Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner

Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Det er flere her som kjenner til hva som skjer og ikke skjer i DY. Og jeg skulle ønske du Whaoo også kjente til det, så hadde du nok sett litt annerledes på ting :)

Derfor er det rimelig å anta at denne saken har tatt en pluttselig og uventet vending internt i nyere tid som ledelsen ikke hadde regnet med.
W

Det er jo nettop det folk her prøver å si. Utfallet i konflikten ble en annen enn ledelsen hadde regnet med. Nemlig at de ansatte gjorde ord til handling. Det hadde de ikke trodd i ledelsen!! Men sånn går det, når ting skurer og går over tid og de som leder tror derses bedrift er så atraktiv at de ansatte takker ja til alt.

Stå på Norwegianansatte!
Dere gjør en flott jobb i lufta og fortjener bedre omdømme enn det enkelte her inne gir dere.

Hvorfor er dette soleklart? Du sier jo selv at du ikke kjenner detaljene. Å tro dette når du ikke kjenner detaljene, er naivt.

Enkel ledelses-logikk, men hvis du mener noe annet så argumenter for det - eller - enda bedre,
fyll inn med fakta som du tydligvis besitter men ikke vil fortelle av en eller annen grunn.

Men "enkel ledelses-logikk" ikke behøver fakta ? "Det bare er sånn" ?

Bare fjas!!

Nei, det er ikke alt man vil legge ut om på et diskusjonsforum. Da får man heller leve i sin logikk-boble.

Det er nokså åpenbart at om Norwegians ledelse hadde trodd at dette skulle bli utfallet så hadde de tatt grep for lenge siden. Der er jeg enig med Wahoo, og hans argumenter er på ingen måte en logisk brist (men argumentene kan nok sikkert nyanseres, som er tilfellet for mange andre innlegg her inne - "alle" har vel en tendens til å sette ting på spissen for å få frem poenget sitt). Når de ikke har tatt grep så kan det vel være flere årsaker til det: 1. De har sett på uttalelsene fra DYs pilotkorps som en tom trussel. 2. De har regnet med at de skulle komme til enighet etter som tiden gikk, og/eller 3. De gir bæng i hva pilotene mener.

Det ser ut til at flertallet her mener at alternativ 3 er det som er det som beskriver de faktiske forhold best (mange synes å basere seg på utspill fra venner/kollegaer som er en part i konflikten - pilotene og kabinpersonell - som naturlig nok i seg selv gir en viss mulighet for en aldri så liten "slagside"). Jeg antar, uten å ha noen som helst innsikt i prosessene, at sannheten er noe mer nyansert.

Last edited:

Det er flere her som kjenner til hva som skjer og ikke skjer i DY. Og jeg skulle ønske du Whaoo også kjente til det, så hadde du nok sett litt annerledes på ting :)

Det kan jeg love deg at han hadde...
Jeg jobber i DY og elsker jobben min :)

Hva med en kombinasjon av alle TOS sine 3 alternativer? ;)

Det er nok mye i denne konflikten som aldri vil bli alment kjent. Som de fleste andre stusser jeg på hvordan oppsigelsen av avtalen om "fritidskjøp" tilsynelatende overrasket ledelsen. Men jeg vil også foreslå et alternativ nr. 4 i tilegg til det TOS har foreslått: at ledelsen har mistet kontakten med "gulvet" i bedriften, og leder ut ifra andre forutsetninger enn det som er bedriftens faktiske situasjon. Et alternativ nr. 5, at det var dette ledelsen ønsket, er for min del å anse som usansynlig, da hadde det nok stått kontraktspiloter klar til å overta "fritidsdagene" den dagen avtalen utløp...

