Nå ska'rre kjøpes fly!!

Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Omkring vores CRJ900, så er jeg ikke sikker på, at den vil pensioneres i SAS. Den har vist sig at være ret dyr og så var det jo en form for "nødløsning", da alle Q400 måtte groundes. Jeg kunne forestille mig, at man måske ville satse mere på sub carriers (fx QI) til at flyve den helt korte produktion (indenrigs, tyndtbelagte intrascan ruter samt buffer flights) for SAS - lidt ligesom vi ser det hos Lufthansa Regional.

Hva gjør CRJ900 dyr? Høy CASM? Mye teknisk?

Og hvordan er arbeidsmiljøet for kabin i CRJ900? Ser noen klager på B737-kabinen. Har fløyet Lufthansa Cityline sine CRJ900 og vertinnene der sa det var et ålreit fly å jobbe i, og de har jo den gamle kabinen og ikke den fancy NextGen som SAS har...

Last edited:

Hvis SAS kjøper A319/20/21 skal jeg faktisk vurdere å bli en fast SAS-kunde.
Slik det er nå, er SAS langt ned på lista over foretrukne flyselskaper, mye pga at de flyr 737 som er noe av det verste jeg vet å fly med.
Jeg er en av de som velger flyselskap utifra flytype, og som Airbus-fan er det svært sjelden jeg er å finne i en SAS-maskin innen Europa.
Innenlands har man dessverre ikke noe valg-

Skjønner hva du mener!
Når man ankommer CPH etter en 8-10 timer lang lang IC-flight, så er det nedtur når det står en gris ved gate som skal pax'e meg til OSL. Står det en 319/321 eller, aller helst, en MD der, ja da er alt så meget bedre!

Jag tycker att SAS har en betlydligt bättre kabinconfig i 738 än i A321. A321 var bättre förr då man fick plats med benen, vill säga att kabinen är rent skit. 738an jag flög med ner till CPH kunde man röra benen i mellanrummet mellan stolarn, vilket var nästintill omöjligt i A321.

Airbus eller Boeing, alla vet innerst inne att flygplan från McDonnell Douglas är de bästa. :)

Den dagen då SAS inte längre flyger med MD kommer i alla fall jag att fälla en tår. Enhetsflottor med Airbus eller Boeing är förstås bra ur en ekonomisk synvinkel men trist för en flygentusiast, hur skoj är det att alltid åka med en likadan kärra?

jøsses.. her var det mye følelser og synsing uten dokumentasjon :whip
At verdens mest effektive flyselskaper som Southwest og Ryanair bruker store 737
flåter beviser ettertrykkelig at det ikke er noe i veien med hverken arbeidsmiljøet
ombord for piloter eller drftskostnader.
At piloter blir sykere av å fly Boeing er vel det dummeste jeg har hørt.
Den dokumentasjonen skulle jeg likt å se.
Det er vel heller ingen ulykkes-statistikker som hentyder at det er
noen nevneverdig forskjell i arbeidsmiljøet i A eller B.

Både A og B har mer enn god nok standard som arbeidsplass.
At eldre fly/dårlig vedlikehold føles mindre behagelig/bråker mer er normalt og gjelder uansett A eller B.

Arbeidsmiljøet koker altså ned til hvordan flyselskapet selv prioriterer
både materiell og personell.

W

At verdens mest effektive flyselskaper som Southwest og Ryanair bruker store 737
flåter beviser ettertrykkelig at det ikke er noe i veien med hverken arbeidsmiljøet

Det henger ikke akkurat sammen: at Southwest eller Ryanair er effektive beviser absolutt ingenting om arbeidsmilljøet. Det kan gå både den ene og den andre veien.

Det henger ikke akkurat sammen: at Southwest eller Ryanair er effektive beviser absolutt ingenting om arbeidsmilljøet. Det kan gå både den ene og den andre veien.

Selvsagt gjør det det, høyt sykefravær gir høye personalkostnader!

