Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres
Dette har både ledelse og ansatte i DY sett, og det har derfor ikke vært noe krav om bemanning på norske/skandinaviske vilkår.
No offense taken
Det er såkalte landsvise lønnsbilag som har vært hovedtanken. Dette har man til dels også i SAS.
Problemstillingen videre skal man ta på alvor, men det behøver ikke bli så ille.
Om man skal bruke SAS-referansen så er det verdt å nevne at selv om man på pilotsiden har en forening for hvert land så forhandler disse samlet som én (kalt Pfor) med selskapet. Pilotene forhandler med andre ord ikke med selskapet før man er enig seg i mellom. X-BU stiller dog utenom i Norge.
(Andre personalgrupper har ikke samme ordning.)
Det er altså mulig å få til en samordning på tvers av landegrenser om man legger til rette for dette fra starten.
Som du er inne på vil det medføre noe ekstra administrasjon ettersom avtalene må revideres hver for seg der de ikke er sammenfallende. Men det er vel ikke stort verre enn å administrere en avtale med et byrå i de forskjellige landene?
Spørsmålet er hva man ser seg mest tjent med. Alle mot alle eller ett samlet lag.
Jeg tror helt sikkert Kjos ideelt sett hadde ønsket å ekspandere med norsk/skandinavisk personell og bare hatt
noen få fagforeninger å forholde seg til. Det har jo vist seg å fungere bra her fram til nylig.
Men som all nordisk arbeidskraft generelt er vi desverre for dyre til å konkurrere internasjonalt på pris. DY' forrentnings-ide`
er som kjent primært å konkurrere på pris så dette ville være sjanseløst i ett internasjonalt marked. De fleste norske
selskaper som gjør det bra i utlandet konkurrerer på andre variabler enn pris. (eller flagger ut)
Dette har både ledelse og ansatte i DY sett, og det har derfor ikke vært noe krav om bemanning på norske/skandinaviske vilkår.
Den andre muligheten er å ha fast ansatte i ulike baser i ulike land med deres respektive lavere lønninger. Problemet med
dette er at da får Kjos pluttselig en hel DRØSS med ekstra fagforeninger å forholde seg til og sjansen er dermed
stor for at han før eller siden ender opp med ett "gigantisk SAS problem" (no offense). I tillegg krever dette betydlig administrasjon.
Dette kan også skape interne konflikter landene imellom.
Derfor for at en ekspansjon i det hele tatt skal være mulig å håndtere har han vel ikke annet valg bruke innleid arbeidskraft og vikarbyråer
utenfor scandinavia....?
No offense taken

Det er såkalte landsvise lønnsbilag som har vært hovedtanken. Dette har man til dels også i SAS.
Problemstillingen videre skal man ta på alvor, men det behøver ikke bli så ille.
Om man skal bruke SAS-referansen så er det verdt å nevne at selv om man på pilotsiden har en forening for hvert land så forhandler disse samlet som én (kalt Pfor) med selskapet. Pilotene forhandler med andre ord ikke med selskapet før man er enig seg i mellom. X-BU stiller dog utenom i Norge.
(Andre personalgrupper har ikke samme ordning.)
Det er altså mulig å få til en samordning på tvers av landegrenser om man legger til rette for dette fra starten.
Som du er inne på vil det medføre noe ekstra administrasjon ettersom avtalene må revideres hver for seg der de ikke er sammenfallende. Men det er vel ikke stort verre enn å administrere en avtale med et byrå i de forskjellige landene?
Spørsmålet er hva man ser seg mest tjent med. Alle mot alle eller ett samlet lag.