. Den som ødelegger Norwegian "et norks eventyr" er faktisk Kjos som har tatt fullomvending i sin kurs av hvor DY skal. Pilotene har gjort det de gjorde for 10 år siden og til i dag. Stått på noe jævlig og støttet sitt selskap i tykt og tynt. Den som dolker de ansatte i ryggen er Kjos!! Få opp øya!

Sammenlikningen var kontraktsatte piloter vs andre yrker og bransjer som er i en liknende situasjon.

Du missforstår forøvrig hva jeg sier. Det er vel få her som roper hurra for at DY skal outsource mer og mer.
Poenget er at det er en realitet og man er nødt til å forholde seg til den om man liker eller ikke.

Du sier at Kjos dolker de ansatte som har stått på i 10 år i ryggen. Den forstår jeg ikke.
Det har da vel aldri vært tema å gjøre noe med vilkårene til DISSE faste ansatte - eller??
De har vel en trygg og god godt betalt jobb i Norge med alle rettigheter de kan ønske seg
intill de går av med pensjon?

Problemet her er vel at disse DY pilotene - som alltid har stått på - har begynt å blande seg inn i ANDRES vilkår som
ikke engang er ansatte enda..!?!? De t.o.m. er villige til å gå til streik pga dette for å få stoppet hele forretningsideen til Kjos.
Så hvem som isåfall dolker hvem i ryggen kan vel diskuteres.

W

På land finnes det en hel konsulentbransje som jobber på kortere eller lengere kontrakter. Annleggsbransjen, oljebransjen, skipsindustrien etc etc jobber alle på prosjekter som før eller siden tar slutt og betyr at man risikerer å stå uten jobb når de er ferdige hvis man ikke får nye oppdrag.

Så har disse som regel betingelser slik at de kan leve på den måten. Det gjør du ikke som kontraktspilot. Jeg har selv jobet, og jeg kjenner flere som jobber som konsulenter, og jeg vet jo at de ikke akkurat er lønnet dårlig.

Piloter er fortsatt Norges best betalte yrkesgruppe.

Beklager, men det er bare tull selv om du hevder at du dokumenterer det. Det er flere yrkesgrupper som går ut med høy startlønn og som tjener jevnt godt gjennom hele yrkeslivet (ingeniører f.eks.), mens piloter ofte starter lavt og etter 15-20 år ender opp på en god høy lønn. Regner man livslønn blir det dermed ikke like bra.

Du sier at Kjos dolker de ansatte som har stått på i 10 år i ryggen. Den forstår jeg ikke. Det har da vel aldri vært tema å gjøre noe med vilkårene til DISSE faste ansatte - eller?? De har vel en trygg og god godt betalt jobb i Norge med alle rettigheter de kan ønske seg intill de går av med pensjon?

Kjos dolker ALLE fast ansatte styrmenn i ryggen, samt alle som ikke har den basen de ønsker seg. Vilkårene blir dårlig fordi disse aldri kommer til å rykke opp til kapteiner fordi gruppen med fast ansatte aldri blir utøket, og man må vente til kapteiner begynner å pensjonere seg. Som du vet er DY et ungt selskap med mange yngre kapteiner og ansatte generelt sett. Dermed vil det ta SVÆRT lang tid for å bli kaptein. Dermed blir vilkårene dårligere. I stedet for å sjekke kaptein etter 2-3 og raskt få en lønn på 700-900.000,- blir man værende på en topplønn på ca 650.000,- etter noen år som styrmann. You do the math. Eneste reelle alternativet for å unngå dette er å akseptere permisjon fra fast stilling (uten garanti for å komme tilbake) for å hoppe ut på kontrakt i 3 år med base i Helsinki, Bangkok eller Malaga. Får du komme tilbake som fast ansatt etter 3 år er du tilbake som styrmann. God deal? Ja, for Kjos, men ikke som fast ansatt.

Sammenlikningen var kontraktsatte piloter vs andre yrker og bransjer som er i en liknende situasjon.

Du missforstår forøvrig hva jeg sier. Det er vel få her som roper hurra for at DY skal outsource mer og mer.
Poenget er at det er en realitet og man er nødt til å forholde seg til den om man liker eller ikke.

