Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner

Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Kan noen være så snill å fortelle meg hvorfor DY leier inn hele fly med besetning hvis det bare er mannskap dem trenger?

Kan noen være så snill å fortelle meg hvorfor DY leier inn hele fly med besetning hvis det bare er mannskap dem trenger?

Er vel ikke sikkert mannskapet de eventuelt leier inn kunne flydd Norwegians maskiner? Klareringer el.

Er vel ikke sikkert mannskapet de eventuelt leier inn kunne flydd Norwegians maskiner? Klareringer el.

Meget mulig, men syns det er noe som skurrer her..

Noen som har oversikt over hvilke fly som flyr og hvilke som står parkert?

Etter det jeg har klart å se er det ingen enkeltmaskiner som står, men at det varierer.
Er jo ikke fly det står på, men crew.

Ingen fly som er parkert. De slinges bare utenom de avgangene som er erstattet.

Det er ingen andre enn selskapets egne besetninger som har lov å fly egne fly. Kan man ikke fylle schedule med egne besetninger, må man enten kansellere eller leie inn andre fly med besetninger til å operere disse rutene. Det er ikke noe unormalt - dette kalles wetlease og praktiseres av stort sett alle selskaper over hele kloden og det finnes selskaper som baserer store deler av sin business på korttidsinnleie. Jeg har selv jobbet for et slikt selskap og har god kjennskap til dette.

Jag tror DYs norska pilotfack skulle bli fullständigt rasande om någon ens antydde något sådant. Dessutom är det inte tillåtet.
Kan Kjos & Co nå en långsiktig lösning med norska DY pilot facket? Just nu verkar stämningen mellan ledningen & piloterna vara iskall.
Hur kommer detta påverka DYs finanser? Det är inte gratis att hyra in TomsonFly, Jet2, Transavia etc

Last edited:

Det er ingen andre enn selskapets egne besetninger som har lov å fly egne fly. Kan man ikke fylle schedule med egne besetninger, må man enten kansellere eller leie inn andre fly med besetninger til å operere disse rutene. Det er ikke noe unormalt - dette kalles wetlease og praktiseres av stort sett alle selskaper over hele kloden og det finnes selskaper som baserer store deler av sin business på korttidsinnleie. Jeg har selv jobbet for et slikt selskap og har god kjennskap til dette.

Ser folk sier det, men hvorfor leies det ikke inn crew da?
Må da koste mye mer å leie inn crew OG fly?

Svar 2 poster opp...

Takk for bra info!

Jeg lurer på hvilken formel økonomi avdelingen bruker som gjør det mer økonomisk å bruke wet-lease istedet for å oppnå enighet med foreningen. Sist jeg sjekket var ikke ad hoc wet-lease billig.

Da kom endelig den skjulte agenda fram i lyset;

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2372355.ece

NPF hadde for 16 dager siden møte med Kjos for å få avklart en del kjernepunkter som det har blitt hevdet Kjos er låst på, som f.eks.:

- Ingen flere piloter skal ansettes på K-avtalen (kollektivavtalen)
- Ikke villig til å ansette piloter fast på baser utenfor Skandinavia
- Konsern-ansiennitetsliste
- Uttalelse i media om at målet er å bli kvitt fagforeningen.

Informasjonssjef Åsa Larsson i Norwegian vil ikke overfor Nordlys kommentere den fastlåste konflikten og hvilke konsekvenser den kan få for selskapet.

Ser i kommentarfeltet etter Vg artikkelen ett rykte om at Norwegian skal etablere hovedkontor i Estland. Noen som har hørt noe om dette?

Ser i kommentarfeltet etter Vg artikkelen ett rykte om at Norwegian skal etablere hovedkontor i Estland. Noen som har hørt noe om dette?

Er det ikke der Piloter i HEL er ansatt ?

Den forsto jeg ikke helt.

Jeg har gjennom hele denne tråden hevdet at oppsigelse av "fritidsavtalen" har en helt annen begrunnelse
enn at "pilotene vil være mer hjemme med familien" slik pilotene gikk ut i dagsrevyen med..
Dette viser at det stemte. Oppsigelsen av avtalen var en protest mot planene til Kjos og dette er en aksjon.

Det komiske her er at Kjos ønsker å gjøre dette NETTOPP for å unngå streiker og aksjoner fra
fagforeningenes side. Og hva gjør fagforeningene? Jo, de truer med STREIK.... :headbang

Når man leser listen over ting NPF er missfornøyde med, strider dette mot hele DY' forretningsidé!
Skulle ikke forrundre meg om den endelige konsekvensen av dette blir at DY flagges ut. Evt at
all virksomhet i utlandet vil foregå under ett annet selskap slik at NPF ikke lenger har noen innflytelse.
De viser ihvertfall tydlig at de har ett grunnleggende ulikt syn på fremtiden enn DY' ledelse.
Da har man spilt seg selv ut av banen.

W

Skulle ikke forrundre meg om den endelige konsekvensen av dette blir at DY flagges ut. Evt at
all virksomhet i utlandet vil foregå under ett annet selskap slik at NPF ikke lenger har noen innflytelse.
De viser ihvertfall tydlig at de har ett grunnleggende ulikt syn på fremtiden enn DY' ledelse.
Da har man spilt seg selv ut av banen.

Det er jo NETTOPP det som er problemstillingen. Kjos har allerede begynt å flagge ut, og derfor ønsker man å gjøre noe med det. Du tror vel ikke at de norske, fast ansatte vil ha noe som helst innflytelse om noen år hvis de bare sitter stille og ser på det som skjer nå???
Om det er noen som har spilt seg selv ut av banen, så er det ledelsen i Norwegian.

Om det er noen som har spilt seg selv ut av banen, så er det ledelsen i Norwegian.

Hvorfor det?
Å gjøre det NPF vil er jo det samme som å skrote alle internasjonale vekstplaner å forbli det man er idag - helst mindre.
Alle med litt økonomisk bakgrunn forstår at å drive ett internasjonalt LCC under norsk flag, med tilnærmet norske
lønninger, vilkår og dusinvis med streikevillige fagforeninger i mange land er selvmord.

W

Hvorfor det?
Å gjøre det NPF vil er jo det samme som å skrote alle internasjonale vekstplaner å forbli det man er idag - helst mindre.
Alle med litt økonomisk bakgrunn forstår at å drive ett internasjonalt LCC under norsk flag, med tilnærmet norske
lønninger, vilkår og dusinvis med streikevillige fagforeninger i mange land er selvmord.

W

Hvem er disse "alle" som forstår at det bare er å gi ansatte ræva vilkår? Skrote alle vekstplaner fordi folk vil være fast ansatt? Å ha en god dialog med en fagforening har da aldri vært noen hindring. Her er det ingen god dialog, og det er ikke akkurat fagforeningens feil. Norwegian VAR et godt drevet selskap med alle forutsetninger til stede, god stemning blant de ansatte, og vilje til å ta i litt ekstra og å gjøre en innsats. Ledelsen har gått LANGT over streken, samme hva BI-bokormene måtte mene. Det går rett og slett ikke an å drive slik! Det er heller ikke slik at normale ansettelsesforhold betyr selskapets død. De har faktisk klart å ta opp konkurransen med SAS og til og med å gjøre det ganske bra de siste ti årene, og folk har vært fast ansatt der uten at det har ført til "selvmord" slik du vil ha det til.

Back