Nå ska'rre kjøpes fly!!

Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Foran gardina er det to hoveddører, 1L og 1R. Her er det 4 CC-seter. De MÅ være der. Mellom disse har Purser sitt "kontor" med kontroller for temp, lys og IFE. Det ville ikke være plass til noe annet. Crew bunks sitter på tvers av fartsretningen og opptar minimalt med plass. Tvers over gangen har man et toalett som er nesten identisk med de som pax bruker. Ingen crew lounge i det hele tatt!

Tommy er Tommy, han er forutsigbar som et sveitsisk koko-ur når vi lager en tråd hvor vi kommer over temaet SAS IC og crew. Det er også greitt å ha noen andre på forumet som får meg selv til å fremstå som beskjeden. ;)

Men, det jeg tror Tommy vil frem til, som er et issue som er SAS-spesifikt er:

- Layout forran rad 1 er ganske identisk på alle operatører sine identisk. Det er ikke plass til mer seter her. Men, det betyr ikke at plassen dermed er død-plass og ikke kan gjøre nytte for passasjerer.

- SAS er det eneste selskapet jeg har flydd med på langdistanse som mener at det er en nødvendighet å blokkere ved gardinen der fremme og forsvare dette som om det var det siste man gjorde.

- SAS er også det eneste selskapet jeg vet om som har denne minikabinen (rad 7-8 på 340'ene) hvor jeg har opplevd gjentatte ganger å bli kastet ut av forhåndsreserverte seter for å få dette omgjort til "crew lounge"/ID-seter.

Når man er 30-40 pax som skal få unna morgenturen og andre småærend før landing så er det høyst upraktisk at alle må stå i kø for de to toaletter som finnes ved galley mellom kabinene. Her går man i beina på crew som allerede er godt opptatt med å rydde og klargjøre flyet.

Det andre er at reiser man i lag med noen og vil prate litt sammen og tilfeldigvis sitter langs hver sin midtgang så må da alle gå og tråkke igjennom det samme galley-området for å komme seg frem og tilbake. Gud nåde den som forsøker å gå igjennom fremme. På min forrige SAS-IC-tur opplevde jeg til og med at et crew-medlem guidet meg igjennom omtrådet der fremme ifbm med et setebytte og da jeg skulle tilbake til det forrige setet for å hente resten av lsestoffet og tok samme veien tilbake etter å ha snudd ved rad 1, ble jeg tatt tak av et annet crew og høvlet over på det styggeste.

Så ja, splitt gjerne ut disse innleggene og denne debatten, men det er noen av oss som legger igjen litt mer enn trivielle summer i lønnspotten til SAS som sitter igjen med inntrykket av at deler av bolaget helt har glemt hvem som betaler gildet og hvem som er kunden.

-A

Wahoo:

Vel, om du er såpass gammel som du sier - det kan
ikke jeg vite; når du kommer med slike spydige
kommentarer som du gjør, skriver du uansett som en unge.
Kom ikke her med argumenter om personangrep, når du
selv uttrykker deg på den måten du gjorde - da kan du
ikke regne med noe annet.

Hvor har jeg skrevet, at "Sky-interiøret" på Boeing sine
fly KUN handler om redusering av støy? Jeg skrev at
støynivået nå var lavere på maskinene som ble levert
med Dreamliner-interiøret, det er ikke synonymt med at det
kun er DET som er forskjellen - jeg tror de fleste her inne har
fått med seg mye av forskjellene; så når vi først snakker om
støy, trodde jeg ikke du måtte ha det inn med teeskje - med
mindre du VIL misforstå med vilje (noe jeg mistenker du gjør).

Dine egne "resonement" er ikke det spor bedre, du snakker om
at morgendagens teknologi alltid vil være bedre enn dagens -
punktum? Vel, hvorfor var B737NG-teknologien når den var ny;
mh.t. støysvake kabiner - da dårligere enn på A320-serien.
Hvorfor måtte Boeing nettopp ty til diverse fixes, for å rette
opp støynivået i cockpit - da NG-maskinene bråkte mer der
inne enn også tidligere modeller?

Last edited:

Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...

Din signatur sier det meste om deg og dine forutintatte holdninger.
Bortkastet tid å diskutere med.

Heisann Wahoo!

Din signatur sier det meste om deg og dine forutintatte holdninger.
Bortkastet tid å diskutere med.

Jeg sitter igjen med det samme inntrykket selv enkelte ganger...

