Derfor er det rimelig å anta at denne saken har tatt en pluttselig og uventet vending internt i nyere tid som ledelsen ikke hadde regnet med.
W
Hvorfor er dette soleklart? Du sier jo selv at du ikke kjenner detaljene. Å tro dette når du ikke kjenner detaljene, er naivt.
Enkel ledelses-logikk, men hvis du mener noe annet så argumenter for det - eller - enda bedre,
fyll inn med fakta som du tydligvis besitter men ikke vil fortelle av en eller annen grunn.
Men "enkel ledelses-logikk" ikke behøver fakta ? "Det bare er sånn" ?
Bare fjas!!
Nei, det er ikke alt man vil legge ut om på et diskusjonsforum. Da får man heller leve i sin logikk-boble.
Det er flere her som kjenner til hva som skjer og ikke skjer i DY. Og jeg skulle ønske du Whaoo også kjente til det, så hadde du nok sett litt annerledes på ting![]()
Hva med en kombinasjon av alle TOS sine 3 alternativer?
Det er nok mye i denne konflikten som aldri vil bli alment kjent. Som de fleste andre stusser jeg på hvordan oppsigelsen av avtalen om "fritidskjøp" tilsynelatende overrasket ledelsen. Men jeg vil også foreslå et alternativ nr. 4 i tilegg til det TOS har foreslått: at ledelsen har mistet kontakten med "gulvet" i bedriften, og leder ut ifra andre forutsetninger enn det som er bedriftens faktiske situasjon. Et alternativ nr. 5, at det var dette ledelsen ønsket, er for min del å anse som usansynlig, da hadde det nok stått kontraktspiloter klar til å overta "fritidsdagene" den dagen avtalen utløp...
Jeg noterer meg at de ansatte hevdes å være "illojale" ovenfor DY, men kan ikke lojalitetsbegrepet trekkes begge veier? Nå vet ikke jeg hvordan det står til med resten at forumets deltakere, men personlig forventer jeg at dersom jeg er lojal ovenfor min arbeidsgiver, så vil også min arbeidsgiver være lojal ovenfor meg...ld
All sympati og støtte til DY-pilotene (og CA'ene), slik at de kan komme opp på samme betingelser som de øvrige sammenliknbare aktører, og ned på de samme maksimale arbeidstidsbegrensningene.
Er dette nå en lønnskonflikt...?
Jeg trodde DYs piloter i Norge tjente brukbart - ikke helt i TC og SK/WF-klassen, men likevel...
Betingelser er vel mer enn lønn?
Fasinerende å se hvor opptatt vi som jobber på landjorda er i forhold til lønn, vi har jo 37,5 timers uke ,så what's the fuzz...
Når Tall-Ho skriver "de kan komme opp på samme betingelser som de øvrige sammenliknbare aktører, og ned på de samme maksimale arbeidstidsbegrensningene" så lurer jeg på hva som ligger i det første settet med betingelser om det ikke er lønn.
- Hver dag får vi tekstmeldinger om at det er mangel på folk, og at fly må kanselleres dersom ikke folk sier ja til å stille ekstra på jobb. Folk føler et veldig press. De kjører oss knallhardt, forteller en kabinsjef.
Fra linken som er utgangspunkt for denne tråden:
I mine øyne er dette dårlige betingelser, enten man tjener 300 000kr eller 1 300 000kr pr år.
Hver eneste gang de flyvende kommer tar opp lønns og arbeidsforhold
Begynner de med jobb på landjorda å snakke om kun kroner/år.
Et helt legitimt spørsmål basert på et av innleggene fra en i bransjen som normalt sett pleier å ha litt mer informasjon en endel av oss andre.
Er dette kun et forsøk på å sabotere debatten? Hvem snakker om kun kroner/år...?
Jeg spør om dette nå er en lønnskonflikt. Et helt legitimt spørsmål basert på et av innleggene fra en i bransjen som normalt sett pleier å ha litt mer informasjon en endel av oss andre.
Det er nokså åpenbart at om Norwegians ledelse hadde trodd at dette skulle bli utfallet så hadde de tatt grep for lenge siden. Der er jeg enig med Wahoo, og hans argumenter er på ingen måte en logisk brist (men argumentene kan nok sikkert nyanseres, som er tilfellet for mange andre innlegg her inne - "alle" har vel en tendens til å sette ting på spissen for å få frem poenget sitt). Når de ikke har tatt grep så kan det vel være flere årsaker til det: 1. De har sett på uttalelsene fra DYs pilotkorps som en tom trussel. 2. De har regnet med at de skulle komme til enighet etter som tiden gikk, og/eller 3. De gir bæng i hva pilotene mener.
Det ser ut til at flertallet her mener at alternativ 3 er det som er det som beskriver de faktiske forhold best (mange synes å basere seg på utspill fra venner/kollegaer som er en part i konflikten - pilotene og kabinpersonell - som naturlig nok i seg selv gir en viss mulighet for en aldri så liten "slagside"). Jeg antar, uten å ha noen som helst innsikt i prosessene, at sannheten er noe mer nyansert.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.