Men fra mitt ståsted på utsiden synes jeg hele saken virker snodig. Dersom det stemmer at arbeidsmiljøet i Norwegian har blitt markant dårligere etter innføringen av bl.a. kontraktspersonale og baser med dårligere betingelser, så ser jeg ingen grunn til at ledelsen skulle se på pilotenes varsel om å si opp avtalen om fritidskjøp som en tom trussel. At ledelsen "gir bæng" (sitat TOS) i hva de ansatte mener har jeg heller ingen tiltro til, det ville i så fall være en generaltabbe av ledelsen i DY. Så det beste alternativet min studenthjerne kan komme frem med er nettopp det at kommunikasjonen mellom "gulvet" og ledelsen har brutt sammen på en slik måte at man i ledelsen faktisk ikke lengere har det nødvendige innsyn i hvordan de ansatte opplever og tolker dagens situasjon. Det kan muligens også være slik at ledelsen i DY mener at selskapet er et "være eller ikke være" for de ansatte, og at de ansatte dermed ikke har noe annet valg enn å godta avtalene som blir forelagt, men de ansatte ser ut til å være av en annen mening...

Jeg noterer meg at de ansatte hevdes å være "illojale" ovenfor DY, men kan ikke lojalitetsbegrepet trekkes begge veier? Nå vet ikke jeg hvordan det står til med resten at forumets deltakere, men personlig forventer jeg at dersom jeg er lojal ovenfor min arbeidsgiver, så vil også min arbeidsgiver være lojal ovenfor meg...:old

Hva med en kombinasjon av alle TOS sine 3 alternativer? ;)

Det er nok mye i denne konflikten som aldri vil bli alment kjent. Som de fleste andre stusser jeg på hvordan oppsigelsen av avtalen om "fritidskjøp" tilsynelatende overrasket ledelsen. Men jeg vil også foreslå et alternativ nr. 4 i tilegg til det TOS har foreslått: at ledelsen har mistet kontakten med "gulvet" i bedriften, og leder ut ifra andre forutsetninger enn det som er bedriftens faktiske situasjon. Et alternativ nr. 5, at det var dette ledelsen ønsket, er for min del å anse som usansynlig, da hadde det nok stått kontraktspiloter klar til å overta "fritidsdagene" den dagen avtalen utløp...

Dette er helt klart også mulige alternativer. Jeg tror ikke saken er så enkel som det hevdes her, selv om de som hevder dette viser til detaljert kunnskap om prosessen (eller iallefall at man kjenner noen i den spisse enden osv.). En konflikt som dette har sjelden en enkeltstående årsak.

Jeg noterer meg at de ansatte hevdes å være "illojale" ovenfor DY, men kan ikke lojalitetsbegrepet trekkes begge veier? Nå vet ikke jeg hvordan det står til med resten at forumets deltakere, men personlig forventer jeg at dersom jeg er lojal ovenfor min arbeidsgiver, så vil også min arbeidsgiver være lojal ovenfor meg...:old

Det fremstår nokså klart for meg at man ikke kan forvente at de ansatte yter noe ekstra om de ikke føler at de verdsettes av ledelsen. Dugnadsånd krever noe av ledelsen som en "tilbakebetaling" til de ansatte. Jeg ser imidlertid ikke dette som en illojalitetssak, hverken fra de ansatte eller ledelsen. Det er vel ikke uvanlig at man i arbeidslivet er uenige i hvordan ting skal håndteres og organiseres uten at dette er illojalitet.

All sympati og støtte til DY-pilotene (og CA'ene), slik at de kan komme opp på samme betingelser som de øvrige sammenliknbare aktører, og ned på de samme maksimale arbeidstidsbegrensningene.

All sympati og støtte til DY-pilotene (og CA'ene), slik at de kan komme opp på samme betingelser som de øvrige sammenliknbare aktører, og ned på de samme maksimale arbeidstidsbegrensningene.

Er dette nå en lønnskonflikt...?

Jeg trodde DYs piloter i Norge tjente brukbart - ikke helt i TC og SK/WF-klassen, men likevel...

Betingelser er vel mer enn lønn?

Når Tall-Ho skriver "de kan komme opp på samme betingelser som de øvrige sammenliknbare aktører, og ned på de samme maksimale arbeidstidsbegrensningene" så lurer jeg på hva som ligger i det første settet med betingelser om det ikke er lønn.

Fasinerende å se hvor opptatt vi som jobber på landjorda er i forhold til lønn, vi har jo 37,5 timers uke ,så what's the fuzz...

Fasinerende å se hvor opptatt vi som jobber på landjorda er i forhold til lønn, vi har jo 37,5 timers uke ,så what's the fuzz...

