Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner

Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Har fått beskjed (PM) fra ett forum medlem som er DY ansatt at det er deler
av informasjonen vi diskuterer i denne saken som er feil og at det også er vesentlig
informasjon som mangler. Ingen detaljer utover det..
Det bekrefter isåfall min påstand at denne saken ikke er så enkel som mange her tror.

Har stor forståelse for at å leve under risikoen av å bli outsourcet er demotiverende, og at Kjos
har ett kommunikasjonsproblem og bør komme med klare beskjeder om hans intensjoner i scandinavia
og forøvrig.

Utover det er jeg enig i det meste som skrives her. En ting jeg husker godt var hvor skuffet
og sint Kjos ble første gang de ansatte gikk til media. Husker ikke hvilken sak det var, muligens
den med en intern mail som ble lekket til pressen.

Personlig tror jeg i.f.m det store flykjøpet nylig har skjedd en del med tanke på strategien framover og at
investorene har lagt klare føringer på personalstrategien for å redusere streikefaren.

Har fått beskjed (PM) fra ett forum medlem som er DY ansatt at det er deler
av informasjonen vi diskuterer i denne saken som er feil og at det også er vesentlig
informasjon som mangler. Ingen detaljer utover det..
Det bekrefter isåfall min påstand at denne saken ikke er så enkel som mange her tror.

Har stor forståelse for at å leve under risikoen av å bli outsourcet er demotiverende, og at Kjos
har ett kommunikasjonsproblem og bør komme med klare beskjeder om hans intensjoner i scandinavia
og forøvrig.

Utover det er jeg enig i det meste som skrives her. En ting jeg husker godt var hvor skuffet
og sint Kjos ble første gang de ansatte gikk til media. Husker ikke hvilken sak det var, muligens
den med en intern mail som ble lekket til pressen.

Personlig tror jeg i.f.m det store flykjøpet nylig har skjedd en del med tanke på strategien framover og at
investorene har lagt klare føringer på personalstrategien for å redusere streikefaren.

Jeg tror absolutt ingen av oss tror at dette er en enkel sak og jeg synes ikke vi som deltar fremstiller dette som enkelt. Mine egne motiver er som relativt stor kunde av Norwegian og som avhengig av at de leverer når jeg trenger det, at man tar bedre vare på sine ansatte fordi jeg har sterk tro på at det er et av kjerne elementene for å lykkes.

Jeg tror absolutt ingen av oss tror at dette er en enkel sak og jeg synes ikke vi som deltar fremstiller dette som enkelt.

Du (og en del andre) fremstiller ikke dette som en enkel sak, men det er nok en del debattanter her som gjør det, og som synes det i denne saken er helt greit å basere hele sin forståelse av saken på versjonen av dette som kommer fra en side og synes også å vise liten forståelse for de som ymter frempå med kommentarer om dette (det synes som om en del mener at siden man ikke har inside informasjon så har man ikke noe å tilføre debatten).

At DY nok ikke har håndtert dette helt slik de burde gjort er nok sikkert mye rett i, uten at kjenner til noen detaljer. Jeg har også stor tro på å behandle de ansatte godt, selv om det ofte blir litt floskelpreget når man skal snakke om de ansatte som en ressurs osv. Det tror jeg nok DYs ledelse ser de ansatte som, men de er muligens uenige i hva konsekvensen av det skal/bør være. Forøvrig så er jo hver enkelt ansatt både en utgiftspost og en inntektspost, og det tror jeg de fleste ledere er klar over.

Last edited:

Du (og en del andre) fremstiller ikke dette som en enkel sak, men det er nok en del debattanter her som gjør det, og som synes det i denne saken er helt greit å basere hele sin forståelse av saken på versjonen av dette som kommer fra en side og synes også å vise liten forståelse for de som ymter frempå med kommentarer om dette (det synes som om en del mener at siden man ikke har inside informasjon så har man ikke noe å tilføre debatten).