... og jeg syntes innlegget ditt om hvordan stoey oppleves var veldig godt beskrevet. Jeg landet for et par timer siden med en B737-700 fra CMH til IAH (2timer 20 minutter) og satt og filosoferte over denne "evindelige" A vs B debatten, og trakk mamge av de samme konklusjonene som tidligere nevnt. Flyet var stappfullt og interioer, konfigurasjon, plassering osv. har enorm innvirkning paa hvordan stoey oppfattes... og en gjeng med ungdommer som skulle paa spring brake til Florida brydde seg nok lite om hvilken flytype det var... ^_^

Saa fra en ingenioer til en annen, takk for et godt innlegg...;)

Dag

Tommy er Tommy, han er forutsigbar som et sveitsisk koko-ur når vi lager en tråd hvor vi kommer over temaet SAS IC og crew. Det er også greitt å ha noen andre på forumet som får meg selv til å fremstå som beskjeden. ;)

Men, det jeg tror Tommy vil frem til, som er et issue som er SAS-spesifikt er:

- Layout forran rad 1 er ganske identisk på alle operatører sine identisk. Det er ikke plass til mer seter her. Men, det betyr ikke at plassen dermed er død-plass og ikke kan gjøre nytte for passasjerer.

- SAS er det eneste selskapet jeg har flydd med på langdistanse som mener at det er en nødvendighet å blokkere ved gardinen der fremme og forsvare dette som om det var det siste man gjorde.

- SAS er også det eneste selskapet jeg vet om som har denne minikabinen (rad 7-8 på 340'ene) hvor jeg har opplevd gjentatte ganger å bli kastet ut av forhåndsreserverte seter for å få dette omgjort til "crew lounge"/ID-seter.

Når man er 30-40 pax som skal få unna morgenturen og andre småærend før landing så er det høyst upraktisk at alle må stå i kø for de to toaletter som finnes ved galley mellom kabinene. Her går man i beina på crew som allerede er godt opptatt med å rydde og klargjøre flyet.

Det andre er at reiser man i lag med noen og vil prate litt sammen og tilfeldigvis sitter langs hver sin midtgang så må da alle gå og tråkke igjennom det samme galley-området for å komme seg frem og tilbake. Gud nåde den som forsøker å gå igjennom fremme. På min forrige SAS-IC-tur opplevde jeg til og med at et crew-medlem guidet meg igjennom omtrådet der fremme ifbm med et setebytte og da jeg skulle tilbake til det forrige setet for å hente resten av lsestoffet og tok samme veien tilbake etter å ha snudd ved rad 1, ble jeg tatt tak av et annet crew og høvlet over på det styggeste.

Så ja, splitt gjerne ut disse innleggene og denne debatten, men det er noen av oss som legger igjen litt mer enn trivielle summer i lønnspotten til SAS som sitter igjen med inntrykket av at deler av bolaget helt har glemt hvem som betaler gildet og hvem som er kunden.

-A

Hvor er Like knappen?? ;)

Vel, du har selv bevist i denne traaden at du overhodet ikke har peiling paa hva du snakker om. Foerste 340 ble levert til SAS foer 9/11 og hadde samme idiotiske crew area foran business class. Nevn et ENESTE flyselskap, inkludert amerikanske, som ikke benytter plassen foran til annet enn ett loungeomraade for ansatte. Akkurat. unikt for SAS og CAU sine krav til crew dass, mens ALLE andre selskaper har crew som ikke er for fiine til aa dele dass med pax som betaler en av dine maanedsloenninger for aa faa komme ombord. Saa IGJEN tar du ting ut av luften.

Hadde jeg vaert deg, hadde jeg heller hatt som prioritet at min arbeidsgiver skal tjene penger slik at arbeidsplassen din var sikker.

Dersom man hadde hatt det som motiv, hadde layouten paa 340/330 vaert noe helt annet og man hadde hatt flere seter ombord, noe som betyr mer revenue for den skakkjoerte skuta du jobber i.

Guess what? Bransjen i sin helhet ler av slike ting som dette.

Foroeverig, er denne traaden skikkelig underholdende. Men istedetfor aa svare paa en overveldende mengde av subjetive rolleyesinnlegg, tror jeg heller jeg anbefaler Houston aa ta en tur ut i finvaeret. Det skal ihvertfall jeg gjoere

Tommel opp! You nailed it.

