Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner

Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

En ting jeg ikke forstår med DYs tilsynelatende steile holdning i forhold til korttidskontrakter (nå vet ikke jeg annet enn det som kommer fra pilotsiden, så hva som er de faktiske forhold er for meg ukjent) er i forhold til deres ekspansjonsplaner, med 200+ fly i bestilling/opsjon. Selv om neppe alle disse skal i drift for DY så er det vel rimelig å tro at en god del av disse skal fases inn hos DY. Det skulle vel ikke være noe i veien for å ansette fast iallefall halvparten av den crewmengden man ser for seg det blir behov for, og så ansette resten på kontrakt (med rimelige sykelønnsordninger - men termineringsklausuler knyttet til sykdom og annet må man nødvendigvis også ha i kontrakter). Dette gir fleksibilitet for selskapet, og sannsynligvis mer ro i rekkene. Man trenger vel heller ikke å ansette fast på veldig lukrative kontrakter, og går det skeis så kan man alltids gjøre som andre selskaper og si opp pilotene man ikke trenger.

I tillegg undrer jeg meg over formuleringene til pressetalskvinnen til DY, som viser til at det er pilotene i DY som har tvunget frem kontraktsansettelser. Har noen sett kommentarer fra pilotforeningen vedrørende dette?

En ting jeg ikke forstår med DYs tilsynelatende steile holdning i forhold til korttidskontrakter (nå vet ikke jeg annet enn det som kommer fra pilotsiden, så hva som er de faktiske forhold er for meg ukjent) er i forhold til deres ekspansjonsplaner, med 200+ fly i bestilling/opsjon. Selv om neppe alle disse skal i drift for DY så er det vel rimelig å tro at en god del av disse skal fases inn hos DY. Det skulle vel ikke være noe i veien for å ansette fast iallefall halvparten av den crewmengden man ser for seg det blir behov for, og så ansette resten på kontrakt (med rimelige sykelønnsordninger - men termineringsklausuler knyttet til sykdom og annet må man nødvendigvis også ha i kontrakter). Dette gir fleksibilitet for selskapet, og sannsynligvis mer ro i rekkene. Man trenger vel heller ikke å ansette fast på veldig lukrative kontrakter, og går det skeis så kan man alltids gjøre som andre selskaper og si opp pilotene man ikke trenger.

Foreningen deres har uttalt:
Intensjonsavtalen, som inneholder grunnpilarer som: landsvise
bilag, felles ansiennitetsliste, fast ansatte piloter, med mulighet for et avtalt antall kontraktpiloter innenfor visse avtalte rammer, vil være en grunnmur som må på plass.

Man er altså ikke totalt avvisende til kontrakter, men det må være en ramme for det, både i antall og utforming.
Norwegian har imidlertid sagt at de kun skal ha piloter på kontrakt fremover. Og det er da det begynner å bli relativt betent.

I tillegg undrer jeg meg over formuleringene til pressetalskvinnen til DY, som viser til at det er pilotene i DY som har tvunget frem kontraktsansettelser. Har noen sett kommentarer fra pilotforeningen vedrørende dette?

Pressetalskvinnens påstander er så vidt meg bekjent ikke noe pilotene kjenner seg igjen i. Det er ytterst, ytterst få som velger kontrakt fremfor fast ansettelse. Jeg kjenner ikke til at de har hatt noe valg så uttalelsen er ganske merkelig.

Generelt vil jeg si at jeg ikke synes det er hensiktsmessig å kalle folk for "blinde" fordi de har et annet syn. Er det noe man anser at andre ikke klarer å se så er det rimelig å anta man selv er nødt til å endre sin fremstilling.:up:

Det var vel å sette det jeg sa litt på spissen - men jeg tar den ;)

Forøvrig har jeg ikke fått med meg at forumet er delt inn i lag, jfr henvisning til oss/dere. Det synes jeg hvertfall er et veldig uheldig utgangspunkt for en god diskusjon.
Riktig nok er vi fordelt i forskjellige bransjer, men vi har likevel visse sammenfallende interesser ettersom vi befinner oss på samme forum.

EDIT: Ser at posten det var snakk har blitt slettet - takk!

Ellers må jeg si at forumet her har blitt betraktelig bedre i den senere tid og flere med ett annet syn enn
den ene part i bransjen tør nå å stå fram med sine meninger. Dette var ikke tilfelle tidligere da man omtrent
ble "lynsjet" om man mente noe annet enn Parat etc.

