Er vel bare å fly rundt tysk luftrom... Kan bli en lang tur, men hele hysteriet rundt MAX groundingen begynner å ta litt av... Flyet er trygt det - litt uheldig med en MCAS som kun benytter èn AoA sensor, og et crew som ikke gjorde riktige memory items (unreliable airspeed), og dermed mistet kontrollen på flyet... At pressen har fått skrive uhildet at "crewet gjorde alt riktig" gjør ikke saken bedre for Boeing og MAX... Jeg setter meg inn i en MAX for å fly any day - riktignok helst med to AoA vanes og et failsafe MCAS system.
Ved crewets bruk av feil sjekklister, eller evt totalt utelatelse av sjekkliste og memory items, så er det ikke bare MAX som må groundes. Speed kills, enten den er for høy eller for lav
Dette har ingenting med hysteri å gjøre. Isolert sett er hendelsen med MCAS håndterbar, men det er prosessene rundt godkjenning av 737 MAX som er utfordringen.
Her er det mye som må avklares og samtidig sørge for at vi for fremtiden er sikker på at når ett fly har typegodkjenning så er denne basert på objektive vurderinger og ikke masse dokumentasjon fra produsent som ikke blir godt nok kvalitetssikret av en uhildet organisasjon.
Her er det avdekket mye rart som skal avklares og når operatørene ikke har fått info om systemet kan en stille seg spørsmålet: Er det andre ting med MAX eller andre flytyper som også skulle vært bedre opplyst?