Etter mange sider i denne debatten kan det se ut som vi kan konkludere med:

-De som jobber i en airbus mener dette er det mest lønnsomme flyet, det mest komfortable flyet for alle ombord og selvsagt er det flyet SAS bør kjøpe.

-De som flyr veldig mye, 10-100 ganger mer enn et typisk forum-medlem årlig, har ingen preferanser når det gjelder flytype.

-De som vet "litt" om hvordan de ulike typene oppfører seg når det gjelder innkjøps- og drifts-kostnader, ikke er enige med cabin-crewet om hvilken flytype som er billigst.

Takk for god underholdning! Denne tråden kan gå inn som en klassiker sammen med noen av IC fra OSL vs CPH.

Dag J, jeg husker godt alle diskusjonene vi har hatt om dette, og det ser ut til at ikke mye har forandret seg, hverken her på forumet eller oppe i luften.

Takk for interessante innlegg fra Wahoo, Dag J, Tommy777 og et par andre.

Det er mange her på forumet som flyr mye og er gullkunder i div. selskaper.
Jeg synes det blir litt rart å vise til at tommy er gullkunde og flyr masse og at det gjør ham til en stor kapasitet.
Tror mange her flyr masse, men ikke alle utbasunerer det til enhver tid.
Jeg synes også det blir feil å la noen få lov til å oppføre seg som de vil, og unnskylde det, når sikkert enhver annen hadde blitt moderert og fått kratfige advarsler for tilsvarende angrep.

Mye artig i denne tråden gitt. En ting som jeg ikke skjønner, er hvor moderatorene er.....Vanligvis er jo tråder stengt/splittet nesten før de er postet, men dette har pågått i dagesvis. Er det bare meg som har glemt hva tråden egentlig handlet om? :p

Men for all del, takk for god underholdning !

Heisann Dag!

-De som jobber i en airbus mener dette er det mest lønnsomme flyet, det mest komfortable flyet for alle ombord og selvsagt er det flyet SAS bør kjøpe.

-De som flyr veldig mye, 10-100 ganger mer enn et typisk forum-medlem årlig, har ingen preferanser når det gjelder flytype.

-De som vet "litt" om hvordan de ulike typene oppfører seg når det gjelder innkjøps- og drifts-kostnader, ikke er enige med cabin-crewet om hvilken flytype som er billigst.

Takk for god underholdning! Denne tråden kan gå inn som en klassiker sammen med noen av IC fra OSL vs CPH.

Dag J, jeg husker godt alle diskusjonene vi har hatt om dette, og det ser ut til at ikke mye har forandret seg, hverken her på forumet eller oppe i luften.

Godt oppsummert.. :up:

Dag

Veldig god oppsumering, me like.
Skal sies fra min side, at jeg overhodet ikke har tenkt på økonomi når det gjelder min støtte til airbus. Dette rett og slett fordi jeg ikke vet noe særlig om forskjellene når det gjelder økonomi.
Jeg har snakket om arbeidsforhold for kabin crew, og hvordan jeg opplever dette.

Men igjen, bra oppsumering.

det jeg har stillt spørsmål om, og ikke fått svar på er hvorvidt en flytype er den eneste årsaken til et dramtisk økt sykefravær, eller om det kan finnes andre faktorer innen SAS systemet som bidrar til dette. Jeg stiller dette spørsmålet på bakgrunn av mine og mine gode venner i SAS sine erfaringer med selskapet og hvrodan vi har følt dette på kroppen i form av langtids sykefravær pga forskjellige former stress. Muligens har SAS lagt arbeidsforholdene til dere i luften så godt til rette at en flytype er den eneste form for stress og slitasje, i så fall er dere utrolig mye bedre stillt enn noen annen gruppe i selskapet, men når jeg ser hva mine venner som flyr / har fløyet opplever mener jeg å kunne ha dekning for å si at det er mere enn et Boeing produkt som spiller inn.

Et eksempel er min forlover, som av helsemessige årsaker mistet sine sertifikater og det var ikke Boeing som forårsaket dette. Hva han har gått igjennom for noe så enkelt som å beholde pensjonen sin (og all kudos til din fag forening og deres advokater) - dette er noe han har opparbeidet seg og absolutt har krav på, det har ført økt sykevær og svært unødvendig stress.

Det samme opplevde vi når min mor døde mens hun ennå var yrkesaktiv i SAS, hun hadde også fløyet i 10, før SAS ble Boeing kunde, og hadde mange år på bakken etter det (totalt over 30 år i SAS), den måten SAS behandlet oss, jeg var ennå ansatt i SAS, førte til sykmelding, og vi gav opp forsøket på å få det vi skulle ha hatt fra SAS etter mor.

