Norwegian bestiller 222 fly

Wow! Bare å gratulere. Og først ut med 737max i Europa + A320neo. Det må man si er spenstig.
 
Dette var artige nyheter! Som Airbusfan kan det bli morsomt å se airbusfly i norwegianfarger (om de blir brukt på innenriks da, ikke alle som bor rundt OSL).

Hvordan blir det med langdistansesatsingen til Norwegian fremover? Kan vi vente enda flere ordre fra en eller begge av flyprodusentene om kort tid, eller vil Norwegian se det an med tanke på hvordan denne satsinga går?
 
Wow, virkelig imponerende greier.

Listepris er 127 miliarder, så faktisk betalt pris er trolig omkring halvparten ifølge flere medier. Antar Norwegian har 1) fått veldig gode priser og 2) fått god finansiering på plass for dette. Det at man splitter ordren mellom produsentene kan kanskje være et tegn på dette, det er hard kamp om slike ordre.
 
Hats off til DY, noget af en satsning :up:

Mon ikke MOL fik kaffen galt i halsen her til morgen :stir
 
Wow, virkelig imponerende greier.

Listepris er 127 miliarder, så faktisk betalt pris er trolig omkring halvparten ifølge flere medier. Antar Norwegian har 1) fått veldig gode priser og 2) fått god finansiering på plass for dette. Det at man splitter ordren mellom produsentene kan kanskje være et tegn på dette, det er hard kamp om slike ordre.

DN sier dette om rabatter:

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2316828.ece

- En slik ordre kvalifiserer for en enorm rabatt. På flykjøpene Norwegian gjorde i 2007 regner vi med at de fikk en rabatt på 45 prosent. Den gang så fremtiden tøffere ut i flybransjen, men vi skal nok regne med at Norwegian får 40-50 prosent rabatt på disse ordrene, sier Sivertsen til DN.no.

Angående finansiering fra Hegnar (Tror ikke DY trenger emisjon med det første):

http://www.hegnar.no/bors/article676592.ece

- Flyene er hovedsakelig finansiert gjennom eksportkreditter. Videre venter vi at Norwegian vil ha positiv kontantstrøm frem til 2016 og bygge opp egenkapitalen, sier Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities til TDN Finans.
 
Hvor mange fly har DY i flåten pr i dag?
Er de fleste leaset, så de enkelt kan kvitte seg med dem når de nye kommer?

BF:cool2
 
Undrer mig over at der ikke er nogen B787 i denne ordre....måske DY alligevel ikke vil
satse på oversøiske ruter
Hilsen Ole
 
Wow, virkelig imponerende greier.

Listepris er 127 miliarder, så faktisk betalt pris er trolig omkring halvparten ifølge flere medier. Antar Norwegian har 1) fått veldig gode priser og 2) fått god finansiering på plass for dette. Det at man splitter ordren mellom produsentene kan kanskje være et tegn på dette, det er hard kamp om slike ordre.

Helt sikkert. Den store vinneren er nok Norwegian, ikke Airbus eller Boeing.
Norwegian er i en slik situasjon at de kan få frem de beste fra begge to. Med så gode rabatter som Norwegian oppnår, vil det være god butikk å bestille mange nye fly og selge de videre etter "kort" tid til vanlig listepris.
Tipper vi får se MAX i Nord-Skandinavia på kortere ruter og NEO til kontinentet og på lange ruter mot syden og Dubai. På den måten får man det mest effektive flyet på hver enkelt rute.

Jeg tror ikke SAS og andre konkurrenter har grunn til å sove så mye dårligere av dette. Det eneste denne ordren bekrefter er kortere tid for hvert enkelt fly i flåten, og klok bruk av marked, rabatt og finansieringsmuligheter. Ekspansjonsplaner er vel de samme som de var tidligere? Selvsagt får Norwegian en ny, effektiv og moderne flåte til enhver tid, men det er ikke det eneste som teller for å tjene penger på flyreiser.
Uansett, gratulerer til Norwegian og Kjos, denne ordren forteller litt om hva de har fått til!
 
Er det ikke Ryanairs politikk å kjøpe splitternye fly, for så å selge de når den første helsjekken av flyet kommer? Så kjøper de nye fly.

Er det dette Norwegian skal gjøre? Altså, de kjøper over to hundre fly, men disse skal fases inn og ut over tid?
 
Moderator

Som noen sikkert har lagt merke til så er det ryddet litt i tråden og vi oppfordrer brukerne til ha en viss grad av seriøsitet og saklighet, ikke gjøre dette til en pissekonkurranse eller skittkastningstråd, vise litt folkeskikk og vi trenger ikke å Hitle tråden allerede....selv om det ble gjort et forsøk :old

NB: Endel innlegg ble fjernet av den grunn de var svar med quoting av tåpelige innlegg, så er ikke alle som fikk sin post slettet som har gjort noe galt ;)

/Moderator
 
Jeg tror ikke SAS og andre konkurrenter har grunn til å sove så mye dårligere av dette. Det eneste denne ordren bekrefter er kortere tid for hvert enkelt fly i flåten, og klok bruk av marked, rabatt og finansieringsmuligheter. Ekspansjonsplaner er vel de samme som de var tidligere? Selvsagt får Norwegian en ny, effektiv og moderne flåte til enhver tid, men det er ikke det eneste som teller for å tjene penger på flyreiser.
Uansett, gratulerer til Norwegian og Kjos, denne ordren forteller litt om hva de har fått til!

Dette burde skremme SAS litt mer enn som så. Dette gir DY en større grad av flekisbilitet i forhold til kapasitet. De kan ekspansere ganskse kraftig hvis de ønsker, bare ved å ha fly lenger i flåten. Samtidig som de vil ha en kostnadseffektiv flåte. Hvis man kombinerer dette med forbedringer andre steder i organisasjonene så kan dette bli litt vel spennende for SAS. DY vil ha en kontinuerlig fordel på kostnadssiden, noe som vil kunne stresse SAS organisasjonen. Samtidig så kan og vil nok DY satse på å forbedre andre deler av organisasjonene. Jeg er usikker på hvor lenge SAS kan fremstå som "nr 1" på punktlighet. Og da kan det jo hende at mere av high-yield passasjerene bytter osv....

DY har med dette flykjøpet tatt styringen, og nå er det SAS som må finne ut hvordan de skal kunne svare.
 
Uansett, gratulerer til Norwegian og Kjos, denne ordren forteller litt om hva de har fått til!
Helt enig, det er rimelig bra å få til noe slikt, det er helt sikkert og visst. Man må bare gratulere.

Håper på mange nye Norwegian-ruter, og også at SAS består!
 
Back
Top