At DY nok ikke har håndtert dette helt slik de burde gjort er nok sikkert mye rett i, uten at kjenner til noen detaljer. Jeg har også stor tro på å behandle de ansatte godt, selv om det ofte blir litt floskelpreget når man skal snakke om de ansatte som en ressurs osv. Det tror jeg nok DYs ledelse ser de ansatte som, men de er muligens uenige i hva konsekvensen av det skal/bør være. Forøvrig så er jo hver enkelt ansatt både en utgiftspost og en inntektspost, og det tror jeg de fleste ledere er klar over.

I dag er jeg ikke helt enig med deg - i denne saken synes jeg det store flertallet av innleggene virkelig tar denne saken både alvorlig og har meget god forståelse av kompleksiteten i dette. Det svares meget godt og saklig på begge sider bordet noe jeg synes vi bør anerkjenne (det vil alltid finnes LettPåTå(tm) i de fleste tråder).

Jeg er faktisk vant med å omtale de ansatte som ressurser - muligens er det noe Seattle greier (Starbucks, Amazon og Costco gjør det alle uten at det noen måte er noen floskel) og selv vant vårt IT Team IT oppdraget for et 5 års Forskningsstipend fra BMGF på nettopp en slik "floskel" - vi hadde synlig gjort hvordan teamet var ressurser for å løse oppdraget - og med et stipend på USD 30 Mill. var det nokså lav floskel følelse;)

Jeg er faktisk vant med å omtale de ansatte som ressurser - muligens er det noe Seattle greier (Starbucks, Amazon og Costco gjør det alle uten at det noen måte er noen floskel) ....

Du og jeg har gått samme 'grunnskole' ... SAS på åttitallet. Den gang ble man satt pris på og jeg tror vi begge demed enkelt har adoptert tenkemåten i senere jobber - med eller uten motstand fra omgivelsene.

Og en god del av vår generasjon trakk over til Norwegian og andre steder når tenkemåten forsvant i SAS ...

I dag er jeg ikke helt enig med deg - i denne saken synes jeg det store flertallet av innleggene virkelig tar denne saken både alvorlig og har meget god forståelse av kompleksiteten i dette.

Nå har jeg tatt en runde gjennom tråden, og er enig i at utviklingen i tråden er mer i retning av fruktbar diskusjon. De 4-5 første sidene i tråden har imidlertid en litt annen innretning. Det er spesielt noen i bransjen og noen som har vært i bransjen (deg, blant annet) som har bidratt til å heve nivået.

Hva angår floskler om ansatte som ressurser så er det jo ikke slik at det ikke er ukjent i Norge eller Europa forøvrig å snakke om ansatte som ressurser. Det er helt vanlig i min "bransje" og i andre bransjer hvor kunnskaps- og kompetansenivået og den formelle utdanningen er på høyt nivå. Jeg tenkte mer på at man sjelden hører en bedriftsleder som snakker om sine ansatte som utelukkende en kostnad (selv om noen nevner at DY ser på de ansatte som en kostnad så har ikke jeg fått med meg slike uttalelser - men nå leser jeg ikke alt heller...).

Du og jeg har gått samme 'grunnskole' ... SAS på åttitallet. Den gang ble man satt pris på og jeg tror vi begge demed enkelt har adoptert tenkemåten i senere jobber - med eller uten motstand fra omgivelsene.

En av ulempene med konkurranse er at man av og til da må tighte til der det er mulig uten at det får for store konsekvenser på produktet/tjenesten som leveres. På 80-tallet var det lite liberalisering i luftfarten i Europa, med konsesjonsruter, betydelig høyere priser enn i dag, og så videre. Det ga nok noe større rom for slik romslighet.

En av ulempene med konkurranse er at man av og til da må tighte til der det er mulig uten at det får for store konsekvenser på produktet/tjenesten som leveres. På 80-tallet var det lite liberalisering i luftfarten i Europa, med konsesjonsruter, betydelig høyere priser enn i dag, og så videre. Det ga nok noe større rom for slik romslighet.