At verdens mest effektive flyselskaper som Southwest og Ryanair bruker store 737flåter beviser ettertrykkelig at det ikke er noe i veien med hverken arbeidsmiljøetombord for piloter eller drftskostnader.At piloter blir sykere av å fly Boeing er vel det dummeste jeg har hørt./QUOTE]

Vel, syk er vel ikke nødvendigvis det aller riktigste ordet i denne sammenhengen, men pilotene våre hadde store problemer med støynivået i 737NG-cockpit når de ble levert. Flere piloter pådro seg tinnitus (øresus) på relativt kort tid før man etter flere runder med forskjellige headsets fant et støyreduserende headset som var akseptabelt. At 737-cockpiten er en "ergonomisk slum" i tillegg bedrer ikke situasjonen. Det å innta et varmt måltid er et C-moment når man ikke kan ha brettet i fanget. Det er for liten plass mellom stikke og stol selv om stolen er helt i bakerste stilling. Dette var også et problem på 767. Man endte med å sitte på skrevs over "hvilebenken", som man brukte som spisebord. Boeing: 0, Airbus: 1.

At COMFORTEN på Airbus flightdeck er bedre kan godt hende, men
å si at Boeing sin er helseskadelig er drøyt. Noe avhenger vel av
hvordan man selv er bygget også... ;)

"door operation" på 737 er jo også et kapitel for seg selv...

jøsses.. her var det mye følelser og synsing uten dokumentasjon :whip
At piloter blir sykere av å fly Boeing er vel det dummeste jeg har hørt.
Den dokumentasjonen skulle jeg likt å se.
Det er vel heller ingen ulykkes-statistikker som hentyder at det er
noen nevneverdig forskjell i arbeidsmiljøet i A eller B.

Både A og B har mer enn god nok standard som arbeidsplass.
At eldre fly/dårlig vedlikehold føles mindre behagelig/bråker mer er normalt og gjelder uansett A eller B.

Arbeidsmiljøet koker altså ned til hvordan flyselskapet selv prioriterer
både materiell og personell.

W

At Airbus er mer behagelig å være pax i er noe som mange synes.
Jeg opplever iallefall ikke øresus og støy i samme grad ombord i en A320 som i en B737, det være seg classic eller NG.
At kabinpersonale foretrekker A fremfor B er vel heller regelen enn unntaket.
Jeg har aldri hørt noe kabinpersonal si de foretrekker å jobbe i 737 fremfor A320.

Selvsagt gjør det det, høyt sykefravær gir høye personalkostnader!

Du har et poeng, men at FR har lave kostnader men også problemer med arbeidsmiljø for piloter er nokså velkjent (f. eks. hendelsen med FR9672 og en del andre). Jeg vet ikke hvordan tallene for sykefravær er i Ryanair, men jeg vil ikke bli overrasket om terskelen for det er "noe" høyere enn i andre selskaper.

Når jeg spør "vanlige" folk som har vært ute og flydd om hvilken flytype de reiste med, så har de ingen anelse, og det er noe de gir blaffen i. De kommenterer kanskje innredning og service. Det blir litt som når jeg tar bussen - jeg registrerer at de ser forskjellige ut, men har ingen anelse om hva slags merke de har.

Godt sagt! Det finnes sikkert togforum og bussforum hvor de diskuterer akkurat det samme, bare motsatt :)

Hæ? Sier du virkelig at du går på en hvilken som helst buss,
tror du er sprø. Det eneste som duger er jo Volvo 9800
eller Scania med Irizar-karrosseri, he he.. nei da.. men fra
spøk til revolver:

at Boeing bl.a. reklamerer med at støynivået nå er lavere
på B737NG-flyene med "Dreamliner"-interiør, viser vel nettopp
at det her har vært et forbedringspotensiale mh.t. støynivå
i kabinen. Synes det er rart de ikke har gjort noe med dette
tidligere, og som "FBU4EVER" nevner - var virkelig støynivået
også i cockpit virkelig overraskende høyt når NG-maskinene ble
lansert.

Heisann!

Naa trodde jeg ikke denne traaden kunne komme lavere, men jaggu har den ikke det...!

