DY Norwegian kjøper Widerøe

Re: Norwegian kjøper Widerøe

Litt av en analyse uten å ha satt seg inn i hva slags vurderinger tilsynet har gjort


Vurderingen til Tilsynet var at det ikke var ok med oppkjøp. Så kommer Norwegian/Wf ikke med nye innrømmelser men plukker fra hverandre tilsynet sin beslutning. Det bør ikke skje, da har man ikke gjort en ordentlig jobb. Kasta bort tid og penger både hos selskapene og tilsynet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Ikke nødvendigvis. Det er nå fremlagt nye argumenter og presiseringer, og tilsynet har da muligens hatt et bedre faktagrunnlag enn da de antydet nei på det forrige faktagrunnlaget. Om tilsynet burde ha kunnet konkludere som idag på det tidligere grunnlaget er en annen diskusjon, men å be om mer informasjon, om nødvendig, er en del av tilsynets oppgaver.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Faktagrunnlaget har vel ikke endret seg. Men tilsynet fant ut at deres vurdering ikke holdt mål. Denne gangen slapp de å tape i nemda da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Norwegian kjøper Widerøe

Faktagrunnlaget har vel ikke endret seg. Men tilsynet fant ut at deres vurdering ikke holdt mål. Denne gangen slapp de å tape i nemda da.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Nei, men det kan være dårlig fremlagt av Norwegian og Widerøe. Det er vanlig at forvaltningen ber om mer informasjon for å fatte vedtak. Tilsynet kan gjøre egne undersøkelser, men innen rimelighetens grenser. Om man får et formelt avslag og klager, har også organet som fattet vedtaket mulighet til å omgjøre sin beslutning om en ny vurdering på grunnlag av klagen gjøres.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Nei, men det kan være dårlig fremlagt av Norwegian og Widerøe. Det er vanlig at forvaltningen ber om mer informasjon for å fatte vedtak. Tilsynet kan gjøre egne undersøkelser, men innen rimelighetens grenser.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Sitat fra Norwegian når de klaget: Til tross for at nærmere 3000 dokumenter er lagt frem i de fem månedene saksbehandlingen har pågått, har Norwegians dokumentasjon ikke i tilstrekkelig grad blitt tatt hensyn til.(sitat slutt)

Så har de sendt inn mer dokumentasjon som må forklare KT hva de ikke har forstått.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Nettopp, se mitt redigerte svar over. Det er mulig at Konkurransetilsynet hadde tilstrekkelig grunnlag til å godkjenne oppkjøpet, og at de gjorde en dårlig foreløpig vurdering. Det er imidlertid ikke det samme som at det alltid hjelper å hyre noen dyre advokater. Mange dokumenter tilsier ikke alltid at søknaden er godt argumentert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Kommer Norwegian Ground Handling och Widerøe Ground Handling slås ihop nu?
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Om SAS og WF var greit, så ser jeg ikke et poeng med at DY og WF ikke er det.

Var det i 1970 at SAS ble eier i Widerøe? Flymarkedet i Norge har endret seg ganske mye siden da. Konkurranselovgivninga også.

At oppkjøpet måtte behandles etter dagens regler og med vurderinger av dagens marked er vel ikke så veldig overraskende.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Var det i 1970 at SAS ble eier i Widerøe? Flymarkedet i Norge har endret seg ganske mye siden da. Konkurranselovgivninga også.

At oppkjøpet måtte behandles etter dagens regler og med vurderinger av dagens marked er vel ikke så veldig overraskende.

1970 sammen med BU og Fred. Olsen, de overtok sistnevntes del midt på nittitallet.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Vurderingen til Tilsynet var at det ikke var ok med oppkjøp. Så kommer Norwegian/Wf ikke med nye innrømmelser men plukker fra hverandre tilsynet sin beslutning. Det bør ikke skje, da har man ikke gjort en ordentlig jobb. Kasta bort tid og penger både hos selskapene og tilsynet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det blir en for enkel konklusjon fra din side, og veldig bastant uten egentlig å ha lest noe annet enn litt intervju i media(?). Det er flere momenter her
-Feilvurderinger er ikke det som at de ikke har gjort en skikkelig jobb.
-Tror jo også på generelt grunnlag at for mange oppkjøp/fusjoner har gått gjennom, selv om dette sikkert isolert sett var fornuftig. Men empiri og teori i møte med markedets beste advokater blir vanskelig. Den juridiske terskelen vil ofte kreve "betydelig svekkelse", som stort sett er hakket høyere enn at tilsynet mener det er en dårlig ide for konkurransen i markedet. Kan være juridiske argumenter fra advokatene til WF sine eiere som gjør at tilsynet innser at denne saken juridisk sett ikke er mulig å stoppe, all den tid de fortsatt mener at oppkjøpet svekker konkurransen
 
Last edited:
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Det blir en for enkel konklusjon fra din side, og veldig bastant uten egentlig å ha lest noe annet enn litt intervju i media(?). Det er flere momenter her
-Feilvurderinger er ikke det som at de ikke har gjort en skikkelig jobb.
-Tror jo også på generelt grunnlag at for mange oppkjøp/fusjoner har gått gjennom, selv om dette sikkert isolert sett var fornuftig. Men empiri og teori i møte med markedets beste advokater blir vanskelig. Den juridiske terskelen vil ofte kreve "betydelig svekkelse", som stort sett er hakket høyere enn at tilsynet mener det er en dårlig ide for konkurransen i markedet. Kan være juridiske argumenter fra advokatene til WF sine eiere som gjør at tilsynet innser at denne saken juridisk sett ikke er mulig å stoppe, all den tid de fortsatt mener at oppkjøpet svekker konkurransen

Det handler som ofte sagt ikke om å ha rett, men å få rett.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Jeg hadde en sterk følelse av at dette skulle gå igjennom rett før jul, og jaggu gjorde det ikke det!