Vi er riktignok gamle MOW og jeg men vi har vært med i konkuranse utsatte næringer en stund ;-)

Jeg vil også forsiktig antyde at SWA har møtt konkuranse i løpet av sine år og har allikevel stått fast ved kjernen i sin filosofi når det gjelder ressursene

Vi er riktignok gamle MOW og jeg men vi har vært med i konkuranse utsatte næringer en stund ;-)

Jeg vil også forsiktig antyde at SWA har møtt konkuranse i løpet av sine år og har allikevel stått fast ved kjernen i sin filosofi når det gjelder ressursene

Joda, men på 80-tallet var hovedregelen konsesjon i Europa. ;)

Hva angår SWA så opererer de utvilsomt i et konkurransemarked, men jeg kjenner innenriksmarkedet i USA for dårlig til å kunne bidra med noe innsikt i hvorfor SWA klarer det som selskaper som DY ikke klarer i Europa. Kanskje er konkurranseintensiteten høyere i Europa (USA er muligens kommet hakket videre etter liberaliseringen i forhold til Europa -de begynte jo noe tidligere der med liberalisering av luftfarten)?

Jeg gjorde faktisk noe research tidligere med fokus på ressursbasert syn på ansatte ift. outsourcing spesielt og hvordan dette aligner strategisk for flyselskap. Generelt er man jo blitt veldig glade i å snakke om kunnskapsøkonomi, Knowledge Management, ressursene ligger i menneskene osv. All den tid LCC'ene konkurerer på pris, er det viktigste en LCC kan gjøre å holde samtlige kostnader til et minimum, slik at lave kostnader er den competitive advantage som gjør selskapet suksessfylt. I den andre enden, i et svært tradisjonelt flyselskap -- SAS på 80-tallet -- og i varierende grad i dag (SQ slår meg som et selskap som charger gode premiums selv mot direkte konkurranse) er det ikke prisen som er konkurransefortrinnet, men i bred forstand servicenivået. Ved å løfte frem servicenivået som competitive advantage, vil også knowledge embeddedness i prosessene øke (f.eks. som en del av empowerment av de ansatte), og på den måten synliggjøre viktigheten av knowledge-->de ansatte (og selvsagt et godt KM-system, men det er en annen historie).

Selvom Knowledge Mgmt etc kanskje ikke var buzzwordene i SAS på 80-tallet, kan man jo argumentere med at utviklingen man har sett, hvor konkurransesettingen og dermed mål og objectives, har skiftet, og dermed (sammen med teknologiske utviklinger) medført lavere behov for "knowledge embeddedness" i prosessen -- og at selskapene i dag korrekt aligner sine strategier med et lavere "employee appreciation" nivå enn tidligere.

Kanskje er konkurranseintensiteten høyere i Europa (USA er muligens kommet hakket videre etter liberaliseringen i forhold til Europa -de begynte jo noe tidligere der med liberalisering av luftfarten)?

De siste årene har selskaper som Skybus, ATA, Eos, Aloha, MaxJet, Arrow og Tradewinds lagt inn årene, og andre går inn og ut av Ch. 11 - det burde go deg svar på det spørsmålet.

Jeg tror heller ikke du skjønte hva jeg mente. Ansatte som kan og vil ta ansvar er ikke konjunktursvingende. De skapes av an firmakultur som oppmuntrer til det. Og slik firmakultur er ikke avgrenset til firmaer som går godt i regulerte markeder ...

Helt klart, men jeg tror man går i fellen ved å tro at "hvis bare Kjos forrandrer seg" så ordner alt seg.
Skal man få til noe a'la SWA må alle forrandre seg, og jeg tror spesielt foreningene her vil
få store problemer med å omstille seg fra å være i så sterk oposisjon til motpartene i alle år til å bli en
samarbeidspartner. Kanskje det er dette Kjos har insett - who knows.

