Nå ska'rre kjøpes fly!!

Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Det er riktig at det kommer inn et knippe brukte 737-700/800 som skal leases (om jeg ikke husker feil så er det fra GECAS), som en erstatning for 737Classic og MD80. Håper åp kunne levre mere detaljer om dette snart. Dette er det jeg vil kalle en "stop-gap", ettersom vi alle går og venter på en helt ny generasjon fly, og det er dumt å kjøpe inn en haug med 737 eller A320 (selv om det er neo) nå, når noe nytt burde kunne være i drift innen 2020.
Høres veldig fornuftig ut. Og som Tommy777 og LN-MOW sier,så er det slik at for de aller aller fleste av de reisende, betyr det ingenting om flyene kommer fra A eller B. Når jeg spør "vanlige" folk som har vært ute og flydd om hvilken flytype de reiste med, så har de ingen anelse, og det er noe de gir blaffen i. De kommenterer kanskje innredning og service. Det blir litt som når jeg tar bussen - jeg registrerer at de ser forskjellige ut, men har ingen anelse om hva slags merke de har. Det jeg derimot legger merke til er innredning og om den virker ny eller gammel. Men, om at det at den virker ny, kan liksågodt være at den har fått ny innredning, lakkering o.s.v.
Håper SAS tar seg god tid så valget blir riktig når det først kommer.

Klart, men jeg toer aa paastaa at 99% av passasjerene vet hvilken flytype de er paa. Jeg flyr rundt 200K miles i aaret og har ingen preferanse om jeg flyr 320 eller 737. Naar flyet avgaar er det som er min foerste prioritet, deretter antall F seter, internet og kontakt for lading.

De fleste passasjerene bryr seg om hva billetten koster og hvor mye plass til beina men har. Ingen av flytypene er braakete og forskjellen paa bredden er ikke merkbar

Dette stemmer 100%.
Jeg kan aldri huske å ha hørt at venner eller familie har kommentert noen forskjell på A eller B når det gjelder støy eller kabinbredde. De færreste ser ikke forskjell på en 320 og en 737, og om de får det med seg ved å lese på safety omboard-folderen, så er det glemt når de går ut av flyet uansett.

Preferanse når det gjelder flyselskap skapes av helt andre ting enn A/B (pris, punktlighet, service når det går galt, passende rutetider, internett, benplass, servering, ekstra gebyrer osv)
Skal man ha det så stille som mulig, velger man rad 1 på 753 eller MD80. Forskjellen på A og B klarer ikke jeg å høre.

Om ikke lenge skal jeg ha 2 flighter med 737, 2 med 32X, 2 med MD80 og 2 med CR9. Kanskje jeg skal ta med målbånd og dB-måler??

Mht sygefravær på hhv. Boeing 737 og Airbus, så er det SAS selv, der har foretaget sammenligninger på selskabets piloter, ikke fagforeningerne. De viser, at sygefraværet på Boeing faktisk er dobbelt så højt som på Airbus. Dét er en vigitg, økonomisk faktor at tage med i valget af flytype. Arbejdsmiljø spiller en stor rolle for både kabinepersonale og piloter, og hvis passagererne er ligeglade med, hvilket fly, de flyver med, så må det være netop arbejdsmiljøet, man overvejende fokuserer på. Rent økonomisk for SAS er Airbus nemt at vedligeholde. Ofte drejer et teknisk problem om en "reboot" af flyets computere og kan tit gøres pr. telefon med teknisk afdeling. I øvrigt er maintanence raten (unforseen) på MD80, CRJ900 og Boeing 737 allesammen højere end på Airbus.

Nok er en Airbus 320 dyrere i indkøb, men billigere i daglig drift. Dertil kommer, at Airbus altid har været innovativ og fremtidssikret. Utroligt, at folk falder på røven over Sky Interiøret på 737... Hallo, har I aldrig set en Airbus indeni?? Og den nye NEO vil helt sikkert inkludere flere, innovative features ligesom den kommende 350, der nok kommer til a slå Dreamlineren af banen.

