Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner

Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Bare trist å se disse flyene på Gardermoen, mens Norwegian sine fly står på bakken.

De ansatte har blitt illojale og stiller ikke opp for Norwegian.

Flybransjen er knalltøff, og blir bare enda tøffere når Norwegian utvider og vil gå i direkte konkurranse med Lufthansa, Easyjet, Ryanair m.fl.

Tror dette dessverre ikke vil gjøre det bedre for skandinavisk personell, men bare fortgang og enda mer bruk av vikarbyrå i fremtiden.

Men det er min mening som jeg forbeholder retten til å kunne ha.

...

...

Sorry, men dette er fullstendig *** hva du skriver da.

Norwegian sine ansatte jobber det de skal etter kontrakten. Mange av dem jobber enda mere og gir opp fridager.

Men, og dette er en fett MEN, ingen selskap, uansett om hva de heter og hvordan flyene er malt opp i kan forvente at alle ansatte skulle gi opp store deler av sin fritid fordi selskap har en rekrutterings-problem. Alle ansatte har ingatt en kontrakt, og dersom de jobber den avtalte arbeidstid, sa er det greit og de er fullt loyale til dette hva de har inngatt med arbeidskontrakten. De som frivillig jobber mere og gi opp deler av sin fritid, de strekker seg bare ekstra langt og bör kanskje ogsa her inne bli hedred litt mere. Fordi det er mange som jobber som faen for tida!

Norwegian har - som en god del andre selskaper ogsa - crew-mangel. Sa enkelt er dette. Eneste utvei er a rekruttere flere folk og dersom man ikke finner nok, sa ma man forbedre betingelser slik at a ta opp denne jobben blir mer attraktiv...

Anbefaler disse misfornøyde cabinansatte å skaffe seg en annen arbeidsgiver, så kan Kjos gjerne leie inn billigere arbeidskraft for min del.

Just my 5 cents...

Som bedriftsleder er jeg enig i at "frivillig overtid" ikke bør planlegges inn som del av en turnus over tid som tydligvis har blitt gjort her. Det vil fort oppleves som unødig press fra de ansattes side.

På den annen side ville jeg når avtalen først skulle sies opp vært mer fleksibel i en overgangsfase fra de ansattes side enn det som ble gjort her. Som vi ser resulterer
dette KUN i ett forsuret klima internt og bedriften skades unødvendig både økonomisk og dens renome. 6 uker er åpenbart ikke nok for å dekke opp for dette. Helt unødvendig og klønete håndtert fra begge parter spør dere meg.

W

På den annen side ville jeg når avtalen først skulle sies opp vært mer fleksibel i en overgangsfase fra de ansattes side enn det som ble gjort her. Som vi ser resulterer
dette KUN i ett forsuret klima internt og bedriften skades unødvendig både økonomisk og dens renome. 6 uker er åpenbart ikke nok for å dekke opp for dette. Helt unødvendig og klønete håndtert fra begge parter spør dere meg.

W

Nu er det jo ikke specielt tydeligt hvad der ligger forud for denne opsigelse. Jeg har svært ved at forestille mig at medarbejderne har opsagt denne aftale uden på forhånd at have forsøgt at forhandle om bedre vilkår - og ikke mindst gjort DY opmærksomme på, at mangel på en ny og acceptabel aftale ville medføre at man opsagde den nuværende. I realiteten har ledelsen vel haft en meget længere frist end de 6 uger, men åbenbart valgt ikke at gøre noget ved bemandingssituationen.

Som andre har været inde på, så tror jeg heller ikke man skal se bort fra, at folks fleksibilitet på et tidspunkt forsvinder, hvis man i lang tid har stillet op for sin arbejdsgiver - blot for at opleve at ens job er truet af outsourcing til lavkostlande. Det vil unægteligt gå ud over fleksibiliteten, hvis man hele tiden skal beskyldes for at være for dyr - eller indirekte trues med at blive overflødig, hvis man ikke bare gør som der bliver sagt. I realiteten er det nok det som DY efterhånden er ved at mærke effekten af.

At kalde de ansatte illoyale - på trods af at de gør deres job og overholder de aftaler der findes - og overholder opsigelsesvarsler, der er indgået og accepteret af begge parter - er jo useriøst og viser en mangel på respekt for andre menneskers arbejds- og fritidsliv... Det kan ikke være rimeligt at ansatte altid bare skal holde mund og gøre som arbejdsgiver til enhver tid siger - uanset hvad der ellers er aftalt. Så ville det i givet fald skulle kaldes slaveri og ikke et job...