W

Last edited:

Det var vel å sette det jeg sa litt på spissen - men jeg tar den ;)
W

Hm, det var faktisk ikke meningen å sette noe på spissen. Det var bare slik jeg oppfattet "bransje-blindhet"^_^

Det viser jo bare at vi alle bør huske den gode regel med å tenke godt gjennom hvordan det man skriver blir oppfattet før man poster.

tror du har mistolket artikkelen. Det er piloter i Parc som har valgt å være selvstendig næringsdrivende (fakturere parc) i stedet for direkte ansettelse i Parc.. Ingenting av dette er direkte i DY...

Vel, diskusjonene blir fort kjedelige hvis man ikke setter ting litt på spissen. :stir
Dessuten er det en stor grad bransje-blindhet her inne som som gjør at man er nødt til
å overdrive for å få fram visse poenger. Personangrep er også tydligvis akseptert (post 247) så
da får dere tåle litt dere også ;)

W

Om du mener det er person angrep så rapporter det - uten at du rapporterer aksepterer du innlegget.

tror du har mistolket artikkelen. Det er piloter i Parc som har valgt å være selvstendig næringsdrivende (fakturere parc) i stedet for direkte ansettelse i Parc.. Ingenting av dette er direkte i DY...

Det kan virke som DY ikke vet hva Parc tilbyr, for jeg vet med sikkerhet at piloter med AGP-base ikke har fått tilbud om 2 forskjellige kontrakter i utgangspunktet. Jeg har snakket med et par av dem, og de har kun fått tilbud om å signere kontrakt med adresse i Isle of Man. Først i etterkant har de fått høre om at det er mulig å bli fast ansatt med adresse i Dublin og dermed betale irsk trygdeavgift. MEN....det er ikke noe mer fast ansettelse enn det å jobbe på kontrakt, for vilkårene er helt like, det er de samme betingelser i henhold til oppsigelse osv. ENESTE forskjellen er at man betaler irsk trygdeavgift. Så at de velger å kalle det fast ansettelse er bare for å gjøre det mer spiselig selv om smaken er den samme.
Dessuten trenger man ikke være selvstendig næringsdrivende for å være på
kontrakt med Parc, selv om det sikkert er gunstig for noen av dem å gjøre det.

Vi hører stadig om hvor forferdelige disse vikarbyråene er. Kan noen forklare meg hvorfor ikke
pilotene selv går sammen og oppretter ett eget Bemanningsbyrå AS hvor man HAR de
rettighetene og ordningene dere etterlyser, fast ansettelse osv? Ja, det vil bli noe dyrere enn Parc, men
pris er ikke alt for en oppdragsgiver, ihvertfall ikke de store seriøse selskapene.

If you can't beat them - join them!

(Eller er det slik at dere selv ikke er villige til å ta den risikoen dere selv forventer at flyselskapene skal ta?)

W

Last edited:

Det høres ut som en enkel skrivebordsløsning som jeg vet at det har vært diskutert blant flere tidligere. Men det løser nok ikke problemet med å stadig måtte jobbe på kontrakt.

Hvorfor mener du arbeidstaker skal ta risikoen på vegne av arbeidsgiver? For det er vel i prinsippet det du mener?

Jeg har selv jobbet på kontrakt som selvstendig næringsdrivende, da i en annen bransje. Jeg nøt det, men så fikk jeg også mye bedre betalt enn fast ansatte, nettopp fordi jeg måtte selv ta ansvar for egen sosial sikringen. Hadde det samme vært tilfelle for kontraktsansatte piloter, så tror jeg ikke dette hadde vært et så stort problem, selv om problemet ville vært der uansett.

Jeg skjønner heller ikke helt problemet. Hvis det er mangel på piloter, hvorfor kan ikke bare den enkelte kvalifiserte piloten forhandle seg fram til gode vilkår... slik vi gjør i mange andre bransjer?

Med fare for å banne i "kirken". Det å streike for sine egne særinteresser på bekostning av resten av samfunnet/kunder er gammeldags, og med såpass gode vilkår som piloter har vinner man ikke mye sympati blant lavpris kundene. De velger heller konkurrenten Ryanair hvis norske selskaper ikke er til å stole på... og hva har pilotene oppnådd med å streike da??

Last edited:

Med fare for å banne i "kirken". Det å streike for sine egne særinteresser på bekostning av resten av samfunnet/kunder er gammeldags, og med såpass gode vilkår som piloter har vinner man ikke mye sympati blant lavpris kundene. De velger heller konkurrenten Ryanair hvis norske selskaper ikke er til å stole på... og hva har pilotene oppnådd med å streike da??

