TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres
En ting jeg ikke forstår med DYs tilsynelatende steile holdning i forhold til korttidskontrakter (nå vet ikke jeg annet enn det som kommer fra pilotsiden, så hva som er de faktiske forhold er for meg ukjent) er i forhold til deres ekspansjonsplaner, med 200+ fly i bestilling/opsjon. Selv om neppe alle disse skal i drift for DY så er det vel rimelig å tro at en god del av disse skal fases inn hos DY. Det skulle vel ikke være noe i veien for å ansette fast iallefall halvparten av den crewmengden man ser for seg det blir behov for, og så ansette resten på kontrakt (med rimelige sykelønnsordninger - men termineringsklausuler knyttet til sykdom og annet må man nødvendigvis også ha i kontrakter). Dette gir fleksibilitet for selskapet, og sannsynligvis mer ro i rekkene. Man trenger vel heller ikke å ansette fast på veldig lukrative kontrakter, og går det skeis så kan man alltids gjøre som andre selskaper og si opp pilotene man ikke trenger.
I tillegg undrer jeg meg over formuleringene til pressetalskvinnen til DY, som viser til at det er pilotene i DY som har tvunget frem kontraktsansettelser. Har noen sett kommentarer fra pilotforeningen vedrørende dette?
En ting jeg ikke forstår med DYs tilsynelatende steile holdning i forhold til korttidskontrakter (nå vet ikke jeg annet enn det som kommer fra pilotsiden, så hva som er de faktiske forhold er for meg ukjent) er i forhold til deres ekspansjonsplaner, med 200+ fly i bestilling/opsjon. Selv om neppe alle disse skal i drift for DY så er det vel rimelig å tro at en god del av disse skal fases inn hos DY. Det skulle vel ikke være noe i veien for å ansette fast iallefall halvparten av den crewmengden man ser for seg det blir behov for, og så ansette resten på kontrakt (med rimelige sykelønnsordninger - men termineringsklausuler knyttet til sykdom og annet må man nødvendigvis også ha i kontrakter). Dette gir fleksibilitet for selskapet, og sannsynligvis mer ro i rekkene. Man trenger vel heller ikke å ansette fast på veldig lukrative kontrakter, og går det skeis så kan man alltids gjøre som andre selskaper og si opp pilotene man ikke trenger.
I tillegg undrer jeg meg over formuleringene til pressetalskvinnen til DY, som viser til at det er pilotene i DY som har tvunget frem kontraktsansettelser. Har noen sett kommentarer fra pilotforeningen vedrørende dette?