Norwegian mangler folk - fly kanselleres pga arbeidsaksjoner

Re: Norwegian mangler folk - fly kanselleres

Det her er også et veldig viktig problem. Ansatte som har jobbet nå flere år som FOs i DY blir forbigått av nye kontraktsansatte kapteiner... Man trenger vel ikke ha doktorgrad i psykologi for å lage seg en formening om hvordan det ble mottatt blant styrmennene...?

Nei, vi har vel sett eksempler på foretakssammenslåinger/oppkjøp hvor det har vært til tider svært anstrengte forhold mellom de ulike pilotgrupperingene fra de ulike oppkjøpte/sammenslåtte selskapene. Det synes nå imidlertid å ha gått bra til slutt likevel.

Dette har blitt dokumenter grundig her flere ganger før, ref statistisk sentralbyrå.
En Norsk pilot pr 2011 tjener i SNITT den nette sum av NOK 77.700,- pr. mnd som forøvrig er betydlig over sine
svenske og danske kolleger. Hvis du mener noe annet får du dokumentere dette.

SSB sin oversikt sier heltidsansatte i lufttransportyrker. DN-artikkelen er grei nok, men en snittlønn sier lite om hva du tjener gjennom livet.

Nei, vi har vel sett eksempler på foretakssammenslåinger/oppkjøp hvor det har vært til tider svært anstrengte forhold mellom de ulike pilotgrupperingene fra de ulike oppkjøpte/sammenslåtte selskapene. Det synes nå imidlertid å ha gått bra til slutt likevel.

Til tider anstrengt? Senioritetslister er djevelens verk i mange sammenheng og den største kilden til ondt blod. For å ta noe nærmere mitt hjem, BAs oppkjøp av BMI hvor brev nå er sendt til alle BMI ansatte med base utenfor Heathrow. En stor bøyg i dette vil bli flygerne og hvor de skal integreres. Det er ingen tvil om hva BA sine flygere mener og BMI flygerne har sånnsett alt å tape. Det er jo fortsatt ondt blod mellom BA og eks. Dan Air flygere...

Til tider anstrengt? Senioritetslister er djevelens verk i mange sammenheng og den største kilden til ondt blod. For å ta noe nærmere mitt hjem, BAs oppkjøp av BMI hvor brev nå er sendt til alle BMI ansatte med base utenfor Heathrow. En stor bøyg i dette vil bli flygerne og hvor de skal integreres. Det er ingen tvil om hva BA sine flygere mener og BMI flygerne har sånnsett alt å tape. Det er jo fortsatt ondt blod mellom BA og eks. Dan Air flygere...

Jeg (og kanskje du også) bor jo i understatement'ens hjemland, og noe av dette farger nok også undertegnede... ;)

SSB sin oversikt sier heltidsansatte i lufttransportyrker. DN-artikkelen er grei nok, men en snittlønn sier lite om hva du tjener gjennom livet.

Det er vel gjennomsnittslønnen for alle som er piloter ansatt i sektoren. Det betyr at noen tjener mindre enn dette og noen tjener mer enn dette. DNs artikkel viser til en startlønn på 240.000 og en gjennomsnittslønn på 850.000, så kan man kanskje gjette seg frem til en lønnsprofil og kanskje prise seg lykkelig for at man ikke er tollinspektør, hjelpepleier, eller noe liknende. (jeg vet at lønnsnivået ikke er tema, men det synes å stadig komme opp likevel...)

Det er vel gjennomsnittslønnen for alle som er piloter ansatt i sektoren. Det betyr at noen tjener mindre enn dette og noen tjener mer enn dette. DNs artikkel viser til en startlønn på 240.000 og en gjennomsnittslønn på 850.000, så kan man kanskje gjette seg frem til en lønnsprofil og kanskje prise seg lykkelig for at man ikke er tollinspektør, hjelpepleier, eller noe liknende. (jeg vet at lønnsnivået ikke er tema, men det synes å stadig komme opp likevel...)

En ting er i alle fall sikkert, gjennomsnittslønna for alle piloter i Norge kommer til å gå vesentlig ned de neste ti årene. Å diskutere statistikk ut fra dagens nivå synes jeg er mindre interessant, siden det sitter veldig mange piloter i SAS med en av bransjens høyeste gjennomsnittalder som drar denne statistikken kraftig opp.

