Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner

Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Siden du nå nevner tall, må det da være mulig å leve ganske behagelig for NOK 650 000, selv i Norge?

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det er fullt mulig, nei...

Man kan vel ikke akkurat sammenligne IC turnus med de som flyr short og medium? Det må jo være veldig tyngende om man har mye deadheading i en short og medium turnus...

Jeg tror kanskje at Discus mener at prinsippet er det samme, men han kan sikkert svare for seg selv, og at prinsippet mye godt er det samme er jeg vel ikke uenig i.

Last edited:

De nye DY pilotene har 3100E i mnd brutto... så skal de dekke ALT selv...

Selv om dette ikke er en diskusjon om lønnsnivå, så kommer ofte dette forholdet med at pilotene må dekke alt annet selv. Hvor mye utgjør dette "alt annet" per måned? Jeg antar at vi snakker om sykeforsikring, LOL, osv., men som selvstendig næringsdrivende så kan man nok trekke dette fra før man trenger å tenke på å betale skatt, slik at skattebyrden reduseres (og dette må tas hensyn til).

Man kan vel ikke akkurat sammenligne IC turnus med de som flyr short og medium? Det må jo være veldig tyngende om man har mye deadheading i en short og medium turnus...

Jeg ser ikke forskjellen på om det er Malaga-Torp eller Oslo-CPH slik du tok det opp. Saken var vel å ha ansatte på en base der det ikke "fantes fly" til dem og så sende dem til en annen base? (At det blir overhead både for den ene og den andre er jo selskapets problem. SAS hadde stort overhead på den løsningen, de mistet et dagsverk pr. person på de som skulle til Asia. Men det var jo fagforeningene som ville ha det slik, og ikke firmaet så da er vel det en annen diskusjon?)

Selv om dette ikke er en diskusjon om lønnsnivå, så kommer ofte dette forholdet med at pilotene må dekke alt annet selv. Hvor mye utgjør dette "alt annet" per måned? Jeg antar at vi snakker om sykeforsikring, LOL, osv., men som selvstendig næringsdrivende så kan man nok trekke dette fra før man trenger å tenke på å betale skatt, slik at skattebyrden reduseres (og dette må tas hensyn til).

Tjener fortsatt mer i kassa på Rema 1000....

Min personlige mening er at det burde ikke være noen stor knekk i karriereren å sitte 10-15 år som styrmann. Blir man ansatt når man er 30 (de fleste er jo i jobb før det) har man 35 år igjen av karrieren.. 20-25 år som cpt burde jo være tilfredstillende nok. Problemet i SAS er vel at piloter har gått hele karrieren som FOs. Det kan jeg forstå blir lite faglig motiverende etter mange nok år...

Jeg er ikke så veldig sterk i statistikk, men jeg er rimelig sikker på at det er like mange høyreseter og venstreseter i cockpit. Da virker det ikke unaturlig å sitte halve karrieren i venstresetet, sånn omtrent.

Overflytting til IC-ruter og en del andre forhold gjør selvfølgelig at det ikke er fullt så enkelt, men jeg enig i at 10-15 år ikke høres urimelig ut.

Tjener fortsatt mer i kassa på Rema 1000....

Det var ikke det jeg spurte om, og over tid så tror jeg heller ikke at det er en korrekt uttalelse. Siden kommentaren "alt annet i tillegg" så ofte kommer opp så antar jeg at noen har en viss formening om hva dette koster per måned.

Velkommen til hverdagen i "tradisjonelle" selskap. "Dead man's shoes all the way". Hurtig oppgradering er kun en mulighet i selskap under vekst og noe en ikke kan basere seg på da det er veldig vanskelig å spå hvor veksten kommer og evt. hvor mange en har foran seg på senioritetslister. Det er jo bare å spørre de som er i SAS eller tilsvarende, for det må da være minst bortimot 15 år der nå?

Siden du nå nevner tall, må det da være mulig å leve ganske behagelig for NOK 650 000, selv i Norge?

Mitt poeng var ikke å si at man skal kunne forvente oppgradering til kaptein etter 2-3 år (jeg vet det ikke fungerer slik i tradisjonelle og eldre selskaper), men det er det som har vært realiteten i DY, og det ville fortsatt vært realiteten vis det hadde vært slik at DY drev med fast ansettelse fremfor kontraktspiloter.

650.000 er ikke en dårlig lønn, men det sa jeg heller ikke. Men igjen, det hadde sett annerledes ut hvis fast ansettelse hadde fortsatt. You see?

Senest for 3 dager siden spurte en fast ansatt Norwegian-pilot meg om jeg kunne ordne jobb til han i min bransje. Det sier kanskje litt om hvordan de ser på fremtiden, hvis man er villig til å droppe jobben man liker så godt.

Og/eller om et ekstremt godt lønnsnivå i visse andre bransjer...

Last edited:

Mitt poeng var ikke å si at man skal kunne forvente oppgradering til kaptein etter 2-3 år (jeg vet det ikke fungerer slik i tradisjonelle og eldre selskaper), men det er det som har vært realiteten i DY, og det ville fortsatt vært realiteten vis det hadde vært slik at DY drev med fast ansettelse fremfor kontraktspiloter.

