Endringer i ledelsen av SAS i Norge

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Ja, sammenlign gjerne de siste 8 årene i omsetning, vekst og fortjeneste i de bedriftene jeg har sittet i ledelsen med hva det SAS har fått til.

Tommy, jeg fikk plutselig for meg at jeg og du kunne blitt et supert team i SAS som toppledere. Tenk på hva vi kunne fått til. Men da må du akseptere gebyr;)

Tommy, jeg fikk plutselig for meg at jeg og du kunne blitt et supert team i SAS som toppledere. Tenk på hva vi kunne fått til. Men da må du akseptere gebyr;)

Hmm... Har du råd til å ta en slik voldsom lønnskutt, da?? ;)

Det at fire toppsjefer i Norge forlater skuta, er det et tegn på at de ser noe i nær fremtid som de liker dårlig, og dermed skifter beite i tide, eller
er disse menneskene sagt opp av ledelsen sentralt i Stockholm. Og da for manglende resultater? Noen her som vet?

Tally-Ho

Dette ser mørkt ut, regner med at oppsigelsene vi har "ventet" på er like rundt hjørnet nå.. Jobben min henger i en tynn tynn tråd :( Er det noen her som har erfaring med den nye lederen da? Jeg hadde faktisk litt tillitt til Stand så dette var trist. Og veldig veldig skummelt.

Huffda, SAS Norge hovhugger seg selv. Na er de facto heile lederfolked utvekslet. Selskap taper en utrolig kompetanse og disse som fölger etter er i det beste fall C-kvalitet.

Dette lyder trist for SAS sitt fremtid. De rattene forlatter det synkende skip...

Strand, Falk-Petersen og de andre har gjort en meget god jobb i en nådeløs bransje. Det er mange grunner til at de velger annet arbeid, og de vil bli høyt verdsatt der de kommer. BU662 sin personkarakteristikk er under lavmål, selv om det nok ikke var personlig ment.

Huffda, SAS Norge hovhugger seg selv. Na er de facto heile lederfolked utvekslet. Selskap taper en utrolig kompetanse og disse som fölger etter er i det beste fall C-kvalitet.

Nå må du snart bestemme deg. Du har hele tiden hevdet at SAS har for stor administrasjon. Og når da det nesten i prinsippet kutter ut hele den norske administrasjonen og styrer fra en administrasjon i Stockholm i stedet så reduserer de dermed administrasjonen og overhead. Positivt spør du meg

Det er slutt på den tiden SAS skal drive å ha 3 administrasjonen. En sentral i Stockholm holder

Og kalle de som følger etter for C-kvallitet er rimelig respektløs og et lavmål fra deg

Last edited:
disse som fölger etter er i det beste fall C-kvalitet

BU662 der må jeg arrestere deg, her vet du tydelig ikke hvem du snakker om. Gorm har jeg selv jobbet for og kjenner godt til hans kvaliteter, så en slik karakteristikk har ikke han fortjent, ei heller de andre....

Men at 4 høyt oppe innen ledelsen forsvinner er jo ikke noe godt tegn, uten tvil, men håper da de får visst litt til hva de duger til og kan bidra på sine måter...

Et gammelt gresk/svensk ordtak sier "Ingen er uerstattelige". Ei heller i SAS. Man mister noe kompetanse, men får samtidig inn ny og annerledes kompetanse, selv om de er rekruttert internt.

BU662, du kom nettopp med en C-uttalelse av D-kvalitet!

Jeg tror mine uttalelser passer svaert godt tilsammen med dette jeg har skrived noen maneder för.

Det er absolut min personlig oppfatting at SAS har for mye administrasjon. Og na kutter de, men - og igjen er det min beskjeden mening - de kutter ut ved det falske ende. Her slutter det dyktige folk som ble en garant at SAS Norge kunne levere noe. Alrede tidligere slutted regionale viktige lederfolk. Husk Simen Smistad i Rogaland, det ble flere enn han. Dyktige folk som jobbed i distriktene og hold kontakten til kundene.

SAS tenker de kan sentralisere alt i Stockholm og styre alt derfra. Dermed blir de "Svensk All Sammen". Dette vil svekke deres konkurransekraft i forhold til Norwegian siden de mister en god stykke kontakt til kundene. Det som slutter na er nökkelfolk for SAS sitt suksess i Norge. Man kan ikke utveksle ledere som bukser. Og man ma holde en tett kontakt til kundene. Bare tenk det av den kjempeoppgaven som Kongsteien far. Jeg tror ikke han jobbet til na i deltids-stilling i WF...

Spör du meg, sa er dette en opplegg til en ny markant nedbygging av SAS Norge som na star i reelt fare a finne seg innen 10 ars tid i en störrelse og situasjon som de hadde rundt-omkring 98.

Jeg tror man skal vente til 5.november før man trekker konklusjoner etter dagens endringer. Kanskje man da ser et helt annet bilde som virker litt mer logisk?

