Norwegian bestiller 222 fly

Vil det ikke være mulig for norwegian å selge flyene de har kjøpt, for mer enn de betalte for dem? Jeg tenker da på at andre flyselskap ikke trenger å vente, men kan få dem med en gang.[/QUOTE Kjos har jo gått ut og sagt at en mulighet er å leie ut flyene, men veien derfra til å selge er jo ikke så stor.
Det virker som div flyselskap på denne lavaholmen vi har ute i Nordsjøen driver litt på denne måten og de har sikkert tjent noen kroner på å selge sine 3 bestilte 787 til DY
 
Helt utrolig nyhet, uten å diskutere hvem som er best av flyselskaper, må man jo si at dem som lo av Kjos da han startet, idag nok sitter med en fæl smak i munnen, Kjos viser med dette at han er en utrolig dyktig forretningsmann, tror ikke det blir siste "sjokk" melding fra han i fremtiden :)
 
Helt utrolig nyhet, uten å diskutere hvem som er best av flyselskaper, må man jo si at dem som lo av Kjos da han startet, idag nok sitter med en fæl smak i munnen, Kjos viser med dette at han er en utrolig dyktig forretningsmann, tror ikke det blir siste "sjokk" melding fra han i fremtiden :)

Ja, dette bekrefter vel bare nok en gang at luftfartsbransjen kan være en uforutsigbar bransje hvor hobbyanalytikere skal være forsiktige med å være bombastiske og påståelige med mindre de besitter veldig god kjennskap til bransjen og markedet :) Og noen ganger er ikke det godt nok engang.
 
Som nevnt til det kjedsommelige, enhetsflåte er overvurdert så snart du oppnår en viss størrelse. Og DY har forlengst passert den terskelen...


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=34.280312,-84.134606

Jeg tror hovedargument ligger nok en gang i tilgjenglighet.

Dersom man leser press-release til Norwegian i all ro sa sta det direkte inn der at hverken av de to leverandörer ble villige a levere 200+ som Norwegian ville ha innen denne tidsrommet. Ergo ble ordre splitted, begge leverandörer spilt ut mot hverandre og prisen dumped.

Airbus har fatt en MoU og det skulle skje mye för denne ikke kommer til virkeligheten.

Likevel tilbyr denne deling av flaten ogsa sjansen a ha A321 i fremtida og bruke den pa de mest volumsterke og mest lönnsomme ruter.

Vi fa ser hva fremtida holder, men jeg tror NAX og Björn Kjos i spissen kommer a overraske oss i minst en gang til. Spanair er konk, bmi baby ligger apent for salgs, LCC bransjen vil konsolidere seg enda mere i 2012. Det virker som NAX har bestillt flyene slik at du kan vokse ogsa i en scenario hvor de kjöper opp konkurrenter eller deler av konkursbo. Men, dette er min beskjeden privat mening...
 
Om så støvet har lagt seg, og tema hører muligens hjemme i en egen tråd.
Men hjelper det virkelig å senke forbruket med 10-20% og ha ansatt på "veldig langt øst" tariffer når oljen om 10år + ikke lenger koster $100 ,men kanskje $250 .
Flyselskapene vil vel snart ha 50% av sine kostnader i olje.
 
Om så støvet har lagt seg, og tema hører muligens hjemme i en egen tråd.
Men hjelper det virkelig å senke forbruket med 10-20% og ha ansatt på "veldig langt øst" tariffer når oljen om 10år + ikke lenger koster $100 ,men kanskje $250 .
Flyselskapene vil vel snart ha 50% av sine kostnader i olje.

Jo høyere oljepris, jo bedre gevinst får Kjos på sitt flykjøp. Folk må fly, og selskapene med de mest effektive flyene kommer til å få en enorm fordel når prisen stiger til nye høyder.
 
Jo høyere oljepris, jo bedre gevinst får Kjos på sitt flykjøp. Folk må fly, og selskapene med de mest effektive flyene kommer til å få en enorm fordel når prisen stiger til nye høyder.

Ikke uenig i det, men å fortsette å brenne olje vil ikke gi "billige" turer, men mer nødvendige , dyre turer.
 
Ikke uenig i det, men å fortsette å brenne olje vil ikke gi "billige" turer, men mer nødvendige , dyre turer.

Ja, og dette kan føre til at markedet endrer seg. Ikke sikkert at de aktørene og de markedssegmentene som gjør det best i dag, er de som gjør det best om 10-15 år. Flybransjen er temmelig dynamisk.
 
Om så støvet har lagt seg, og tema hører muligens hjemme i en egen tråd.
Men hjelper det virkelig å senke forbruket med 10-20% og ha ansatt på "veldig langt øst" tariffer når oljen om 10år + ikke lenger koster $100 ,men kanskje $250 .
Flyselskapene vil vel snart ha 50% av sine kostnader i olje.

Det hjelper mye a ha flyene i bestilling som forbruker mindre fuel. Selv dersom man ikke trenger dem selv, sa kan man lage en fortreffelig forretning av a selge nye fly direkte etter leveranse videre. DL gjorde dette i mange ar.

Men det hva skjer her er i mine öygn noe fundamentalt annet. DY legger med disse flyinnkjöp grunnlag for en transformasjon fra LCC+ til en nettverkselskap med lave priser (og kostnader). Med A og B i flaten blir dette dedicated fleets med individuelle kapasitaeter, som gir rom for enda mer diversifisering i fremtida. Mange muligheter og noen ekstra kostnader og utfordninger.

Samtidlig er man i ferd med a start langruter i 2013 og transformerer ogsa bookings-systemer til industri standard. Det er ikke uten grunn at noen i SAS ledelsen kikker bekymringsfult over til hva skjer i Diamanten. Og trolig ikke bare SAS sin ledelse... Her bygges det noe opp som har potensial a vaere riktig stor, dersom ledelsen i NAX klarer a finne de riktige tempo for sitt ekspansjon, som ikke nödvendigvis ma vaere den mest hurtige...
 
Flight International har i inneværende ukes nummer en helsides artikkel og interessant betraktning omkring DY's kjøp av nytt materiell.
Anbefales lest så får mange her inne svar på mange spørsmål.
 
403219_3040327883618_1125660117_33129500_571861806_n.jpg
 
Re: Spøker for finansieringen til Kjos

Står om dette i bestillingstråden. Det er nok bare politisk brusing med fjære .. Vil neppe få noen betydning.
 
Back
Top