Norwegian kjøper Widerøe

Re: Norwegian kjøper Widerøe

At BGO blir nevnt har selvfølgelig ikke noe med at sjefen for konkurransetilsynet er Bergenser…

Tja…nå er det jo ikke akkurat så mye Widerøe overlapper andre fra f.eks Oslo.

Når man først er inne på overlappende ruter så er det merkelig at konkurransetilsynet ikke nevner TOS-ALF og TOS-KKN hvor begge aktører flyr daglig og Widerøes direkteruter ikke er anbudsruter. I tillegg er begge selskaper kjent for å operere BGO-EVE (begge i sesong) og BGO-TOS (Widerøe fast, Norwegian i sesong).

Så, litt synsing:
Som ivrig passasjer hos både SAS og Widerøe med tilhørende diamantkort i EuroBonus, så er jeg egentlig ganske fornøyd med Konkurransetilsynets foreløpige nei. Primært fordi jeg frykter at et duopol på norsk innenriks vil gi høyere billettpriser gjennom lettere priskoordinering og redusert konkurranse.

I tillegg ser bonusnerden i meg positivt på situasjonen, for Norweigan Reward er rett og slett ræva. Det finnes en (kanskje utopisk - hvem vet?) konsumerfremtid i norsk luftfart hvor man opprettholder et oligopol i norsk luftfart. Det er tydelig at Torghatten vil kvitte seg med Widerøe, så dersom det ikke blir Norweigan er spørsmålet hvem?

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at Lufthansa-gruppen har fått med seg hva som skjer og kan være en mulig kandidat dersom Norwegian sitt oppkjøp faller gjennom. Lufthansagruppen flyr allerede til Tromsø, Bergen, Stavanger og Oslo, i tillegg til at de snart starter opp en rute til Evenes. Ser du eksempelvis på Widerøe-huben Tromsø så har Lufthansa-gruppen allerede ruter fra/til syv destinasjoner i Europa med Zürich (Edelweiss), Frankfurt (Lufthansa), München (Lufthansa), Berlin (Eurowings), Hamburg (Eurowings), Düsseldorf (Eurowings) og Wien (Austrian).

For oss som konsumenter kan det potensielt føre til et "splittet" EB med tilhørende status og fordeler inn i både fremtidens SAS/Flying Blue og Widerøe/Miles and More.

Tror jeg det er et sannsynlig utfall? Nei. Tror jeg at det er et mulig utfall dersom ganske mange brikker skulle falle "rett"? Ja.

Når man først er inne på overlappende ruter så er det merkelig at konkurransetilsynet ikke nevner TOS-ALF og TOS-KKN hvor begge aktører flyr daglig og Widerøes direkteruter ikke er anbudsruter. I tillegg er begge selskaper kjent for å operere BGO-EVE (begge i sesong) og BGO-TOS (Widerøe fast, Norwegian i sesong).

Så, litt synsing:
Som ivrig passasjer hos både SAS og Widerøe med tilhørende diamantkort i EuroBonus, så er jeg egentlig ganske fornøyd med Konkurransetilsynets foreløpige nei. Primært fordi jeg frykter at et duopol på norsk innenriks vil gi høyere billettpriser gjennom lettere priskoordinering og redusert konkurranse.

I tillegg ser bonusnerden i meg positivt på situasjonen, for Norweigan Reward er rett og slett ræva. Det finnes en (kanskje utopisk - hvem vet?) konsumerfremtid i norsk luftfart hvor man opprettholder et oligopol i norsk luftfart. Det er tydelig at Torghatten vil kvitte seg med Widerøe, så dersom det ikke blir Norweigan er spørsmålet hvem?

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at Lufthansa-gruppen har fått med seg hva som skjer og kan være en mulig kandidat dersom Norwegian sitt oppkjøp faller gjennom. Lufthansagruppen flyr allerede til Tromsø, Bergen, Stavanger og Oslo, i tillegg til at de snart starter opp en rute til Evenes. Ser du eksempelvis på Widerøe-huben Tromsø så har Lufthansa-gruppen allerede ruter fra/til syv destinasjoner i Europa med Zürich (Edelweiss), Frankfurt (Lufthansa), München (Lufthansa), Berlin (Eurowings), Hamburg (Eurowings), Düsseldorf (Eurowings) og Wien (Austrian).

For oss som konsumenter kan det potensielt føre til et "splittet" EB med tilhørende status og fordeler inn i både fremtidens SAS/Flying Blue og Widerøe/Miles and More.

Tror jeg det er et sannsynlig utfall? Nei. Tror jeg at det er et mulig utfall dersom ganske mange brikker skulle falle "rett"? Ja.

WF er et temmelig godt utgangspunkt om man vil inn på det skandinaviske markedet -- kjøp Widerøe, tilfør jetfly og øk på de store strekningene på OSL (BGO, TRD, SVG, CPH) og bygg nettverk med en kjent lokal merkevare. Start i Norge, utvid deretter. LH er åpenbar i og med Star Alliance, IAG heller ikke umulig. Men det krever en stor satsning.