Selv hadde jeg også et langt høyere sykefravær i min tid i SAS, mye pga stress og arbeidsforhold som aldri ble lagt tilrette enn jeg noen sinne har hatt i USA, noe betenkelig at arbeidsforholdene faktisk var langt bedre i USA enn i SAS og min situasjon er dessverre ikke unik snarere tvert om typisk for alltfor mange på bakken i SAS (2/3 av mine tidligere kollegaer og gode venner har hatt langtidsfravær - mye pga stress, enkelte har måtte søke på sin egen jobb omtrent engang i året pga. omorganiseringer !)

Nei jeg har ikke fløyet selv, den lille italienerinnen jeg er gift med har en karriere som flight attendent hos Alaska - med nettopp Boeing som arbeids plass (noe MD-80) uten noen form for yrkesskade eller problemer, hun foretrakk 737´ene over MD-80, og AS har noen ruter som ikke noe søndagsskole - Prudhoe Bay på vinteren med spesial uniform og en motor igang på bakken og sprutfull maskin med Oljearbeidere som ikke har rørt alkohol på 6 uker...og som skal ta igjen det tapte på 2 uker....:drink

Så jeg tror at i dagens SAS (og i gårsdagens) er det mange faktorer som kan bidra til øket sykefravær, muligens er dere i luften forskånet, men spør Inga i IAD (muligens har hun gått av med pensjon (som vel hun fikk)) om hva som skjedde med hennes beste venninde i Seattle (som du har møtt mange ganger)....det blir en tankevekker !!!

I mitt virke som verneombud og steward i SAS opplever jeg og ser/hører mye rart. Både fra det som skjer internt i SAS, og fra andre selskaper. Det er faktisk et veldig godt samarbeid mellom selskaper.

Men sykefravær er utrolig komplisert.
Hvorfor oppstår det, hva kan gjøres for å få sykefravær ned osv.
Det jeg vet er et problem nå er sjekk av setelommer. Nå er dette noe vi fra 1 mars slipper å gjøre, men dette var noe som var en enorm belastning på rygg og armer.
På Boeing maskinene er det et stort problem med dørene, spesielt med 1L døren. Her går det spesielt på rygg, håndledd og hode.

Men eksakte tall og årsaksammenheng er vanskelig å ta tak i.
Men å si at en spesifik flytype er værre en andre er vanskelig, bortsett fra døren på Boeing 737, som nevnt.
Det går mere på hvilken leverandør som har levert galley utstyr og montering av dette, noe som ikke er flytype spesifisert.
Noe som etter min mening er en fordel med Airbus er at galley oppleves større og mer romslig, samt at midtgangene ofte er litt bredere. Som gjør at trengselen blir mindre.
(nå vil sikkert mange si at dette bestemmer flyselskapene selv, men da kan man si at så enkelt er det faktisk ikke)

Min erfaring når det gjelder årsak til sykefravær i lufta og på bakken i flybransjen er generelt stress og høy arbeidsbelastning, sammen med lange dager. Videre for flyvende lange dager uten skikkelig matpause bidrar også til en viss grad.
Men som du nevner også, stress stress stress er den virkelige faren i alle selskaper tror jeg. I Skandinavia sliter mange også med troverdigheten. Mange tror at vi fortsatt flyr to leg, og så ligger en uke på kanariøyene etc. og er bortskjemte luksusdyr. Dette er jo ikke noe man blir syk av, men det bidrar til frustrasjon.

Er i IAD nå, skal se etter Inga i morgen og spørre henne om dette :-) Så hun var her i dag når vi landa.

For å oppsummere, sykefravær kan ikke spores til en bestemt type, selv om enkeltskader er værre på noen flytyper. Dette er sammensatt, og det største problemet er stress.

Jeg synes det blir litt rart å vise til at tommy er gullkunde og flyr masse og at det gjør ham til en stor kapasitet.

Da har du ikke fått med deg alt som er skrevet. Som nevnt - Tommy er SAS' største fan og det er ingenting han heller vil se enn et sterkt og suksessrikt SAS.
Andre som rutinemessig ferdes i samme kabin på betalende - og da mener jeg også SELV-betalende - har mange av de samme betraktninger, og det kan ikke ignoreres.

