Fare for SAS-streik - igjen

Tror ikke jeg kjenner noen i Norge som har fått redusert kjøpekraft, bortsett fra noen pensjonsister (og tydeligvis folk i enkelte deler av luftfarten), de siste 5 årene.

Vel, du kjenner meg. Og min lønn har stått på stedet hvil siden våren 2002, med unntak av en økning på 2,5% i 2004. Det er reallønnsnedgang det!
Og når SAS har problemer med 30+ fagforeninger, så er det fordi SAS ønsker problemer. De inngår avtaler som de ikke har til hensikt å etterleve. De er ikke fornøyd med at tre pilotforeninger (Pfor) har en avtale med SAS, de forsøker å splitte foreningene i fire eller fem foreninger, hver med sin egen k-avtale. Ex-LIN pilotene truer med streik hvis ikke de får egen k-avtale med SAS, noe SAS ikke er fremmed for. SAS ønsker seg 40+ fagforeninger. Splitt og hersk!
 
Dette blir til syvende og sist og ende slik som engelsk stål og bilindustri på sytti og åtti tallet. Gjentette streiker og gå sakte aksjoner, "sykdommer" og andre aksjoner vil føre til konkurser, og konkurentene håver inn millioner.
Salg, oppkjøp og fusjoner er en del av verdagen i et moderne neringsliv.
Salg av avdelinger som ikke lønner seg for så å kjøpe de tjenestene eksternt er jo daglidags ellers i neringslivet. Mange danner et nytt selskap der alle må søke om å få tilbake jobbene sine, med nye vilkår for de søkende. Ofte med svert gode resultater, for da er verkebyllene borte. Det handler om lønnsomhet og efektivitet og seriøsitet i et svert konkuranse utsatt marked. For oss brukere spiller det ingen rolle om flyet har rød nese eller blå hale, så lenge vi kommer dit vi skal. Alt i alt så er det tilliten og brisene til selskapene som selge. Håper virkelig at alt går bra med SAS og alle jobber som normalt på onsdag 6/2 også.
Ha en god dag.
Hilsen Stein Olsen
 
Uansett om det blir salg eller ikke, det er allerede mange som har valgt å finne ny jobb, det lekker ut folk med mye kompetanse. Det er slutt på tariffperioden og lønnsforhandlinger i år, og når lønningene for mange ligger nå under det man kan få på Kiwi o.l. Vel, noen og enhver kan vel tegne bilde for hvordan det vil ende.
 
Betaller Kiwi mer SGS,det er vel kun butkksjefen som tjener like mye som de SGS stuerene som har over 31000 kr med shift pr måned
 
Betaller Kiwi mer SGS,det er vel kun butkksjefen som tjener like mye som de SGS stuerene som har over 31000 kr med shift pr måned

Jeg tenker på de som jobber med passasjerene, innsjekk, billettkontor, gateside (mao funksjonærene om du vil). De tjener marginalt bedre pga skifttillegget, men til gjengjeld så har man arbeidstider fra 4-5 om morgenen og slutter fra midnatt til 1 tida inkludert på søndager.
 
Langfri perioder har de vel også????????????
Vel det blir spennene på Tirsdag,får nå håp en gang for alle det blir ro og det ikke blir salg til ISS og Jørgen Lindegård.
Det må vel bedre å være herre i eget hus.
 
Vel det er vel fortjent,en må huske shiftarbeid er mer belastene på kroppen pluss en ofrer en god del sosialt.
Jobbet i 20 år med treskift ording-
Siste året har jeg jobbet ifa 6 til 14,fri hver helg og alle hellig dager.
Skal love det er fint selv en savner langfri periodene
 
Kanskje vi snart skal streike her også.. hadde en liten korrigering ifjor, men den utgjore ca 300 kr mnd. Utenom det har jeg ikke hatt noe lønnsøkning på snart 7 år.
 
Langfri perioder har de vel også????????????.

Ja, det er kjempedeilig. Vi jobber fre-lør-søn og så får vi fri helgen etter+en ekstra dag.
Også er vi så heldig at hvis vi vil ha fri i f.eks påsken må vi bruke feriedager for å få fri Skjærtorsdag, langfredag OSV der hvor andre har fri med betalt! Kult ikke sant?

Nei, det er nok en grunn til at vi har skifttillegg. (som ikke bør regnes med når man sammenligner lønn med en 8-16 jobb)
 
Last edited:
Selv om SGS personalet har gjort en formidabel innsats de foregående dagene virker det som at alle er inneforstått med at det blir (del)salg av bakketjenestene. nå er det 48 timer til et resultat foreligger. Regner med at det blir et udramatisk salg..


Og jeg håper det bli udramatisk jeg også.
Må nok regne med at det blir salg, men jeg ser ingen vits i å streike eller ha andre lignende aksjoner. Det er jo opp til eierne om dem vil selge, ikke meg :-(
Lønnsmessig så er det ikke akkurat mye man kan tape, kanskje heller økes med nye eiere.
Men det blir trist å miste tilhørigheten med SAS og ID billetter.
Jeg trives i SAS og vil sikker også trives i ett nytt selskap også.
Men det er jo dermed heller ikke noe som holder meg igjen hvis jeg finner en annen jobb med bedre betingelser.
Blir spennende å se hvem som kjøper oss.
 
Back
Top