Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser/innleie 2019

Hei. Jeg lure på en ting. Når det gjelder MAX flyene-. Hvor står LN-BKC hen nå?? Jeg reiste fra LPA i april. Telte 4 stk DY MAX Maskiner som stod på bakken der. Noen som har reg nr på alle MAX flyene som står strandet på LPA??

Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Norwegian sin SE-RTB er på ferryflight mellom Malaga og Stockholm. Vistnok skal både Nederlenderne og Tyskerne nekte de å fly i luftrommer sitt så foreløbig surrer den rundt i Nord Frankrike uten å komme videre

Attachments

• Screenshot_20190611_123422_com.flightradar24free.jpg
    Screenshot_20190611_123422_com.flightradar24free.jpg
    131.6 KB · Views: 991

Norwegian sin SE-RTB er på ferryflight mellom Malaga og Stockholm. Vistnok skal både Nederlenderne og Tyskerne nekte de å fly i luftrommer sitt så foreløbig surrer den rundt i Nord Frankrike uten å komme videre

Endte opp i Vatry i Frankrike. Hadde de glemt sjekke om de faktisk kunne fly over Tyskland?

https://www.aviation24.be/airlines/...rance-after-refusal-to-enter-german-airspace/

Norwegian Boeing 737 MAX forced to land in France after refusal to enter German airspace

Hvorfor skal de flytte på en B373-MAX?
Kan de ikke la den stå der den var??

Hvorfor skal de flytte på en B373-MAX?
Kan de ikke la den stå der den var??

Det er lov å flytte på B737MAX-maskiner hvis de er tomme, med kun crew ombord.
Grunnen til at de ønsker å flytte på dem, er for å kunne ta vedlikehold på sin egen base der de har ansatte som har sin faste arbeidsplass, samt at det koster å leie stands på flyplasser der de selv ikke leier/eier stands.

Grunnen til at de ønsker å flytte på dem, er for å kunne ta vedlikehold på sin egen base der de har ansatte som har sin faste arbeidsplass, samt at det koster å leie stands på flyplasser der de selv ikke leier/eier stands.

Tusen takk for info :)

Kunne de ikke flytte dem til et sted de kan montere wifi i dem. Jeg håper på en ny Dubai tur i en Max til vinteren og da vil jeg gjerne ha wi-fi.

Det er ikke korrekt. ALLE flyvninger med B737 MAX har været forbudt i Tyskland siden 12. marts. Der fremgår af NOTAM udsendt d. 12/3. Det er virkelig underligt, at Norwegian ikke har undersøgt dette/været klar over dette.

Det er ikke korrekt. ALLE flyvninger med B737 MAX har været forbudt i Tyskland siden 12. marts. Der fremgår af NOTAM udsendt d. 12/3. Det er virkelig underligt, at Norwegian ikke har undersøgt dette/været klar over dette.

Den NOTAM var i utgangspunktet tidsbegrenset til 11/6. Tyskerne fikk der veldig travelt med å forlenge forbudet når de fant ut at Norwegian hadde en i lufta på vei mot luftrommet deres.

Den NOTAM var i utgangspunktet tidsbegrenset til 11/6. Tyskerne fikk der veldig travelt med å forlenge forbudet når de fant ut at Norwegian hadde en i lufta på vei mot luftrommet deres.

Såvidt jeg har kunne læse var den pågældende NOTAM gyldig til og med 12/6. Men kan være jeg tager fejl. Men umiddelbart var det vel forventeligt at tyskerne forlængede forbuddet.

https://www.dfs.de/dfs_homepage/en/... Max 8 and Max 9 banned from German airspace/

This ban applies from 12 March 2019, 18.30 hrs (local time). It will be valid for an initial period of three months, i.e. until and including 12 June 2019.

Såvidt jeg har kunne læse var den pågældende NOTAM gyldig til og med 12/6. Men kan være jeg tager fejl. Men umiddelbart var det vel forventeligt at tyskerne forlængede forbuddet.

Der har stått tilogmed 12/6, vet ikke hvilket klokkeslett og en uttalelse fra DFS som sa 11/6. Uansett sa DFS selv at det hadde vært et gap som Norwegian hadde forsøkt å utnytte.

Er vel bare å fly rundt tysk luftrom... Kan bli en lang tur, men hele hysteriet rundt MAX groundingen begynner å ta litt av... Flyet er trygt det - litt uheldig med en MCAS som kun benytter èn AoA sensor, og et crew som ikke gjorde riktige memory items (unreliable airspeed), og dermed mistet kontrollen på flyet... At pressen har fått skrive uhildet at "crewet gjorde alt riktig" gjør ikke saken bedre for Boeing og MAX... Jeg setter meg inn i en MAX for å fly any day - riktignok helst med to AoA vanes og et failsafe MCAS system.

Ved crewets bruk av feil sjekklister, eller evt totalt utelatelse av sjekkliste og memory items, så er det ikke bare MAX som må groundes. Speed kills, enten den er for høy eller for lav

Last edited:
Back