Fordelen med Kjos er at han er visjonær og de er som regel lettere å få gehør hos enn en ledelse som er redd
for å gjøre forrandringer. Jeg har faktisk selv vært i ett møte med Kjos og hans nærmeste stab for noen år siden
og mitt inntrykk var at det er en meget oppegående, kreativ og åpen gjeng det er lett å snakke med hvis man har
gode argumenter. Kreative mennesker (grupper) liker dårlig "negative" personer (grupper) som ikke ser muligheter og bare problemer.
Mulig at det har skjedd noe internt på dette området som har fått forholdet til å kjølne.

Ok, sorry det var en total avsporing og kun mine subjektive observasjoner og oppfattning, håper ingen tok seg nær av den.

W

De siste årene har selskaper som Skybus, ATA, Eos, Aloha, MaxJet, Arrow og Tradewinds lagt inn årene, og andre går inn og ut av Ch. 11 - det burde go deg svar på det spørsmålet.

Jeg skjønner hvor du vil, men nå er ikke en serie konkurser nødvendigvis ensbetydende med høy konkurranseintensitet, men kan selvsagt være det. Ch 11 gjør vel også terskelen for å legges under administrasjon lavere enn å la et selskap gå konkurs. Konkurser har det vel også vært i Europa.

Nå hadde jeg imidlertid fått et inntrykk fra flere at det ikke er spesielt billig å fly innenlands i USA lenger, men jeg kan ikke vurdere dette utfra annet enn et meget spinkelt personlig erfaringsgrunnlag (som gir støtte til "hypotesen" om "høye" priser innenlands i USA).

Jeg tror heller ikke du skjønte hva jeg mente. Ansatte som kan og vil ta ansvar er ikke konjunktursvingende. De skapes av an firmakultur som oppmuntrer til det. Og slik firmakultur er ikke avgrenset til firmaer som går godt i regulerte markeder ...

Joda, jeg skjønte hva du mente, men jeg formulerte muligens mitt svar litt klønete. Det er ikke avgrenset til regulerte bedrifter, men det er betydelig større mulighet til slik romslighet hvis økonomiske forutsetninger er gode. I noen markeder er det også strengt nødvendig å legge til rette for dette, mens i andre klarer man seg greit uten. Det er ikke sikkert produktet blir perfekt hvis det ikke "settes pris på" de ansatte, men kanskje er det helt andre forhold som er overordnet (jf JoeW sitt innlegg)? I kreftforskningsbransjen, som vel dc-8 snakker om (samt andre høykompetansebransjer) kommer man imidlertid ikke utenom å "sette pris på" sine ansatte, fordi det er de som er produktet. I luftfarten er nok produktet for veldig mange "frakt fra A til B" og dette kan gjøres på mange måter.

Men dette begynner kanskje å bli litt OT?

Last edited:

Skal man få til noe a'la SWA må alle forrandre seg, og jeg tror spesielt foreningene her vil
få store problemer med å omstille seg fra å være i så sterk oposisjon til motpartene i alle år til å bli en

W

Det er her jeg ikke synes det stemmer noe særlig bra med DY. Mitt inntrykk er at fagforeningen(e) ikke har vært i "sterk opposisjon" til selskapet. De har virkelig vært team players. DY har i mange år nydt godt av et veldig godt forhold til sine ansatte. Det er jo mye av nøkkelen til at de har hatt så stor suksess.

Motstanden og skepsisen øker i styrke først nå, når Kjos m/ledelse bryter med sin tidligere filosofi der de ansatte var en veldig viktig ressurs og alle tilhørte det samme laget. Nå etableres flere lag og det er naturlig å anta at det dermed også etableres en frykt for å bli satt på sidelinjen eller å bli satt opp mot hverandre.