Som bedriftsleder er jeg enig i at "frivillig overtid" ikke bør planlegges inn som del av en turnus over tid som tydligvis har blitt gjort her. Det vil fort oppleves som unødig press fra de ansattes side.

W

Jeg mener jeg leste at en DY pilot skrev at dette ble poengtert ovenfor ledelsen for over et år siden.. Hvis ledelsen ikke på den tid gjør noe aktivt med problemstillingen, må hardt mot hardt til spør du meg... Jeg støtter DY pilotene fullt ut. Jeg er meget sympatisk til den utfordrende possisjonen ledelsen har satt de i etter de har vridd kursen mot FR type virksomhet..

Helt enig i prinsippet, men i dette tilfellet ble vel avtalen forlenget en ekstra periode nettopp for å finne en god løsning. Hvis arbeidsgiver på et år (?) ikke evner å bemanne riktig er det ganske ryddig av pilotene å bare si opp avtalen.

Nei, de ansatte leverer akkurat det som står i kontrakten deres. Hvis DY vil kreve mer av de ansatte får de enten reforhandle avtalen eller gi noen incentiver for å gi noe ekstra.
Når de ansatte opplever at de ikke får noe goodwill tilbake fra ledelsen forstår jeg godt at de ikke vil yte noe utover avtalte oppgaver.

SAS sin "Go Harry" var illojal, dette er helt ryddig.

Jeg blir litt oppgitt over at flere her inne virkelig kan kalle Norwegian sine ansatte illojale på bakrunn av det som har skjedd her.
Hva er det faktisk som er illojalt?
- At de i 10 år har stått på dag og natt?
- At de over flere år har steppet inn og jobbet på fridager, feriadager osv?
- At de har støttet sin arbeidsgiver i tykt og tynt?

Her har Norwegian strukket strikken alt for langt, de ansatte var også så lojale at de varslet at de ville gjøre noe om ikke ting forbedret seg for over et år siden.
Hva gjør så arbeidsgiver? Ingenting!
Er de noen som er illojal her så er det Norwegian, Bjørn Kjos, og ledelsen i selskapet. Ikke de ansatte.
De ansatte følger nå kontrakten sin, hva er det som er illojalt med det?

Nei, stor kudos til de ansatte i Norwegian som ønsker å bruke noe av sin egen fritid på seg selv, familie, og sine venner.

Helt enig i prinsippet, men i dette tilfellet ble vel avtalen forlenget en ekstra periode nettopp for å finne en god løsning. Hvis arbeidsgiver på et år (?) ikke evner å bemanne riktig er det ganske ryddig av pilotene å bare si opp avtalen.

Jeg kjenner ikke detaljene i hvordan denne saken har forløpt i DY.

Men, det som er soleklart er ihvertfall at dersom ledelsen i DY for ett år siden hadde trodd at sjansen
var overhengende for at pilotene ville si opp avtalen så hadde de SELVSAGT tatt nødvendige grep for å forhindre det vi ser nå!
Derfor er det rimelig å anta at denne saken har tatt en pluttselig og uventet vending internt i nyere tid som
ledelsen ikke hadde regnet med. Å tro noe annet er naivt.

Uansett hva som har skjedd så står jeg ved at de ansatte burde vært mer fleksible i en overgangsfase
for å minske skadene. At de har valgt å ikke gjøre det kan tyde på at det er en annen agenda her enn å bare si opp
denne avtalen - som jo bare er en formalitet!

Så vidt jeg husker ble avtalen sagt opp samme dag som det andre utspillet fra foreningene kom ang det
nye EU regelverket. At det har vært ett spill i kulissene her som ikke har kommet ut er det ihvertfall liten tvil om.

W

Last edited:

Uansett hva som har skjedd så står jeg ved at de ansatte burde vært mer fleksible i en overgangsfase
for å minske skadene. At de har valgt å ikke gjøre det kan tyde på at det er en annen agenda her enn å bare si opp

Så vidt jeg husker ble avtalen ble sagt opp samme dag som det andre utspillet fra foreningene kom ang det
nye EU regelverket. At det har vært ett spill i kulissene her som ikke har kommet ut er det ihvertfall liten tvil om.

