Norwegian kjøper Widerøe

Re: Norwegian kjøper Widerøe

Ved samlokalisering så blir det kanskje avdekket doble funksjoner…som kan medføre en redusksjon av antall ansatte. Har selv vært med på et stort oppkjøp som «ikke» skulle gå utover antall ansatte i noen av organisasjonene…1 år senere var vi 100 færre ansatte tilsammen enn hva vi var hver for oss før oppkjøpet - og det var like mange i vår bedrift som måtte gå som i den vi kjøpte. Et oppkjøp skal alltid «betale» seg…så blir det spennende å se hvordan dette gjøres.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Pilotene er bekymret for at Embraer satsingen legges ned:
https://www.dn.no/luftfart/norwegia...utt-det-vil-ikke-bli-sett-lett-pa/2-1-1575840

«DN har tidligere skrevet at denne virksomheten med egne jetfly har tapt mer enn 300 millioner kroner siden 2018.
Widerøe-pilotene vil ikke se positivt på om Norwegian skulle sette virksomheten i Bergen i spill.»

Jeg vil ikke bli overrasket om Embraer maskinene fases ut. Med kun 3 maskiner av denne typen i den totale flåten sier det seg selv at dette blir kostbart for konsernet.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Men kanskje det kjøpes flere EMB-fly som settes inn på ruter hvor 737 er for stor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Jeg vil ikke bli overrasket om Embraer maskinene fases ut. Med kun 3 maskiner av denne typen i den totale flåten sier det seg selv at dette blir kostbart for konsernet.

Jeg er vel enig med deg OJB...

Og jeg tenker vel og at situasjonen med Dashene er vel mer prekær, og er vel kanskje (forhåpentligvis) det som får første pri ved nytt eierskap ? Dashene er slitne, mer enn slitne, det er mye teknisk trøbbel, og har vært lenge. Jeg ser jo det first-hand her oppe fra tårnsøylen hvordan flyene "snag'er" ut, byttes, taues til hangar, taues opp igjen knapt før de kommer innenfor dørene i hangaren osv...

Men ja, mulighetene er jo snevre og pr idag, med bare ATR42-600 Shortfieldutgaven som noe de reellt kan bruke pr i dag. Men den er jo også mye nærmere reell enn noe elfly er pr idag.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Vill det ikke være endel ruter som passer godt for jungeljet, samtidig som WF har en setup for å håndtere flere «små» flytyper. Mens man kan holde DY som en effektiv 737 operatør. Kjøpe noen flere jungeljet og bruke de til frekvens og tynne ruter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Det er bare å glemme en fremtid for jungeljet i Widerøe-Norwegian.

- Drivstoffkostnader er i dag noe helt annet enn da beslutning om kjøp ble fattet.

- Motorproblematikk, uavklart situasjon.

- Uavklart bruksområde, jungeljet fases inn/ut på diverse ruter, charter, wet-lease, ... også destinasjoner hvor en regionaljet er helt uegnet (Bergen-Larnaca, Bergen-Lanzarote, evt. andre 5+timers turer).

- Etter 5+ år, fortsatt ikke drift med overskudd (isolert sett), i følge DN et underskudd (igjen isolert sett) på 300 millioner kroner for E2-operasjonen.

- Norwegian går langt ut i spagaten med tanke på "enhetsflåte" og "rasjonell drift" når de nå kjøper Widerøe og innlemmer DHC8 i driftskonseptet. Det å ha enda en flytype inne i bildet, i hele tre eksemplarer, passer ikke inn i noen som helst del av det større bildet.


Jeg er ingen blodfan av DHC8 i noen som helst utgave, men det spørs om ikke det blir mer Q400 å se på OSL fremover, for å øke frekvens og samtidig sikre høyt belegg på de avgangene som settes opp off-peak.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Jeg vil ikke bli overrasket om Embraer maskinene fases ut. Med kun 3 maskiner av denne typen i den totale flåten sier det seg selv at dette blir kostbart for konsernet.

Tiltredes. Valget som må tas er om de skal satse på typen og gå for 10-12 maskiner i fellesflåten, slik at den kan bli noenlunde regningssvarende, eller om typen skal fases ut helt. I lys av den nåværende økonomiske situasjonen i selskapet regner jeg med at det vil helle mot utfasing.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Tiltredes. Valget som må tas er om de skal satse på typen og gå for 10-12 maskiner i fellesflåten, slik at den kan bli noenlunde regningssvarende, eller om typen skal fases ut helt. I lys av den nåværende økonomiske situasjonen i selskapet regner jeg med at det vil helle mot utfasing.


Norwegian renner over av penger. Det er jo hele poenget med salget, at WF skal få en eier som kan investere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Det er bare å glemme en fremtid for jungeljet i Widerøe-Norwegian.