Blir spennende å skje hva som skjer videre, her er litt av hva jeg tror kan kunne skje:
E190: WF har/hadde vel opsjoner på 12 maskiner til, og disse tror jeg DY kommer til å bestille for dem. De blir å opereres av WF, men ca 10 av dem for DY på tynnere ruter og baseres på OSL (tipper BGO-basen også får 2 til og blir til 5 maskiner). De som er baserte på BGO opereres for WF selv, på samme ruter som i dag, samt en styrking på kystrutene, spesielt TRD-BOO-TOS, og Veslandet- Nord-Norge, samt enkelte tynne ruter til utlandet hvor 738 er for stor, eller frekvens er fordelaktig (eks CPH). De rundt 10 maskinene som baseres på OSL blir brukt til tynnere ruter utenlands, både nye, gamle og frekvensøkning (eks: BHX, BRU, BSL, DUS, HAJ, GLA, osv.). De vil også brukes til frekvensøkning på tynnere ruter på stamrutenettet, f.eks å legge til en ettermiddagsavgang på OSL-KKN (hvor det også vil bli flere pax på DY mtp økt samarbeid med WF og forsvarskontrakten). En joker her er også CPH, kan faktisk godt hende det baseres 3 maskiner der, eller så kan de flys inn fra BGO om morgenen og fly videre ut før retur BGO på ettermiddagen.

Q400: Spesielt i sommerferien er det vel litt roligere for WF? Da kan det jo hende at vi vil se noen Q400 fly enkelte ruter for DY, både tynne og nære utenlandsruter, og innenlands. OSL- Visby og sør-Sverige(østsiden) er vel litt populært? OSL-KRS/HAU/MOL/AES kan vel også avløses med Q400 på enkelte avganger og dager om sommeren der 738 kan tjene mer penger andre steder.

SVG-BGO-TRD: Her var vel hovedbekymringen til konkurransetilsynet. Aner ikke hvordan belegget er på denne ruten, og DY flyr vel denne stort sett to daglige, en på morgenen og en på ettermiddagen. Jeg tror DY kommer til å beholde denne selv, og så har WF litt flere avganger for å også ha litt kapasitet spredd utover, så egentlig som i dag.

Rutefordeling: Vi ser allerede at det her skjer harmonisering, WF legger ned London fra BGO, og DY legger ned TOS fra BGO. Mer slikt vil nok kunne komme, men er jo som de sier selv svært få direkte overlappende ruter, så i stor grad vil det nok bli mindre tilpasninger, og at som sagt, at WF kanskje blir å fly E2 for DY.

Handling: Her blir vel den største endringen at WGH på OSL vel i løpet av 2024 går inn i RED. RED skulle vel ta over resten av oppgavene under vingen ved sommerprogrammets start til våren, men jeg ser stadig at Menzies søker folk på OSL, og RED gjør det ikke, så er det kanskje forsinkelser her? WGH består vel som de er alle andre plasser, men at handlingen juridisk sett samles i ett selskap skal en ikke se bort i fra.

Ombordprodukt: Ser ikke for meg store endringer her, de driver jo begge hovedsakelig med BOB, med noen unntak. Gratis kaffe og te på avgangene med E2 og Q400 forsvinner vel kanskje, men sjokoladen tror jeg består.

Billett kategorier: Her blir det nok en harmonisering for å gjøre det lettere for seg selv og kundene.

Blir artig å følge med på, blir vel kanskje en pressekonferanse over nyttår hvor vi får vite litt flere detaljer og får vi håpe ;)
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Fin oppsummering av LN-HFH.

Innkjøp vil nok man kunne spare mye på. BOB vil nok sikkert bli ganske likt, så da dukker sikkert Fjordchips fra Frosta også opp hos Widerøe tipper jeg. I tillegg vil kanskje skjema og «tagger» til «handling» bli harmonisert og like, heavytags, assistansetags, UM-skjema etc.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Er det satt noen tidshorisont for når oppkjøpet kan være gjennomført og ferdigstilt?
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Men er det realistisk at DY/WF skal gå i strupen på SK&Company på CPH? Her vil jo nye SK men all sannsynlighet gire opp frekvensene fra flere steder, men gjerne med mindre maskiner.

Q400ene har vel et bra program midtsommers?
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

[...] I tillegg vil kanskje skjema og «tagger» til «handling» bli harmonisert og like, heavytags, assistansetags, UM-skjema etc.

Men materiell som allerede er produsert blir nok brukt opp først, og det kan ta tid. Så en UM på maskina fra KKN på onsdag som hadde UM-mappe rundt halsen med den første norwegian.no-logoen, den må ha vært minst 12 år gammel, så det finnes mye rart rundt om, spesielt på de mindre stasjonene :p
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Er det satt noen tidshorisont for når oppkjøpet kan være gjennomført og ferdigstilt?


Selve transaksjonen forstår jeg vil gå gjennom på nyåret. Men så er det å definere ferdigstilt? Da kan ting ta tid.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Blir det en samlokalisering på Fornebu? Sikkert en del kontortjenster som også med hell kan koordineres.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Blir det en samlokalisering på Fornebu? Sikkert en del kontortjenster som også med hell kan koordineres.

Strømmen til skiltet til WF på Lysaker var kuttet allerede da jeg kjørte forbi i stad;)

Neida, fra spøk til alvor: er det faktisk plass til de som sitter på Lysaker i Diamanten? Pre-covid måtte jo DY leie noen lokaler i tillegg på andre siden av veien mener jeg, men usikkert på hvordan det er nå.
 
Back
Top