Nå kjenner ikke jeg (og sikkert mange andre her) til hva som har skjedd, men når man har en oppsigelsesfrist på en avtale så må man forvente at den kan sies opp uten at man må strekke oppsigelsestiden lenger. Det blir også feil av fagforeningen "å strekke seg" dersom de har vært i forhandlinger først, for så å si opp avtalen. Å få kabalen til å gå opp er ledelsesens ansvar ene og alene. At de sier opp avtalen ifbm. andre arbedistidsdiskusjoner er jo naturlig.

Jeg kjenner ikke detaljene i hvordan denne saken har forløpt i DY.

Nei, det skjønner vi.

Men, det som er soleklart er ihvertfall at dersom ledelsen i DY for ett år siden hadde trodd at sjansen
var overhengende for at pilotene ville si opp avtalen så hadde de SELVSAGT tatt nødvendige grep for å forhindre det vi ser nå!
Derfor er det rimelig å anta at denne saken har tatt en pluttselig og uventet vending internt i nyere tid som
Hvorfor er dette soleklart? Du sier jo selv at du ikke kjenner detaljene. Å tro dette når du ikke kjenner detaljene, er naivt.

Denne "overgangsfasen" som du kaller det, har allerede vart temmelig lenge. Her er det kun ledelsen som sitter med ansvaret, men de prøver selvsagt å få frem i media at det er de ansatte som er problemet.

Tydelig at du og Kjos har samme syn på ansatte i bedriften, de er belastning snarere enn en ressurs. Slike bedriftsledere har jeg null til overs for, og kommer aldri til å jobbe for de heller.

Hvorfor er dette soleklart? Du sier jo selv at du ikke kjenner detaljene. Å tro dette når du ikke kjenner detaljene, er naivt.

Enkel ledelses-logikk, men hvis du mener noe annet så argumenter for det - eller - enda bedre,
fyll inn med fakta som du tydligvis besitter men ikke vil fortelle av en eller annen grunn.

W

Enkel ledelses-logikk, men hvis du mener noe annet så argumenter for det - eller - enda bedre,
fyll inn med fakta som du tydligvis besitter men ikke vil fortelle av en eller annen grunn.

W
Men "enkel ledelses-logikk" ikke behøver fakta ? "Det bare er sånn" ?

W
Bare fjas!!

I give up.... :headbang
Makan til "Vi mot dem" holdning i en bransje har jeg aldri sett

Tar en øl istedet :drink

W

Last edited:

@Wahoo
Det er jo bare å se hva som er skrevet tidligere i tråden, hva som er sagt fra foreningene i media, og det som er sitert eller viderefortalt her. Jeg skrev noe blandt annet lengre opp som er direkte informasjon en av en meget god bekjent i den spisse enden i DY.

Dette er noe som ledelsen i Norwegian ble varslet om for over et år siden, de har ikke gjort noe som helst.
Det er ikke bare dårlig ledelse, det er illojalt ovenfor sine egne ansatte.
Hvor du derimot får det fra at dette er noe som er skjedd plutselig er for meg en stor gåte.

W

Nei, det er ikke alt man vil legge ut om på et diskusjonsforum. Da får man heller leve i sin logikk-boble.

W

Du skriver her at hvis ledelsen trodde det var overhengende sansynlig at pilotene ville si opp avtalen ville ledelsen gjort noe. Det betyr jo etter den logikken, at siden ledelsen ikke har gjort noe har de ingen respekt eller tro på det de ansatte sier når de ytrer problemer.. DY pilotene varslet om dette for 1 år siden og ledelsen tok de ikke seriøst. Hvilke andre midler har pilotene da, når ledelsen ikke tar de seriøst, enn det de nå har gjort??

Jeg leste tidligere at du er arbeidsleder, så jeg kan forstå at du ikke ser dette fra pilotene sin side.. Jeg er arbeidstaker. Jeg skjønner veldig godt hvorfor dette har skjedd i DY...

@Wahoo
Dette er noe som ledelsen i Norwegian ble varslet om for over et år siden, de har ikke gjort noe som helst.
Det er ikke bare dårlig ledelse, det er illojalt ovenfor sine egne ansatte.
Hvor du derimot får det fra at dette er noe som er skjedd plutselig er for meg en stor gåte.

Jeg har stor respekt for deg og dine meninger. Du er en av de få her som alltid spiller med åpne kort - selv om vi er uenig.

