fikk nesten hjerte i halsen da jeg fikk denne nyhten på klokkeradioen i dag tidlig.
Jeg har jo tenkt tanken, DY fikk en meget god deal da de handlet fly sist og erfarte hvor mye det er å spare på å bestille når markedet skjellver. I Europa har vi Eurokrisen, mens USA ser ut til begynne en klatring opp av bølgedalen. Derfor er dette rett tidspunkt til å bestille fly langt frem i tid.
Vi har jo sett at flere selskaper har bestilt maskiner fra både Boeing og Airbus og en 2-merke strategi kan fra et innkjøps synspunkt være veldig fornuftig. De kan for fremtiden også "stjele" piloter fra alle selskaper, ikke bare de som flyr 737. Når A320 begynner å komme inn i flåten rundt 2016-2017 vil DY ha ca 100 737NG og dermed nærmer de seg maks oppnåelig besparelse på stordrifts fordeler. Det er også å anta at videre ekspansjon vil skje ved at NEO maskinene kommer inn og at DY vil opperere en flåte på rundt 200 fly i 2025.
I dag er det tilnærmet umulig å få solgt en 737-200, Classic serien er ikke det mest lettsolgte, mens det går greit å bli kvitt NG fly. Det samme vil vi oppleve fra 2020 når MAX har vært på markedet en tid, da vil Classic være mer vanskelig å bli kvitt, mens NG fremdeles er relativt lettsolgt til en fornuftig pris. DY vil derfor alltid ha en flåte bestående av lettsolgte fly som dessuten er billige både i vedlikehold og på fuel. Ser de at markedet for flyreiser stuper, kan de selge fly som er pasert 6år i steden for 7år og dermed redusere flåten kjapt, samme kan de velge å beholde fly til de er f.eks 10år dersom markedet ekspanderer. Den dagen det kommer enten enda en versjon av 737 og A320 eller det kommer en etterfølger i form av f.eks 797 så vil DY ha en moderne flåte som fremdeles er lettsolgt.
At DY ble først i Europa med MAX er jeg ikke overrasket over, jeg hadde heller vært overrasket dersom de ikke hadde vært blandt de aller første. DY har jo vært fus i alt de siste årene og ser at det også er økonomisk lønnsomt å være det.
Kjos sa også at denne store flåten var viktig for feed på IC rutene. De har også planer om en base/hub i Mallaga. Kan denne basen være senter for IC rutene til spesielt Sør Amerika? Og også noen ruter på Afrika?
Jeg har jo tenkt tanken, DY fikk en meget god deal da de handlet fly sist og erfarte hvor mye det er å spare på å bestille når markedet skjellver. I Europa har vi Eurokrisen, mens USA ser ut til begynne en klatring opp av bølgedalen. Derfor er dette rett tidspunkt til å bestille fly langt frem i tid.
Vi har jo sett at flere selskaper har bestilt maskiner fra både Boeing og Airbus og en 2-merke strategi kan fra et innkjøps synspunkt være veldig fornuftig. De kan for fremtiden også "stjele" piloter fra alle selskaper, ikke bare de som flyr 737. Når A320 begynner å komme inn i flåten rundt 2016-2017 vil DY ha ca 100 737NG og dermed nærmer de seg maks oppnåelig besparelse på stordrifts fordeler. Det er også å anta at videre ekspansjon vil skje ved at NEO maskinene kommer inn og at DY vil opperere en flåte på rundt 200 fly i 2025.
I dag er det tilnærmet umulig å få solgt en 737-200, Classic serien er ikke det mest lettsolgte, mens det går greit å bli kvitt NG fly. Det samme vil vi oppleve fra 2020 når MAX har vært på markedet en tid, da vil Classic være mer vanskelig å bli kvitt, mens NG fremdeles er relativt lettsolgt til en fornuftig pris. DY vil derfor alltid ha en flåte bestående av lettsolgte fly som dessuten er billige både i vedlikehold og på fuel. Ser de at markedet for flyreiser stuper, kan de selge fly som er pasert 6år i steden for 7år og dermed redusere flåten kjapt, samme kan de velge å beholde fly til de er f.eks 10år dersom markedet ekspanderer. Den dagen det kommer enten enda en versjon av 737 og A320 eller det kommer en etterfølger i form av f.eks 797 så vil DY ha en moderne flåte som fremdeles er lettsolgt.
At DY ble først i Europa med MAX er jeg ikke overrasket over, jeg hadde heller vært overrasket dersom de ikke hadde vært blandt de aller første. DY har jo vært fus i alt de siste årene og ser at det også er økonomisk lønnsomt å være det.
Kjos sa også at denne store flåten var viktig for feed på IC rutene. De har også planer om en base/hub i Mallaga. Kan denne basen være senter for IC rutene til spesielt Sør Amerika? Og også noen ruter på Afrika?