Norwegian bestiller 222 fly

Man setter nesten morgenkaffen i halsen når man leser slike bestillingstall. Det er tydelig at det er low cost selskapene som er mest aggressive og satsingsklare, og det er nok der veksten vil komme først og fremst utover.
Nå er det neppe plass til alle disse fly (selv om de levere over en lang periode) i det skandinaviske luftfartsmarked, så hvem vet - kanskje dukker det både spanske, italienske etc helter opp på halen etter hvert;-). Mon tro om det blir skandinaviske crew ombord?

Jeg sitter her med en følelse at Kjos ser en mulig SAS-konkurs ikke langt vekk, og da vil være mest mulig forberedt til å komme til dekket bord..., før en viss MOL smetter inn.

Luftfart er spennende!

Tally-Ho
 
I diskussionen om DY eller SK vinder, kunne det være interessant, at se på hvor meget interline trafik SK har, for nok har DY "interline" med sig selv, men de har ikke interline med andre selskaber, så den del af trafikken hvor SK alene er en del af en samlet rejse, vil DY få svært ved at få fat i.

Personligt rejser jeg aldrig på seperate billetter på rejser hvor jeg ikke kan rejse PtP, her vil jeg til enhevr tid foretrække et netværkselskab der tilbyder interlining for sikkerheden når noget glipper.
 
Jeg sitter her med en følelse at Kjos ser en mulig SAS-konkurs ikke langt vekk, og da vil være mest mulig forberedt til å komme til dekket bord..., før en viss MOL smetter inn.

Nja, vet ikke helt om jeg deler den analysen. Ser man bort ifra de 22 737-800 så er dette maskiner som vel kommer tidligst i 2017 og senere. Og innen den tid er det vel sannsynlig at SAS enten er konkurs eller kommet seg igjen? Og skulle SAS gå konk er det vel stor sannsynlighet for at det skjer lenge før noen fly fra denne ordren er levert, så vet ikke om det er noen faktor her?
 
Man setter nesten morgenkaffen i halsen når man leser slike bestillingstall. Det er tydelig at det er low cost selskapene som er mest aggressive og satsingsklare, og det er nok der veksten vil komme først og fremst utover.

Tally-Ho

Ja det er vel sånn det er overalt stort sett nå?
Inntrykket man får ved å følge litt med på rutenytt fra f eks USA er at de store 'legacies' kutter og kutter, og all vekst ser ut til å komme fra lavkostselskap.
 
Angående finansiering fra Hegnar (Tror ikke DY trenger emisjon med det første):

http://www.hegnar.no/bors/article676592.ece

Quote:
- Flyene er hovedsakelig finansiert gjennom eksportkreditter. Videre venter vi at Norwegian vil ha positiv kontantstrøm frem til 2016 og bygge opp egenkapitalen, sier Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities til TDN Finans.

Merkelig at Jacobsen gjør en så lettvint "analyse" av finansieringen - eksportkredittene er å regne som garanti for at flyene faktisk blir bygget. Norwegian må siden betale for faktisk leveranse av flyene. For å klare dette tror jeg Norwegian må hente penger i aksjemarkedet...
 
Undrer mig over at der ikke er nogen B787 i denne ordre....måske DY alligevel ikke vil
satse på oversøiske ruter
Hilsen Ole

Dreamlinere er jo allerede bestilt, det er skrevet side opp og side ned om dette på tidligere tråder.
 
Merkelig at Jacobsen gjør en så lettvint "analyse" av finansieringen - eksportkredittene er å regne som garanti for at flyene faktisk blir bygget. Norwegian må siden betale for faktisk leveranse av flyene. For å klare dette tror jeg Norwegian må hente penger i aksjemarkedet...

Tja, Kjos sier selv at de klarer seg med finansiering gjennom eksportfinansiering og gjennom flyprodusentene selv. Og Kjos sier ihvertfall selv at finansieringen er på plass. Så jeg tror faktisk de kan klare dette uten en emisjon
 
Kjos sier at flyene i Norwegian-flåten ideelt sett skal skiftes ut etter syv år i drift. Er virkelig flyene så dårlige at det ikke lønner seg å bruke dem lenger? Eventuelt, er de nye flyene så gode at det vil lønne seg å bytte ut fly som bare er syv år gamle?
 
Kjos sier at flyene i Norwegian-flåten ideelt sett skal skiftes ut etter syv år i drift. Er virkelig flyene så dårlige at det ikke lønner seg å bruke dem lenger? Eventuelt, er de nye flyene så gode at det vil lønne seg å bytte ut fly som bare er syv år gamle?