Du sier at Kjos dolker de ansatte som har stått på i 10 år i ryggen. Den forstår jeg ikke.
Det har da vel aldri vært tema å gjøre noe med vilkårene til DISSE faste ansatte - eller??
De har vel en trygg og god godt betalt jobb i Norge med alle rettigheter de kan ønske seg
intill de går av med pensjon?

Problemet her er vel at disse DY pilotene - som alltid har stått på - har begynt å blande seg inn i ANDRES vilkår som
ikke engang er ansatte enda..!?!? De t.o.m. er villige til å gå til streik pga dette for å få stoppet hele forretningsideen til Kjos.
Så hvem som isåfall dolker hvem i ryggen kan vel diskuteres.

W

Hva skjer når en fast pilot slutter, går av med pensjon etc og DY ikke erstatter den personen med en fast ansatt. De blir sakte men sikkert vannet ut. Hvorfor tilbyr DY sine faste ansatte piloter Malaga og Bangkok base mot at de sier opp sin faste jobb og går over på kontrakt. Er du så blåøyd at du ikke ser hvilken retning Kjos vil?

Så har disse som regel betingelser slik at de kan leve på den måten. Det gjør du ikke som kontraktspilot. Jeg har selv jobet, og jeg kjenner flere som jobber som konsulenter, og jeg vet jo at de ikke akkurat er lønnet dårlig.

Dette stemmer. En kammerat sluttet som boreingeniør i Statoil og startet som konsulent hos et annet oljeselskap. Årslønnen steg med ca 1 million. Hadde den blitt redusert (slik man ser for kontraktsansatte piloter), hadde det hele selvsagt vært uinteressant. Når lønnen går tilstrekkelig opp, blir jobbusikkerhet mer spiselig.

Beklager, men det er bare tull selv om du hevder at du dokumenterer det. Det er flere yrkesgrupper som går ut med høy startlønn og som tjener jevnt godt gjennom hele yrkeslivet (ingeniører f.eks.), mens piloter ofte starter lavt og etter 15-20 år ender opp på en god høy lønn. Regner man livslønn blir det dermed ikke like bra.

Livslønn for dagens ferske piloter kommer nok til å være på nivå med håndverkere og industriarbeidere.

Senest for 3 dager siden spurte en fast ansatt Norwegian-pilot meg om jeg kunne ordne jobb til han i min bransje. Det sier kanskje litt om hvordan de ser på fremtiden, hvis man er villig til å droppe jobben man liker så godt.

Senest for 3 dager siden spurte en fast ansatt Norwegian-pilot meg om jeg kunne ordne jobb til han i min bransje. Det sier kanskje litt om hvordan de ser på fremtiden, hvis man er villig til å droppe jobben man liker så godt.

Jeg har også et par kamerater som har lagt vingene på hylla... Det er ganske drastisk for en pilot som har brukt så mye penger på å nå drømmen, når vilkårene er så ulevelige at de heller takker ja til andre mer normale jobber i Oslo... Håper jeg selv ikke ender i den skvisen hvor jeg ikke lenger finner det forsvarlig å jobbe med det jeg elsker...

Ps. Vistnok så skal ca 30 av 80 kandidater DY har ansatt i år trukket seg når de så kontrakten på AGP. Info Bjørn Hansen overleverte på en karrieredag på LFS for noen uker siden...

DY kunne like greit hatt en torp base. Akkurat som de kunne hatt 787 på OSL base..
Hvis ikke jeg husker feil leste jeg fra en DY pilot enten her eller på PPRUNE at de kan fly Malaga-Torp, så en innenlandsrute med overnatting og tilbake. Det at de flyr piloter passivt opp fra AGP har jeg hørt fra DY piloter.. Sannheten i det får vi jo bare vente å se..

Hvis det medfører riktighet at man som hovedregel skal fly piloter opp passivt fra Malaga-basen og til Norge for å betjene produksjonen innenlands og ut av Norge (men ikke nødvendigvis til/fra Spania) så synes jeg det er en nokså betenkelig ordning. Det lukter litt "fremmedarbeider" av det... Jeg har mindre problemer med opprettelse av en base som skal ivareta produksjon fra/til Spania med crew basert i Malaga, og evt fra Spania og til andre europeiske destinasjoner.

Hvis det medfører riktighet at man som hovedregel skal fly piloter opp passivt fra Malaga-basen og til Norge for å betjene produksjonen innenlands og ut av Norge (men ikke nødvendigvis til/fra Spania) så synes jeg det er en nokså betenkelig ordning. Det lukter litt "fremmedarbeider" av det... Jeg har mindre problemer med opprettelse av en base som skal ivareta produksjon fra/til Spania med crew basert i Malaga, og evt fra Spania og til andre europeiske destinasjoner.

