Nå ska'rre kjøpes fly!!

Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

at Boeing bl.a. reklamerer med at støynivået nå er lavere
på B737NG-flyene med "Dreamliner"-interiør, viser vel nettopp
at det her har vært et forbedringspotensiale mh.t. støynivå
i kabinen..

:headbang ALLE fly har ett forbedringspotensial på støy så lenge den er over NULL desibel!

W

Synes enkelte har litt å gå på hva gjelder vanlig folkeskikk og høflighet i debattene.
Litt antenner skader ikke på nettet heller.

Last edited:

ALLE fly har ett forbedringspotensial på støy så lenge den er over NULL desibel!

Når det gjelder støy så opplevde jeg allerede i 1997 at MD-90 var en voldsom forbedring i forhold til det jeg var vant til, og jeg tenkte at sånn blir vel alle fly heretter. Men noe bedre enn det har jeg ennå tilgode å oppleve. Mitt absolutte favorittfly som passasjer, men bortsett fra Delta er det vel ingen flyselskaps favorittfly.

Vel, du har selv bevist i denne traaden at du overhodet ikke har peiling paa hva du snakker om. Foerste 340 ble levert til SAS foer 9/11 og hadde samme idiotiske crew area foran business class. Nevn et ENESTE flyselskap, inkludert amerikanske, som ikke benytter plassen foran til annet enn ett loungeomraade for ansatte. Akkurat. unikt for SAS og CAU sine krav til crew dass, mens ALLE andre selskaper har crew som ikke er for fiine til aa dele dass med pax som betaler en av dine maanedsloenninger for aa faa komme ombord. Saa IGJEN tar du ting ut av luften.

Hadde jeg vaert deg, hadde jeg heller hatt som prioritet at min arbeidsgiver skal tjene penger slik at arbeidsplassen din var sikker.

Dersom man hadde hatt det som motiv, hadde layouten paa 340/330 vaert noe helt annet og man hadde hatt flere seter ombord, noe som betyr mer revenue for den skakkjoerte skuta du jobber i.

Guess what? Bransjen i sin helhet ler av slike ting som dette.

Foroeverig, er denne traaden skikkelig underholdende. Men istedetfor aa svare paa en overveldende mengde av subjetive rolleyesinnlegg, tror jeg heller jeg anbefaler Houston aa ta en tur ut i finvaeret. Det skal ihvertfall jeg gjoere

Først og fremst, klarer du ikke svare skikkelig (gjelder flere her etter min mening) la vær.
Du vet åpenbart ikke så veldig mye om hva du snakker om du heller.
Det du kaller crew lounge kan vel knapt kalles det, men om det er det som er ditt krav til slike faseliteter, flott.

For det andre, på lange oversjøiske flyvninger er det faktisk ulike lover som regulerer dette med toalett etc for crew.
Hvordan man organiserer dette er derimot ulikt fra land til land og de ulike selskap. Om noe så tror jeg nok flere i bransjen liker måten SAS organiserer dette. Om du har andre kilder, kom med dem.
Hvis du mener at dette var et krav fra CAU, er du ikke bare uvitende, men direkte ignorant.
Så hvem som tar ting ut av lufta vet ikke jeg.

Hvor mange seter tror du det ville vært mulig å få inn i det området som det her snakkes om? Jeg tror 0.
Det er flere muligheter, som sees på nå. Men det får man se på etterhvert, blir sikkert godt diskutert og idiotiærklert her når dette eventuelt kommer.
Men jeg kan lekke at det er snakk om 6 seter til på både 330 og 340 i business. Hvordan kan jo du og andre spekulere i.

Er det noen som bidrar til at SAS skal komme på rett kjøl er det ansatte i lufta og på bakken i SAS, men hva som er bidratt med de siste 10 år tviler jeg på at du er serlig interisert i få vite. For da vil din illusjon av crew i SAS få seg en alvorlig knekk.

Alle fly kan innredes ulikt, og gudene skal vite at det skjer. SAS sin organisering av Galley på A330/340 er ikke veldig spesielt i forhold til endel andre selskaper.

PS jeg deler gjerne dass med hvem som helst, så lenge ikke de driter ned vegger, vask, og til og med tak. Det jeg er mer opptatt av er at våre piloter har et sted hvor alskens sykdommer ikke får adgang.