De faktorene som kommer inn her er hva man kjøper flyet for, også hva man får for de når man selger det etter 7 år, kontra økningen av vedlikeholdskostnader etterhvert som flyet blir eldre

Ellers er det jo en relevant at Kjos nevner at de nå begynner nå en størrelse som gjør at enhetskostnadene ikke vil gå så mye mer ned pga størrelse på flåten, men det derimot er mer å hente gjennom kjøp av store kvanta fra produsentene.

Kjos nevner 2016 som første A320neo og 2017 for 737max, og ser for seg en årlig vekst 2016-2013 på 11%, hvilket vil gi dem 6% av totalmarkedet i Europa i 2022
 
Last edited:
Overraskende med Airbus i bestillingen!

Enig i det - og et spennende strategisk grep! Vet vi noe sikkert om hvilke(n) variant(er) av 320neo-familien det er snakk om? 319neo blir vel for liten, men det hadde jo gitt en slags mening om Kjosern ønsket seg 321neo for å kunne øke setekapasiteten ytterligere på høyvolumstrekninger, når han først går vekk fra 737. Vil våge påstanden at 321neo antakelig blir et mer modent produkt enn 737-9 når de leveres (med bakgrunn i hvor mange eksemplarer som er produsert av de respektive forgjengere).

Uansett må det ligge ganske tungtveiende argumenter på enten pris, produksjonskapasitet, differensierte produkter (kapasitet f.eks.) eller en kombinasjon for at DY skulle ønske å dele denne ordren. Operasjonene vil jo bli noe mer kompliserte med to forskjellige leverandører og to fortsatt ganske forskjellige fly, med tanke på crew, vedlikehold, handling osv.
 
Fyyyyyyyyyyy flate! Den kom som en overraskelse!

Gratulerer til alle involverte. Dette må være sinnsykt spennende.
 
Oj, dette var en så spennende og god nyhet at jeg angrer på at jeg sov til 1010 i dag! 222 fly...... Blir nesten målløs. Det er ikke så mange år siden at de fløy noen Fokkere langs kysten. Og så Airbus også. Du store alpakka.
 
Fikk sms av en venn som spurte om det var sant, jeg svarte at sikkert bare NRK som har blingsa deluxe...

Så feil kan man ta:D

Spennende med Airbus også, det var det siste jeg hadde trudd.
 
Oi oi, dette var friskt! Noen med oversikt over hvor mange fly Norwegian har i bestilling totalt? Og opsjoner?
 
Dreamlinere er jo allerede bestilt, det er skrevet side opp og side ned om dette på tidligere tråder.

ja TAK,,,Det har jeg viden om, men tænkte altså på ny ordre og ikke bare dem
som allerede er i vente

Hilsen
Ole
 
Uansett må det ligge ganske tungtveiende argumenter på enten pris, produksjonskapasitet, differensierte produkter (kapasitet f.eks.) eller en kombinasjon for at DY skulle ønske å dele denne ordren. Operasjonene vil jo bli noe mer kompliserte med to forskjellige leverandører og to fortsatt ganske forskjellige fly, med tanke på crew, vedlikehold, handling osv.

Etter å ha hørt pressekonferansen så har Kjos gitt et slags svar: Den "marginale" stordriftsfordelen faller med så store flåter, slik at det er mer penger å hente på forhandlinger med produsentene enn på å fase inn enda flere fly fra samme fabrikant.

Og factsheet som Norwegian har lagt ut spesifiserer ytterligere:
Dual Fleet
The size of the Airbus and Boeing orders are individually large enough to optimize scale economies alone. The choice of a dual fleet increases bargaining power for Norwegian and secures a more optimal delivery schedule of aircraft, as one single manufacturer is not able to accommodate Norwegian’s need for aircraft. A dual fleet also reduces the risk of delayed certification and other risks associated with being dependent on one aircraft type only.
 
Last edited:
Oi oi, dette var friskt! Noen med oversikt over hvor mange fly Norwegian har i bestilling totalt? Og opsjoner?

Ihht dette faktaarket:

Norwegian has the following fleet plan including leases:
• 134 Boeing 737-800 (48 delivered)
• 100 Boeing 737 MAX8
• 100 Airbus A320neo
• 6 Boeing 787-8 Dreamliner
• 14 Boeing 737-300 (all delivered – being phased out)

Det sier ikke noe om detaljene rundt hvor mange fly som til enhver tid kommer til å være operative, men det er det jo ingen som vet sikkert heller. :)
 
Oj, dette var en skikkelig overraskelse, trodde at eg leste feil med de samme, men gratulerer ivertfall! :)
Ps: blir de nokk bilder til alle halene? :p
 
Back
Top