Siden du sier at piloter har gode vilkår, hvor mye har egentlig en fersk kontraktsansatt pilot netto utbetalt pr mnd, fratrukket studielån til grunn-utdanning og TR, forsikring, pensjon, arbeidsgiveravgift, sykepenger osv osv?
Siden tråden handler om Norwegian, kan man jo ta utgangspunkt i de kontraktene de opererer med.

Ryanair er forøvrig ikke noe alternativ til Norwegian på mer enn et fåtall av ruter.

Vi hører stadig om hvor forferdelige disse vikarbyråene er. Kan noen forklare meg hvorfor ikke
pilotene selv går sammen og oppretter ett eget Bemanningsbyrå AS hvor man HAR de
rettighetene og ordningene dere etterlyser, fast ansettelse osv? Ja, det vil bli noe dyrere enn Parc, men
pris er ikke alt for en oppdragsgiver, ihvertfall ikke de store seriøse selskapene.

(Eller er det slik at dere selv ikke er villige til å ta den risikoen dere selv forventer at flyselskapene skal ta?)

W

Hvilket incentiv har DY eller andre flyselskap til å velge et slikt selskap, når de kan få akkurat de samme ressursene billigere?
Så lenge det er flere piloter enn jobber, i tillegg til at nyutdannede har en ganske betydelig studiegjeld er det arbeidsgivers marked.

Pris er kanskje ikke alt, med for DY er det stort sett bare pris og risiko de bryr seg om nå.

Det høres ut som en enkel skrivebordsløsning som jeg vet at det har vært diskutert blant flere tidligere. Men det løser nok ikke problemet med å stadig måtte jobbe på kontrakt.

Du jobber ikke på kontrakt, du er fast ansatt i ett (non-proffit) Bemanningsbyrå AS hvor du selv er medeier.
Bemanningsbyrå AS har kontrakten med kundene.

En annen variant er at Fagforeningene selv starter ett slikt byrå. Da kan de f.eks si til DY,
"greit, dere kan bruke kontraktspiloter, man da får dere bruke de fra vårt eget byrå".

Ved å ha mer ordnede forhold og vilkår vil man bli mer spiselig for fagforeningene i de
store selskaper som kan kreve at hvis det leies inn eksterne tjenester må man bruke ett slikt
"fagforenings-approved" byrå.

Det handler om å tenke nytt og tilpasse seg omgivelsene og en verden i forrandring. Tradisjonelle
fagforeninger i flybransjen er utdøende fordi de nettopp ikke gjør dette. 20-30 år gammel tankegang
fungerer ikke lenger i en globalisert verden. Da tvinger man selskapene til å finne andre (dårlige) løsninger
for å overleve. Det er ingen tjent med på sikt.

W

Last edited:

Jeg ser at Åsa Larsson (?) uttalte at pilotene kunne velge om å bli fast ansatt i selskapet eller operere som selvstendig næringsdrivende med kontrakt i PARC Aviation (http://www.nordlys.no/nyheter/article6010212.ece). Jeg oppfattet det i første omgang slik at "selskapet" viste til DY, men regner med at det nok viser til PARC.

Jeg ser at Åsa Larsson (?) uttalte at pilotene kunne velge om å bli fast ansatt i selskapet eller operere som selvstendig næringsdrivende med kontrakt i PARC Aviation (http://www.nordlys.no/nyheter/article6010212.ece). Jeg oppfattet det i første omgang slik at "selskapet" viste til DY, men regner med at det nok viser til PARC.

Jupp.. det var hensikten min å poengtere... Det virker på Larsson at piloter i DY har valgt å være selvstendig næringsdrivende fremfor fast ansettelse i DY. Det er feil...

Siden du sier at piloter har gode vilkår, hvor mye har egentlig en fersk kontraktsansatt pilot netto utbetalt pr mnd, fratrukket studielån til grunn-utdanning og TR, forsikring, pensjon, arbeidsgiveravgift, sykepenger osv osv?
Siden tråden handler om Norwegian, kan man jo ta utgangspunkt i de kontraktene de opererer med.

Ryanair er forøvrig ikke noe alternativ til Norwegian på mer enn et fåtall av ruter.

Det fins mange nyutdannete med høy utdannelse uten stjernelønn i sin første jobb. Mitt poeng er at attraktive utdannete piloter bør kunne forhandle fram sine egne gode vilkår uten å streike. Etter det jeg har skjønt er det pilotmangel globalt?

