Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser/innleie 2019

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det kan vel kanskje bety at vi ikke får se Norwegians B737MAX-maskiner i luften med det første, selv etter at flyforbudet er opphevet. Kanskje det er lurt å vente til en evt. juridisk krangel er ferdig.

Espen
 
Hei. Vet jo at det er tunge tider nå og Norwegian sliter. Og har lest litt i denne tråden om B737 MAX. Men regner sterkt med at Norwegian har kansellert sine videre bestillinger av flere B737 MAX Fly nå. Siden selskapet må reddes og ikke minst at MAX står vel på bakken ennå. Gikk inn på Planespotters.net og så oversikten hvor mange B737 MAX fly Norwegian har nå. Telte 18stk.
 
MAX forsvinner vel ut sammen med Dreamliner`n - så kan de ha en enhetsflåte med 737-800 - som jo for Norwegian har vært en suksess og arbeidshest.
 
Ja jeg håper Norwegian satser på B737-800 en stund framover. Tror dessverre at Max8 har såpass mye negativ omtale og oppmerksomhet at mange er forholdvis skeptiske til flyet.
 
Ryan Air og sjefen O'Leary har og gjort seg tanker om kommende bruk av Max. I et intervju med The Economist rett før jul uttalte han følgende:

The first is that, if you offer people low-enough fares, not even safety concerns will keep them from travelling. The threat of terrorism did not put off passengers for long.

Hvordan kurere engstelige passasjerer begrunner han slik.

Its [737 Max] more numerous seats and lower fuel costs allow Ryanair to make tickets ultra-cheap. Anyone who does not want to board it will be put on a later flight on another aircraft, Mr O’Leary promises. But, he says, “€9.99 [$12] fares will cure an awful lot of customer apprehension.”

Kilde: https://www.economist.com/business/2020/12/16/the-parable-of-ryanair
(ligger nok bak betalingsmur)
 
MAX forsvinner vel ut sammen med Dreamliner`n - så kan de ha en enhetsflåte med 737-800 - som jo for Norwegian har vært en suksess og arbeidshest.



Da blir det ihvertfall slutt på maset om konkurrentenes ‘gamle fly’ .... ;)
 
Er det ikke grunn til å tro at "nye DY" vil prioritere å få inn Max'ene i trafikk så snart de europeiske luftfartsmyndighetene har godkjent flyet. Bedre å fly med nyere Max'er i stedet for aldrende -800?
 
Max skal få noen tusen flytimer før jeg går ombord.
Så hadde jeg sitti som flåtesjef i Norwegian så hadde jeg solgt alle max fly.

Hvor er Norwegian med å få noe penger fra Boeing for tull med Dreamliner og Max?
 
Er det ikke grunn til å tro at "nye DY" vil prioritere å få inn Max'ene i trafikk så snart de europeiske luftfartsmyndighetene har godkjent flyet. Bedre å fly med nyere Max'er i stedet for aldrende -800?

Mye her kommer jo an på hvordan flåten ser ut etter konkursprosessen. Det hefter jo både usikkerhet rundt prosessen med Boeing, men den løses neppe innen restruktureringen er ferdig. Flåten er vel en miks av leasede og egeneide, og speseilt de sistnevnte er jo litt utfordrende å bli kvitt, med mindre man får noen kreditorer til "å tiltre pantet"
 
Er det ikke grunn til å tro at "nye DY" vil prioritere å få inn Max'ene i trafikk så snart de europeiske luftfartsmyndighetene har godkjent flyet. Bedre å fly med nyere Max'er i stedet for aldrende -800?



Ikke sikker på at CFO’en er helt enig i den .. ;)
 
2022 blir tidenes reiseår, aldri har så mange mennesker hatt lyst på å reise. Mange fly har blitt skrapet før tiden, samtidig som produksjonen har vært vesentlig mindre i 2020 og for 737Max's del også i 2019. Det kommer til å være mangel på både fly og piloter. Prisene kommer til å gå opp da det er selgers marked og selskapene, som fremdeles er i drift tjener sykt bra. Bare å håpe DY har flest mulig MAX, som er både driftssikre og økonomiske. Dessuten må de på ett eller annet tidspunkt fase ut 737-800 og da er det MAX som er etterfølgeren.
Jeg håper virkelig de klarer å beholde så mange MAX som mulig.
 
2022 blir tidenes reiseår, aldri har så mange mennesker hatt lyst på å reise.


Helt uenig. De vil kanskje se 'bobler', men det vil fortsatt være restriksjoner og folk har langt mindre penger mellom hendene.
I tillegg vil mange reisemønstre være brutt for alltid.
 
(...) folk har langt mindre penger mellom hendene.

Her er det vesentlig å poengtere at det finnes lokale forskjeller. Her til lands, et marked som etter alt å dømme vil være "Nye Norwegian" sitt hovedmarked, er det mye oppdemmet etterspørsel blant ferie- og fritidsreisende som (forhåpentligvis) før eller siden kan slippes løs. Fjorårets salg av fritidsbåter er blant annet et bevis på dette, boligmarkedet et annet.

For å komme tilbake til det tråden handler om; var ikke Norwegian ute og kansellerte sine resterende MAXer i 2020? Å drifte en mindre sub-flåte på knappe 20 maskiner av totalt 70 planlagte virker ikke umiddelbart som det mest optimale.
 
MAX bruker mindre drivstoff, så det vil kompensere for den ekstra utgiften å ha 18 MAX sammen med -800.

Om disse 18 er en del av flåten på 50-70 vet ingen enda. Time will tell!
 
I søksmålet mot Boeing hevet de kjøpet av disse 18.
Så får man se hva som skjer her etter hvert.
 
Hur gamla är Norwegians äldsta Boeing 737-800...12-13 år?
Jag tror inte ledningen har någon stress att ersätta -800 flottan.
Dessutom med tanke på att det nya Norwegian ska ha 50 B737-800 tror jag det kan vara smart av ledningen att så småningom göra en helt ny grundlig utvärdering av B737 MAX family VS Airbus A320/321NEO.
 
Hur gamla är Norwegians äldsta Boeing 737-800...12-13 år?
Jag tror inte ledningen har någon stress att ersätta -800 flottan.
Dessutom med tanke på att det nya Norwegian ska ha 50 B737-800 tror jag det kan vara smart av ledningen att så småningom göra en helt ny grundlig utvärdering av B737 MAX family VS Airbus A320/321NEO.

Gamleste er 11,5 år.
De gamleste nå er SE-RRA/B/C/D/E (ex-LN-DYA/B/C/D/E), disse er eid av FPG Group, så disse forsvinner kanskje? Var planlagt ut innen et år eller to, mulig dette endrer seg, forlengelse eller forkortet leie.
Forøvrig også de siste Boeing 737-800 som har gamle «Legacy» interiøret, mens alle andre 737-800 har «SkyInterior».
 
Om jeg ikke har blingset fullstendig, så er vel flere av de maskinene som er returnert i det siste vært blant de Norwegian tok leveranse av sist, altså blant de nyeste i flåten. Naturligvis også de som vil være mest attraktive for andre.
 
Back
Top