PS2 Du vet åpenbart mye om hvilke plager og diverse skader crew får og ikke får, hva med å søke jobb i HMS?
Sykefravær er i mange tilfeller en direkte følge av fysisk arbeidsmiljø. Plager som oppstår, oppstår gjerne over lang tid så det kan være vanskelig å finne en enkelt faktor. Det er sikkert kolleger av deg også som får ulike typer skader/sykdomsbilder pga arbeidsmiljø.
Men når slike ting skjer i flybransjen, ja da er man bortskjemte, late, dumme, og håpløse. Når dette skjer på et bankkontor etc ja da er det beklagelig, og MÅ rettes på.

Last edited:

Tommy--
Den der med crew har specielle toiletter eller dass på SAS fly,,,ja det er simpelthen så forkert....du er helt galt afmarcheret....
Hilsen
ole

Tommy--
Den der med crew har specielle toiletter eller dass på SAS fly,,,ja det er simpelthen så forkert....du er helt galt afmarcheret....
Hilsen
ole

Han har rett i at det er et toalett som er satt av til crew, men resten av det han kommer med er ren svada. Desverre.

Hmmm...

Skjerm i taket eller AVOD? Couldn't care less. Man er selvforsynt med underholdning - eller arbeid.

Du tar feil... Eller delvis feil...
På en times flytur bryr jeg meg ikke. Men, når jeg skal fly langt er AVOD alfa og omega. Merket stor forskjell på 11 timer med Thai fra Oslo i en 777 med AVOD mot fra CPH i en gammel 747 uten... Tiden går litt raskere når man kan døse til et par filmer etter eget ønske.
Så nå vet jeg hva jeg velger når jeg booker mine billetter ;)

E!

Hva du oppfatter som balansert er like subjektivt som det er for alle som føler dette på kroppen hver dag.
Jeg har fløyet Md-80, A321, og flyr i dag A330/340, og B737.
Jeg vet relativt godt hva jeg snakker om, og hvor jeg ser problemet ligger. Mener også jeg har et ganske godt sammenligningsgrunnlag når jeg uttaler meg.
Hvilke flytyper SAS CC flyr og har fløyet vet ikke jeg.
Men nå vet du/dere hva jeg har som bakrunn, bare spør ;-)
Jeg vet hva jeg mener er den beste løsning, og jeg lobber det jeg kan internt for fremtiden.

det jeg har stillt spørsmål om, og ikke fått svar på er hvorvidt en flytype er den eneste årsaken til et dramtisk økt sykefravær, eller om det kan finnes andre faktorer innen SAS systemet som bidrar til dette. Jeg stiller dette spørsmålet på bakgrunn av mine og mine gode venner i SAS sine erfaringer med selskapet og hvrodan vi har følt dette på kroppen i form av langtids sykefravær pga forskjellige former stress. Muligens har SAS lagt arbeidsforholdene til dere i luften så godt til rette at en flytype er den eneste form for stress og slitasje, i så fall er dere utrolig mye bedre stillt enn noen annen gruppe i selskapet, men når jeg ser hva mine venner som flyr / har fløyet opplever mener jeg å kunne ha dekning for å si at det er mere enn et Boeing produkt som spiller inn.

Et eksempel er min forlover, som av helsemessige årsaker mistet sine sertifikater og det var ikke Boeing som forårsaket dette. Hva han har gått igjennom for noe så enkelt som å beholde pensjonen sin (og all kudos til din fag forening og deres advokater) - dette er noe han har opparbeidet seg og absolutt har krav på, det har ført økt sykevær og svært unødvendig stress.

Det samme opplevde vi når min mor døde mens hun ennå var yrkesaktiv i SAS, hun hadde også fløyet i 10, før SAS ble Boeing kunde, og hadde mange år på bakken etter det (totalt over 30 år i SAS), den måten SAS behandlet oss, jeg var ennå ansatt i SAS, førte til sykmelding, og vi gav opp forsøket på å få det vi skulle ha hatt fra SAS etter mor.

Selv hadde jeg også et langt høyere sykefravær i min tid i SAS, mye pga stress og arbeidsforhold som aldri ble lagt tilrette enn jeg noen sinne har hatt i USA, noe betenkelig at arbeidsforholdene faktisk var langt bedre i USA enn i SAS og min situasjon er dessverre ikke unik snarere tvert om typisk for alltfor mange på bakken i SAS (2/3 av mine tidligere kollegaer og gode venner har hatt langtidsfravær - mye pga stress, enkelte har måtte søke på sin egen jobb omtrent engang i året pga. omorganiseringer !)