Last edited:

Helt klart, men jeg tror man går i fellen ved å tro at "hvis bare Kjos forrandrer seg" så ordner alt seg.

Foreningene til Norwegian er vel noe av det minst opposisjonelle man har sett i bransjen i vår del av verden, så hva du bygger den påstanden på skulle jeg gjerne likt å høre mer om. Akkurat det er vel også litt av grunnen til at det nå er full skjærings; det har gått alt for langt før man har satt foten ned.

Fordelen med Kjos er at han er visjonær og de er som regel lettere å få gehør hos enn en ledelse som er redd
for å gjøre forrandringer. Jeg har faktisk selv vært i ett møte med Kjos og hans nærmeste stab for noen år siden
og mitt inntrykk var at det er en meget oppegående, kreativ og åpen gjeng det er lett å snakke med hvis man har
gode argumenter. Kreative mennesker (grupper) liker dårlig "negative" personer (grupper) som ikke ser muligheter og bare problemer.
Mulig at det har skjedd noe internt på dette området som har fått forholdet til å kjølne.

Det er én måte å se det på. En annen måte er at Kjos og hans stab har trivdes rimelig godt i medvind de siste årene. Det har vært få eller ingen interne problemer med de ansatte, mye takket være en god porsjon dugnadsånd som mangler sidestykke i bransjen. Nå går ikke ting like glatt lenger og et og annet tradisjonelt problem har dukket opp i DY også. Skal man tro reaksjonen fra foreningen har ledelsen taklet denne "nye hverdagen" ganske dårlig så langt. Alle kan klare å lede i medvind, men ikke alle er gode ledere når problemene tårner seg opp. Det blir interessant å se hvordan denne konflikten løser seg og hvordan spesielt ledelsen kommer ut av det.

Last edited:

Foreningene til Norwegian er vel noe av det minst opposisjonelle man har sett i bransjen i vår del av verden, så hva du bygger den påstanden på skulle jeg gjerne likt å høre mer om. Akkurat det er vel også litt av grunnen til at det nå er full skjærings; det har gått alt for langt før man har satt foten ned.

Vel, hvis du mener at foreningene har opptredd som en "samarbeidspartner" for DY de senere
år så har dere vel nettopp hatt ett tilnærmet SWA forhold fram til nylig - eller?

Må innrømme at jeg har litt problemer med å skille de ulike foreningene fra hverandre, og
at DY sine er langt mer moderate enn SAS sine historiske har vært er helt sikkert riktig.

Motstanden og skepsisen øker i styrke først nå, når Kjos m/ledelse bryter med sin tidligere filosofi der de ansatte var en veldig viktig ressurs og alle tilhørte det samme laget. Nå etableres flere lag og det er naturlig å anta at det dermed også etableres en frykt for å bli satt på sidelinjen eller å bli satt opp mot hverandre.

Det er ihvertfall godt å høre at ting har fungert bra fram til nylig.

Kjos har ett dilemma.

Jeg tror helt sikkert Kjos ideelt sett hadde ønsket å ekspandere med norsk/skandinavisk personell og bare hatt
noen få fagforeninger å forholde seg til. Det har jo vist seg å fungere bra her fram til nylig.

Men som all nordisk arbeidskraft generelt er vi desverre for dyre til å konkurrere internasjonalt på pris. DY' forrentnings-ide`
er som kjent primært å konkurrere på pris så dette ville være sjanseløst i ett internasjonalt marked. De fleste norske
selskaper som gjør det bra i utlandet konkurrerer på andre variabler enn pris. (eller flagger ut)

Den andre muligheten er å ha fast ansatte i ulike baser i ulike land med deres respektive lavere lønninger. Problemet med
dette er at da får Kjos pluttselig en hel DRØSS med ekstra fagforeninger å forholde seg til og sjansen er dermed
stor for at han før eller siden ender opp med ett "gigantisk SAS problem" (no offense). I tillegg krever dette betydlig administrasjon.
Dette kan også skape interne konflikter landene imellom.

