Norwegian kjøper Widerøe

Re: Norwegian kjøper Widerøe

Er vel ganske naturlig at SAS ikke kommer opp på samme måte som tidligere. Når SAS var eier av Widerøe kom vel heller ikke Norwegian opp.

Er vel ganske naturlig at SAS ikke kommer opp på samme måte som tidligere. Når SAS var eier av Widerøe kom vel heller ikke Norwegian opp.

Da hadde de vel heller ikke interline?

Men som du sier, så gir det jo mest mening å beholde mest mulig av billettinntektene innen selskapet og ikke dele med konkurrentene.

Fra et forbrukerstandpunkt synes jeg det ville vært rederligere dersom WF bare tok vekk alle SAS-kombinasjoner i steden for å sensurere de billigste kombinasjonene WF/SK. Da ville det være lettere for folk flest å skjønne at man også burde sjekke prisene på sas.no .

Husk at under hver kabin klasse finnes det også bokstaver som igjen har forskjellig priser (og noen «regler»/innhold),
noe som kanskje forklarer forskjellen. Kanskje har ikke de billettene på wf.no samme bokstaver som de sas.no selger.

Jeg tror neppe det er forklaringen. Det ser ut til at på strekninger som både DY og SK flyr, er SKs avganger fjernet. F. eks. på reisen HFT-OSL er standardrutingen HFT-TOS, TOS-OSL. Men på det jeg har søkt kommer ingen av SK's direkteruter TOS-OSL opp på wideroe.no , kun med flybytter i BOO o.l.

Jeg vet jo ikke om det er SK som blokkerer eller WF som "sensurerer", men et eller annet er det. Det får nokså dramatiske utslag på pris. Billigste fullpris på tilfeldig valgt dato 26 april HFT-OSL på wideroe.no er kr 8457. På sas.no kr 3335.

Last edited:

Jeg tror neppe det er forklaringen. Det ser ut til at på strekninger som både DY og SK flyr, er SKs avganger fjernet. F. eks. på reisen HFT-OSL er standardrutingen HFT-TOS, TOS-OSL. Men på det jeg har søkt kommer ingen av SK's direkteruter TOS-OSL opp på wideroe.no , kun med flybytter i BOO o.l.

Jeg vet jo ikke om det er SK som blokkerer eller WF som "sensurerer", men et eller annet er det. Det får nokså dramatiske utslag på pris. Billigste fullpris på tilfeldig valgt dato 26 april HFT-OSL på wideroe.no er kr 8457. På sas.no kr 3335.

Altså, den mest åpenbare måten å kjøre trafikk internt i konsernet er vel å ikke ta ut like mye profitt på begge sider -- når kunden tar en WF-DY-kombinasjon bør det være billigere enn WF-SK. Man betaler jo ikke samme med DY på e.g. LGW-BOO som LGW-OSL + OSL-BOO?

Altså, den mest åpenbare måten å kjøre trafikk internt i konsernet er vel å ikke ta ut like mye profitt på begge sider -- når kunden tar en WF-DY-kombinasjon bør det være billigere enn WF-SK. Man betaler jo ikke samme med DY på e.g. LGW-BOO som LGW-OSL + OSL-BOO?

Norwegian tar generelt mer for A-B-C enn A-B + B-C.

Er vel pga "risikoen" de påtar seg ved forbindelser.
Virker som påslaget er mindre nå enn før

[...] når kunden tar en WF-DY-kombinasjon bør det være billigere enn WF-SK. Man betaler jo ikke samme med DY på e.g. LGW-BOO som LGW-OSL + OSL-BOO?

Det er vel ikke direkte sammenlignbart. Hadde prisingen vært differensiert ville det være en ting, men nå er jo tilsynelatende ingen "logiske" reisekombinasjoner med SK tilgjengelige i det hele tatt på wideroe.no .

Men forsåvidt ikke noe problem så lenge SK fortsatt selger de "logiske reiserutene". Man må bare venne seg til at wideroe.no ikke nødvendigvis viser beste reise lenger.

Last edited:

Virker som at BGO-SVG forsvinner til vinterprogrammet, og BGO-TRD går ned til 4 ukentlige for å dekke helgetrafikken, så da er vel i praksis disse rutene nærmest overført til WF. Får håpe det snart blir mulig å kjøpe rene WF-billetter på norwegian sine sider, slik at det er mulig å kombinere de to på utreise og retur.

Noen som vet om BGO-TOS har fått frekvensøkning etter DY la ned? Eller har WF samme frekvens som tidligere?
BGO-EVE er forøvrig og i gang, denne lever vel og i en tynn tråd og har kanskje sin siste sesong, er jo snodig hvis DY bare blir å fly OSL og EVE innenriks fra BGO på sikt, EVE gir på en måte ingen mening som DY sin andre destinasjon fra BGO…

Noen som vet om BGO-TOS har fått frekvensøkning etter DY la ned? Eller har WF samme frekvens som tidligere?
BGO-EVE er forøvrig og i gang, denne lever vel og i en tynn tråd og har kanskje sin siste sesong, er jo snodig hvis DY bare blir å fly OSL og EVE innenriks fra BGO på sikt, EVE gir på en måte ingen mening som DY sin andre destinasjon fra BGO…

Opplever det som tilnærmet lik frekvens, med noen få enkelt dager økning til 4 daglige (gjerne med en Q400 på morgen/dagrotasjonen). Ser ut til å bli nok en tur med -WEA på meg i morgen tidlig på BGO-TOS[emoji28]

Er det kommet noen signaler om hva som skjer med mulighet for bonusopptjening når avtalen med EuroBonus opphører i oktober?

Widerøe blir vel en naturlig partner for Norwegian og Strawberry sitt nye felles bonusprogram…som vel også skal inkludere SunClass.

Nå vil vel heller Widerøe gå inn i Norwegian Reward, på sikt.

Så er vel samarbeidet med Strawberry mer som en felles valuta, enn bonusprogram. Litt som Avios.

Med innslag av forsinkelser, uklare mål og innbyrdes krangling?

Krangling og forsinkelser er vanlige, men Wideroe kan bli en del av Reward foerst og Reward og Strawberry kan deretter lansere sin "valuta". Det har blitt ytret store ord om en ny "euro". Det er vel aa ta litt i, men et godt produkt kan det bli.

Ellers gir ikke Norwegian akkurat et veldig klart svar, på når de selv begynner å selge forbindelser med Widerøe på egne sider:

Norwegian launching sale of interlining tickets in medium-term
– already available via Widerøe and travel agents

Ellers gir ikke Norwegian akkurat et veldig klart svar, på når de selv begynner å selge forbindelser med Widerøe på egne sider:

Det kommer vel så fort DY kommer seg inn i Amadeus bookingsystem … børste at det skulle skje i sommer.

Back