Kan noen være så snill å fortelle meg hvorfor DY leier inn hele fly med besetning hvis det bare er mannskap dem trenger?
Er vel ikke sikkert mannskapet de eventuelt leier inn kunne flydd Norwegians maskiner? Klareringer el.
Er jo ikke fly det står på, men crew.
Ingen fly som er parkert. De slinges bare utenom de avgangene som er erstattet.
Det er ingen andre enn selskapets egne besetninger som har lov å fly egne fly. Kan man ikke fylle schedule med egne besetninger, må man enten kansellere eller leie inn andre fly med besetninger til å operere disse rutene. Det er ikke noe unormalt - dette kalles wetlease og praktiseres av stort sett alle selskaper over hele kloden og det finnes selskaper som baserer store deler av sin business på korttidsinnleie. Jeg har selv jobbet for et slikt selskap og har god kjennskap til dette.
Ser folk sier det, men hvorfor leies det ikke inn crew da?
Må da koste mye mer å leie inn crew OG fly?
Ingen fly som er parkert. De slinges bare utenom de avgangene som er erstattet.
Det er ingen andre enn selskapets egne besetninger som har lov å fly egne fly. Kan man ikke fylle schedule med egne besetninger, må man enten kansellere eller leie inn andre fly med besetninger til å operere disse rutene. Det er ikke noe unormalt - dette kalles wetlease og praktiseres av stort sett alle selskaper over hele kloden og det finnes selskaper som baserer store deler av sin business på korttidsinnleie. Jeg har selv jobbet for et slikt selskap og har god kjennskap til dette.
Ukjente selskaper flyr for Norwegian
Sinte og skuffede passasjerer
NPF hadde for 16 dager siden møte med Kjos for å få avklart en del kjernepunkter som det har blitt hevdet Kjos er låst på, som f.eks.:
- Ingen flere piloter skal ansettes på K-avtalen (kollektivavtalen)
- Ikke villig til å ansette piloter fast på baser utenfor Skandinavia
- Konsern-ansiennitetsliste
- Uttalelse i media om at målet er å bli kvitt fagforeningen.
Informasjonssjef Åsa Larsson i Norwegian vil ikke overfor Nordlys kommentere den fastlåste konflikten og hvilke konsekvenser den kan få for selskapet.
Da kom endelig den skjulte agenda fram i lyset]
Ser i kommentarfeltet etter Vg artikkelen ett rykte om at Norwegian skal etablere hovedkontor i Estland. Noen som har hørt noe om dette?
Den forsto jeg ikke helt.
Skulle ikke forrundre meg om den endelige konsekvensen av dette blir at DY flagges ut. Evt at
all virksomhet i utlandet vil foregå under ett annet selskap slik at NPF ikke lenger har noen innflytelse.
De viser ihvertfall tydlig at de har ett grunnleggende ulikt syn på fremtiden enn DY' ledelse.
Da har man spilt seg selv ut av banen.
Om det er noen som har spilt seg selv ut av banen, så er det ledelsen i Norwegian.
Hvorfor det?
Å gjøre det NPF vil er jo det samme som å skrote alle internasjonale vekstplaner å forbli det man er idag - helst mindre.
Alle med litt økonomisk bakgrunn forstår at å drive ett internasjonalt LCC under norsk flag, med tilnærmet norske
lønninger, vilkår og dusinvis med streikevillige fagforeninger i mange land er selvmord.
W
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.