Det som åpenbart teller mot å ta en slik risiko er konkurransen der allerede er på disse rutene + historien med Wizz og Flyr -- og uten de rutene tror jeg ikke det er så interessant for de store aktørene. Widerøe må da enten inn på disse rutene eller samarbeide med en av de to største.

Drømmen hadde vært at noen kom inn, tilførte en haug med E190 eller større og satset på frekvens og service. Men da skal man være forberedt på 13+ flyvninger daglig på de største rutene, massive markedsføringsbudsjetter og kunne ta betydelige underskudd i 2-3 år. (Som marginene så kanskje først betaler tilbake i løpet av de neste 10-15 år.) Spørs hvor mye appetitt det er for det -- det eneste som taler for en slik satsing er at SAS forlater Star Alliance (LH) og det skandinaviske markedets strategiske betydning for LH/*A -- men da er vinduet til å gjøre noe slikt begrenset...

DY/WF er nok mer realistisk, en ferdiglaget løsning, man har mer åpenbare synergier, men risikerer også å få et for hardt grep om markedet, spesielt i regionene.

Konkurranse er alltid best for forbrukerne, men ikke et svekket WF -- og WF på egen hånd (uten betydelig finansiell backing) er nok urealistisk.

Man kan også spørre seg (om man er LH/IAG) om man ikke bare skal vente til det er ferdig slått sammen og så gå for hele greia -- og slippe utgifter beskrevet over, slippe risiko, og gå rett til etablert markedsposisjon (om enn til betydelig høyere pris). Uansett ser jeg ingen grunn til at disse ville flagge hva de tenker nå, før vi har en tidsplan fra SAS og før man vet hva som skjer med WF/DY, men jeg kan vedde på at de alle har gjort analyser -- spesielt etter at AF/KLM gikk inn i SAS.

Last edited:

At BGO blir nevnt har selvfølgelig ikke noe med at sjefen for konkurransetilsynet er Bergenser…

Og vedkommende bergenser hadde en stusselig opptreden i media, der budskapet var tynn suppe.
Man skal vel lete godt for å finne gode argumenter for å stoppe dette. Noen få ruter sørpå som begge flyr er ingen grunn.

Kan jo være at våre høye innenlamdspriser kan få et utenlandsk selskap til å,se muligheter, or not.

Tipper dette går igjennom i runde 2.

Men nå er det jo ikke dyrt å fly…og med et bærekraftig syn på oppkjøpet så burde kjøpet allerede vært godkjent.

……om du ikke flyr innenlands med WF….

Med de nye maksprisene fra neste vår på anbudsrutene går jo også prisene her kraftig ned. Selv om det jo ikke gjelder alle ruter.

Men blir jo uansett dyrt per stykk når man skal fly 2 stykker og en avis til Sørkjosen.

Norwegian svarer, og vel angriper, Konkurransetilsynet. Så de kommer heller ikke med noen ytterligere avbøtende tilsvar

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...jop-har-gatt-i-bekreftelsesfellen/2-1-1566621

Norwegian etter nei til Widerøe-kjøp: – Har gått i bekreftelsesfellen

«Ved å gå i bekreftelsesfellen har tilsynet brutt sin objektivitetsplikt,» står det i tilsvaret.

Videre står det om konsekvensene at «bevisverdien av de uttalelser og andre bevis tilsynet har basert sine foreløpige konklusjoner på, er betydelig svekket fordi tilsynet ikke har bestrebet seg på å opplyse saken best mulig for å få et objektivt riktig resultat».

Streames pressekonferansen en plass? Hadde vært interessant å si hva de sier

edit: fant det på E24

Kan inte Norwegian överklaga Konkurrensverket beslut? Är det möjligt att ta en ny överprövning i norsk domstol?

Bekreftelsesfellen er maanedens ord. Det er selvsagt langt mer tragisk i Tengssaken enn i sagaen om DY faar kjoepe WF.

Er det ikke litt skremmende at de snur nå? Altså bare fordi Norwegian/wf har fåttt noen dyre advokater/konsulenter til å gjøre tilsynet sin jobb. Avkledd kaller jeg dette.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det ikke litt skremmende at de snur nå? Altså bare fordi Norwegian/wf har fåttt noen dyre advokater/konsulenter til å gjøre tilsynet sin jobb. Avkledd kaller jeg dette.

Litt av en analyse uten å ha satt seg inn i hva slags vurderinger tilsynet har gjort

Norwegian kjøper Widerøe

Ikke nødvendigvis. Det er nå fremlagt nye argumenter og presiseringer, og tilsynet har da muligens hatt et bedre faktagrunnlag enn da de antydet nei på det forrige faktagrunnlaget. Om tilsynet burde ha kunnet konkludere som idag på det tidligere grunnlaget er en annen diskusjon, men å be om mer informasjon, om nødvendig, er en del av tilsynets oppgaver.

Last edited:

Jeg føler at de her enten har hatt et markeringsbehov eller litt for sent har funnet ut at de har gjort en dårlig jobb, og har en dårlig sak. Litt usikker hva som er verst.

Avkledd er dem, men ikke på grunn av argumentet du nevner her ;)

Back