Det her er også et veldig viktig problem. Ansatte som har jobbet nå flere år som FOs i DY blir forbigått av nye kontraktsansatte kapteiner... Man trenger vel ikke ha doktorgrad i psykologi for å lage seg en formening om hvordan det ble mottatt blant styrmennene...?

Nei, men jeg tror man trenger over snittet innsikt i flybransjen.

Nesten alle andre steder, er det helt normalt at man flytter fram og tilbake mellom selskaper og kommer inn i ledende stillinger. Mange steder er det til og med policy om at man aldri rykker opp uten at man søker på en høyere stilling og man er bedre kvalifisert enn eksterne søkere.

hehe! det er merkelig hvordan vi jantelov nordmenn går bananas hver gang skattelistene legges ut... ;)

Selv om dette ikke er en diskusjon om lønnsnivå, så kommer ofte dette forholdet med at pilotene må dekke alt annet selv. Hvor mye utgjør dette "alt annet" per måned? Jeg antar at vi snakker om sykeforsikring, LOL, osv., men som selvstendig næringsdrivende så kan man nok trekke dette fra før man trenger å tenke på å betale skatt, slik at skattebyrden reduseres (og dette må tas hensyn til).

Forutsatt at en ikke blir del av pensjonskassen vil utgifter til pensjon starte på EUR 1000.00 i måneden ( husk at piloter lovmessig må gå av ved fyllte 60 år) - dette vil øke til rundt EUR 2500.00 når man kommer opp i alder og er regnet ut fra TIAA-CREF moderate oppsparing. En kan redusere de månedlige utgiftene noe ved en mer aggressiv plan - men det er også mere risikabelt

En ting er i alle fall sikkert, gjennomsnittslønna for alle piloter i Norge kommer til å gå vesentlig ned de neste ti årene. Å diskutere statistikk ut fra dagens nivå synes jeg er mindre interessant, siden det sitter veldig mange piloter i SAS med en av bransjens høyeste gjennomsnittalder som drar denne statistikken kraftig opp.

Nå er det bare historisk statistikk vi har som er objektivt korrekt. Hva som skjer fremover vet vi lite om, annet enn at man kan spå og tro noe om utviklingen. At lønnsnivået kommer til å gå ned tror jeg nok at du har rett i.

hehe! det er merkelig hvordan vi jantelov nordmenn går bananas hver gang skattelistene legges ut... ;)

Nå er det nå slutt med det, men det var nå ikke mitt poeng. Tallene fra SSB og DN er vel basert på 1) offisiell innrapportert lønnsstatistikk, og 2) informasjon fra flyselskapene om gjennomsnittlig startlønn.

Forutsatt at en ikke blir del av pensjonskassen vil utgifter til pensjon starte på EUR 1000.00 i måneden ( husk at piloter lovmessig må gå av ved fyllte 60 år) - dette vil øke til rundt EUR 2500.00 når man kommer opp i alder og er regnet ut fra TIAA-CREF moderate oppsparing. En kan redusere de månedlige utgiftene noe ved en mer aggressiv plan - men det er også mere risikabelt

Hvor står loven at piloter må gå av ved 60?

Utenfra framstår denne konflikten som et problem pga. piloter har hatt veldig bra vilkår tidligere og nå begynt å få mer normale vilkår. Og jeg har veldig forståelse for at det er tungt, men kom ikke å si at vi andre sitter der og ikke merker globaliseringen og bare skummer fløten av billige flyreiser. Det er mange yrker som må forholde seg til et globalt arbeidsmarkedet. Og vi nyter alle godt av globaliseringen i form av rasende billige importvarer som er masseprodusert i utlandet. Dette er utviklingen enten man liker det eller ikke... og noe flere og flere av oss må leve med i økende grad.

Lavprisselskaper er tvunget til å være blant de rimeligste i bransjen for å overleve i en knallhard konkurranse der pris er blitt en svært viktig faktor. Da er man nødt til å ha omtrent samme vilkår også ift. ansatte på internasjonale ruter. Og man er nødt til å ha en viss størrelse ift. å forhandle frem gode vilkår ved flykjøp etc. Det er dette som driver Norwgegian sin vekst. Ikke at de på død og liv skal vokse i seg selv. Og prisen er at man må benytte utenlanske flyvere på internasjonale ruter ansatt på kontrakter på lik linje med andre lavpris selskaper. Og dette er det ingen vei utenom... alternativet er å like gjerne legge ned selskapet først som sist før man blir offer for Ryanair og tilsvarende selskaper.