Ryanair er bare et eksempel på mange selskaper som benytter kontrakter antar jeg?
Og på internasjonale ruter møter man de hele tiden. Og det handler også om at norske selskaper står laglig til fra hogg for disse om de blir kjent som notoriske upålitelige pga. streiker eller har vesentlig høyere lønnskostnader. Og Norwegian kan bare glemme å få finansiering til å satse stort internasjonalt om de blir kjent for å være et mulig streikeselskap eller har et vesentlig høyere kostnadsnivå. Og uten en viss størrelse og like vilkår som andre internasjonale konkurrenter blir man et lette bytte for store internasjonale selskaper som Ryanair. Er det derfor så vanskelig å forstå at ledelsen i Norwegian kommer til å stå knallhardt på dette?

Paradokset er at norske streikende piloter graver altså sin egen grav.... og åpner døren til Ryanair og lignende selskaper ved å streike... og det tror jeg mange av de forstår. Sålenge det ikke fins internasjonale regler som regulerer dette er dette allerede en tapt sak for pilotene uavhangig hva Norwegian gjør. Spørsmålet er bare om kontraktpilotene vil jobbe for DY eller et annet selskap.... I Norwegian trygger de hvertfall arbeidsplassene til de som allerede jobber der fra før.

Det fins mange nyutdannete med høy utdannelse uten stjernelønn i sin første jobb. Mitt poeng er at attraktive utdannete piloter bør kunne forhandle fram sine egne gode vilkår uten å streike. Etter det jeg har skjønt er det pilotmangel globalt?

Så at piloter har gode vilkår er ikke nødvendigvis tilfelle, men noe de bør kunne forhandle fram? Kanskje det er derfor pilotene nå sier i fra, fordi de ser at utviklingen går feil vei? En ting er i alle fall sikkert, vi som heldigvis ikke står med begge bena oppe i dette, ser bare en del av hele bildet.

Det er heller ikke snakk om stjernelønn, men jeg lurer faktisk på hvor mye en slik kontraktspilot sitter igjen med, omregnet til en vanlig arbeidstakerlønn der mange goder er inkludert.

W

Jeg går ut i fra at du som jeg jobber som kontraktsansatt ?

Ryanair er bare et eksempel på mange selskaper som benytter kontrakter antar jeg?
Og på internasjonale ruter møter man de hele tiden. Og det handler også om at norske selskaper står laglig til fra hogg for disse om de blir kjent som notoriske upålitelige pga. streiker eller har vesentlig høyere lønnskostnader. Og Norwegian kan bare glemme å få finansiering til å satse stort internasjonalt om de blir kjent for å være et mulig streikeselskap eller har et vesentlig høyere kostnadsnivå. Og uten en viss størrelse og like vilkår som andre internasjonale konkurrenter blir man et lette bytte for store internasjonale selskaper som Ryanair. Er det derfor så vanskelig å forstå at ledelsen i Norwegian kommer til å stå knallhardt på dette?

Paradokset er at norske streikende piloter graver altså sin egen grav.... og åpner døren til Ryanair og lignende selskaper ved å streike... og det tror jeg mange av de forstår. Sålenge det ikke fins internasjonale regler som regulerer dette er dette allerede en tapt sak for pilotene uavhangig hva Norwegian gjør. Spørsmålet er bare om kontraktpilotene vil jobbe for DY eller et annet selskap.... I Norwegian trygger de hvertfall arbeidsplassene til de som allerede jobber der fra før.

Nå er vel Norwegian 10 år - de har sålangt operert med egne fast ansatte piloter med høye lønninger og har vært ustatt for ? antall streiker - og de har vel allerede finansiert både 737, 787 og A320NEO - så teorien din stemmer kanskje ikke helt ?

Det er utroligt så emsige alle jer Microsoft sofapiloter,civiløkonomer, gartnere og andet godtfolk er med piloters arbejdsforhold. Jeg har hørt det samme omkvæd i 25 år nu.
Hvis I er så misundelige på os, så kunne I for pokker selv have taget uddannelsen, og kæmpet jer gennem på lige fod med os andre. If you cant run with the dogs, then stay on the porch. I kan sidde på jeres lille pind, med jeres alt for høje løn, skatteyderbetalte uddannelse og med alle de gode vilkår, som I mener skal tages fra os andre i globaliseringens hellige navn, så I kan flyve på jeres arbejdsgiverfinancierede ferie for 200 kroner retur, som os piloter skal financiere !!!
For mit eget vedkommende er min løn under halvdelen af hvad den var for 10 år siden, og mine vilkår er barberet ind til benet, men ved I hvad? ... Jeg flyver stadig. Jeg elsker mit job. Men som andre almindelige mennesker, ville jeg gerne tilbringe min sparsomme fritid med min familie i mit hjemland, med de samme basale vilkår som I andre tager for givet i JERES dagligdag og job!

Last edited:
Back