Norwegian kjøper Widerøe

Re: Norwegian kjøper Widerøe

Transaksjonen er gjennomført i dag. Så fra i dag eier DY WF. Styreleder blir Tore Jenssen som er Cheif Asset Officer i DY.

Da skal det vel i det minste produseres noen stickers til de grønne maskinene vil jeg tro. Gratulerer!

NRK meldte dette klokken 08:09 i morges, så markedet hadde infoen før børsen åpnet, så det var nok ikke så krise....

Har interline (eller liknande) med AY slutta å fungere pga dette (sjølv om WF flyg for AY på nokre ruter...)? Ser ikkje ut til at det går an å bestille gjennomgåande.

Har interline (eller liknande) med AY slutta å fungere pga dette (sjølv om WF flyg for AY på nokre ruter...)? Ser ikkje ut til at det går an å bestille gjennomgåande.

Har du klart det inntil nylig? Hadde en nerd-runde med WF chat om emnet i 2019. "Må vel kalle det en slags interline", skriver WF :) Følger vedlagt. Kanskje ble det mulig igjen etterpå?

Attachments

• Skjermbilde 2024-01-16 kl. 22.44.47.jpg
    Skjermbilde 2024-01-16 kl. 22.44.47.jpg
    112.3 KB · Views: 1,953

Alt samarbeid med AY lever i beste velgående, ingen endring der.
Dersom det er en gjennomgående reise med AY+WF, så må denne bookes hos AY. Vi selger dette pr nå ikke på vår hjemmeside. AY har både interline med WF, og code-share med WF (det er en del WF flighter som har AY-nummer, f.eks BGO-ABZ), så man kan booke HEL-ABZ-HEL på AY sine hjemmesider, og fly via BGO, med en WF(AY-codeshare) på legget BGO-ABZ-BGO.

TOS/TRD/SVG-BGO-HEL er også reiser som det er mulig å kjøpe på AY sine sider der man flyr deler av reisen på AY-codeshare flighter på WF-fly.

Dersom du har noen eksempler som ikke funker å kjøpe på AY sine sider, så kom med dem i tråden her, så skal jeg sjekke opp i kulissene.

Det er heller ikke mulig å booke gjennomgående feks XXX-HEL-TOS-SOJ. AY kan ikke kombinere FOT-ruter med sine egne gjennomgående priser. Så da må det bli 2 bookinger.

Last edited:

Har du klart det inntil nylig? Hadde en nerd-runde med WF chat om emnet i 2019. "Må vel kalle det en slags interline", skriver WF :) Følger vedlagt. Kanskje ble det mulig igjen etterpå?

Flere av oss lærte jo endel om både interline og codeshare i går, og som i disse tilfellene at det normalt en "enveis" interline eller codershare. Slik at det normalt bare er selskapet som har den internasjonale flighten som kan selge disse billettene, og ikke selskapet med innenriks feeden.

Så Widerøe kan ikke selge HEL-BGO-XXX (eller andre veien) hvor XXX er videre [innenriks] med Widerøe. Slik at Widerøes jobb her er ikke tilby deg en billett til Helsinki, men bidra til at Finnair får et større norsk nettverk, her via BGO.

Flere av oss lærte jo endel om både interline og codeshare i går, og som i disse tilfellene at det normalt en "enveis" interline eller codershare. Slik at det normalt bare er selskapet som har den internasjonale flighten som kan selge disse billettene, og ikke selskapet med innenriks feeden.

Så Widerøe kan ikke selge HEL-BGO-XXX (eller andre veien) hvor XXX er videre [innenriks] med Widerøe. Slik at Widerøes jobb her er ikke tilby deg en billett til Helsinki, men bidra til at Finnair får et større norsk nettverk, her via BGO.

Aha! Takk til alle for svar! Sjekka aldri via AY, berre via Berg Hansen og wf.no. Ein kollega prøvde også, men det gjekk ikkje. Der var ei FOT-rute involvert.

AY kan ikke kombinere FOT-ruter med sine egne gjennomgående priser.

Ser ikke ut til å være bare FOT-ruter som ikke er med. F. eks. ligger hverken HFT eller VDS inne. Men ALF og KKN har kommet på plass siden sist jeg prøvde for lenge siden.

Widerøe har oppjustert synergiene de ser gjennon kjøpet av Widerøe fra 200-300 MNOK per år, til minst 300 MNOK. Dog kommer jo mesteparten av det fra nettverkseffekter og vil derfor tidligst kunne ses fra vinterprogrammet 2024/2025, og mye først sommeren 2025,

Ellers sier det at de øknomiske parameterene hos Widerøe i dag er bedre, enn hva de var da de besluttet kjøpe selskapet i fjor sommer.

Connections med SAS har nesten forsvunnet fra WFs nettsider virker det som.

Jeg merker ikke at det er færre SK, men det ser ut til å ligge flere kreative DY-rutinger inne i pakken enn før, så SK kan kanskje drukne litt. Og så mener jeg at jeg før fikk opp "Pris" som default sorteringsparameter, det må nå velges manuelt.

Her er alle treff jeg får på OSL-BNN

attachment.php

Søker jeg derimot enveis kommer det opp langt flere treff som også inkluderer SK.

Attachments

• osbn.png
    osbn.png
    62.3 KB · Views: 656

Jeg får opp både DY og SK, men SK diskrimineres. Og på la oss si 15. april selger sas.no OSL-BNN for kr 2266 med en kjapp og enkel ruting kl 11:05-13:40, mens billigste SAS-billett hos WF selges for 2468 og mye mer krøkkete reise.

Vet ikke om det er WF som utestenger eller SK som ikke vil vise?

Back