Er 320 et klogt valg for SAS? ABSOLUT! Husk på, at Boeing ikke kommer på markedet med en ny kortdistanceflyver før 2020 (plus delay) og SÅ lang tid kan SAS ikke vente.

Og Tommy777, den kommentar om SAS´ kabinepersonale er simpelthen under bæltestedet.
First of all, så er SAS´ A330/340 indrettet med galley ved dørpar 2 for at give en fleksibel service og opdele flyet ifht. serviceklasser ombord. Toilettet ved cockpittet er forbeholdt crew, da der netop ikke er galley og supervision omkring cockpitdøren, som der er krav om i disse tider. Kan du i øvrigt ikke også være bedøvende ligeglad med, hvilke faciliteter, er findes foran Business Class?? Eller er det bare den typiske forargelse over alle myterne omkring SASpersonalets luksusliv, der irriterer dig!?? Åh ja, det er TYPISK SAS!! My God...!

Som sagt, så kan det efter min mening ikke gå hurtigt nok med at udfase 737 Classic og MD80 og få nogle friske, dejlige Airbusser ind i flåden. Det samme håber jeg for mine kollegaer i ARN og OSL.

Er dette noe med høyere sykefravær (at en type gir høyere sykefravær enn den andre ) noe som er skikkelig dokumentert i en større studie?
Dag J vet kanskje litt om hvordan det er i UA/CO.

Om du leste innlegget mitt, så var dette en mer generell betraktning, jeg sitter ikke med tall på akkurat dette utover at påstanden kom frem. Men jeg ser spissformuleringene florerer her, og om en holdning om at arbeidsmiljø ikke betyr noe antar jeg at ingen faktisk mener. :rolleyes:

Mht sygefravær på hhv. Boeing 737 og Airbus, så er det SAS selv, der har foretaget sammenligninger på selskabets piloter, ikke fagforeningerne. De viser, at sygefraværet på Boeing faktisk er dobbelt så højt som på Airbus. Dét er en vigitg, økonomisk faktor at tage med i valget af flytype. Arbejdsmiljø spiller en stor rolle for både kabinepersonale og piloter, og hvis passagererne er ligeglade med, hvilket fly, de flyver med, så må det være netop arbejdsmiljøet, man overvejende fokuserer på. Rent økonomisk for SAS er Airbus nemt at vedligeholde. Ofte drejer et teknisk problem om en "reboot" af flyets computere og kan tit gøres pr. telefon med teknisk afdeling. I øvrigt er maintanence raten (unforseen) på MD80, CRJ900 og Boeing 737 allesammen højere end på Airbus.

Nok er en Airbus 320 dyrere i indkøb, men billigere i daglig drift. Dertil kommer, at Airbus altid har været innovativ og fremtidssikret. Utroligt, at folk falder på røven over Sky Interiøret på 737... Hallo, har I aldrig set en Airbus indeni?? Og den nye NEO vil helt sikkert inkludere flere, innovative features ligesom den kommende 350, der nok kommer til a slå Dreamlineren af banen.

Er 320 et klogt valg for SAS? ABSOLUT! Husk på, at Boeing ikke kommer på markedet med en ny kortdistanceflyver før 2020 (plus delay) og SÅ lang tid kan SAS ikke vente.

Og Tommy777, den kommentar om SAS´ kabinepersonale er simpelthen under bæltestedet.
First of all, så er SAS´ A330/340 indrettet med galley ved dørpar 2 for at give en fleksibel service og opdele flyet ifht. serviceklasser ombord. Toilettet ved cockpittet er forbeholdt crew, da der netop ikke er galley og supervision omkring cockpitdøren, som der er krav om i disse tider. Kan du i øvrigt ikke også være bedøvende ligeglad med, hvilke faciliteter, er findes foran Business Class?? Eller er det bare den typiske forargelse over alle myterne omkring SASpersonalets luksusliv, der irriterer dig!?? Åh ja, det er TYPISK SAS!! My God...!