Selv faller jeg litt mellom begge stoler, som periodevis ekstrem storbruker og likevel flyselskapsansatt, og har ingen problemer med å se begge synspunkter - men, og det er det viktige, det er $$$$$$ som er det som det hele står og faller på. Og det gjelder å holde de som leverer disse $$$$ happy.

Uansett - som trådstarter regnet jeg ikke med denne utslkliingen, men for å gå tilbake til utgangspunktet, så skal man ikke se bort fra at være danske venner får sin vilje. Når bitene er falt på plass vil trolig CPH bli en ren A320(-familie)-base mens ARN/OSL blir eksklusivt 737NG. Dette blir grunnlaget for neste generasjon narrowbodies, som høyst sannsynlig vil følge samme mønster (tror jeg). Longhaul? Who knows, men den avgjørelsen ligger nok et stykke unna ennå, men jeg håper og tror vi får se litt ekspansjon og flere maskiner først ....

Da har du ikke fått med deg alt som er skrevet. Som nevnt - Tommy er SAS' største fan og det er ingenting han heller vil se enn et sterkt og suksessrikt SAS.
Andre som rutinemessig ferdes i samme kabin på betalende - og da mener jeg også SELV-betalende - har mange av de samme betraktninger, og det kan ikke ignoreres.

Selv faller jeg litt mellom begge stoler, som periodevis ekstrem storbruker og likevel flyselskapsansatt, og har ingen problemer med å se begge synspunkter - men, og det er det viktige, det er $$$$$$ som er det som det hele står og faller på. Og det gjelder å holde de som leverer disse $$$$ happy.

Uansett - som trådstarter regnet jeg ikke med denne utslkliingen, men for å gå tilbake til utgangspunktet, så skal man ikke se bort fra at være danske venner får sin vilje. Når bitene er falt på plass vil trolig CPH bli en ren A320(-familie)-base mens ARN/OSL blir eksklusivt 737NG. Dette blir grunnlaget for neste generasjon narrowbodies, som høyst sannsynlig vil følge samme mønster (tror jeg). Longhaul? Who knows, men den avgjørelsen ligger nok et stykke unna ennå, men jeg håper og tror vi får se litt ekspansjon og flere maskiner først ....

Så langt jeg vet så skal avgjørelsen for både langrutemaskiner og kortruter taes nå innenfor dette året. Men som alltid i denne bransjen, who knows :-)

Av alle mulige faktorer som bidrar til SAS sitt til tider enorme sykefravær blant operativt personell, er flytype kanskje en av de minst relevante av alle.

moderator

Ja, egentlig burde tråden vært splittet i minst 3 forskjellige tema, men det er lettere sagt enn gjort å få nøstet opp i da mange poster handler om mye forskjellig, og ikke har vi hatt tid heller. Så får heller tråden stå som et eksempel på hva som skjer når det ikke modereres fra starten av......enkelte her har jo talt for mindre moderering på forumet :rolleyes:

Og fortsett gjerne med kranglingen, men dropp personangrepene selv om dere er uenige

moderator

Longhaul? Who knows, men den avgjørelsen ligger nok et stykke unna ennå, men jeg håper og tror vi får se litt ekspansjon og flere maskiner først ....

Det blir 797 på short-haul, med flight deck commonality med 787 som SAS kjøper, for det gjør det enklere å disponere piloter mellom IC og short haul på ARN og OSL....;)

. Når bitene er falt på plass vil trolig CPH bli en ren A320(-familie)-base mens ARN/OSL blir eksklusivt 737NG....
Hvorfor det? Hvorfor ikke gå for enten 737 eller320? Hvorfor skal CPH ha en annen type enn OSL og ARN?

Hvorfor det? Hvorfor ikke gå for enten 737 eller320? Hvorfor skal CPH ha en annen type enn OSL og ARN?

Lösningen for CPH er tricky. En substitute 1:1 MDer med A320 er for mye kapasitet. Samtidlig har SAS funnet ut at A319 er for dyrt i drift for selskap.

Ergo er den vel beste lösningen a vente og satse - sa snart som det er mulig - pa en neste-generasjon fly med 130-150 seter og flere frekvenser istedenfor flere seter i en konstant antall fly.

Du henter likevel ikke store synergier dersom du bytter ut MD'er med B737NG ved CPH, siden de A321 vil bli staende. Sa har du 2 flater ved CPH uansett.

Så det er ingen flykjøp enda? Og dette har vært 6 sider der man ikke har kommet fram til noe. Flott.

Back