Nå ska'rre kjøpes fly!!

Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Diskusjonen ovenfor setter meg tilbake til SAS Boeing 767 over Atlanteren på Business på slutten av 1990-tallet hvor "lett bærbare" kassettvideospillerne med 4" skjerm ble delt ut. En av filmene ble tilbudt i oktober 1997 var "Back to the Future Part III" ^_^

Airbaltic leier jo ut ipad2 på sine flygninger.

Escape in entertainment!
Appreciate quality of newest technology and high resolution screen. Latest movies, music selection, cartoons, games and popular TV shows, all this you can enjoy renting iPad 2 media player tablet.

EUR 9 for Economy class passengers per one flight.
Free of charge for Business class passengers.
Extra headphones - EUR 3.
Available only on flights that are over 2 hours 30 minutes in duration. Devices are subject to availability. Ask cabin crew for information. The rate of EUR is given for information and may differ according to exchange rate.

Kilde:http://www.airbaltic.com/public/inflight_entertainment.html

Snakk om IFE er overdriven. Rett og slett fordi vi snakker for det meste om flytider under ett time, spesielt pa de high-volume routes av SK.

De som mener a trenge en IFE har det mer eller mindre uansett. Pads, Pods, Mobiltelefoner etc. Og de som lever heile dagen uten dette, de har ingen problem med missing IFE heller.

Fra en operatör-siden er en non-IFE fly med WiFi en langt bedre valg. Fordi WiFi installasjonen koster engang og man har meget lave MX kostnader. IFE derimot koster dyrt ved installasjonen, tar ned din mulige Payload og er MX intensiv. Bare tenk det hva det koster a bytte ut de flatskjerma. Og du ikke bare har tekniske feil av disse, men ogsa vandalisme etc...

I USA er det nå 1200 fly i alle størrelser som har GoGo air-to-ground WiFi og utstyret til dette er visst ganske enkelt å innstallere og billigere(?) enn satellitt-basert WiFi som DY har. Er dette noe som SAS kan ha nytte av, eller er det nesten ikke utbygd air-to-ground i Europa?

I USA er det nå 1200 fly i alle størrelser som har GoGo air-to-ground WiFi og utstyret til dette er visst ganske enkelt å innstallere og billigere(?) enn satellitt-basert WiFi som DY har. Er dette noe som SAS kan ha nytte av, eller er det nesten ikke utbygd air-to-ground i Europa?

Gogo (som jeg sitter på nå) er bakkebasert og er kun tilgjengelig i fastlands-USA.

"Gogo allows airline passengers to connect to the Internet through a system of cell towers on the ground. Their Air to Ground (ATG) system is a 3G wireless technology that utilizes EV-DO Rev. A.
Gogo owns more than 100 towers, which together form a network over the continental U.S. and parts of Alaska. The towers are cellphone towers that have been outfitted to point their signals at the sky rather than along the ground. The aircraft picks up the signal through a receiver installed on its underside. When it reaches the aircraft, the data signal is distributed throughout the cabin via a Wi-Fi system. Customers are required to enter their e-mail address and complete a CAPTCHA before using the service."

Ser ikke helt for meg moren min på 70 kjøpe seg iPad og laste ned TV-serier før USA-turen, så enkelte er det nok som bruker det fremdeles.

Nå er jo denne posten fra 2011, men iCloud og iTunes gjør at du automatisk kan pushe downloads til iPad. Til og med muttern klarer det ;)

Men jeg er enig. På short haul er ife bortkastet, men på longhaul liker jeg å ha en fastmontert, stor TV som har tusenvis av valg. Så på longhaul blir det en Ole Brumm: ja takk begge deler til Wifi og avod

OV vart väl missnöjda med finansieringen av CRJ-900? Den nya ledningen tyckte det blev för dyrt...därav skiftet till Embraer.

Det er ikke nödvendigvis en problem med finansering av disse to fly. OV ville under streken ha en langt större deal for flere fly. Og min personlig assumption er denne at de forsökte a forhandle seg frem for en lignende deal for de restende fly som SK fikk for de 2 fly som opprinnelig skulle til OV. Og at Bombardier ikke var villige a gi OV som en sma kunde den samme store rabatt og finansering som en SK som stor og ekstremt skuffed kunde, overrasker vel ikke.

For SK blir dette en flott situasjon. De far to fly til til kondisjoner som er svaert gode. Og de kan sende de siste MD87 snarere til örken. Som DH4 erstatter er en CR9 for dyr, men som en MD87 erstatter er det flott, fordi det er ikke bare billigere, men tar ogsa vekk litt kapasitaet, som gi SK som selger muligheten a selge sine billetter litt dyrere...

For SK blir dette en flott situasjon. De far to fly til til kondisjoner som er svaert gode. Og de kan sende de siste MD87 snarere til örken. Som DH4 erstatter er en CR9 for dyr, men som en MD87 erstatter er det flott, fordi det er ikke bare billigere, men tar ogsa vekk litt kapasitaet, som gi SK som selger muligheten a selge sine billetter litt dyrere...

Så vist jeg forstår deg riktig så kommer disse 2 inn i SAS-flåten i år, stemmer det?

Skal man følge Norwegian sin logikk, må man bruke nye drivstoffgjerrige fly for å få lønnsomheten opp.

Da burde vel SAS snart begynne å rydde i flyparken før det er for sent!

Burde vel be om liit ekstra for å bli kvitt noe gammelt ræl, og leie inn noe nytt!

Skal man følge Norwegian sin logikk, må man bruke nye drivstoffgjerrige fly for å få lønnsomheten opp.

Da burde vel SAS snart begynne å rydde i flyparken før det er for sent

Det er jo det de holder på med nå og derfor de har kontrakt på nok fly til å erstatte alle MDene og 737CL innen 1,5-2 år. At det går litt swnt er en annen sak, men mer penger hjelper ikke nødvendigvis her

Hvor mye billigere er det å fly en 738 enn en 735, og kanskje saærlig i forhold til MD 80 serien?Er det noe statistikk på dette noe sted?

Back