Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser/innleie 2019

Er vel bare å fly rundt tysk luftrom... Kan bli en lang tur, men hele hysteriet rundt MAX groundingen begynner å ta litt av... Flyet er trygt det - litt uheldig med en MCAS som kun benytter èn AoA sensor, og et crew som ikke gjorde riktige memory items (unreliable airspeed), og dermed mistet kontrollen på flyet... At pressen har fått skrive uhildet at "crewet gjorde alt riktig" gjør ikke saken bedre for Boeing og MAX... Jeg setter meg inn i en MAX for å fly any day - riktignok helst med to AoA vanes og et failsafe MCAS system.

Ved crewets bruk av feil sjekklister, eller evt totalt utelatelse av sjekkliste og memory items, så er det ikke bare MAX som må groundes. Speed kills, enten den er for høy eller for lav

Dette har ingenting med hysteri å gjøre. Isolert sett er hendelsen med MCAS håndterbar, men det er prosessene rundt godkjenning av 737 MAX som er utfordringen.
Her er det mye som må avklares og samtidig sørge for at vi for fremtiden er sikker på at når ett fly har typegodkjenning så er denne basert på objektive vurderinger og ikke masse dokumentasjon fra produsent som ikke blir godt nok kvalitetssikret av en uhildet organisasjon.
Her er det avdekket mye rart som skal avklares og når operatørene ikke har fått info om systemet kan en stille seg spørsmålet: Er det andre ting med MAX eller andre flytyper som også skulle vært bedre opplyst?

Vet ikke om det er relatert til MAX, men DY har kansellert søndagsavganger i sommer for ARN-BGO-ARN som var satt opp som DY4139/DY4140.

Passerte rett over hustaket her på Bærums Verk nå i 12000 fot i god driv mot OSL. Sist jeg så en MAX 8 var på LPA i midten av mars.....

Espen

SE-RTA skal visst flys fra LPA til København i morgen og parkeres der. Da er alle skandinavene 'hjemme'.

Virker som 9H-AGU (albino A330-300) også opererer på OSL-BCN i dag. Kom inn fra ARN tidligere i dag.

Espen

Tror nok at de begynner å angre litt på at de utsatte leveranser av både Max og 321LR, Max blir jo utsatt uansett, og nå som det er såpass rolig og null vekst kunne de jo brukt litt tid de har til overs på å implementere inn 321LR i flåten. Selve groundingen av Max passa jo igrunn bra med tanke på at de da ble tvunget til å roe ned samtidig som de ønsket det, men nå som passasjertallene synker så ble det vel litt for mye...

Ryktes om at EI-FYF kommer til OSL i morgen fra kittilä. Noen som da har en oppdatert oversikt over hvor de forskjellige står?

Skal man ta Icelandair som eksempel, så ser det ut som Norwegian bare kan regne med å få dekket en liten del av alle MAX kostnadene, slik jeg tolker tallene her

https://www.flightglobal.com/news/a...rees-initial-fraction-of-737-max-comp-461004/

Icelandair has reached an initial agreement with Boeing partially compensating the airline for earnings lost as a result of the 737 Max grounding.

The airline says the "interim" compensation agreement covers "a fraction" of the total losses incurred as a result of the grounding which began in March this year and has yet to be lifted.

Back