Som sagt, så kan det efter min mening ikke gå hurtigt nok med at udfase 737 Classic og MD80 og få nogle friske, dejlige Airbusser ind i flåden. Det samme håber jeg for mine kollegaer i ARN og OSL.

Her blandes det vel litt av kortene, såvidt meg bekjent så er det ingen 737 i CPH basen og ingen A319/321 i ARN eller OSL basene....så det er vel ingen helt nøytral sammenligning i og med at det kan være helt andre årsaker enn en flytype (vi snakker altså om variabler som Land, regelverk og kultur) med andre ord det kan godt skrives at DK har bare halvparten av sykefraværet enn hva SE og NO har.....

A320 er absolutt et nydelig fly, jeg synes at Virgin America og JetBlue sine er meget komfortable ombord - derimot er er ikke imponert over å måtte ta en forsinkelse JFK - SFO fordi en måtte mellomlande for fuel (ikke uvanlig med JetBlue)......

Samtidg har jeg også fløyet mye med Untied sine A319/320 og er ikke imponert - da tar jeg mye heller CO´s eller AS sine 737 - komforten er langt bedre......

Jobber du hos Airbus eller?
Sorry, jeg klarer ikke ta deg alvorlig. Hvis verden var slik du beskriver den, så ville ingen selskap kjøpt Boeing (eventuelt er det ingen som kjøper Boeing som kan regne).
Jeg stoler heller på tall fra de som jobber innen engineering og vedlikehold når det gjelder fly-kostnader, enn cabin crew. Performance er også en viktig faktor, og heller ikke da er det cabin crew sin mening jeg setter min lit til.

Hva er kilden for deliverydate for 797 (2020++)??

Hva vet du om features for 350 kontra 787? Sikkert ingenting, men det er jo moro å være pro Airbus :stir

Last edited:

Er vi infiltrert av Airbus' markedsavdeling her? ;)

Er vi infiltrert av Airbus' markedsavdeling her? ;)

Kan vi ikke holde os til tema og så ellers respektere at nogle er til A og andre til B uden skal der skal komme spydige kommentarer.

At personale der dagligt arbejder ombord mener der er en betydelig forskel må man da tage til efterretning og respektere. Selvom det nok ikke betyder så meget i den endelige beslutning, hvor økonomi helt sikkert er den afgørende faktor.

Men viser det sig at der økonomisk ikke er den store forskel på at vælge A eller B, så er det da absolut værd at tage personalets arbejdsforhold med i betragtning - selvom flere her åbenbart er ligeglade med arbejdsforholdene i luften.

Kan vi ikke holde os til tema og så ellers respektere at nogle er til A og andre til B uden skal der skal komme spydige kommentarer.

At personale der dagligt arbejder ombord mener der er en betydelig forskel må man da tage til efterretning og respektere. Selvom det nok ikke betyder så meget i den endelige beslutning, hvor økonomi helt sikkert er den afgørende faktor.

Men viser det sig at der økonomisk ikke er den store forskel på at vælge A eller B, så er det da absolut værd at tage personalets arbejdsforhold med i betragtning - selvom flere her åbenbart er ligeglade med arbejdsforholdene i luften.

Jeg tror mange, inkludert meg selv reagerte på den "statistikk" som SAS CC la frem og jeg synes det må være lov å stille spørsmål når det legges frem noe som ikke akkurat fremstår som balansert.

Heisann!

Nok er en Airbus 320 dyrere i indkøb, men billigere i daglig drift...