Derfor for at en ekspansjon i det hele tatt skal være mulig å håndtere har han vel ikke annet valg bruke innleid arbeidskraft og vikarbyråer
utenfor scandinavia....?

Last edited:

Jeg skjønner hvor du vil, men nå er ikke en serie konkurser nødvendigvis ensbetydende med høy konkurranseintensitet, men kan selvsagt være det. Ch 11 gjør vel også terskelen for å legges under administrasjon lavere enn å la et selskap gå konkurs. Konkurser har det vel også vært i Europa.

Nå hadde jeg imidlertid fått et inntrykk fra flere at det ikke er spesielt billig å fly innenlands i USA lenger, men jeg kan ikke vurdere dette utfra annet enn et meget spinkelt personlig erfaringsgrunnlag (som gir støtte til "hypotesen" om "høye" priser innenlands i USA).

Joda, jeg skjønte hva du mente, men jeg formulerte muligens mitt svar litt klønete. Det er ikke avgrenset til regulerte bedrifter, men det er betydelig større mulighet til slik romslighet hvis økonomiske forutsetninger er gode. I noen markeder er det også strengt nødvendig å legge til rette for dette, mens i andre klarer man seg greit uten. Det er ikke sikkert produktet blir perfekt hvis det ikke "settes pris på" de ansatte, men kanskje er det helt andre forhold som er overordnet (jf JoeW sitt innlegg)? I kreftforskningsbransjen, som vel dc-8 snakker om (samt andre høykompetansebransjer) kommer man imidlertid ikke utenom å "sette pris på" sine ansatte, fordi det er de som er produktet. I luftfarten er nok produktet for veldig mange "frakt fra A til B" og dette kan gjøres på mange måter.

Men dette begynner kanskje å bli litt OT?

Mitt poeng er at det ER mulig å lykkes uten å outsource de ansatte og se på de ansatte som ressurser for flyselskap i sterk konkurranse. Jeg synes at SWA, JetBlue og Virgin America beviser at det går an. Selv om min er erfaring er i fra forsknings siden (Kreft, Malaria og HIV / AIDS) så er det langt i fra kun "høykompetanse" bransjer hvor man setter "pris" på sine ansatte -et annet Seattle firma de fleste kjenner Starbucks og selvom det er god kaffe er det neppe kvailfisert til "høykomptetanse" og uansett ikke mer kompentent enn Luftfarten ;) og en kan vel si at det "kaffe fra K(ona) til Y(argacheffe)" og det kan også gjøres på mange måter - men unasett om man går til Starbucks eller Caffee Vivace - kan en vel enes over en espresso at Starbucks ikke akkurat har mislykkes totalt - selvom de anser sine ansatte* som resurser.
(* Unntaket er Starbucks på Flyplasser hvor Sodexo Mariott eller andre har 100% franchise rettigheter - der er de ikke Starbucks ansatte).

Når det gjelder priser og konkuranse innen USA så kan dere som ikke kjenner SWA sine "kamp" opp igjennom årene at selv Kjos hadde nok lagt inn årene når American kvesset sablene eller gjennom Deregulation.
Når det gjelder dagens priser innen USA er de stort sett på linje med DY priser i Europa (ikke så lave som FR) SEA-SFO (som tilsvarer OSL-LON) vil koste fra NOK 800.00 t/r til rundt 1000.00 (lett å finne). Lengre reiser blir nok noe billigere enn DY (større konkuranse).

Så jeg sier absolutt ikke at "om alle blir som SWA) så løser allt seg - MEN at det går an å tjene gode penger samtidig som en tar godt vare de ansatte.