Jeg synes kanskje debatten står seg litt bedre om man tar seg tiden til å lese hva folk skriver... Det virker nesten som om man kommer med et halvkvedet innlegg med samme innhold hver gang når man ser ordet "fyll inn det som passer" (i denne sammenhengen: lønn) i enhver debatt uten å ta seg bryet med å lese hva som skrives og i hvilken sammenheng det skrives. Er det produktivt i forhold til debattens innhold? Selvsagt ikke.

Denne "konflikten" er fremstilt som noe ganske annet enn en lønnskonflikt, men så kommer innlegget til Tally-Ho som gjør meg usikker på hva som er motivasjonen for konflikten.

Last edited:

Når Tall-Ho skriver "de kan komme opp på samme betingelser som de øvrige sammenliknbare aktører, og ned på de samme maksimale arbeidstidsbegrensningene" så lurer jeg på hva som ligger i det første settet med betingelser om det ikke er lønn.

Fra linken som er utgangspunkt for denne tråden:
- Hver dag får vi tekstmeldinger om at det er mangel på folk, og at fly må kanselleres dersom ikke folk sier ja til å stille ekstra på jobb. Folk føler et veldig press. De kjører oss knallhardt, forteller en kabinsjef.

I mine øyne er dette dårlige betingelser, enten man tjener 300 000kr eller 1 300 000kr pr år.

Hver eneste gang de flyvende kommer tar opp lønns og arbeidsforhold
Begynner de med jobb på landjorda å snakke om kun kroner/år.

Fra linken som er utgangspunkt for denne tråden:

I mine øyne er dette dårlige betingelser, enten man tjener 300 000kr eller 1 300 000kr pr år.

Jeg legger dette i kurven for arbeidstidsbegrensninger, spesielt siden Tally-Ho sitt innlegg spesifiserer at "...de kan komme opp på samme betingelser som de øvrige sammenliknbare aktører...", men kan selvsagt ta feil. Det kan være andre betingelser enn lønn de skal opp på sammenliknbart nivå med.

Hver eneste gang de flyvende kommer tar opp lønns og arbeidsforhold
Begynner de med jobb på landjorda å snakke om kun kroner/år.

Er dette kun et forsøk på å sabotere debatten? Hvem snakker om kun kroner/år...?

Jeg spør om dette nå er en lønnskonflikt. Et helt legitimt spørsmål basert på et av innleggene fra en i bransjen som normalt sett pleier å ha litt mer informasjon en endel av oss andre.

Et helt legitimt spørsmål basert på et av innleggene fra en i bransjen som normalt sett pleier å ha litt mer informasjon en endel av oss andre.

Taktikken til bransjen er å gi minst mulig informasjon til folk på landjorda slik at de kan
si "du vet ikke hva du snakker om" når man stiller kritiske spørsmål :colgate:

W

Er dette kun et forsøk på å sabotere debatten? Hvem snakker om kun kroner/år...?

Jeg spør om dette nå er en lønnskonflikt. Et helt legitimt spørsmål basert på et av innleggene fra en i bransjen som normalt sett pleier å ha litt mer informasjon en endel av oss andre.

Konflikten er neppe lønnsrelatert.. Jeg har pr dags dato aldri hørt noen av mine venner i DY som er på fast kontrakt klage på lønnen. Det er kursen selskapet nå velger, fremtidig arbeidstrygghet, forkastelse mot de vannvittig dårlige kontraktene som tilbys på utenlandske baser, arbeidspress, etc. som er roten til mye av debatten. Det er iallefall det som går igjen når jeg snakker om DY med mine DY kompiser... Lønn kan jeg aldri huske var et tema...

Last edited:

Det er nokså åpenbart at om Norwegians ledelse hadde trodd at dette skulle bli utfallet så hadde de tatt grep for lenge siden. Der er jeg enig med Wahoo, og hans argumenter er på ingen måte en logisk brist (men argumentene kan nok sikkert nyanseres, som er tilfellet for mange andre innlegg her inne - "alle" har vel en tendens til å sette ting på spissen for å få frem poenget sitt). Når de ikke har tatt grep så kan det vel være flere årsaker til det: 1. De har sett på uttalelsene fra DYs pilotkorps som en tom trussel. 2. De har regnet med at de skulle komme til enighet etter som tiden gikk, og/eller 3. De gir bæng i hva pilotene mener.