Når det gjelder SAS's sin satsning på direkteruter fra Distriktsnorge til utlandet så mister man her ingenting, den er jo fraværende. I tillegg legges jo ned mye fra OSL. Her er det tilbake til steinalderen med transfer i OSL og gjerne også i CPH som gjelder.

For de som har fulgt med så kommer jo ikke dette som en overraskelse. Dette var nok allerede klart da det ble bestemt at SAS Norge og eget AOC skulle opphøre. For disse på toppen ble det jo egentlig snakk om en skikkelig degradering og det er for noen av oss ikke så vanskelig å forstå at de velger seg nye arbeidsoppgaver.

Det er jo forøvrig mest morsomt å se hvor og til hva sklags jobber de går til. For Strand blir det vel også morsomt og jobbe for et selskap som ligger helt i tet på omdømmestatestikken - langt foran sin gamle rival...

SAS trenger en ledelse som kan ta tøffe vanskelige komersielle beslutninger. Ledelsens nasjonalitet bør overhodet ikke ha noe å si i den sammenhengen. Det eneste som bør bety noe er leders kompetanse og dokumenterte resultater.

Som aksjonær, forventer jeg at ledelsen tenker slik.

Ola Strand har vært en flink leder for SAS, men når hans rolle forsvinner, er det ikke mer enn rett og rimelig at hans søker nye utfordringer.

SAS trenger en ledelse som kan ta tøffe vanskelige komersielle beslutninger. Ledelsens nasjonalitet bør overhodet ikke ha noe å si i den sammenhengen. Det eneste som bør bety noe er leders kompetanse og dokumenterte resultater.

Det ingen, eller i hvert fall få, har stilt spørsmål ved i denne tråden, er om om den sittende ledelsen innehar nettopp dette. De er etter hvert svært så avhengig av resultater nå for å ha noen som helst form for kredibilitet i det de gjør. SAS har vel knapt hatt et positivt kvartal på åresvis, og de eneste ordene som har kommet fra toppen er kutt og innsparinger. Det eneste som er sagt om strategi, er at det nå skal satses i kjernevirksomheten, og de tradisjonelle buisnessrutene, men det som har skjedd i disse det siste året, er et kraftig kutt i antall avganger, med tilhørende passasjerflukt til konkurrentene. Siden har det kommet nye innsparingskampanjer, men flyene er akkurat like tom som før.

Hvis ikke SAS viser kraftige forbedringer i Q3, og aller helst positive tall, så begynner jeg å i hvert fall å dømme hele Core SAS satsningen som et typisk too-little-too-late tiltak. Jeg er i hvert fall ikke på noen som helst måte overbevist om at den sittende ledelsen er den rette for selskapet, og er enig med Tommy og andre her inne, om at friskt blod må tilføres utenfra.

Men, som sagt, la oss først se Q3 resultatene før dommen faller. Jeg frykter i hvert fall like blodrøde tall som Q2.

Nå tviler jeg på at det er noe jubling i korridorene på Langstrandas; Widerøe er bedre tjent med økt avstand til det synkende skip. Mye tyder nå på at WF går ned i dragsuget til SAS.

SAS Airline burde heller isoleres seg enn å smitte resten av konsernet gjennom tettere samarbeid.

Her er det mye doom og gloom fra folk som ikke aner hva de snakker om. Stemmen fra Berlin skal jeg ikke kommentere ytterligere.
Ola Strand var CEO i SAS Norge AS, og han var den eneste av CEO'ene i de fire SK-selskapene som ble værende i sin posisjon etter at det ble besluttet (smart nok) at SAS skulle samles igjen til ETT selskap. Ola ble værende bl.a. fordi SAS Norge - i motsetning til de andre enhetene - hadde sitt eget AoC som skulle avsluttes. Han ble defacto degradert til COO, og når AoC'et forsvant nå i oktober, var det helt naturlig at han fant noe annet å gjøre. Det er mange "høvdinger" i "bolaget" som har måttet se sg om etter en ny jobb eller godta å bli degradert. Ikke alle ser på det som noe godt. Det har blitt vesetlig mindre adminstrasjon i SAS, og det har forsvunnet veldig mange "høvdinger". Det er merkbart mindre folk igjen både på HQ i STO og på de regionale hovedkontorene.

At SAS i Norge nå får inn Gorm Frimannslund som ny COO er veldig positivt. Gorm har en VELDIG høy stjerne i WF og har blitt populær (fordi han har stålkontroll!) i SGS. At man ser synergier mellom avdelinger i WF og SK i Norge er også veldig positivt, og det lover godt. Jeg har jobbet både SK og WF og WF er ikke mindre topptungt enn SK. Markedsavdelingen i WF er i dag nesten like stor som SAS sin i Norge. Det er ikke - som noen ynder å tro - en masse folk som sitter på ræva i admin. i SAS og hever kjempelønn. Folk jobber hardt, de fleste har lønn som ikke kan sammenlignes med andre og alle står på og leverer. Det er tøffe tak, men F***N vi skal klare det og alle dere i doom-and-gloom" gjengen skal få ete det i dere!!

Back