Mitt poeng er at det ER mulig å lykkes uten å outsource de ansatte og se på de ansatte som ressurser for flyselskap i sterk konkurranse. Jeg synes at SWA, JetBlue og Virgin America beviser at det går an. Selv om min er erfaring er i fra forsknings siden (Kreft, Malaria og HIV / AIDS) så er det langt i fra kun "høykompetanse" bransjer hvor man setter "pris" på sine ansatte -et annet Seattle firma de fleste kjenner Starbucks og selvom det er god kaffe er det neppe kvailfisert til "høykomptetanse" og uansett ikke mer kompentent enn Luftfarten ;) og en kan vel si at det "kaffe fra K(ona) til Y(argacheffe)" og det kan også gjøres på mange måter - men unasett om man går til Starbucks eller Caffee Vivace - kan en vel enes over en espresso at Starbucks ikke akkurat har mislykkes totalt - selvom de anser sine ansatte* som resurser.
(* Unntaket er Starbucks på Flyplasser hvor Sodexo Mariott eller andre har 100% franchise rettigheter - der er de ikke Starbucks ansatte).

Hverken SWA, JetBlue eller VirginAmerica er like ensige kostrettet som f.eks. Ryanair eller Norwegian -- de forsøker å tilby mer enn kun en reise fra A til B -- spesielt jetBlue og VirginAmerica forsøker jo virkelig å gjøre det til en experience (jetBlue's nye verb "to jet" er jo i så måte et point in case). Starbucks enda bedre eksempel -- de selger ikke kaffe eller konkurrerer på pris, men selger en kaffeopplevelse (og sistnevnte er jo flink til å ta inn et premium for dette).

SWAs kamp handler også om mye mer enn kostnader -- kanskje spesielt dereguleringen du selv nevner.

Når man forsøker å selge mer enn produktet alene, i form av en opplevelse, blir det med en gang et mer komplisert produkt og mer kunnskap embedded i prosessen. Norwegian selger et renere, simplere produkt -- de selger ingen opplevelse -- de selger en reise fra A til B. Kundeservicefunksjonene her bærer preg av å være enklere -- jeg omtaler det enkle transaction services-- hvor det påkrevde kunnskapsnivået er lavt. (Å ta i mot en bag hos Norwegian's bagdrop innebærer vel ca et skann av strekkode og trykk på to knapper -- etter å ha lært dette, hvor mye bedre blir du etter en måned? Hvor verdifull er denne kunnskapen? I luften ser jeg motargumentet med at lengre fartstid gir mer exposure til ulike situasjoner og kan gi bedre handling av en emergency-situasjon, men ikke i forhold til produktet (det er mindre behov for å lese kunden og hans spesifikke behov hos DY enn det er hos f.eks. LH i First...).

Så jeg sier absolutt ikke at "om alle blir som SWA) så løser allt seg - MEN at det går an å tjene gode penger samtidig som en tar godt vare de ansatte.
Absolutt, men det betyr ikke at SWAs modell er riktig for alle.

Den andre muligheten er å ha fast ansatte i ulike baser i ulike land med deres respektive lavere lønninger. Problemet med
dette er at da får Kjos pluttselig en hel DRØSS med ekstra fagforeninger å forholde seg til og sjansen er dermed
stor for at han før eller siden ender opp med ett "gigantisk SAS problem" (no offense). I tillegg krever dette betydlig administrasjon.
Dette kan også skape interne konflikter landene imellom.

Derfor for at en ekspansjon i det hele tatt skal være mulig å håndtere har han vel ikke annet valg bruke innleid arbeidskraft og vikarbyråer
utenfor scandinavia....?

Så de som er ansatt i vikarbyråer har ikke lov til å organisere seg og streike når de mener ting blir for ille?

Om DY piloter i et vikarbyrå organiserer seg og går til streik, så går dette fortsatt ut over DY, og ikke bare vikarbyrået. Og det å ta en lettvinn løsning på å "få tak i" andre piloter er streikebryteri, iallefall moralsk. Så dette med å "slippe" å forholde seg til fagforeninger stemmer ikke helt i med den virkelige verden.

Back