Det ser ut til at flertallet her mener at alternativ 3 er det som er det som beskriver de faktiske forhold best (mange synes å basere seg på utspill fra venner/kollegaer som er en part i konflikten - pilotene og kabinpersonell - som naturlig nok i seg selv gir en viss mulighet for en aldri så liten "slagside"). Jeg antar, uten å ha noen som helst innsikt i prosessene, at sannheten er noe mer nyansert.

Mange av oss reagerer vel på måten ting legges frem - "Enkel ledelses - logikk" - slik er det bare. Ja det er unyansert argumenter og de holder kanskje rent logisk - men de er ikke nødvendigvis godt egnet til å beskrive den situasjonen vi diskuterer.

En logisk brist i den teorestiske argumentasjonen er at den legger til grunn at ledelsen ville ha reagert anderledes hadde de fått bedre tid enn 6 uker - Du har nemlig rett TOS (som omtrent alltid) det er nemlig langt mere nyansert og komplisert - vi har vel et 6 alternativ - Ledelsen stpr ikke samlet i denne saken , det finnes 2 klare leire i ledelsen - hvor den ene ønsker en helt annen utvikling for pilotene enn det vi har vært vitne til fra DY - HEL og AGP basene og strategiene fremover er meget omstridt også innen ledelsen.

Det har blitt etterlyst eksempler - på begge sider:

SAS er vel et godt eksempel på hvornan man har ledet et selskap gjennom tiår etter Nydalen metodene - hvor en vel lett kan være enige i at ledelsene ikke akkurat har sett på de ansatte som endel av de verdiskapingen.

Wahoo etterlyser at "vi" argumeneter for noe annet enn "Enkel ledelses-logikk" så jeg vil legge frem Southwest Airlines - hvor svært få eller ingen av de teoriene fra Nydalen rundt ansatte har blitt lagt til grunn, og WN er vel ikke akkurat en historie om feilslått teorier. Når det gjelder syn på de ansatte er ikke Herb Kellner noen Kjos - det være seg stuere eller piloter - og WN kan den dag i dag snu en 737 raskere enn DY selvom de har egne ansatte og de kan tjene penger selvom de ikke bruker et kontraktsfirma i Mexico for pilotene.

Så "Enkel ledelses - logikk" er en måte å løse oppgaver på - det finnes andre teorier som også gir suksess.

Jag hoppas DYs ledning nu inser allvaret i det som pågår. Det är mycket allvarligt när personalen tappar förtroende för ledningen.
Det är DYs Skandinaviska personal som varit med och byggt upp DY till vad som nu har blivit ett stort flygbolag. Många anställda har högst troligt todigare känt sig delaktiga i DYs expansiva framtidsplaner. Självklart kan det då inte vara kul när Kjos offentligt helt plötsligt börjar antyda att Skandinaviska personalen är dyr, för ineffektiv etc
Kjos måste förstå att DY anställd personal har ett fritidsliv med familj, vänner, hobbies vid sidan av jobbet. Han kan inte räkna med att personalen SKA ställa upp på fritiden för att DY ska fungera. Särskillt inte när han samtidigt hotar med mer billig östeuropa personal, bemanningsföretag med otrygga anställningar etc. När Kjos dessutom samtidigt köper 100 A320NEO & 100 B737MAX 100 för miljarder NOK men inte vill låta sin personal ha okej arbetsvillkor/arbetsmiljö är det fullt förståerligt om många DY anställda inte längre känner "VI" andan i firman och därmed inte längre har lika stor lust att "offra" sin fritid för DY.
MOL retoriken biter inte i Skandinavien, folk blir tillslut förbannade.

Jag tror att DY skulle behöva en ny ledning för framtidens utmaningar. Kjos är väl 65 år, dvs pensionär...för DYs skull bör han innan året är slut ha utsett sin efterträdare som CEO för Norwegian Air Shuttle.

Last edited:
Back