Jeg tror du roter litt med dette...? Med alle faktorer justert og sammenlignet saa er det faktisk motsatt. "Listeprisen" paa en A320 er lavere enn en B737-800, men en B737-800 har lavere direkte driftkostnader... ;)

Naa kjenner jeg ikke din bakgrunn, men dette med re-boot via telefon hoeres merkelig ut... :8:

Velkommen til forumet forresten og her er det nok av intense debatter... ^_^

Dag

Ok, én gang til for Prins Knud...! Uanset hvad base, Airbus eller Boeing tilhører, så er sammenligningen på arbejdsmiljø ombord på F/D lavet på tværs af Norge, Danmark og Sverige. Vi taler om Norden her, samme klima, levestandard og arbejdsbyrde (i det store hele). Piloterne i SAS har fælles senoritetsliste, så det skulle være rimelig let at benchmarke arbejdsmiljø og sygefravær på typerne/baserne imellem. SAS kan for så vidt være ligeglade med, hvad andre selskabers sygefravær viser, det her handler om SAS egen sygefraværsstatistik og dermed økonomiske byrde. Og den viser med tydelighed, at det er betragteligt højere på Boeing end på Airbus. Længere er den ikke! Så kan ulvene hyle så højt, de har lyst...!

Nej, jeg er ikke ansat i Airbus´ marketingsafdeling. Dog vil jeg tilføje, at jeg både har fløjet Boeing 737 og nu Airbus 320 og jeg føler en klar forskel på komforten, galleysammensætningen, luften, lys, interphone system, døre, slides, toiletter og så videre. Det er MIN mening! (Et dårligt arbejdsmiljø påvirker da også os i kabinen og er afgørende for, hvordan vi leverer service til vores kunder). Nej, passagererne mærker sikkert ikke forskel, men det handler jo i bund og grund om, at SAS kan mærke forskel på bundlinien. Og hvis du (som tidligere nævnt herinde) kan kombinere en god økonomi med et godt arbejdsmiljø (som du kan hente yderlige besparelser på i form af mindre sygefravær), så er det da et "match made in heaven" for SAS i dette tilfælde.

Endvidere er min oplevelse, at mange af de piloter, jeg har fløjet med på Boeing 737 ikke mener, at Airbus er en "rigtig" flyver, hvorimod de fleste Airbus piloter griner lidt af det og synes, at de pågældende 737 piloter burde prøve at flyve en Airbus, før de kan udtale sig om det! Jeg har på flere flyvninger spurgt flere Airbus piloter, om de kunne tænke sig 737 eller MD kvalifikation og svaret er klart NEJ! Jeg tror da også, det må være rart for dem derude foran, at de har et bord, de kan folde ud til arbejde, papirer og når de skal have et måltid. Alt det tekniske, vil jeg overlade til eksperterne ;)

Nå har jeg selv tilbrakt 15 år som SAS ansatt og er ennå ikke overbevist om at flytypen er den eneste kilden til økt sykefravær hos SAS, både egen erfaring og hva jeg ser mine tidligere kollegaer sliter med - så er det mye annet som kan føre til øket sykefravær. Det bør være en tankestrek at dette kun er et SAS fenomen, et annet selskap som jeg kjenner svært godt som også har noen fly fra både Boeing og Airbus (hint avataren min) har ikke på noen måte slike erfaringer....så det er nødvendigvis ikke fabrikanten....

Kan det tenkes at å slenge rundt på Vestlandet og NordNorge i en 737 gjennom en høst og vinter er noe mer utfordrende enn å fly CPH-* osv med A32? som CC ?

Altså man kan sammenligne mellom basene, men det blir liksom ikke same-same.

Jeg foretrekker A320 200% foran 737. Komforten kan rett og slett ikke sammenlignes.
At folk flest ikke bryr seg om flytype kan godt hende, men mange bryr seg om komfort.
Da min mor, som ikke vet noenting om fly, fløy med en A319 fra LHR til CDG i sommer, etter først å ha tatt en 736 til LHR, benerket hun faktisk at "dette flyet var da mye mer behagelig enn de SAS flyr".

Blir feil å sammenligne SAS 736 og AF/BA A319...