Jeg er helt enig, men det er desverre fakta at pilotene fra AGP skal betjene innenlandsproduksjon i Norge..

Kjos dolker ALLE fast ansatte styrmenn i ryggen, samt alle som ikke har den basen de ønsker seg. Vilkårene blir dårlig fordi disse aldri kommer til å rykke opp til kapteiner fordi gruppen med fast ansatte aldri blir utøket, og man må vente til kapteiner begynner å pensjonere seg. Som du vet er DY et ungt selskap med mange yngre kapteiner og ansatte generelt sett. Dermed vil det ta SVÆRT lang tid for å bli kaptein. Dermed blir vilkårene dårligere. I stedet for å sjekke kaptein etter 2-3 og raskt få en lønn på 700-900.000,- blir man værende på en topplønn på ca 650.000,- etter noen år som styrmann. You do the math. Eneste reelle alternativet for å unngå dette er å akseptere permisjon fra fast stilling (uten garanti for å komme tilbake) for å hoppe ut på kontrakt i 3 år med base i Helsinki, Bangkok eller Malaga. Får du komme tilbake som fast ansatt etter 3 år er du tilbake som styrmann. God deal? Ja, for Kjos, men ikke som fast ansatt.

Velkommen til hverdagen i "tradisjonelle" selskap. "Dead man's shoes all the way". Hurtig oppgradering er kun en mulighet i selskap under vekst og noe en ikke kan basere seg på da det er veldig vanskelig å spå hvor veksten kommer og evt. hvor mange en har foran seg på senioritetslister. Det er jo bare å spørre de som er i SAS eller tilsvarende, for det må da være minst bortimot 15 år der nå?

Siden du nå nevner tall, må det da være mulig å leve ganske behagelig for NOK 650 000, selv i Norge?

Planen deres er faktisk å fly piloter passivt opp fra malaga for så å tjenestegjøre innenlands fra Torp, så tilbake til Malaga... I et normalt selskap ville Malaga basen i realiteten vært en Torp base...

Ikke ulikt SAS IC-piloter med Oslo-base som i årevis ble sendt passive til CPH for å sove en natt på hotell før de skulle fly? Hadde de jobbet i et "normalt" selskap ville vel realiteten vært en CPH-base for dem? Eller har jeg misset noe?

Jeg er helt enig, men det er desverre fakta at pilotene fra AGP skal betjene innenlandsproduksjon i Norge..

Jeg har ikke noe problem med at spanskbaserte piloter betjener en og annen innenriksflygning for å sikre effektiv utnyttelse av flytiden deres, men om brorparten av deres produksjon er innenlands eller til helt andre steder enn Spania ut fra Norge så stiller saken seg anderledes.

Velkommen til hverdagen i "tradisjonelle" selskap. "Dead man's shoes all the way". Hurtig oppgradering er kun en mulighet i selskap under vekst og noe en ikke kan basere seg på da det er veldig vanskelig å spå hvor veksten kommer og evt. hvor mange en har foran seg på senioritetslister. Det er jo bare å spørre de som er i SAS eller tilsvarende, for det må da være minst bortimot 15 år der nå?

Siden du nå nevner tall, må det da være mulig å leve ganske behagelig for NOK 650 000, selv i Norge?

Min personlige mening er at det burde ikke være noen stor knekk i karriereren å sitte 10-15 år som styrmann. Blir man ansatt når man er 30 (de fleste er jo i jobb før det) har man 35 år igjen av karrieren.. 20-25 år som cpt burde jo være tilfredstillende nok. Problemet i SAS er vel at piloter har gått hele karrieren som FOs. Det kan jeg forstå blir lite faglig motiverende etter mange nok år...

Ikke ulikt SAS IC-piloter med Oslo-base som i årevis ble sendt passive til CPH for å sove en natt på hotell før de skulle fly? Hadde de jobbet i et "normalt" selskap ville vel realiteten vært en CPH-base for dem? Eller har jeg misset noe?

Man kan vel ikke akkurat sammenligne IC turnus med de som flyr short og medium? Det må jo være veldig tyngende om man har mye deadheading i en short og medium turnus...

Back