Nei jeg har ikke fløyet selv, den lille italienerinnen jeg er gift med har en karriere som flight attendent hos Alaska - med nettopp Boeing som arbeids plass (noe MD-80) uten noen form for yrkesskade eller problemer, hun foretrakk 737´ene over MD-80, og AS har noen ruter som ikke noe søndagsskole - Prudhoe Bay på vinteren med spesial uniform og en motor igang på bakken og sprutfull maskin med Oljearbeidere som ikke har rørt alkohol på 6 uker...og som skal ta igjen det tapte på 2 uker....:drink

Så jeg tror at i dagens SAS (og i gårsdagens) er det mange faktorer som kan bidra til øket sykefravær, muligens er dere i luften forskånet, men spør Inga i IAD (muligens har hun gått av med pensjon (som vel hun fikk)) om hva som skjedde med hennes beste venninde i Seattle (som du har møtt mange ganger)....det blir en tankevekker !!!

For å få litt facts på bordet..
Visste dere f.eks at seter med stoff-trekk absorberer mer støy energi enn skinnseter?

Kære Tommy777, Hvad laver du egentlig til dagligt? Hvor kommer du fra? For det er da helt vildt, så bitter og personlig, du bliver i sådan en debat her...!?! Du må virkelig have et horn i siden på SAS og dets medarbejdere!? Eller var det Airbus, der trickede dig..? Hvad har gjort dig så vred?

Før/efter 9/11, så har området omkring cockpitdøren i nyere tid altid været en security issue. At der så er sket skærpninger, har jo ikke gjort behovet for restriktioner mindre og SAS´ indretning af 330/340 mere uhensigtsmæssig. At der er indrettet et snævert, "kontorområde" ved siden af crew seats, bunker og toilet kan jeg simpelthen ikke se, som noget ekstravagant og "for-fin-til-at-dele-plads-med-pax-attitude". Hvad ville du i øvrigt placere deroppe i stedet? Stole? Et stort galley? Der ville ikke engang kunne presses en ekstra sleeper-række ind..! Mange selskaber har valgt at placere deres "kontor" lige ved dør 2, som så optager plads for service items og udstyr.

Uanset hvad du tror, så er jeg da helt klart interesseret i, at SAS tjener penge, så lad være med, at fortælle mig, hvad jeg burde og ikke burde. Modsat burde du måske sætte dig lidt ind i tingene, inden vi tvinges til at læse dine "Ekstrablads(VG)-teorier", der i øvrigt lyder til, at være bygget på myter, som du selv er med til at holde i live. Men det er måske det, der er meningen??

Min holdning (hvis jeg må have lov til at have og dele en sådan herinde?) er, at Airbus klart er generelt overlegen ifht. Boeing. Du og andre kan være uenige. Min arbejdsgiver SAS har informeret mig om, at pilotsygefraværet på SAS´ Boeing 737 er højere end på Airbus 320. Det er fakta i SAS. Sygefravær betyder øgede omkostninger for SAS. Ergo er jeg også interesseret i, at SAS fremover fornyer sin flåde med fly, der sikrer et lavere sygefravær og dermed reducerede omkostninger og et bedre arbejdsmiljø. Synes du, det er illoyalt? Er jeg så en modstander af, at SAS skal tjene penge?

Flere herinde har kommenteret, at de sæder (Sicma Aero Seats "Oxygen"), som SAS har installeret i 737/320 ikke er verdens mest komfortable. I har fuldstændig ret, det er de ikke. Heller ikke, hvad jeg ville have valgt! Jeg ved, at SAS er ved at kigge markedet efter for nye modeller i takt med, at nye fly skal findes. Tiden med de gode, gamle, ergonomiske MD-sæder er forbi. De er simpelthen for tunge. Fremtiden er slim light weight seats. Og jeg håber, at man måske vil gå efter samme tyde, som Lufthansa i øjeblikket installerer i deres kortruteflåde. De sikrer en god økonomi for SAS, er konfortable til formålet og sikrer en god seat pitch (living space) til vores passagerer. Win/win!
Nej, konfigurationen i 321 er ikke smart, det er jeg enig i. Især række 8 og 23 er en stor fejl! Jeg har selv forsøgt, at få det ændret og indgivet forslag til anden indretning, men i Stockholm har de ikke været så villige til at erkende problemet. Et nyt sæde ville på sigt kunne gøre noget ved problemet. Det samme på 737-600 på de sidste rækker.