Altså ingen enkel konflikt å løse opp i sålenge Norwegian gjør det så bra som de gjør det. Men vent til Ryanair eller andre lavprisselskaper fra utlandet etablerer seg i norden for alvor.... da synker vel realitetene inn. Det er kun spørsmål om tid.... første 10 årene har gått bra, men tro ikke at konkurransesituasjonen i Norden er den samme om nye 10 år.

Jeg (og kanskje du også) bor jo i understatement'ens hjemland, og noe av dette farger nok også undertegnede... ;)

Hehe, det er jo sant. :)

Utenfra framstår denne konflikten som et problem pga. piloter har hatt veldig bra vilkår tidligere og nå begynt å få mer normale vilkår. Og jeg har veldig forståelse for at det er tungt, men kom ikke å si at vi andre sitter der og ikke merker globaliseringen og bare skummer fløten av billige flyreiser. Det er mange yrker som må forholde seg til et globalt arbeidsmarkedet. Og vi nyter alle godt av globaliseringen i form av rasende billige importvarer som er masseprodusert i utlandet. Dette er utviklingen enten man liker det eller ikke... og noe flere og flere av oss må leve med i økende grad.

Det er jo umulig å prøve og forutsi hva som kommer til å skje, men det er helt klart at imperier står for fall. Dette er nok kun en begynnelse på hvordan evolusjonen kommer denne gang med mindre noe radikalt skjer med tanke på utdanningen av flygere. Den dagen det blir en "ordentlig" utdannelse og ikke maks 6 måneder med en form for teoriundervisning som det meste består av pugging av eksamensspørsmål, etterfulgt av nødvendig flyging utført så hurtig som overhode mulig blir kanskje den reelle statusen endret. Som det er nå vil jeg si at det meste kun er basert på en arv av statusen fra år tilbake når flyging var for de priviligerte og flygerne var "spesielle".

Pragmatisk sett er flyger en jobb som hvemsomhelst kan gjøre så lenge de kan følge en sjekkliste da der ikke er noen som helst formelle krav til bakgrunnskunnskap. Det er jo bare å se på mange av de som går på diverse flyskoler rundtomkring og deres holdninger. Teorikunnskapene er kun en utrolig kjedelig hindring på veien til moroa, m.a.o. flygingen, som en vil bli ferdig med så fort som mulig med minst mulig innsats. Noe liknende samme holdning som noen som velger bilmekaniker på vidergående fordi de er skolelei... Heldigvis begynner noen selskap nå å se resultatet av dette da de som ansettes mangler basiskunnskap så kanskje der er håp en vakker dag.

Og da er igjen pilotene villige til å selge fridager
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2376632.ece

Tirsdag gjenopptok pilotene fridagkjøpsavtalen med Norwegian som ga selskapet fleksibilitet og pilotene ekstrabetaling. Det førte til at selskapet i en periode har måtte bruke en til to innleide fly for å slippe kanselleringer.

Lederen for pilotforeningen i Norwegian, Halvor Vatnar, sier til NTB at de gjenopptok avtalen fordi selskapet sier de vil følge avtaleteksten pilotene mener ble brutt.

Tok meg råd til SAS i dag i en liten boikott av Kjos. Håper imidlertid at Kjos vil endre strategi å lykkes selv ved å gi pilotene og andre ansatte attraktive betingelser på lang sikt.

EU parlamentet sa i går kveld nei til det som er kjernen i Norwegian konflikten:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2376695.ece

Det står litt om dette i den andre tråden, men det de vel sier nei til er at man kan ansettes i land x med tilhørighet til trygde- og sosialsystemet der, for å så å egentlig jobbe i land y. Det er mao ingenting i dette som nekter Dy å opprette baser i f.eks. Malaga hvis pilotene i hovedsak starter sin arbeidsdag/sine flygninger derfra, og det er ingenting i dette som sier noe om kontraktsansettelser. Dette rammer muligens FR mer direkte per i dag, hvor vel standardsvaret er at piloter og crew er ansatt i Irland (uansett hvor de jobber).

Back