Re: Norwegian åpner sju nye direktelinjer fra Göteborg
Det må være ett ganske stort potensiale i GOT. Hvis en ser på hvor stor Göteborg er befolkningsmessig kontra Bergen, så er det egentlig ganske utrolig at de ikke figurerer med større trafikk.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_largest_airports_in_the_Nordic_countries
GOT - 4,133,040
GSE - 714,798
Total
4,847,838
vs.
BGO -
5,078,267
Ser en på størrelsen befolkningsmessig så er det total knockout til GOT.
GOT by - 513,751 - Greater metropolitan area - 928,629
BGO by - 260,800 - Greater metropolitan area - 385,300
Med dobbel så stor befolkning i byen og 2,5 så stor befolkning i nærområdet til GOT, så er det litt snodig at det ikke finnes flere direkteruter ut fra GOT enn det som er tilfellet idag.
Norwegian har økt trafikken mye ved BGO, og det burde absolutt være mulig for Norwegian å øke mengden passasjerer ved GOT betydelig. Det artige er at Ryanair og Wizzair begge er på GSE - Göteborg Säve (Gothenburg City Airport) og at flyplassen i tillegg har hatt tilbakegang fra 2009 til 2010. Ryanair legger i tillegg ned to ruter i slutten av mars, så tilbakegangen kan fortsette i 2011 for Säve.
Jeg er klar over at BGO har stor trafikk pga innenrikstrafikk som i Sverige ofte er konkurrert bort av toget. BGO har stor trafikk med turister pga "Gateway to the Fjords", men GOT har da vitterlig turister de også. I tillegg har man Saab og Volvo rett i nærheten, samt annen tung industri.
Jeg tror dette kan bli god butikk for DY jeg.