Re: Norwegian kjøper Widerøe
Jeg hadde en sterk følelse av at dette skulle gå igjennom rett før jul, og jaggu gjorde det ikke det!
Blir spennende å skje hva som skjer videre, her er litt av hva jeg tror kan kunne skje:
E190: WF har/hadde vel opsjoner på 12 maskiner til, og disse tror jeg DY kommer til å bestille for dem. De blir å opereres av WF, men ca 10 av dem for DY på tynnere ruter og baseres på OSL (tipper BGO-basen også får 2 til og blir til 5 maskiner). De som er baserte på BGO opereres for WF selv, på samme ruter som i dag, samt en styrking på kystrutene, spesielt TRD-BOO-TOS, og Veslandet- Nord-Norge, samt enkelte tynne ruter til utlandet hvor 738 er for stor, eller frekvens er fordelaktig (eks CPH). De rundt 10 maskinene som baseres på OSL blir brukt til tynnere ruter utenlands, både nye, gamle og frekvensøkning (eks: BHX, BRU, BSL, DUS, HAJ, GLA, osv.). De vil også brukes til frekvensøkning på tynnere ruter på stamrutenettet, f.eks å legge til en ettermiddagsavgang på OSL-KKN (hvor det også vil bli flere pax på DY mtp økt samarbeid med WF og forsvarskontrakten). En joker her er også CPH, kan faktisk godt hende det baseres 3 maskiner der, eller så kan de flys inn fra BGO om morgenen og fly videre ut før retur BGO på ettermiddagen.
Q400: Spesielt i sommerferien er det vel litt roligere for WF? Da kan det jo hende at vi vil se noen Q400 fly enkelte ruter for DY, både tynne og nære utenlandsruter, og innenlands. OSL- Visby og sør-Sverige(østsiden) er vel litt populært? OSL-KRS/HAU/MOL/AES kan vel også avløses med Q400 på enkelte avganger og dager om sommeren der 738 kan tjene mer penger andre steder.
SVG-BGO-TRD: Her var vel hovedbekymringen til konkurransetilsynet. Aner ikke hvordan belegget er på denne ruten, og DY flyr vel denne stort sett to daglige, en på morgenen og en på ettermiddagen. Jeg tror DY kommer til å beholde denne selv, og så har WF litt flere avganger for å også ha litt kapasitet spredd utover, så egentlig som i dag.
Rutefordeling: Vi ser allerede at det her skjer harmonisering, WF legger ned London fra BGO, og DY legger ned TOS fra BGO. Mer slikt vil nok kunne komme, men er jo som de sier selv svært få direkte overlappende ruter, så i stor grad vil det nok bli mindre tilpasninger, og at som sagt, at WF kanskje blir å fly E2 for DY.
Handling: Her blir vel den største endringen at WGH på OSL vel i løpet av 2024 går inn i RED. RED skulle vel ta over resten av oppgavene under vingen ved sommerprogrammets start til våren, men jeg ser stadig at Menzies søker folk på OSL, og RED gjør det ikke, så er det kanskje forsinkelser her? WGH består vel som de er alle andre plasser, men at handlingen juridisk sett samles i ett selskap skal en ikke se bort i fra.
Ombordprodukt: Ser ikke for meg store endringer her, de driver jo begge hovedsakelig med BOB, med noen unntak. Gratis kaffe og te på avgangene med E2 og Q400 forsvinner vel kanskje, men sjokoladen tror jeg består.
Billett kategorier: Her blir det nok en harmonisering for å gjøre det lettere for seg selv og kundene.
Blir artig å følge med på, blir vel kanskje en pressekonferanse over nyttår hvor vi får vite litt flere detaljer og får vi håpe