Problemet mitt er at de historiene vi som uteforstående blir servert i media og fra den ene parten
til stadighet her i forumet ikke henger på greip overhodet. Å tro at DY med åpne øyne vil sette seg selv i en så tåpelig
situasjon som dere påstår er varslet for ETT ÅR SIDEN er rett å slett latterlig. Ingen bedriftsledere er så idioter
at de ikke vil reagere dersom man får ett så konkret varsel om at man vil miste store mengder kapasitet om ett år!
Tror dere virkelig det...??!!

Det er LOGIKK å reagere med tilltak hvis noe så konkret skulle ha skjedd. Det MÅ derfor være ting som har skjedd her
som Dag Viking vet om og ikke vil fortelle oss av uvisse grunner som også bare han vet om.

Mitt tips er at det har vært forhandlinger her fram og tilbake helt til det siste, DY har trodd på en løsning og at
pilotene snudde i siste liten.
Det er helt greit - men da settes saken i ett helt annet lys med tanke på loyalitet i en overgangsfase fra pilotenes side etter
min mening.

Denne avtalen var meget enkel, begge parter kunne si den når som helst. Hvorfor i huleste sa ikke da pilotene opp avtalen for ett
år siden og sa, "Sorry Kjos, vi gidder ikke jobbe på fritiden mer, vi sier opp avtalen med 6 ukers varsel. Vi vet det er veldig kort tid
så vi vil vise vår goodwill i en overgangsfase å hjelpe deg - men så er det slutt!".

Det er rett og slett for mye som ikke stemmer her. Som Dag Viking bekrefter, det BLIR holdt tilbake vesentlig informasjon om hva som
har skjedd her. Så kan vi diskutere hvem som lever i hvilken bobble.

Personlig har jeg tenk å leve i denne idag :drink

W

Jeg har stor respekt for deg og dine meninger. Du er en av de få her som alltid spiller med åpne kort - selv om vi er uenig.

Problemet mitt er at de historiene vi som uteforstående blir servert i media og fra den ene parten
til stadighet her i forumet ikke henger på greip overhodet. Å tro at DY med åpne øyne vil sette seg selv i en så tåpelig
situasjon som dere påstår er varslet for ETT ÅR SIDEN er rett å slett latterlig. Ingen bedriftsledere er så idioter
at de ikke vil reagere dersom man får ett så konkret varsel om at man vil miste store mengder kapasitet om ett år!
Tror dere virkelig det...??!!

Det er LOGIKK å reagere med tilltak hvis noe så konkret skulle ha skjedd. Det MÅ derfor være ting som har skjedd her
som Dag Viking vet om og ikke vil fortelle oss av uvisse grunner som også bare han vet om.

Mitt tips er at det har vært forhandlinger her fram og tilbake helt til det siste, DY har trodd på en løsning og at
pilotene snudde i siste liten.
Det er helt greit - men da settes saken i ett helt annet lys med tanke på loyalitet i en overgangsfase fra pilotenes side etter
min mening.

Denne avtalen var meget enkel, begge parter kunne si den når som helst. Hvorfor i huleste sa ikke da pilotene opp avtalen for ett
år siden og sa, "Sorry Kjos, vi gidder ikke jobbe på fritiden mer, vi sier opp avtalen med 6 ukers varsel. Vi vet det er veldig kort tid
så vi vil vise vår goodwill i en overgangsfase å hjelpe deg - men så er det slutt!".

Det er rett og slett for mye som ikke stemmer her. Som Dag Viking bekrefter, det BLIR holdt tilbake vesentlig informasjon om hva som
har skjedd her. Så kan vi diskutere hvem som lever i hvilken bobble.

Personlig har jeg tenk å leve i denne idag :drink

W

Etter all sansynlighet har ikke ledelsen tatt alvoret i trusslene fra fagforeningen og pilotene. Bare se hvordan ledelsen håndterte HEL base saken og brevet Kjos skrev til pilotene.

Dette kan nok være en verkebyll som har bygget seg opp over tid og som nå sprekker... Ledelsen har nok hatt flere varsler om at ting kan skje, men på den måten de tidligere bare har avvist pilotene, virker det sansynlig at de ikke har tatt alvoret i dette...

Det at pilotene ikke gjorde noe så drastisk for 6mnd siden gjenspeiler nok faltisk den høye lojaliteten pilotene har hatt til ledelsen.. Jeg tror nok dette var last resort for pilotene.. Som sagt. Hva annet kunne de gjøre når ledelsen ikke hører på ropene til de ansatte..?

Back