• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Neppe SGS jobb for Widerøe-ansatte

  • Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Re: Neppe SGS jobb for Widerøe-ansatte

Originally posted by FBU
...Siden du lar være å utdype, så jeg regner jeg med at du ikke har grunnlag for den flåsete bemerkningen.


Det var da voldsomt!

Det er langt fra en flåsete kommentar!

Hvorfor i all verden skal/bør SAS sitte på et selskap og derav bære all økonomisk risiko for det selskapet når de med alle fordeler kan la være?

Ut på markedet og finne den beste tilbyderen for en vare/tjeneste er stort sett meget lønnsomere og mindre risikofylt enn å sitte på alt selv.
Er dessuten lettere å være kritisk til en leveranse når varen/tjenesten blir levert fra eksterne selskaper.
 
Re: Neppe SGS jobb for Widerøe-ansatte

Verdien på en bedrift som har tjent penger stabilt over mange år kan ofte verdisettes til årlig omsetting x 8, trenger SAS disse pengene andre steder? Man kan gjerne kalle dette flåsete men vil for SAS være en meget viktig strategisk avgjørelse.
 
Re: Neppe SGS jobb for Widerøe-ansatte

En ting er hvor mye SGS er verdt i kroner og øre, en annen ting er hvor mye selskapet er verdt i forhold til SAS-gruppens strategi.
 
Re: Neppe SGS jobb for Widerøe-ansatte

Det kan virke som om SAS tenker ”back to basic business”, hvor alle omkringliggende tjenester enten skal bli selvstendige kostnadsenheter eller selskaper. Man har i dag solgt SIG, vurdert salg av SAS Cargo, SAS Trading og hotell, mye frem og tilbake når det gjelder både STS og SGS. Etter det jeg hører har det også vært mange aktiviteter rundt tjenester som HR, Finance, til og med kommersiell virksomhet!!! Mye av dette er rykter i bransjen, flere i dette fora kan sikkert bekrefte eller avkrefte.
 
Re: Neppe SGS jobb for Widerøe-ansatte

5.5.2003 , intet nytt tema.

Var det ikke slik at SGS var "fredet" til 2006 ?

Vil SAS beholde SGS , hvem vet, men uansett så bør ground handlingen sammles i et selskap innen SAS, alt annet er _ikke_ lurt, så få man heller sørge for at det blir WF service og priser, regner med at det benchmarkes ... , men blårussen vinner bestandig ( i det korte løp).

At SGS går med "overskudd" , monopolpenger spør du meg, kan like godt tenkes at "brura" pyntes.

Er et salg bare uheldig ? ,mnja ,bedre å ha en eier som ønsker å "drive det til noe" enn en som ser på deg som en pest&plage ?

/Geir

PS, jeg har (forsatt) mange gode venner i SGS (tror jeg)
 
Re: Neppe SGS jobb for Widerøe-ansatte

Originally posted by P.A. VIKING


Var det ikke slik at SGS var "fredet" til 2006 ?

Nja, det er vel snakk om hvis det skulle bli et evt salg, men har ikke hørt at det er noen konkret avtale. SAS Cargo har en slik avtale.

WF service og priser,

Hva er det. Og hvordan er det sammenlignet med bl.a. SGS og Servisair? Noen eksempler?

At SGS går med "overskudd" , monopolpenger spør du meg, kan like godt tenkes at "brura" pyntes.

Mulig det er hva du synes, men faktum er at det gjør SGS i stand til å levere stadig bedre priser til SAS Braathens og Scandinavian Airlines og gjør de i stand til å overleve markedet. Det er også SGS Norge som går med solid overskudd, sammen med International. Sverige og Danmark er ikke så bra.

PS, jeg har (forsatt) mange gode venner i SGS (tror jeg)

Ingen i SGS har venner, for vi jobber bare... ;)
 
Re: Neppe SGS jobb for Widerøe-ansatte

Originally posted by Superhai
Originally posted by P.A. VIKING


Var det ikke slik at SGS var "fredet" til 2006 ?

Nja, det er vel snakk om hvis det skulle bli et evt salg, men har ikke hørt at det er noen konkret avtale. SAS Cargo har en slik avtale.

WF service og priser,

Hva er det. Og hvordan er det sammenlignet med bl.a. SGS og Servisair? Noen eksempler?

At SGS går med "overskudd" , monopolpenger spør du meg, kan like godt tenkes at "brura" pyntes.

Mulig det er hva du synes, men faktum er at det gjør SGS i stand til å levere stadig bedre priser til SAS Braathens og Scandinavian Airlines og gjør de i stand til å overleve markedet. Det er også SGS Norge som går med solid overskudd, sammen med International. Sverige og Danmark er ikke så bra.

PS, jeg har (forsatt) mange gode venner i SGS (tror jeg)

Ingen i SGS har venner, for vi jobber bare... ;)


Superhai, jeg prøver å forklare [om ikke annet for meg selv] det jeg ser og leser, ikke forsvare hva SAS ledelsen måtte finne på.

Det alle vet er at det innen konser'n og mellom divisjoner i alle organisasjoner fåregår endel tall-trylling, som (spesielt) ikke divisjons økonomene klarer å presentere spesielt overbevisende innand.

/Geir
 
Back
Top