LH A319 er mer behagelig enn SK A319, mens SK 737 er både bedre og verre enn SK A319.

I det hele tatt å få en ordentlig sammenligning tror jeg er veldig vanskelig.

Heisann!

Det er utrolig hvor langt ned denne debatten har sunket, og med all respekt for din mor OEH, saa tror jeg med stor sikkerhet det er mange andre faktorer som spiller inn hvordan man opplever en flytur. Det er et par innlegg ovenfor som jeg tror beskriver dette veldig godt og et par av disse flyr vel mer enn de fleste av oss her paa forumet sammenlagt... ;)

Saa tilbake til traaden! Jeg syntes det er flott at SAS naa ser framover og tenker paa nye flytyper, men der er ogsaa som nent ovenfor da viktig aa se paa de beste, mest praktiske og oekonomiske strategi av fly! Her tror jeg det ikke er mye debatt om at de (SAS) ikke alltid har hatt den samme suksess...! Dere som syntes det er kult aa ha litt av hvert forstaar man fort ikke driver flyselskap. Det er greit naar man slaar sammen to selskap med relativt stor og forskjellig flaate saa faar man det man faar, og maa gjoere det beste ut av det... men naar man skal planlegge nye invisteringer er det greit aa ha en strategi... :rolleyes:

Det som forunder meg er at mange her mener SAS sin framtid er aa slaa sammen selskapet under en "effektiv" operasjon og ikke dele opp i tre eller fire operasjoner... og hvorfor skal man da operere forskellige typer fly med stort sett samme kapasitet fra forskjellige baser...? Det er riktig som ogsaa nevnt ovenfor at fordelen med en enhetsflaate er mindre jo stoerre flaaten er, men det er fortsatt fordeler... slik som forflyttning av fly til marked der det tilsier, teknisk vedlikehold osv.

Det er interessant aa se hvordan vi naa som UA/CO har muligheten til aa tilpasse utstyr til enkelte marked der de passer best, men som ogsaa kan raskt omdirigeres avhengig av markedsbehov.

Spennende aa se hva de (SAS) velger...!

Dag

Jeg tror mange, inkludert meg selv reagerte på den "statistikk" som SAS CC la frem og jeg synes det må være lov å stille spørsmål når det legges frem noe som ikke akkurat fremstår som balansert.

Hva du oppfatter som balansert er like subjektivt som det er for alle som føler dette på kroppen hver dag.
Jeg har fløyet Md-80, A321, og flyr i dag A330/340, og B737.
Jeg vet relativt godt hva jeg snakker om, og hvor jeg ser problemet ligger. Mener også jeg har et ganske godt sammenligningsgrunnlag når jeg uttaler meg.
Hvilke flytyper SAS CC flyr og har fløyet vet ikke jeg.
Men nå vet du/dere hva jeg har som bakrunn, bare spør ;-)
Jeg vet hva jeg mener er den beste løsning, og jeg lobber det jeg kan internt for fremtiden.

Hvis SAS kjøper A319/20/21 skal jeg faktisk vurdere å bli en fast SAS-kunde.
Slik det er nå, er SAS langt ned på lista over foretrukne flyselskaper, mye pga at de flyr 737 som er noe av det verste jeg vet å fly med.
Jeg er en av de som velger flyselskap utifra flytype, og som Airbus-fan er det svært sjelden jeg er å finne i en SAS-maskin innen Europa.
Innenlands har man dessverre ikke noe valg-

En fire-fem kryssinger coast-to-coast med USAirways skal nok kurere deg for den prioriteringen. Og virker ikke det skal du få United 319 ...

Jeg har flydd UA A319 og det var iallefall en bedre opplevelse enn 733 med samme selskap.
US har jeg ikke flydd siden 1990, da var det en 733 fra LGA til LAX med mellomlanding i CLE. At jeg ikke har flydd US siden sier vel alt om hvordan den turen var.

Back