650.000 er ikke en dårlig lønn, men det sa jeg heller ikke. Men igjen, det hadde sett annerledes ut hvis fast ansettelse hadde fortsatt. You see?

Det her er også et veldig viktig problem. Ansatte som har jobbet nå flere år som FOs i DY blir forbigått av nye kontraktsansatte kapteiner... Man trenger vel ikke ha doktorgrad i psykologi for å lage seg en formening om hvordan det ble mottatt blant styrmennene...?

Jeg fikk en oversikt over dette fra et konsulentselskap jeg var i kontakt med. For min egen del kom jeg frem til at jeg måtte ha ca 50% mer lønn som konsulent gjennom eget AS enn hvis jeg var ansatt i et firma før jeg i det hele tatt ville vurdere å bli selvstendig.

3100 euro - arbeidsgiveravgift = 2662
Trekk fra 3000kr for pensjon og 1000kr for forsikringer (temmelig lave beløp), og vips er man nede på like over 2000 euro i mnd før skatt.

Og/eller om et ekstremt godt lønnsnivå i visse andre bransjer...

Du mistet poenget. Det var ikke pga lønn, men helt andre mørke skyer i horisonten.

3100 euro - arbeidsgiveravgift = 2662
Trekk fra 3000kr for pensjon og 1000kr for forsikringer (temmelig lave beløp), og vips er man nede på like over 2000 euro i mnd før skatt.

Nå er jeg ikke noen ekspert på selskapsorganisering og skatteforhold, men det er vel mulig å organisere seg som enkeltmannsforetak. Da er det ikke noe arbeidsgiveravgift å betale.

Dermed vil det ta SVÆRT lang tid for å bli kaptein.

Dette høres jo ut som en "mindre sak" som Kjos kan være villig til å diskutere.
Man skal ikke se bortifra at Kjos med vilje har lagt inn ett par slike "snags" for å ha noe
å forhandle med for å få gjennomslag for sin store sak som er basene ute.

Beklager, men det er bare tull selv om du hevder at du dokumenterer det. Det er flere yrkesgrupper som går ut med høy startlønn og som tjener jevnt godt gjennom hele yrkeslivet (ingeniører f.eks.), mens piloter ofte starter lavt og etter 15-20 år ender opp på en god høy lønn. Regner man livslønn blir det dermed ikke like bra.

Dette har blitt dokumenter grundig her flere ganger før, ref statistisk sentralbyrå.
En Norsk pilot pr 2011 tjener i SNITT den nette sum av NOK 77.700,- pr. mnd som forøvrig er betydlig over sine
svenske og danske kolleger. Hvis du mener noe annet får du dokumentere dette.

http://www.ssb.no/emner/06/05/lonnsamf/tab-2012-02-09-04.html
http://www.dn.no/karriere/article1333520.ece

Nå er jeg ikke noen ekspert på selskapsorganisering og skatteforhold, men det er vel mulig å organisere seg som enkeltmannsforetak. Da er det ikke noe arbeidsgiveravgift å betale.

Fortsatt en dårlig lønn uansett hvordan man vrir og vender på det... at nesten halvparten har trukket seg sier vel sitt?

Hvis noen gikk til Norwegian og baserte seg på oppgradering innen et par år har de kun seg selv å takke sånnsett. Det vil alltid være sjansespill å jage en oppgradering og noen vinner mens andre taper. Det er den definitive baksiden av senioritetsprinsippet.

Ser hva du sier angående lønnen, men hvis prinsippet var fast ansettelse vs. midlertidig kontrakt er vel evt. pengesum likegyldig...

Det her er også et veldig viktig problem. Ansatte som har jobbet nå flere år som FOs i DY blir forbigått av nye kontraktsansatte kapteiner... Man trenger vel ikke ha doktorgrad i psykologi for å lage seg en formening om hvordan det ble mottatt blant styrmennene...?

Det er nå ingen som stopper de som er stymenn i dag å gå for oppgradering på de andre basene ettersom det lyses ut? Hvis ingen vil i henhold til senioritet, ja så må Norwegian gå ut i markedet for å finne de flygerne de trenger. Og hvis eksterne som allerede er kapteiner finner kontraktene så gode at de velger å gå for dem, så bør de sannelig være gode nok for de som er i Norwegian allerede. Det er god konkurranse om kapteiner i kontraktmarkedet så evt. kapteinskontrakter kan ikke være så håpløst dårlige.

Rart man skal måtte forsvare seg for å få lov til å jobbe i cockpit

Rart man skal måtte forsvare seg for å få lov til å jobbe i cockpit

Det er vel, så vidt meg bekjent, fritt frem for alle og enhver som oppfyller medisinske krav og egnethet til å ta sertifikater og søke på jobb som pilot. Det er vel ikke det denne debatten dreier seg om...:rolleyes:

Fortsatt en dårlig lønn uansett hvordan man vrir og vender på det... at nesten halvparten har trukket seg sier vel sitt?

Nå er det jo ikke lønnsnivå som er problemstillingen uansett, er det vel...? Om det er dårlig eller god lønn vet jeg ikke - det er opp til den enkelte å vurdere. Jeg ville ikke tatt en utdannelse som hadde gitt meg en (forventet) lønn etter utdannelse som over tid var utilfredsstillende.

Back