- Drivstoffkostnader er i dag noe helt annet enn da beslutning om kjøp ble fattet.

- Motorproblematikk, uavklart situasjon.

- Uavklart bruksområde, jungeljet fases inn/ut på diverse ruter, charter, wet-lease, ... også destinasjoner hvor en regionaljet er helt uegnet (Bergen-Larnaca, Bergen-Lanzarote, evt. andre 5+timers turer).

- Etter 5+ år, fortsatt ikke drift med overskudd (isolert sett), i følge DN et underskudd (igjen isolert sett) på 300 millioner kroner for E2-operasjonen.

- Norwegian går langt ut i spagaten med tanke på "enhetsflåte" og "rasjonell drift" når de nå kjøper Widerøe og innlemmer DHC8 i driftskonseptet. Det å ha enda en flytype inne i bildet, i hele tre eksemplarer, passer ikke inn i noen som helst del av det større bildet.


Jeg er ingen blodfan av DHC8 i noen som helst utgave, men det spørs om ikke det blir mer Q400 å se på OSL fremover, for å øke frekvens og samtidig sikre høyt belegg på de avgangene som settes opp off-peak.


WF selv sier at de regner motorproblemene som løst i November 24.
Når man kan drive ruteplanlegging både for DY og WF så kan det bli lettere å finne riktig mix.
Når man har bare 3 fly så er det vanskelig å få økonomi i det, utløs opsjonene og man får lavere kost pr sete.
Norwegian kan utnytte at WF er «annerledes» og ikke må være så hyperopptimalisert som morselskapet. Dette kommer fortsatt til å være 2 operative selskaper.

Men tiden vil vise. Enten forsvinner de tre maskinene eller de blir flere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Widerøe leaser disse av WF JETS ... https://w2.brreg.no/enhet/sok/treffliste.jsp?navn=wf jets&orgform=0&fylke=0&kommune=0

Finner også "lease approval" i Luftfartstilsynets postjournal. Men hvem som står bak WF JETS ... det er en annen sak. Anyone?


Det er vel bare postboksselskaper for hvert fly. Selve flyene ligger jo under Widerøe Jets AS. Som igjen er under Widerøe Assets AS

https://www.proff.no/selskap/widerøe-jet-as/bodø/utleie-og-leasing/IF80RDS01TD

Dog så kommer det ikke frem nøyaktig hvordan de er finansiert.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Men kanskje det kjøpes flere EMB-fly som settes inn på ruter hvor 737 er for stor.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nei , det alternativet passer ikke inn med tanke på stordrifts fordeler i det nye konsernet.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Hvorfor ikke?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Her er det vel ingen som vet bortsett fra de som uansett ikke deler.

Regner med de har studert og gjennomanalysert alle slags mulige scenarioer. Men finner det sannsynlig at de i den gjeldende situasjonen godt vet de har tidenes mulighet til å dominere over et svakt SAS — som nok også kommer til å prøve bli mer Hub-basert rundt CPH

Tanken om å bruke mindre fly for å kjempe SAS ut av de gjenværende rutene de dominerer — den er ganske naturlig. Hadde ikke blitt superoverrasket om WF starter KSU-OSL og evt tar over mindre ruter FR DY med mindre fly. Det blir vanskelig å dominere med bare Dash og 737-8. Da trengs noe i mellom, på linje med SAS link.

Hvorvidt det er E2 eller ikke kan jo alltids stilles spørsmål om men om problemene med E2 nå er løst er det kanskje ikke verdens beste idé å erstatte dem med en ny type heller.

Det er også flere muligheter for DY å dominere på BGO via WFs rutenett inn dit — samme mulig på TRD. Da er det også et spørsmål om egnet materiale.

Lar man det være et hopp fra Q400 til 737-8 etterlater man seg et segment til SAS de vil være alene om å tilby. I så fall må de legge til mye frekvens på Q400 for å konkurrere i kapasitet…

Hvorvidt kapasiteten i mellomskiktet hører hjemme i Widerøe, i DY eller i et nytt SAS Link-aktig selskap kan jo også være et spørsmål — spesielt om de evt skulle kunne brukes på begges ruter

Men kan ikke helt se at de ikke går for full dominans nå — fra smått til stort — en slik mulighet kommer nok ikke igjen så snart…
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Når gjennomføres selve oppkjøpet? Altså transaksjonen/ene?

Det er ikke annonsert noe konkret, men det er relativt stor sannsynlighet for at det skjer om ikek veldig lenge.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Transaksjonen er gjennomført i dag. Så fra i dag eier DY WF. Styreleder blir Tore Jenssen som er Cheif Asset Officer i DY.
 
Back
Top