Det er planen, at SAS´ 737ere skal ensrettes i sædeantal og så vidt mulig i konfiguration, så Domestic-versionerne forsvinder. Det er i hvert fald et fremskridt. Og de seneste dages informationer fra diverse medarbejderdage tyder på, at en Airbus 320/(330)/350-aftale for Hub CPH er ved at falde på plads. I really hope so...!

Jeg skal la Tommy svare for seg selv, men såvidt meg bekjent har han i en årrekke vært gullkunde i SAS. Han har mao en del erfaring som godt betalende passasjer.

Kære Tommy777, Hvad laver du egentlig til dagligt? Hvor kommer du fra? For det er da helt vildt, så bitter og personlig, du bliver i sådan en debat her...!?! Du må virkelig have et horn i siden på SAS og dets medarbejdere!? Eller var det Airbus, der trickede dig..? Hvad har gjort dig så vred?

ladshopeso...!

Tommy 777 har vel vært en av de som har forsvart SAS i tykt og tynnt over lang tid. Og fra mitt ståsted har han hele veien fremstått som en stor SAS patriot. Men det må da være lov å ha kritiske meninger eller å se forbedriner også hos ens favorittselskap.
Tommy 777 flyr vel mer enn de fleste her, og har vel igrunn et svært godt grunnlag for sine uttalelser og meninger.

(første gang jeg har forsvart Tommy 777 tror jeg) ;)

Inn

Tommy 777 flyr vel mer enn de fleste her, og har vel igrunn et svært godt grunnlag for sine uttalelser og meninger.

Kjenner Tommy godt, og vi treffes regelmessig når jeg er i Chicago. Kjenner hans syn og meninger om SAS, men akkurat i denne tråden tar han litt av. Riktignok stammer han fra nord for Polarsirkelen, men allikevel!

Foran gardina er det to hoveddører, 1L og 1R. Her er det 4 CC-seter. De MÅ være der. Mellom disse har Purser sitt "kontor" med kontroller for temp, lys og IFE. Det ville ikke være plass til noe annet. Crew bunks sitter på tvers av fartsretningen og opptar minimalt med plass. Tvers over gangen har man et toalett som er nesten identisk med de som pax bruker. Ingen crew lounge i det hele tatt!

Når skal det komme noe nytt om de flyene i denne tråden? På tide å få splittet ut noe her?

Uansett, det er ikke nødvendig med en avhandling av annerkjente forskere eller behov for andre kilder, for å rettferdigjøre sin egen subjektive oppfattelse av hvilken flytype man liker best. Det er også nødvendig å skille mellom hva passasjerene mener, hva kabincrew foretrekker og hva cockpitcrew foretrekker. Det er fordi de tilhører vidt forskjellige arenaer i flymaskinen... En som sitter på sete 36E i DK sin A321 bryr seg neppe om at det er mye bedre plass i cockpit på den maskinen enn han som sitter på 6C i f.eks. Privatair sin B737.

Kjenner Tommy godt, og vi treffes regelmessig når jeg er i Chicago. Kjenner hans syn og meninger om SAS, men akkurat i denne tråden tar han litt av. Riktignok stammer han fra nord for Polarsirkelen, men allikevel!
t!

Tommy tar Alltid av han, så intet nytt der. Men som du sier: vi vet hvor han er fra ;)

Hvis det har noe for seg det med at sykefravær er ulik for dem som jobber på A og B, kan ikke dette være bare et SAS-problem. Det skulle være nok av selskaper i verden som opererer store flåter av både A32X og B737-X00 til at dette skulle være dokumenterbart. Dersom andre operatører også ser tilsvarende tendenser ville jeg tro at dette skulle være offentlig kjent! Noen som har info?
Hvis andre selskaper ikke ser tilsvarende forskjeller har SAS et problem!

Hvis det har noe for seg det med at sykefravær er ulik for dem som jobber på A og B, kan ikke dette være bare et SAS-problem. Det skulle være nok av selskaper i verden som opererer store flåter av både A32X og B737-X00 til at dette skulle være dokumenterbart. Dersom andre operatører også ser tilsvarende tendenser ville jeg tro at dette skulle være offentlig kjent! Noen som har info?
Hvis andre selskaper ikke ser tilsvarende forskjeller har SAS et problem!
Som nævnt er der nok nærmere tale om en geografisk eller kulturel forskel i sygefravær.
Det kunne være interessant at se statistik om sygefravær baseret på base isf. flytype!

:headbang ALLE fly har ett forbedringspotensial på støy så lenge den er over NULL desibel!

