Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser/innleie 2019

Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Alle må vel gjennom immigration i Stewart da? Tar fort lang tid i såfall.

Dublin har CBP Preclearance.

Til tross for det så er det er erfaringsmessig ikke lett å sette opp kombiflighter til USA. Er som regel CBP som setter på bremsen.
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Dublin har CBP Preclearance.

Til tross for det så er det er erfaringsmessig ikke lett å sette opp kombiflighter til USA. Er som regel CBP som setter på bremsen.

Selvsagt, det glemte jeg i farten..
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Ser att ARN-DXB är inställd de 3 närmaste dagarna, pax blivit ombokad med DY815 ARN-OSL för att sedan flyga OSL-DXB med B789.
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Ikke dumt. Sikkert booket over 150 på de fleste avgangene, så da er dette en god løsning for å slippe fuelstops eller å sette igjen noen.

I tillegg får man flere disponible 737'er for andre ruter.
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Etter hva jeg har skjønt, så får selskapene lov til å fly hjem sine MAX fly til hjemmebasen uten pax i dag. Rart Norwegian ikke vil hente hjem sine egne fly til sine baser?
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Etter hva jeg har skjønt, så får selskapene lov til å fly hjem sine MAX fly til hjemmebasen uten pax i dag. Rart Norwegian ikke vil hente hjem sine egne fly til sine baser?

De fleste står jo på baser rundt om, laget denne oversikten i en tidligere post:
LN-BKA - ARN
B - ARN
C - OSL
D - er vel denne som har stått i CPH en stund
E - CPH
F - OSL

SE-RTA - LPA
B - AGP
C - LPA

EI-FYA - LPA
B - HEL
C - DUB
D - OSL
E - EDI
F - KTT
G - HEL
H - DUB
I - TFS

er vel bare Kittila som ikke er base (dog legges noen noen ned), men der er det sikkert billig å la den stå. Synes godt de kunne fløyet de til OSL alle samma, den gamle Braathens hangaren står vel relativt tom, så de kan jo dytte en del inn der...
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Synes godt de kunne fløyet de til OSL alle samma, den gamle Braathens hangaren står vel relativt tom, så de kan jo dytte en del inn der...
Spørs om det er plass til alle på OSL, og om behovet er at de står der. Kan være bedre å spare de lovlige ferry-flightene til de vet hvor/om de må modifisere
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Skrives mye i mange aviser om at DY kansellerer mye. Så vidt jeg kan telle på osl.no har SAS kansellert mer enn DY i dag :8:
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Skrives mye i mange aviser om at DY kansellerer mye. Så vidt jeg kan telle på osl.no har SAS kansellert mer enn DY i dag :8:

Det er vel helt irrelevant hva Norwegian gjør på OSL, når de er et av de største lavprisselskapene i Europa? Hva som skjer på OSL er en fraksjon av hva Norwegian driver med i sin daglige drift, slik jeg forstår det :) Selv om nordmenn er veldig glade i å tro at alt handler om Norge, så er vel utlandsoperasjonene til Norwegian større enn det de har i Norge? Iallefall på OSL...

Forøvrig har SAS "alltid" hatt større andel kanselleringer enn Norwegian på OSL, da SAS pleier å kansellere store forsinkelser og overføre folk til de nærmeste avgangene for å forhindre store følgeforsinkelser utover flåten. Det er en strategi SAS har, Norwegian pleier derimot ikke å kansellere så mye, men heller fokusere på å gjennomføre flyvningene fordi de ikke har like mange avganger på rutene (fra OSL) som SAS har (generalisert speaking).
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

B789 LN-LNJ verkar få hoppa in lite på Europatrafik, flög igår ARN-AGP-ARN och står fortfarande kvar på ARN för någon flygning idag med kanske?
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Står på OSL nå. Flyr OSL-CDG-OSL før OSL-DXB-OSL i natt/i morgen tidlig.
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Norwegian løser jo dette egentlig veldig bra. Ser fra f.eks OSL i dag er det 9 kansellering, men det er jo til destinasjoner som TRD, CPH, EVE, AES, KRS, BGO, alle steder hvor man relativt enkelt kan booke om passasjerene til et senere fly, og bortsett fra tRD som er "hardest" rammet med 2 kanselleringer, er det jo kun snakk om en flight til de andre destinasjonen
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Det er jo litt dårlig gjort av NTB å skrive om antall kanselleringer uten å presisere at det ikke får store konsekvenser siden de fleste blir ombooket. Dette får nok endel til å unngå DY

. Nye Norwegian-kanselleringer
Norwegian har kansellert åtte flygninger fra Oslo Lufthavn mandag som følge av at alle Boeing MAX 8-flyene er satt på bakken. Flere blir det utover i uka.

Åtte av Norwegians flygninger mandag er kansellert fra Oslo Lufthavn, ifølge ruteinformasjon på flyselskapets nettsider. Tirsdag og onsdag er foreløpig 11 og 17 flygninger kansellert. (NTB)
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Det er jo litt dårlig gjort av NTB å skrive om antall kanselleringer uten å presisere at det ikke får store konsekvenser siden de fleste blir ombooket. Dette får nok endel til å unngå DY

Alle kanselleringene som følger av at MAXene står på bakken denne uken ble også håndtert i god tid før avgang, så rammede passasjerer har jo visst dette i noen dager allerede. Det er jo ikke slik at flyene kanselleres samme dag som avreise.

Helt enig med deg.
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Ja, da burde de jo kanskje skrive om alle andre kanselleringer også, men det er jo ikke så "dramatisk". Kanskje en fast spalte "Dagens kanselleringer i norsk luftrom" hadde vært noe :lol:
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Noen som vet hvor mange kanselleringer det er i hele konsernet? OSL er jo bare en del av produksjonen deres.
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Noen som vet hvor mange kanselleringer det er i hele konsernet? OSL er jo bare en del av produksjonen deres.

Tror faktisk dette er stordelen av kanselleringen deres, Helsinki-basen har fått i bytte 738 mot 7M8, men har selvfølgelig noen kanselleringer pga. MAX. Mens SWF-EDI har blitt kansellert helt siden forbudet. PVD-DUB har også blitt kansellert, men PAX har blitt busset til SWF og blitt booket om til SWF-DUB som blir operert av 789. ARN-DXB har blitt kansellert, men deres ruter fra CPH og OSL har blitt operert av 789 og tatt en stopp på ARN på vei til og fra DXB. Ellers 738 for MAX rundt om på NAX sitt rutenett, ... som før.
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Noen som vet hvor mange kanselleringer det er i hele konsernet? OSL er jo bare en del av produksjonen deres.

Ca. 7-8 flighter per dag är inställda från ARN.
Främst ARN-OSL och ARN-CPH som flygs "ARN-bas flygmaskin" drabbas.
Någon enstaka inrikesflight inom Sverige också inställt.
Och även då ARN-DXB
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Nå som ting tyder på at MAX-parkeringen potensielt blir langvarig og trafikken tag seg opp inn mot sommeren: Hvilke muligheter har Norwegian til å kunne forlenge leien på fly som er planlagt ut eller forsinke leveranse av de som er solgt?
 
Back
Top