Endringer i ledelsen av SAS i Norge

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
FR skal trå forsiktig i gangene for tiden hva økonomisk resultat anngår, for der i gården var resultatet for Q3 et underskudd på over £100 millioner...

Tilbake til SAS, så tar det tid å snu en så stor organisasjon. Og vi "vestlige" er ganske utolmodige slikt sett: vi vil helst se resultater i går, ikke i morgen... :p

Gunnar, nå snakker du tull - det vi kaller Q3-2009-resultatet slippes 2. november. For Ryanair er det Q2-2010 - årsavslutning i Irland og UK er vanligvis 31. mars.

Deres Q1-2010 (altså 2. kvartal i år) gav en nettoresultat på €136,5 mill. og det med pluss foran.

Last edited:
Morsomt å se at SAS og Sonberg sin kamp mot Ryanair virkelig har truffet - dette blir bare bedre og bedre....for SAS!

Det er uaktuelt hva Ryanair mener a vite om dette, aerlig talt. Selvsagt er dette ingen god tegn dersom 4 meget profilerte ledere forlatter selskap, fordi selskap mister Brain. Og disse erstatter man ikke som man kan utveksle bukser. Ville det har vaert sa, sa ville det ikke finne seg headhunters...

Man kunne ikke forvente at SAS rekrutterer for denne stilling en leder av kaliber Helge Lund (som er for meg "A"), men jeg ville har forvented at man finner seg en ny leder som har en kaliber av Ola Strand eller Petter Janssen ("B"). Istedenfor har man rekruttert en dyktig man internt, som desverre bringer ikke frisk pust fra andre bransjer inn (for meg en "C"). Og eksakt dette frisk pust og ideer trenger SAS ganske bittert.

CK har skrived en ganske langt innleg om hvorfor det skulle ha vaert riktig og nödvendig at Ola Strand slutter og hvor dette henger sammen med Core SAS. Jeg kunne bare undre meg. Rett og slett fordi det ordet "kunde" eller "passajerer" dukket ikke opp en eneste gang.
Core SAS er sa langt en spare-programm med nesten 100% intern-fokuss pa kostnader. Men da den ble introdusert, sa ble vi alle lovet en ny SAS.

Det jeg etterleter er en produkt- og kundefokussering. SAS ma ikke bare forklare hva deres USP's, hvor de er absolut best, men ogsa pa hvilken mate de vil i fremtida vinne kundene fra en British Airwais eller hvor de vil overbevise passajerer a bruke en SAS fremfor en LH fly dersom de skal til FRA eller MUC. (Man kan sikkert si, vi ha Joint Venture, men dersom passajerer velger stadig bort en aktör i favör av en annen, sa er det snart slutt med Joint Venture).

For dette - bittert trengte - produkt- og kundefokussering trenger man brain. Derfor tror jeg det ble en stor feil a la Ola Strand med sin kompetanse ga!

Petter Janssen ("B").

Godeste Jansen klarte først å drite seg ut i SAS og fikk sparken der. Så gikk han til Norwegian Property, kjørte det på dunket og fikk sparken der i sommer.....og han vil du ha i SAS?

Godeste Jansen klarte først å drite seg ut i SAS og fikk sparken der. Så gikk han til Norwegian Property, kjørte det på dunket og fikk sparken der i sommer.....og han vil du ha i SAS?

Han var også en tur innom Tromsø 2018 etter tiden i SAS ;)

Mitt inntrykk er at SAS ble et dramatisk mindre bra selskap under Jansens ledelse, så en leder a la han kan etter min mening ikke sies å være noen god ide.

Mitt inntrykk er at SAS ble et dramatisk mindre bra selskap under Jansens ledelse, så en leder a la han kan etter min mening ikke sies å være noen god ide.

-----

Inntrykket utad var at Jansen nok ikke var den store lederprofilen (men sikkert en hyggelig fyr på bakrommet). Han klarte ikke å være tøff nok i avtaleforhandlingene - og sto tilbake som en svekket leder. Dagens norske SAS-ledelse (de som gikk av) rakk ikke å markere seg særlig, og var også relativt usynlige i landskapet. Både DY og FR har jo synlige og ganske karismatiske ledere, på godt og vondt...

Jeg tror at fraværet av et norsk SAS-management vil forsterke nordmenns idè om at det er Svensk Alt Sammen...

Noe DY sikkert ikke har noe i mot.

Tally-Ho

Sverige.

Men siden SAS Norge ikke eksisterer lenger, så er det jo naturlig at endel velger å forlate selskapet og da synes jobb i andre selskaper kanskje er mer spennende.

Da er det slått fast for alltid: SAS er svensk

Hva så?

Imotsetning til deg så har jeg faktisk ikke noe imot svensker......og selv er du jo mer enn villig til å fly med irer:rolleyes:

Jeg har ikke noe imot mennesker med utgangspunkt i hvilket land de kommer fra, heller ikke svensker.
Jeg flyr med de som flyr dit jeg skal; Har fløyet med (ikke uttømmende) folk fra: Kina, Laos, Thailand, Peru, Argentina, Equador, Argentina, Brasil, Sør Afrika, USA, Nederland, Tyskland, Nordland og Vestlandet ................
Skal snart fly med folk fra Malaysia og Indonesia
Det eneste jeg påpeker er at SAS er et svensk selskap (som også flyr i Norge).

Med mindre du ikke har alt for store mindreverdighetskomplekser så er vel SAS fortsatt et skandinavisk selskap...men er man fortsatt opptatt av å måle i centimeter - så...

Back