W

Ærlig talt "Wahoo", hvor gammel er du? Dersom du skal
skrive innlegg i denne tråden, så prøv i det minste og ha
et VISST nivå av seriøsitet.

Jeg har fløyet med svært mange ulike flytyper, og jobbet
i flere ulike Airbus- og Boeingmaskiner - og har derfor en
ganske så bred referanse når det kommer til støy. At "ALLE"
fly har et forbedringspotensiale mh.t. støy i fly, er det ikke
dermed sagt at dette allikevel alltid prioriteres og vektlegges i
såpass stor grad som det burde. Ut fra dine uttalelser, høres
det ut som du nærmest tror at et 100% støyfritt fly -
er rett rundt hjørnet.

Boeing burde ha lagt mer vekk på støyredusering, både i
cockpit og kabinen på 737NG-serien - noe de også fikk kjeft
for av mange. At de faktisk nå ha vektklagt dette når
de introduserte Dreamliner-interiøret (selv om vi ikke snakker
ny flytype) er derfor interessant, noe som viser at de har
tatt denne kritikken til seg - og at den var berettiget.

Så får du heller fortsette å stange hodet i veggen til du
blir gul og blå, men spydighetene dine vil jeg ha meg
frabedt.

Uten å kjenne til de undersøkelsene SAS skal ha utført så er det jo noen faktorer som nok
gjør at A32*/A19* operasjoner skiller seg endel fra 737*

737* er ikke en type, men mange korte-lange- ex:bu ex:sk ex:ae osv. Galley og nødutstyr er forkjellige , og crew har vel sine favoritter blant disse maskiner mtp arbeidsforhold.
Door operation på 737 har nok forårsaket noen kiroptaktor timer det også.
Så har vi Vestlandet og NordNorge høst/vinter som også gjør forskjeller her.

Som en mellomløsning før a/b har noe ordentlig nytt på gang så har jeg tro på at nye 737 700 & 800 med Sky interiør kan vinne noen fan blant pax i b-klubben, det ser vi på tilbakemeldingene DY får.

Ærlig talt "Wahoo", hvor gammel er du? Dersom du skal
skrive innlegg i denne tråden, så prøv i det minste og ha
et VISST nivå av seriøsitet.

Så å gå til personangrep er anser du som modent og seriøst?

Jeg er senioringeniør og kan en litt om støy.
Ditt resonement er at siden Boeing oppgraderer interiøret sitt
er det en "fix" og beviser av at deres 737 støyer mer enn A320.

Det er like tåpelig å si som å si at siden Boeing bygger en ny 797 betyr det
at dagens B737NG er dårligere enn A320.
Eller - siden A320 NEO sannsynligvis også kommer med nytt interiør
er det nåværende interiøret i A320 for dårlig.

Denne type resonement du driver med holder rett og slett ikke mål.
Dette kalles produktutvikling og oppgradering.
ALT kan bli bedre på ALLE fly!
Morgendagens teknologi vil alltid være bedre enn dagens - punktum.

Sky interiøret handler om mye mer enn støy - det burde du vite.

EDIT: Videre, angående hvor mye støyer de ulike fly.

Støyen i ett fly varierer kraftig etter hvor du befinner deg. Det vet de fleste av oss
som har forlatt setet for å gå på toalettet. CC befinner seg stort sett
i høyden, i midtgangen (Stående - ørene sitter som kjent på hodet) og forran og bak i kabinen.
Hodet mellom bagasjehyllene eller i de åpne områdene rundt galley.
Passasjerer befinner seg stort sett lavt sittende på sidene av midgangen og intill veggene.
Hvordan enkeltpersoner og crew ombord vil oppfatte støyen vil altså være meget individuelt.
t.o.m høyden på hvert individ spiller en rolle..., hvor mange seter er tomme, skinn lær interiør,
seteplassering, antall osv osv..

Det er derfor sannsynlig at både A og B vil være mer støyende visse steder ombord og enkelte dager.
Legg til subjektive forrut-intatte holdninger bland CC. F.eks, du kommer til ett støyende område på en flytype du
ikke liker og tenker selvsagt, "det var det jeg sa..", mens når du kommer til det støysvake området registrerer du
det ikke.

Videre kan vi legge til ulike faser av flyvninger, ulike cruise altitudes, ulike cruise N1 osv osv.
Alt dette spiller en rolle for støy og vil være forskjellig fra dag til dag

Så dette er ikke så svart hvitt som mange tror.

Last edited:
Back