Ryanair var vel ikke helt heldige med sin variant av denne løsningen, de har jo hatt litt problemer med å bli kvitt maskinene når de ønsket. Vi får håpe DY er dyktigere/heldigere.
Gratulerer så mye... Nå forstår jeg hva NAS står for, Norsk Alt Sammen, før hadde vi Svensk Alt Sammen.... Men vil det selskapet eksistere lenger dersom dette går i boks ??? Kan umulig være plass ,,???
AA la inn tidenes største fly ordre i Juli og søkte chapter 11 i slutten av november.
Får ikke tro det skjer med selskapet bak tidenes største europiske fly ordre....
Det er iallefall ikke plass i Norge... Flyene skal til utlandet.. første holdeplass Malaga.. flere baser vil tilkomme.. bare å holde seg fast.
Ingen av mine kompiser i DY var særlig fornøyde med dette.
Trond Giske er sikkert fornøyd til DY finner ut at det er mye billigere å flagge ut hele bedriften og skatte i utlandet... Hvorfor være i Norge, når så stor del av driften skal være i utlandet?
- Kan for eksempel Dubai bli brukt som en base for ekspansjon?
- Det kan godt bli det. Det er mange steder som er interessante som Kina og Bangkok. Bangkok vil bli brukt som base for langdistanseflyvningene våre. For USA er det spesielle regler for innenriksflyvning, så dit vil vi bare fly til og fra, sier Kjos.
Vel, störrelsen av ordren og faktum at de gjorde en "AA" og kjöpte fra bade Airbus og Boeing er en overraskelse. Björn Kjos og Norwegian ledelsen viser nok en gang stor instinkt for marked og kjöper til - finansiellt sett - beste tidspunkt.
Likevel bör man stille seg kritisk til noen ting. Veksten som selskap planlegger er supersonisc, for a ikke si astronomisk. Det bestar en realt fare for over ekspansjon a la People Express, som til slutt kunne ikke lengre handtere sitt eget vekst.
Nok en ting kommer til hodet. Det er utrolig lett a kjöpe 200 fly, men det kan vaere en stor problem a ha infrastruktur pa plass som trenges. Selv Avinor's mest ambionösje planer virker ikke a rekke for a kunne "huse" denne flaten som DY planlegger.
Personlig gleder jeg meg over faktum at det skal ansettes 5.500 flere fagfolk. (Selv om det ikke er helt klart om de er outsourced eller in-house... Men dette er en annen debatt) Det apner opp sjanser for mange unge som er villige a jobbe hard. En ekspansiv selskap er ogsa en garanti for gode karierre-muligheter.
Jeg personlig er sikkert at ledelse bade i EZY og FR vil vaere litt sjokkert over dette ordre. Med dette setter Norwegian en klart Signal "Vi er #1 i Norden!" En god del av veksten som NAX na planlegger vil skje pa bekostning av sine konkurrenter.
Men - da dette er sagt - sa har jeg en anelse at vi snart hörer flere viktige meldinger fra Norwegian...
Jeg hadde også vært veldig glad på DY sine vegne hvis denne veskten tilfalt Norge, men alle flyleveringer vil tilfalle utenlandske baser, så avinor kan slappe helt av.. de trenger ikke lage plass til alle disse flyene...
Jeg hadde også vært veldig glad på DY sine vegne hvis denne veskten tilfalt Norge, men alle flyleveringer vil tilfalle utenlandske baser, så avinor kan slappe helt av.. de trenger ikke lage plass til alle disse flyene...
Har man egentlig noe valg hvis man ønsker å ta opp kampen med andre LCC'er?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.