Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser/innleie 2019

Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Litt spekulasjon fra min side, men er ikke dette en ypperlig anledning til å fremskynde lukkingen av ruter?

Meglerhus frykter at markedsverdien på Boeing 737 Max og Norwegian vil forverre seg:

https://www.dn.no/luftfart/meglerhu...inntil-15-millioner-kroner-per-dag/2-1-563954

Bør Norwegian vurdere en annen flytype ? Hvor lenge kan Norwegian strekke dette før de må vurdere noe slikt ?
Norwegian har vel ingen planer om å selge noen MAX på kort sikt, så bruktverdien er vel ikke så veldig interesant. Når man har fått løst denne floken så vil nok MAX'en få like god driftsikkerhet som de "gamle" 738 de har fra før.
Nå vet ikke jeg hvordan det er med alle de A320 de har i bestilling. Noen skal til DY som A321LR. Men har de gjort avtale om bortleasing/salg til andre opperatører, av de resterende airbuss maskiner, så vil det være noen år å vente på å få nye A320 til eget bruk.
Selv håper jeg Boeing trykker "delet" på alle planer om nytt MOM fly og heller konsentrerer seg om å erstatte 737. Dagens variant heter MAX fordi de har strukket strikken til MAX. Da er det vel ikke mer å hente, noe det er på konkurrentens fly.

Jeg får litt assosiasjoner til Mercedes sin første A-klasse, som veltet da svenske medier kjørte den i elgtesten. Så fikk den som første vanlige bil ESP og problemet var løst. Så fikk svensk TV låne bilen til ny elgtest og den holdt på å velte på nytt. Det viste seg at ledningene til hjulene var lagt på en slik måte at det ble ledningsbrudd og da virket ikke ESP. Senere A klasser er laget på en sånn måte at de ikke blir farlige om ESP ikke fungerer. Har Boeing strukket strikken så langt at de må ha hjelp av elektronikk til å kontrolere flyet. Dette kanskje i kombinasjon med at dagens piloter er mer data spesialister enn flyvere og ikke klarer å håndtere situasjoner når de oppstår.

Spekulerar i det samma som OttL. DY har ju meddelat nedläggning av fem (tror jag) 737 baser, borde motsvara 10-12 fly. Nu kan ruteportföljen kuttas lite mer vilket många analytiker verkar se ett behov av, ev med ersättning från Boeing. Kanske ser man även en möjlighet att avbryta vidare flyorder från Boeing, vilket kan vara positivt när man sliter med skuldproblematik. Värdet i Max flygplanen minskar, men efterfrågan på de Airbus man köpt borde ju öka.

Litt spekulasjon fra min side, men er ikke dette en ypperlig anledning til å fremskynde lukkingen av ruter?

Hvorfor det?

Nå går vi jo inn i sommersessongen, den tiden av året hvor NAS faktisk tjener penger.

Neivel? Hvorfor mener de at Boeing skal ta alle kostnadene da?

Forskjell på skyld og ansvar.

Boeing er jo ansvarlig for å levere et fly som flyr, og som ikke myndighetene har satt på bakken. Gitt at selskapet opererer og vedlikeholder flyet i henhold til instruks.

Status nå er at Boeing har solgt et fly som ikke kan bruker i denne delen av verden

Forskjell på skyld og ansvar.

Boeing er jo ansvarlig for å levere et fly som flyr, og som ikke myndighetene har satt på bakken. Gitt at selskapet opererer og vedlikeholder flyet i henhold til instruks.

Status nå er at Boeing har solgt et fly som ikke kan bruker i denne delen av verden

Men det er altså del to av tesen din, vi ikke vet noe om. Flyet er fullt brukbart, det får bare ikke lov. Det er forskjell på politisk spill og ansvar.

Men hvis det kommer ut at groundingen skyldes at noen f.eks. har feillastet flyet eller satt trimmen grisefeil (eller begge deler) - ja, da er det jo ikke Boeings feil ..
Og en ulykke skyldes oftest en kombinasjon av uheldige omstendigheter.

Jeg stiller meg helt åpen når det gjelder årsak her, men det kan fort skje at noen må forberede seg på å måtte innta et større kamelmåltid .....

Sjansene er vel størst for at Boeing er den som må spise kamelen.

Sjansene er vel størst for at Boeing er den som må spise kamelen.
Kameler er noen underlige dyr, de har en lei tendens til å gå sine egne veier og oppfører seg nok ikke helt som sauer ;)

Neivel? Hvorfor mener de at Boeing skal ta alle kostnadene da?

Jeg mener ikke de skal ta alle kostnadene, men de må nok ut med noe. Som jeg har vært inne på tidligere så får de uansett utfall og årsak neppe dekket alt

https://e24.no/boers-og-finans/norw...for-norwegian-og-de-andre-selskapene/24580578

Lite trolig at Boeings advokater vil akseptere en regning
Norwegian vil sende regningen for 737 Max-kanselleringene til produsent Boeing. Men flyene flyr fortsatt i USA, og hvis det viser seg at det faktisk ikke er noe galt med flyene er det ikke sikkert Norwegian vil få noen særlig erstatning

Men jeg mener fremdeles Boeing må ta en stor del av ansvaret her

Ellers er oppskriften for fylt helgrillet kamel her :p :

http://hamariweb.com/recipes/whole_stuffed_camel_rid11883.aspx

Ingredienser:
1 whole camel, medium size
1 whole lamb, large size
20 whole chicken, medium size
60 eggs
12 kg rice
2 kg pine nuts
2 kg almonds
1 kg pistachio nut
110 gallons water
5 lbs black pepper
salt

camelstuf11.jpg

Omtrent som buss/taxiturene "dere" sender oss på på Helgeland :p

:lol: Noen ganger må man bite i det sure eplet. Men har kjørt buss-for-fly Stockholm-Oslo ... det er mye lengre. Særlig når man er fyllesyk ...

Mulig å fly Dublin - Stewart - Providence - Dublin?

Følgende er foreløpig kansellert fra OSL i morgen:
DY740 TRD 06:55
DY524 SVG 08:00
DY606 BGO 08:55
DY532 SVG 12:00
DY362 EVE 13:25
DY410 AES 15:05
DY766 TRD 18:20
DY4120 ARN 19:00
DY950 CPH 19:45
DY418 AES 21:00
DY4122 ARN 22:00
Med andre ord avganger til destinasjoner med høy frekvens som gjør det lett å få frem folk.
5 avganger er også allerede planlagt forsinket for å få kabalen til å gå opp.

Back