Her er det folk som overhode ikke har kompetanse eller bakgrunn for enkelte uttalelser, men fortsatt sverger paa at dette har de hoert her eller der... saa da maa det jo vaere fakta...? Disse kommentarene om sykefravaer og helseskader er tullprat og er mere opp til klager fra enkelte. Vi hadde en kaptein som klaget over helseskader fra DC10 flight deck, en av de beste flight deck design som noen gang er laget... :drunk:

Baade Airbus og Boeing leverer stort sett hvert aar de samme nummerene av A32X og B737NG til markedet og dette viser jo hvor like disse er i operasjon. Hva enkelte selskap foreterkker bestemmes som regel av finansiering, selfoelgelig oekonomi og som jeg nevnte ovenfor strategi... og for dere som ikke forstaar hva strategi er saa boer dere soeke etter dette paa google...^_^

For noen av oss som har jobbet i denne industien en stund saa er det interessant aa se paa teknisk utvikling av produkter. Tre-motor widebody gikk ut da to motor kom inn og det er kun fire motor fly der markedet tilsier at dette passer inn. Disse er dyre aa operere og man maa fylles opp. Som tidligere nevt, hadde Airbus klart aa lage en to motor A380 hadde de gjort det momentant. B777 slo beina av A340 programmet, men Airbus selger fortsatt en av industiens flotteste produkter A330 i store tall enda. Hvor suksessful A380 programmet kommer til aa bli kan man ikke si, men set ser ikke saa lyst ut naa... samme som B747-8? Boeing hadde fordelen aa tilby B787 foer A350 kom, men pga mye rot fra Boeing tror jeg Airbus kan ta igjen noe av denne ledelsen. Mye av hva som skjedde med DC10 og L1011 i sin tid...

Hva Airbus og Boeing gjoer med A320neo eller B737 erstatter er interessant aa se, men jeg tror ikke noen av de, A eller B er noen amatoerer og de vet godt hva de holder paa med. Det skal ogsaa bli interessant aa se hva oesten har aa by paa...?

Til slutt, dere som har den luksus aa vege flytype naar dere skal ut aa reise kan dere ikke ha mange problemer her i livet... :8:

Dag

Jeg later ikke som jeg har greie på annet enn hva jeg selv foretrekker, og det er helt klart Airbus.
Det gjelder både narrow og widebodies.
Det er ikke mer enn 2 år siden jeg var pax i en A340-300 for første gang, og det var en helt annen opplevelse enn B767 og 777 som jeg var vant til fra før.
Kabinen virket luftigere, romsligere og det var veldig lite støy.
For første gang på et fly klarte jeg å sove i 7 timer sammenhengenede på vei til HKG. Fantastisk! Så av den grunn ser jeg faktisk på flytpe ved valg av selskap, noe jeg ikke gjorde før.

Og Tommy777, den kommentar om SAS´ kabinepersonale er simpelthen under bæltestedet.
First of all, så er SAS´ A330/340 indrettet med galley ved dørpar 2 for at give en fleksibel service og opdele flyet ifht. serviceklasser ombord. Toilettet ved cockpittet er forbeholdt crew, da der netop ikke er galley og supervision omkring cockpitdøren, som der er krav om i disse tider. Kan du i øvrigt ikke også være bedøvende ligeglad med, hvilke faciliteter, er findes foran Business Class?? Eller er det bare den typiske forargelse over alle myterne omkring SASpersonalets luksusliv, der irriterer dig!?? Åh ja, det er TYPISK SAS!! My God...!

Vel, du har selv bevist i denne traaden at du overhodet ikke har peiling paa hva du snakker om. Foerste 340 ble levert til SAS foer 9/11 og hadde samme idiotiske crew area foran business class. Nevn et ENESTE flyselskap, inkludert amerikanske, som ikke benytter plassen foran til annet enn ett loungeomraade for ansatte. Akkurat. unikt for SAS og CAU sine krav til crew dass, mens ALLE andre selskaper har crew som ikke er for fiine til aa dele dass med pax som betaler en av dine maanedsloenninger for aa faa komme ombord. Saa IGJEN tar du ting ut av luften.

Hadde jeg vaert deg, hadde jeg heller hatt som prioritet at min arbeidsgiver skal tjene penger slik at arbeidsplassen din var sikker.

Dersom man hadde hatt det som motiv, hadde layouten paa 340/330 vaert noe helt annet og man hadde hatt flere seter ombord, noe som betyr mer revenue for den skakkjoerte skuta du jobber i.

Guess what? Bransjen i sin helhet ler av slike ting som dette.

Foroeverig, er denne traaden skikkelig underholdende. Men istedetfor aa svare paa en overveldende mengde av subjetive rolleyesinnlegg, tror jeg heller jeg anbefaler Houston aa ta en tur ut i finvaeret. Det skal ihvertfall jeg gjoere

Back