Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser/innleie 2019

Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Ser at det fra OSL i dag er 12 kansellerte DY-flighter. I tillegg er det 3 avlyste D8-flighter.
Til OSL er det 10 avlyste DY-flighter, og 2 avlyste D8-flighter.

Det bør vel bety opp mot 25-30 kansellerte flighter per dag. Selv om Norwegian har vært flinke med å informere i god tid og flytte pax, så må vel dette svi økonomisk?
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Det bør vel bety opp mot 25-30 kansellerte flighter per dag. Selv om Norwegian har vært flinke med å informere i god tid og flytte pax, så må vel dette svi økonomisk?

Det kommer jo litt an på i hvilken grad de klarer booke om til andre flighter, og siden dette ennå er utenfor selskapets kontroll så slipper de jo med å betale kompensasjoner. Så selv selv om det absolutt koster, er det ikke sikkert det foreløpig er så alt for ille. Det er jo ikke slik at flyene i mars er fulle heller, og mye av det som er kansellert er jo ruter med hyppige avganger, med noen unntak ;)
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Er vel neppe noe overskuddsprosjekt likevel.
Selv om pax flyttes til neste avgang er det jo normalt mer enn 50% kabinfaktor, så alle er det jo ikke plass til på den måten vanligvis.

Vil også tro at man mister en del nye bookinger hvis det er usikkerhet om avgangene går som planlagt eller ikke?
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Utfordringen for NAS er at for å slippe å betale kompensasjon må de holde det utenfor sin kontroll. Jo lengre det går, jo «bedre» kontroll har de.

Så de bør begynne å stenge ruter over 14 dager frem i tid og booke disse om. Noe de kan gjøre uten kompensasjon.

Utfordringen et jo at da tar de ned produksjonen 14-21 dager frem i tid. Noe som kan føre til at det tar tid før de kommer i lufta igjen, når flyene får OK.
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Så de bør begynne å stenge ruter over 14 dager frem i tid og booke disse om. Noe de kan gjøre uten kompensasjon.
Ser ut som de har gjort noen grep på tynne ruter fremover også, fant en direkteflight fra "en by i Europa" som jeg skulle booke to uker frem i tid. Nå er den borte og man må vi London (og det er grisedyrt så sikkert nesten fullt).
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Norwegian utsetter nå salget av 6 737-800 maskiner og vil bruke 787 innen Europa den nærmeste tiden for å demme opp for MAX bortfallet. I tillegg forbereder de seg på å måtte ty til wetlease

https://newsweb.oslobors.no/message/472839

In addition to continuing combining flights and reallocating aircraft, the Company has decided to delay potential sales of six Boeing 737-800 aircraft and use available 787 Dreamliner capacity on high-volume routes, which will add flexibility. The Company is further preparing to wetlease aircraft to fill the remaining capacity gap.

Noen som vet/ser hvor Norwegian nå har satt opp 787 for å gå for MAX fremover?
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

DY 1498 på onsdag (OSL-CDG) er iallefall satt opp med 789
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Air Canda har jo groundet MAX til juli så Norwegian må vel også kunne planlegge langt frem for å slippe å havne under kompensasjons paraplyen etterhvert.
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Dette er nok p.t. bare frem til og med 30/3.
OSL/CPH-DXB v.v. samt den nevnte CDG rundturen. Etter det tror jeg maskinene trengs på US/Asia. DXB avsluttes vel 30/3 for sesongen.
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Norwegian har også satt inn en Dreamliner mellom Dublin og New York (Stewart)
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Usikker på omfang, når og hvor, men ser ut som Norwegian har leid inn noe kapasitet fra Corendon Dutch Airlines i starten av april
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Ser at PH-CDE er planlagt på OSL fra 1/4-14/4 ihvertfall. Skal stort sett fly middelhavsruter som ATH, FCO, PMI, SPU, VCE m.fl
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Ser at PH-CDE er planlagt på OSL fra 1/4-14/4 ihvertfall. Skal stort sett fly middelhavsruter som ATH, FCO, PMI, SPU, VCE m.fl

Et forummedlem har allerede klaget på FB over at han må fly dem til Lisboa .. ;)
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Fra et Norwegian Airlines Experiences Facebook forum:

We flew in with Norwegian Air. We were supposed to go from Dublin to Providence. The flight was delayed and then we found out that our destination was to be to a small airport 3 hours from Providence. Norwegian Airlines was going to transport use on a bus in order for us to catch our flight from Providence to Atlanta. When the bus showed up, the driver was Asian. He had to pull over two times because the bus motor was making such a noise. We didn't know if thatp was why he pulled over since we could communicate.
The driver was talking to someone on the phone constantly and had it on speaker phone so we could not glean any information that way because they didn't speak English either.
For some reason an empty bus followed us. When the bus finally couldn't go any further we were taken off and put on the "spare" bus. We had two hours left to get Providence and it was freezing at 11:00 last night. The bus had no heater!!! We were all human popsicles when we finally arrived. We left Providence early this morning and are almost home. We are in our seventies and this was so hard on us.
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

Fra et Norwegian Airlines Experiences Facebook forum:

We flew in with Norwegian Air. We were supposed to go from Dublin to Providence. The flight was delayed and then we found out that our destination was to be to a small airport 3 hours from Providence. Norwegian Airlines was going to transport use on a bus in order for us to catch our flight from Providence to Atlanta. When the bus showed up, the driver was Asian. He had to pull over two times because the bus motor was making such a noise. We didn't know if thatp was why he pulled over since we could communicate.
The driver was talking to someone on the phone constantly and had it on speaker phone so we could not glean any information that way because they didn't speak English either.
For some reason an empty bus followed us. When the bus finally couldn't go any further we were taken off and put on the "spare" bus. We had two hours left to get Providence and it was freezing at 11:00 last night. The bus had no heater!!! We were all human popsicles when we finally arrived. We left Providence early this morning and are almost home. We are in our seventies and this was so hard on us.

Ja, vi har vel alle våre enkelthendelser, helt uavhengig av selskap. Hvis dette hadde vært regelen, ville de neppe hatt mange passasjerer, uansett hvor billig de selger seg.
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser

En ferryflight fra Avinon express reg.nr LY-VEW på vei til ARN nå. Wetlease for DY.
 
Back
Top