Norwegian bestiller 222 fly

kjempeflott av Norwegian å handle massevis av nye flotte fly.
Men nå lurer eg på om Gardermoen flyplass begynner å skjelve litt i buksa pga det store ekspansjonen til Norwegian at utbygningen av ny terminalpir allerede blir for liten ?
 
kjempeflott av Norwegian å handle massevis av nye flotte fly.
Men nå lurer eg på om Gardermoen flyplass begynner å skjelve litt i buksa pga det store ekspansjonen til Norwegian at utbygningen av ny terminalpir allerede blir for liten ?

Da er det bare å fortsette på T3 (DY terminalen) :eek:

Vi i Haugesund kan vel avse noen plasser til noen fly, om mangelen blir stor, kremt!!! :D

Lurer på om ikke Rygge og Thon satt frokosten i halsen i går, og gikk for å :banghead:
 
Det är verkligen inte bara DY VS SAS på interkont. Så länge inte DY kan flyga dagligen i hög säsong till samtliga interkont linjer har konkurrenterna fördelar.
På linjerna till NYC och BKK blir framförallt CO/UA och Thai Airways tuffa konkurrenter till Kjos & CO. Thai är mycket stora på ARN/CPH/OSL-BKK och med ARN/CPH-HKT stärker de ytterliggare sitt grepp om kunderna. Thai kommer bli en svår konkurrent till DY och sannolikt erbjuda en överlägsen inflight produkt. SAS kan bidra med omfattande feed till sina Star Partners från Norden.

Med tanke på Norges politiskt ansträngda relationer med Kinas regering är det absolut inte självklart att luftfartsmyndigheterna i Peking beviljar Norwegian något flygtillstånd till Kina. Statliga Air China & SAS har däremot ett bra sammarbete. Med Air Chinas nya linje PEK-CPH & SAS linje CPH-PVG fördjupas sammarbetet ytterligare mellan de två Star Alliance bolagen.

Virker som Kjos har tenkt på det meste, og mye er klart sier han selv.

Neste år åpner Norwegian ruter til Bangkok og New York.

Deretter står mange asiatiske destinasjoner for tur.

- Asia blir vekstområdet fremover så vi kommer til å åpne flere ruter blant annet til Kina, sier Kjos.

- If you can’t beat them, join them er det noe som heter, fortsetter Kjus.

Han sikter da til at målgruppen ikke bare blir skandinavere som skal til Asia, men asiatere som skal Europa.

- Husk at mellomklassen i Kina øker med 60 millioner mennesker årlig. De skal ut og fly og mange skal til Europa, sier Kjos.
Norwegian kommer til å samarbeide med lokale partnere i de ulike land. Han tenker da blant annet på bookingsystemene.

- Vi har infrastrukturen klar. Vi har brukt mer enn 100 millioner kroner på å få til systemene. Dette blir copy and paste for oss, sier Kjos.

Kilde:http://www.na24.no/article3322081.ece
 
Betyr dette at Norwegian vil fly til BKK, og så ha fly der for å fly videre til andre asiatiske destiansjoner?
 
Last edited:
Betyr dette at Norwegian vil fly til BKK, og så ha fly der for å fly videre til andre asiatiske destiansjoner?

Sagt på en annen måte , han har fly i BKK og flyr Vestover til oss og andre veier _fra_ BKK

OSL blir vel ikke navet her.
 
Norwegian kommer til å samarbeide med lokale partnere i de ulike land. Han tenker da blant annet på bookingsystemene.

Hvis dette er sant er jo Norwegian på full fart vekk fra LCC-konseptet, med codeshare og interlineavtaler. Om slike avtaler opprettes med selskap i Thailand er jo veien kort til å gjøre det samme i Europa.
 
Hvis dette er sant er jo Norwegian på full fart vekk fra LCC-konseptet, med codeshare og interlineavtaler. Om slike avtaler opprettes med selskap i Thailand er jo veien kort til å gjøre det samme i Europa.

Jeg mener også å ha lest (men jeg husker ikke hvor) at de også beveger seg vekk fra point to point.
 
Hvis dette er sant er jo Norwegian på full fart vekk fra LCC-konseptet, med codeshare og interlineavtaler. Om slike avtaler opprettes med selskap i Thailand er jo veien kort til å gjøre det samme i Europa.

Men det er jo en grei strategi, la andre tro at de er LCC og punkt-til-punkt, mens man lager en helt annen butikk uten at folk får det med seg.

-A
 
Det er vi si at trofrasthet til en leverandør ikke lønner seg om man bestiller mange nok fly.
Kunne ikke Norwegian bestilt 222 fly fra Boeing, med gunstige avtaler? Og vil ikke det bli rot med mix av flytyper for et så til dags dato "lite" selskap som DY, når trenden er at man spesialsierer seg angående flyflåte?
 
Det er vi si at trofrasthet til en leverandør ikke lønner seg om man bestiller mange nok fly.
Kunne ikke Norwegian bestilt 222 fly fra Boeing, med gunstige avtaler? Og vil ikke det bli rot med mix av flytyper for et så til dags dato "lite" selskap som DY, når trenden er at man spesialsierer seg angående flyflåte?

Tror faktisk det ikke er så mye mer å hente inn rabatt på disse avtalene, da skal en vel mange dobble bestillingen, er vel like smart å vente til man trenger mer.
Enhetsflåte fordelen er vel DY som LN-MOW sier oppspist eller blir. Nå kan de gjøre som de vil. Synd de ikke kjøpte noen propp fly med det samme, for tynne tuter, Kjos vil visstnok ikke tilbake til det.
 
Ser ut som at Aftenposten har fått med seg at det foreløpig bare er snakk om 122 fly..
Er foreløpig bare en MOU med Airbus.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Norwegian-har-bestilt-122-fly---ikke-222-6749933.html#.TyHcmBONlHM

Tror neppe Aftenposten får SKUP-prisen for denne artikkelen... Dette er nok bare en teknikalitet, Norwegian hadde aldri presentert kjøpet på den måten de har gjort om de ikke var praktisk talt like "firm" med begge leverandører. For alt jeg vet kan det hende Boeing og Airbus har noe forskjellige rutinter rundt kontraktsinngåelser og kontraktsjuss, det ville jo ikke være overraskende i og med at de to opererer i to forskjellige forretningskulturer og under to forskjellige lovverk.
 
Neo er vel planlagt klar tidligere enn Max , ser også at kostnadene med utvikling av Max er beregnet til 2x Neo. I det ligger det trolig også større muligheter for forsinkelser.
 
Neo er vel planlagt klar tidligere enn Max , ser også at kostnadene med utvikling av Max er beregnet til 2x Neo. I det ligger det trolig også større muligheter for forsinkelser.

Kanskje Kjos gambler på forsinkelser og vil motta kompensasjon?
 
Vil det ikke være mulig for norwegian å selge flyene de har kjøpt, for mer enn de betalte for dem? Jeg tenker da på at andre flyselskap ikke trenger å vente, men kan få dem med en gang.
 
Vil det ikke være mulig for norwegian å selge flyene de har kjøpt, for mer enn de betalte for dem? Jeg tenker da på at andre flyselskap ikke trenger å vente, men kan få dem med en gang.


Det er nok en tanke som har streifet ledelsen i Norwegian ;)
 
Back
Top